Zapojení se skládá ze tří částí. První část tvoří monostabilní klopný obvod. Ten je složen ze součástek T1, T2, R1 až R3, P1 a C1. Po rozepnutí dveřního spínače se začne nabíjet kondenzátor C1. Tranzistory T2, T4 a T5 jsou otevřeny. Rychlost nabíjení kondenzátoru, a tedy doba svitu žárovky, se řídí hodnotami rezistorů R1, R2 a trimru P1 přes tranzistor T1.
Druhou část tvoří výstupní spínací obvod R4, T4 a T5. Součástky D1 a C2 slouží k postupnému pomalému uzavírání výstupního tranzistoru, a tím i k postupnému snižování jasu žárovky až do jejího úplného zhasnutí. Dokud je tranzistor T2 otevřený, protéká přes jeho přechod emitor-kolektor proud, kondenzátor C2 je vybitý a tranzistor T4 je plně otevřený. Otevřený je i výkonový tranzistor T5. Žárovka svítí plným jasem. Po uplynutí nastaveného času se tranzistor T2 uzavře. Tranzistor T4 ale zůstane otevřený a přes jeho emitor se začne nabíjet kondenzátor C2. Jakmile napětí na něm dosáhne saturační hodnoty tranzistoru T4, začne se tento tranzistor pomalu přivírat. Přivírání tranzistoru T4 způsobí i přivírání tranzistoru T5. To způsobuje postupné pomalé snižování jasu žárovky. Po úplném nabití kondenzátoru C2 jsou tranzistory T4 a T5 plně uzavřeny a žárovka nesvítí. Dioda D1 má za úkol okamžitě vybít kondenzátor C2 při otevření dveří (sepnutí dveřního spínače). Pro vyblokování funkce postupného pomalého zhasínání žárovky postačí, když se neosadí součástky C2 a D1.
Třetí část má za úkol po otočení klíče ve spínací skříňce a zapnutí zapalování okamžitě (s plynulým snižováním jasu) zhasnout žárovku osvětlení interiéru vozu. Tuto funkci jsem navrhl, aby osvětlení interiéru nerušilo řidiče, jestliže už „trefil klíčem do zapalování“. Obvod tvoří rezistory R5, R6, ochranná zenerova dioda ZD1 a tranzistor T3. Po zapnutí zapalování je na svorce konektoru CN1-1 napětí 12V. Přes rezistor R6 je se otevře tranzistor T3. Přes něj se okamžitě nabije kondenzátor C1. To má následek uzavření tranzistoru T2. Tím se začne nabíjet kondenzátor C2 a pomalu uzavírat výstupní tranzistory. Žárovka osvětlení interiéru vozu pomalu zhasíná. Pokud nejsou osazeny součástky C2 a D1, zhasne ihned po uzavření tranzistoru T2.



Podle zákona o pozemních komunikacích je možné do automobilu instalovat pouze schválené příslušenství, které nese označení „ATEST 8SD“. Zpožďovač osvětlení neprošel atestací, a proto podle tohoto zákona nesmí být ve vozidle instalován.
Autor: Martin Stajgr
prevzato ze stranek www.elektronikacz.borec.cz