od Marek » stř úno 06, 2019 06:29
Na motor pasuje určitě. Akorát to může mít jistá jiná úskalí - viz níže.
Diferáky (přesněji řečeno rozvodovky) stejný převod logicky nemají. Jedno je pro benzin, druhé pro naftu. Navíc trojhřídelové šestirychlostní převodovky VW mají dvě rozvodovky - první pro převody I-IV, druhou pro převody V a VI.
Ten šestikvalt je dost nakrátko (jsou dvojího zpřevodování, ale moc se neliší), protože motor 1,9 TDi 74 kW není zrovna žádný trhač asfaltu. Na šestku při 2000 rpm nemá ani stovku za hodinu. Vzhledem k tomu, že 1,8T má maximum točivého momentu na 1750 rpm, neměla by tahle převodovka být problémem. Samozřejmě na šestý převodový stupeň už nelze počítat se zrychlováním, spíš by se jednalo o udržovací rychlost (dálnice a podobně). Ona totiž už i pětka je delší, než je v původní 5q převodovce, takže šestka je logicky ještě delší.
šestikvalt 4x4 pro benzinové motorizace se v těchto letech nedělal. Musíš si uvědomit, že mluvíme o vozidle, které je koncepčně staré skoro čtvrt století. V té době bylo šest rychlostí věcí poměrně vzácnou a u běžných vozů málo vídanou.
Převodovky z motorizace 1,9 TDi PD 74 kW (motory ATD a AXR) 4x4 mají kódy FBS, FEM (pro ně patří zadní rozvodovka s kódem EUM), dále ESW, FMU (spolu se zadní rozvodovkou FWU).
Všechny tyto převodovky pracují společně se spojkou o průměru 240 mm a průměr příruby poloos je 108 mm.
Původní převodovka pro motor 1,8T 4x4 má kód FEX. Má průměr spojky 225 mm a průměr příruby poloos 100 mm. Což znamená, že při výměně převodovky za 6q bude nutné vyměnit i poloosy a pravděpodobně celou spojku. Zadní rozvodovka pro tento typ převodovky má kód EUL.
Ať koukám, jak koukám, všechny zmíněné zadní rozvodovky (EUL, EUM, FWU) mají naprosto stejné parametry, koncový převod je 1,00 (17 : 27 x 27 : 17) a průměr příruby 100 mm. Takže trochu nevím, proč vlastně existují různé typy (stačil by jakoby jeden). A taky nevím, jestli není jedno, která zadní rozvodovka se použije ke které převodovce, čili nevím, jestli při výměně převodovky je přímo nutné měnit i zadní rozvodovku, když všechny jsou stejné.
Převody původní 5q převodovky FEX:
rozvodovka=3,938; I=3,778; II=2,063; III=1,360; IV=1,029; V=0,837; R=3,600
Převody 6q převodovky FBS, FEM:
rozvodovka1=4,200; rozvodovka2=3,316; I=3,818; II=2,105; III=1,310; IV=0,919; V=0,912; VI=0,757; R=4,630
Převody 6q převodovky ESW, FMU:
rozvodovka1=4,235; rozvodovka2=3,273; I=3,769; II=2,087; III=1,324; IV=0,911; V=0,902; VI=0,756; R=4,549 (do 07/2001 R=4,630)
Tedy při porovnání převodů jednotlivých převodovek mi to pak vychází takto: Pokud pojedeš na nejvyšší převodový stupeň a motor bude mít 3000 otáček, pak na původní 5q to odpovídá rychlosti 109 km/h. Při použití 6q převodovky FBS nebo FEM by to mělo být 143 km/h, v případě použití 6q převodovky ESW nebo EMU je to rychlost 145 km/h. Takže rozdíly oproti původní převodovce obrovské. Možná až moc.
A je tu ještě jedno úskalí takové přestavby: Všechny šestirychlostní skříně mají elektronické snímání rychlosti (tachometru), zatímco původní pětirychlostní skříně mají senzory s mechanickým snímačem. Nejsem si jist, zda tohle lze nějak jednoduše vyřešit.
_________________
Vlastně nevím, proč chceš řešit do tohoto motoru šest rychlostí. Chápal bych, kdybys chtěl delší pětikvalt, aby motor na dálnici nemusel točit takové otáčky. To by mělo podstatně jednodušší řešení. Octavia existovala jako verze 4x4 v motorizaci 1,9 TDi 66kW a měla dlouhý pětikvalt. To by takový problém vyřešilo mnohem elegantněji, protože by se jednalo o pouhou záměnu stejné skříně, jen s jinými převody, tudíž by odpadla nutnost řešení spojky, poloos a dalších debilit kolem.
5q převodovka pro motorizaci 1,9 TDi 66kW 4x4 má kódy EAG a EWK. Je nachlup stejná s převodovkou FEX v motorizaci 1,8T 4x4, má i stejné poloosy a spojku, čili záměna je prostá výměna kusu za kus.
Převody 5q převodovky EAG, EWK:
rozvodovka=3,647; I=3,778; II=2,063; III=1,308; IV=0,917; V=0,717; R=3,600. Tyhle převody odpovídají rychlosti 137 km/h na pětku při 3000 otáčkách motoru, resp. rychlosti 91 km/h při 2000 otáčkách.
A protože by se jednalo o dvě totožné skříně, jen osazené jinými koly, dalo by se s tím doslova čarovat. Pokud by tato převodovka z TDi byla pro benzinový motor moc těžká a na pětku by motor měl problémy držet kopce nebo zrychlovat, dalo by se to upravit třeba tak, že by se vzaly převodové stupně z TDi převodovky a k nim na konec se osadila rozvodovka z původní benzinové převodovky. Tím by došlo k změně charakteristiky převodovky z "úzké" na "dlouhou", ovšem ne tak moc, jako kdyby měla původní rozvodovku. Vůz by tak měl slušný odpich, ovšem při velkých rychlostech zároveň nižší spotřebu a i o kousek vyšší maximální rychlost.
Naposledy upravil
Marek dne stř úno 06, 2019 08:07, celkově upraveno 1
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)