Zpožďovač vnitřního osvětlení automobilu
Moderátor: Moderátoři
Zpožďovač vnitřního osvětlení automobilu
Zpožděné zhasínání osvětlení interiéru automobilu patří v současné době u nových vozů mezi standardní vybavení. U těch starších tato užitečná funkce chybí.
Zapojení se skládá ze tří částí. První část tvoří monostabilní klopný obvod. Ten je složen ze součástek T1, T2, R1 až R3, P1 a C1. Po rozepnutí dveřního spínače se začne nabíjet kondenzátor C1. Tranzistory T2, T4 a T5 jsou otevřeny. Rychlost nabíjení kondenzátoru, a tedy doba svitu žárovky, se řídí hodnotami rezistorů R1, R2 a trimru P1 přes tranzistor T1.
Druhou část tvoří výstupní spínací obvod R4, T4 a T5. Součástky D1 a C2 slouží k postupnému pomalému uzavírání výstupního tranzistoru, a tím i k postupnému snižování jasu žárovky až do jejího úplného zhasnutí. Dokud je tranzistor T2 otevřený, protéká přes jeho přechod emitor-kolektor proud, kondenzátor C2 je vybitý a tranzistor T4 je plně otevřený. Otevřený je i výkonový tranzistor T5. Žárovka svítí plným jasem. Po uplynutí nastaveného času se tranzistor T2 uzavře. Tranzistor T4 ale zůstane otevřený a přes jeho emitor se začne nabíjet kondenzátor C2. Jakmile napětí na něm dosáhne saturační hodnoty tranzistoru T4, začne se tento tranzistor pomalu přivírat. Přivírání tranzistoru T4 způsobí i přivírání tranzistoru T5. To způsobuje postupné pomalé snižování jasu žárovky. Po úplném nabití kondenzátoru C2 jsou tranzistory T4 a T5 plně uzavřeny a žárovka nesvítí. Dioda D1 má za úkol okamžitě vybít kondenzátor C2 při otevření dveří (sepnutí dveřního spínače). Pro vyblokování funkce postupného pomalého zhasínání žárovky postačí, když se neosadí součástky C2 a D1.
Třetí část má za úkol po otočení klíče ve spínací skříňce a zapnutí zapalování okamžitě (s plynulým snižováním jasu) zhasnout žárovku osvětlení interiéru vozu. Tuto funkci jsem navrhl, aby osvětlení interiéru nerušilo řidiče, jestliže už „trefil klíčem do zapalování“. Obvod tvoří rezistory R5, R6, ochranná zenerova dioda ZD1 a tranzistor T3. Po zapnutí zapalování je na svorce konektoru CN1-1 napětí 12V. Přes rezistor R6 je se otevře tranzistor T3. Přes něj se okamžitě nabije kondenzátor C1. To má následek uzavření tranzistoru T2. Tím se začne nabíjet kondenzátor C2 a pomalu uzavírat výstupní tranzistory. Žárovka osvětlení interiéru vozu pomalu zhasíná. Pokud nejsou osazeny součástky C2 a D1, zhasne ihned po uzavření tranzistoru T2.
Podle zákona o pozemních komunikacích je možné do automobilu instalovat pouze schválené příslušenství, které nese označení „ATEST 8SD“. Zpožďovač osvětlení neprošel atestací, a proto podle tohoto zákona nesmí být ve vozidle instalován.
Autor: Martin Stajgr
prevzato ze stranek www.elektronikacz.borec.cz
Zapojení se skládá ze tří částí. První část tvoří monostabilní klopný obvod. Ten je složen ze součástek T1, T2, R1 až R3, P1 a C1. Po rozepnutí dveřního spínače se začne nabíjet kondenzátor C1. Tranzistory T2, T4 a T5 jsou otevřeny. Rychlost nabíjení kondenzátoru, a tedy doba svitu žárovky, se řídí hodnotami rezistorů R1, R2 a trimru P1 přes tranzistor T1.
Druhou část tvoří výstupní spínací obvod R4, T4 a T5. Součástky D1 a C2 slouží k postupnému pomalému uzavírání výstupního tranzistoru, a tím i k postupnému snižování jasu žárovky až do jejího úplného zhasnutí. Dokud je tranzistor T2 otevřený, protéká přes jeho přechod emitor-kolektor proud, kondenzátor C2 je vybitý a tranzistor T4 je plně otevřený. Otevřený je i výkonový tranzistor T5. Žárovka svítí plným jasem. Po uplynutí nastaveného času se tranzistor T2 uzavře. Tranzistor T4 ale zůstane otevřený a přes jeho emitor se začne nabíjet kondenzátor C2. Jakmile napětí na něm dosáhne saturační hodnoty tranzistoru T4, začne se tento tranzistor pomalu přivírat. Přivírání tranzistoru T4 způsobí i přivírání tranzistoru T5. To způsobuje postupné pomalé snižování jasu žárovky. Po úplném nabití kondenzátoru C2 jsou tranzistory T4 a T5 plně uzavřeny a žárovka nesvítí. Dioda D1 má za úkol okamžitě vybít kondenzátor C2 při otevření dveří (sepnutí dveřního spínače). Pro vyblokování funkce postupného pomalého zhasínání žárovky postačí, když se neosadí součástky C2 a D1.
Třetí část má za úkol po otočení klíče ve spínací skříňce a zapnutí zapalování okamžitě (s plynulým snižováním jasu) zhasnout žárovku osvětlení interiéru vozu. Tuto funkci jsem navrhl, aby osvětlení interiéru nerušilo řidiče, jestliže už „trefil klíčem do zapalování“. Obvod tvoří rezistory R5, R6, ochranná zenerova dioda ZD1 a tranzistor T3. Po zapnutí zapalování je na svorce konektoru CN1-1 napětí 12V. Přes rezistor R6 je se otevře tranzistor T3. Přes něj se okamžitě nabije kondenzátor C1. To má následek uzavření tranzistoru T2. Tím se začne nabíjet kondenzátor C2 a pomalu uzavírat výstupní tranzistory. Žárovka osvětlení interiéru vozu pomalu zhasíná. Pokud nejsou osazeny součástky C2 a D1, zhasne ihned po uzavření tranzistoru T2.
Podle zákona o pozemních komunikacích je možné do automobilu instalovat pouze schválené příslušenství, které nese označení „ATEST 8SD“. Zpožďovač osvětlení neprošel atestací, a proto podle tohoto zákona nesmí být ve vozidle instalován.
Autor: Martin Stajgr
prevzato ze stranek www.elektronikacz.borec.cz
E36 330i coupe skoro Alpina, Mauritiusblau Metallic - Crash Packet
Dokud karu nerozdelas, nevis o ni nic
Chatka 12 forever
Buková Drift Challenge Team
Romania team 2009
Dokud karu nerozdelas, nevis o ni nic
Chatka 12 forever
Buková Drift Challenge Team
Romania team 2009
- Pavel04
- Příspěvky: 602
- Registrován: sob říj 29, 2005 09:52
- Bydliště: Praha - Nusle
- Kontaktovat uživatele:
To sem se pobavil - atest 8SD moje auto este ani nevidelo...Maysner píše:Podle zákona o pozemních komunikacích je možné do automobilu instalovat pouze schválené příslušenství, které nese označení „ATEST 8SD“. Zpožďovač osvětlení neprošel atestací, a proto podle tohoto zákona nesmí být ve vozidle instalován.
Dotaz - k cemu to prakticky slouzi? To jako kdyz jezdim autem jednou za uherskej rok a nevim kam mam strcit klicek? Jako machrovinka dobry, ale nevim co z toho
Vaz 2107 no engine - 0g CO2
v novych autech je to dnes skoro samozrejmost. neni to jen o tym abys videl na klicek ale i jinak ze kdyz otevres a zavres dvere tak ti to chvili sviti a nemusis si to sam zapinat(navic kdyz to je za hlavou) a kdyz neco treba nekam odkladas
E36 330i coupe skoro Alpina, Mauritiusblau Metallic - Crash Packet
Dokud karu nerozdelas, nevis o ni nic
Chatka 12 forever
Buková Drift Challenge Team
Romania team 2009
Dokud karu nerozdelas, nevis o ni nic
Chatka 12 forever
Buková Drift Challenge Team
Romania team 2009
- Roman
- Příspěvky: 1285
- Registrován: úte čer 01, 2004 09:18
- Bydliště: Kralův Dvůr
- Kontaktovat uživatele:
To je divocina, myslim to zapojenie, treba prelistovat stare Amaterske radia, da sa to spravit s jednym tranzistorom, jednym kondenzatorom a nejakym odporom. Robil som ich kopu a funguje to bez problemu.Iba s niektorymi alarmami sa to nemalo rado, lebo ak bolo stmievanie dlhsie, alarm pri aktivacii vyhodnotil dvere ako otvorene . A samozrejme, to nema to okamzite zhasinanie od zapalovania.
Roman
Na můj vkuz až moc složitý ... navrhoval jsem si toto asi před dvouma rokama (uznávám, bez možnosti vlivu klíčku zapalování ... dle mého zbytečnost) a mám tam o půlku míň součástek . Přitom to funguje naprosto spolehlivě. Odzkoušeno v mém Ladátorovi (jen...pro původní návrh jsem použil T1=BC558, doporučuji použít ekvivalent v plechovém pouzdře. Dvakrat mi z nějakeho důvodu plastový T1 shořel ... důvod neznámý)
Jooo, holt kdo nekouká na moje stránky má smůlu
Mám to v sekci "rady a nápady" http://www.ladaauto.wz.cz/napady.htm "pomalé zhasínání". Mám tam popis i tisk
Schema zde:
Jooo, holt kdo nekouká na moje stránky má smůlu
Mám to v sekci "rady a nápady" http://www.ladaauto.wz.cz/napady.htm "pomalé zhasínání". Mám tam popis i tisk
Schema zde:
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
no ked uz ste pri tom ja som to tiez teraz nedavno riesil a nahodou som sa dostal k tejto stavebnici: http://www.sos.sk/a_info/resource/p/ne526.pdf
teda ja som sa dostal iba ku scheme, ale to nikomu nehovorte
teda toto je take ze nezhasina pomaly, ale vypne naraz uplne. A je to pomerne jednoduche na zostrojenie.
a vobec, tu je plno schem, ehm chcem povedat stavebnic do auta: http://www.sos.sk/index_sk.php?str=12&code=P104010
teda ja som sa dostal iba ku scheme, ale to nikomu nehovorte
teda toto je take ze nezhasina pomaly, ale vypne naraz uplne. A je to pomerne jednoduche na zostrojenie.
a vobec, tu je plno schem, ehm chcem povedat stavebnic do auta: http://www.sos.sk/index_sk.php?str=12&code=P104010
21043(reinkarnacia), 2105 1.3k(svagrov), 2110 1.5 16V, Niva(rozobrata), Chevy Niva 1.7i, Priora1,8+, BMW e36 328iA, Fiat Tempra 2.0i.e, 4x4
ja sem hledal nejaky schamata a na tohle narazil tak sem to hodil sem
to vasator: na tvejch strankach sem to taky videl. ale doted sem to zapomel
to vasator: na tvejch strankach sem to taky videl. ale doted sem to zapomel
E36 330i coupe skoro Alpina, Mauritiusblau Metallic - Crash Packet
Dokud karu nerozdelas, nevis o ni nic
Chatka 12 forever
Buková Drift Challenge Team
Romania team 2009
Dokud karu nerozdelas, nevis o ni nic
Chatka 12 forever
Buková Drift Challenge Team
Romania team 2009
Tak to máš u mě velký mínusMaysner píše: to vasator: na tvejch strankach sem to taky videl. ale doted sem to zapomel
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
Re: Zpožďovač vnitřního osvětlení automobilu
I v roce 2018 se ,,bastlí"
OLTCIT CLUB 11R
LADA KALINA CROSS
Boxer inside
LADA KALINA CROSS
Boxer inside
- Křečík Barbuška
- Příspěvky: 11040
- Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
- Bydliště: Brno
Re: Zpožďovač vnitřního osvětlení automobilu
Soucastkova zakladna z minuleho stoleti . Ten elyt je foufam Iskra, aby to nekazilo celkovy dojem?
Lada Granta Liftback 1,6 16V - skoro normální auto
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
Re: Zpožďovač vnitřního osvětlení automobilu
Jako bych se vrátil na střední školu . A není to zbytečně složité zapojení? Já to měl tak s polovinou součástek.
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
Re: Zpožďovač vnitřního osvětlení automobilu
Byl požadavek na zhasnutí po otočení klíčkem. A vůbec, je to pět tranzistorů, fajnšmekři by naprogramovali rovnou megu nebo arduino
Jinak kondenzátor je Hitano, bohužel
Jinak kondenzátor je Hitano, bohužel
OLTCIT CLUB 11R
LADA KALINA CROSS
Boxer inside
LADA KALINA CROSS
Boxer inside
- Luděk Musil
- Příspěvky: 10572
- Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
- Bydliště: Vyškov/Rašov
- Kontaktovat uživatele:
Re: Zpožďovač vnitřního osvětlení automobilu
Ale je dobře, že se ještě najde člověk, který dokáže "vypálit" plošňák, osadit a zapájet do něj součástky, ve finále jej oživit . L.
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13; 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá -> 16-?; Vesta SW cross barvy Phantom (19) 20-?; 21011 - veterán (75) 12-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´