Typy hlav motorů LADA 2107-2107

Moderátor: Moderátoři

Marek
Příspěvky: 5317
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107

Příspěvek od Marek »

Pokud se tato hlava použije na jiný typ motoru, než právě na první motory 21011 (s písty s rovnými dny), má pak daný motor menší kompresní poměr (kolem 8:1) a ztrácí zbytečně na výkonu. Pro jiné motory je tato hlava tudíž prakticky nepoužitelná.

Ovšem kdo by o ni mohl mít eminentní zájem, to je člověk, co má v plánu přestavbu motoru Lada na turbo. U přeplňovaných benzinových motorů obecně je žádoucí snížení kompresního poměru, aby v prostoru nad pístem bylo víc místa a tudíž aby se tam vešlo víc směsi a tudíž aby se dosáhlo vyšších výkonů. Proto jsem tehdy říkal, že tahle hlava je vzácná ;-).
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Uživatelský avatar
Mičun
Příspěvky: 1297
Registrován: pát črc 15, 2011 11:03
Bydliště: Jižní Čechy

Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107

Příspěvek od Mičun »

Nedávno sem vyčet, že motory se "starými" hlavami s komresním poměrem 8.8:1 se přestaly montovat, aby se zvýšila životnost motorů. Je možné, aby takové minimální zvýšení komprese nějak razantně snížilo životnost motoru?
ex. Vaz 2108 Lada Samara r.v.92 dovoz SRN
ex. Vaz 2170 Lada Priora r.v.09
ex. Vaz 2107 Lada 1500 r.v. 92 семёрочка
Sehnat zachovalou slečnu je brnkačka, proti sehnání zachovalého Žigulíka... :-) :-) ;-)
Dějiny dělají lidové masy, avšak nedělají je takové, jaké by chtěly...
Uživatelský avatar
Vašátor
Příspěvky: 9417
Registrován: pon lis 01, 2004 13:56
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107

Příspěvek od Vašátor »

Ono to šlo podle mne spíš ruku v ruce s nekvalitním benzínem a jeho zaostávajícím oktanovým číslem. Mnohonásobně víc, než vysoké tlaky motoru, totiž škodí detonační spalování. A to je ruku v ruce s vyššími tlaky motoru a nižším oktanovým číslem.
Druhou možností je, že chtěl rus s těmito motory standardně najet půl milionu :)
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
Marek
Příspěvky: 5317
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107

Příspěvek od Marek »

Přesně. Nemyslím si, že by snížení kompresního poměru o tři desetiny na motoru, který je robustní jako TDi, nějak významně přispělo ke zvýšení jeho životnosti. Naopak si myslím, že motor, který má takový konstrukční základ jako Lada, mohl mít klidně stupeň komprese podstatně vyšší. Jenže od toho se odvíjí především náchylnost na kvalitu a přesnost seřízení. A to se v 70. letech moc nenosilo, v Rusku už vůbec ne.

U motoru s kompresním poměrem 7:1 je úplně jedno, jestli má předstih ve volnoběhu nulový nebo deset stupňů. Ten pojede plus minus pořád stejně. Ovšem u motoru, který má stupeň komprese 11:1, je na výkonu, pružnosti, spotřebě a především životnosti motoru výrazně znát odchylka o pouhé dva stupně. Tudíž laicky řečeno - motory s vysokým stupněm komprese potřebují kvalitní a co nejpřesnější řízení spalovacího procesu, což kladívkem v rozdělovači s odstředivou regulací opravdu zajistit nelze. Při kvalitě paliv používaných za totality v ČSSR takřka nemožné. Jak známo, kvalita paliva (zejména OČ) má zásadní vliv na kvalitu a rychlost hoření a musí se tomu přizpůsobovat předstih. Proto pokud někdo do Lady, která měla standardně doporučené palivo s 96 oktany, tankoval Speciál 90, musel tomu přizpůsobit předstih (snížením o 3-5° v celém rozsahu odstředivé regulace).
Teď si představte, že máte mechanicky řízený (karburátor, rozdělovač s mechanickou regulací) motor s kompresním poměrem daleko přesahujícím 10:1, kde je velmi citlivé seřízení. Natankujete nekvalitní benzin, což není zase nic neobvyklého, a motor detonačně klepe (v důsledku vysokého předstihu - motor s menším oktanovým číslem totiž potřebuje předstih snížit). A vy s tím pojedete několik set, v horším případě tisíců kilometrů. Klika vám podá ruku, ojnice se uvolní (v uložení na klice), písty se budou deformovat a další "příjemné" legrace.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Uživatelský avatar
Vašátor
Příspěvky: 9417
Registrován: pon lis 01, 2004 13:56
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107

Příspěvek od Vašátor »

A pokud bude docházet k detonačnímu hoření pravidelně a velmi často, krom toho všeho co psal Marek, se vám po rozebrání motoru naskytne i krásný pohled na popraskané písty s vylámanými drážkami. :mrgreen:
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
Marek
Příspěvky: 5317
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107

Příspěvek od Marek »

No, to je jedna z těch "příjemných" legrací citovaných na samém konci ;-).
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Uživatelský avatar
Luděk Musil
Příspěvky: 10587
Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
Bydliště: Vyškov/Rašov
Kontaktovat uživatele:

Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107

Příspěvek od Luděk Musil »

Vašátor píše:... krásný pohled na popraskané písty s vylámanými drážkami...
Marek píše:... jedna z těch "příjemných" legrací ...
Ano, toho jsem se dočkal na mém nebohém motoru 1,8 řízeném vstřikováním.
Bláhově jsem si myslel, že to ŘJ rukuvruce s lambdasondou "dotáhne" ... nedotáhla :cry: .
Tím jen chci říct, že když měníte kubaturu, tak tomu musíte nastavit a doladit směs. Jinak je to cesta do pekla i když je mnohdy dlážděna dobrým úmyslem.
L.
PS: obsah mého příspěvku není určen k následné debatě :idea: :!: O tom jsou jiná témata
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13; 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá -> 16-?; Vesta SW cross barvy Phantom (19) 20-?; 21011 - veterán (75) 12-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Uživatelský avatar
Jaykee
Příspěvky: 467
Registrován: pon bře 24, 2008 20:00
Bydliště: Praha

Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107

Příspěvek od Jaykee »

Zítra bych chtěl zkusit vyměnit těsnění pod hlavou. Otázka je, jestli je podfouklé těsnění, nebo prasklá hlava, z výfucku jde sauna. Kdyby byla hlava, můžu na 1,7 mpi nasadit UNI hlavu (21011-1003015-10)? Čidla i "vajíčko" u sacích parohů na vstřiky jsou mi ukradené, jde mi hlavně o kompresní poměr, jestli se popasuje s většími písty atd...
Další věc je, jakou máte zkušenost s nasazením hlavy aniž bych jí nechal líznout? Vím že je to trochu prasárna, ale zítra bych to asi všechno nezvládl.
Dík!
Lada 2101 Small Blue Hornet, Mercedes Viano Big Blue Hornet...
Dusan
Příspěvky: 3954
Registrován: stř čer 02, 2004 17:29
Bydliště: Kosice-okolie

Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107

Příspěvek od Dusan »

Keby si dobre hladal vedel by si ze hlava na 1,7 je nizzsia oproti UNIfikovanej hlave. Fungovat to ale bude.
Marek
Příspěvky: 5317
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107

Příspěvek od Marek »

Fungovat to bude, ale pojede to hůř, protože bys motoru snížil stupeň komprese. Pokud bys UNI hlavu nechal snížit (dejme tomu o cca 1,5 mm), dostal by ses přibližně na původní stupeň komprese.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Uživatelský avatar
Jaykee
Příspěvky: 467
Registrován: pon bře 24, 2008 20:00
Bydliště: Praha

Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107

Příspěvek od Jaykee »

Takže jsem si to ozkoušel a je to jasné. UNI hlava, alespoň od oka (šupléru jsem zapomněl v autě, blbec) je stejná jako hlava na čtyřbod (pro dokonalost, nepočítám čidla, jiný vstupní sací ovtor...). Menší spalovací prostor u čtyrbodu je okem patrný a to co jsem si na vlastní pěst zkusil, hydroštely tam jdou (jsem trochu nevěřící Tomáš, proto jsem se ptal i na Koněvce a bylo mi řečeno, že záměna nejde). Ovšem povolit tu spodní matici je paráda, škoda že není ještě o chlup nižší... :rolleyes:

Dneska jsem se při koupi hlavy na čtyřbod dozvěděl, že asi u této verze bude jiná slitina, či způsob lití. Pán nezažil, aby někdo po něm chtěl hlavu od 01 po jednobod z důvodu prasknutí, na čtyřbod již několikrát.

Proto si hraju s myšlenkou, že osadím UNI hlavu a šoupnu jí tam. Tu novou bych stejně chtěl nechat líznout.
Ale teď je otázka, víte někdo o kolik se má hlava srazit? Nějakou 100% informaci?
(dík Marku za info, ale jestli tam půjde UNI, potřebuji tutovku, ne cca :wink: )

A ještě dotaz na hydroštely (dneska jsem je měl poprvé v ruce). Hlava kterou jsem sundal, byla osazena hydroštely u kterých se nedá tyčkou rukou pohnout. Dneska mi pán dal k hlavě tři kousky, u kterých se nechá tyčkou hýbat.
Co je správně?

Pro lidi, kteří si hydroštel neumí představit, jako já do dnešního dopoledne, přikládám foto... :mrgreen:
Přílohy
20141104_203509.jpg
Lada 2101 Small Blue Hornet, Mercedes Viano Big Blue Hornet...
Uživatelský avatar
Vašátor
Příspěvky: 9417
Registrován: pon lis 01, 2004 13:56
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107

Příspěvek od Vašátor »

Všeobecně ... pokud je hydroštel suchý, půjde s ním pohnout velice jednoduše. Pokud je nalitý, pohnout s ním takřka nepůjde = velkou silou. Hydroštel se plní tak, že jej postavíš do misky s olejem (aby byl celý ponořen) a pumpuješ s ním. Pak by měl výrazně ztvrdnout.

Docela čumím, jak to mají rusáci řešené ... :shock: , není originál pod hydroštelem mazací kanál?
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
Uživatelský avatar
JmJ
Příspěvky: 6598
Registrován: úte čer 01, 2004 11:30
Bydliště: Kromeriz

Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107

Příspěvek od JmJ »

Uplne laicka otazka: da se tim osadit 05 hlava? ;-)
VAZ 2104 1.3 1989
Uživatelský avatar
Jaykee
Příspěvky: 467
Registrován: pon bře 24, 2008 20:00
Bydliště: Praha

Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107

Příspěvek od Jaykee »

Podle mě je záměna hydroštelů za štelovací šrouby možná u jakékoli hlavy. V podstatě stačí 8 hydroštelů a lišta, která je napojená na domeček vačky. Na hydroštely tu byly negativní reference, ale nikdy jsem neslyšel čistější "Žígo" zvuk, než na tomto motoru. Možná jsem moc náročný, ale vždy jsem alespoň jeden ventil slyšel. Na Škodéru jsem je seřídil na první dobrou, u Žíga se mi to k dokonatosti nikdy nepovedlo. Proto je chci stůj co stůj... :D
Lada 2101 Small Blue Hornet, Mercedes Viano Big Blue Hornet...
Uživatelský avatar
Vašátor
Příspěvky: 9417
Registrován: pon lis 01, 2004 13:56
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Typy hlav motorů LADA 2107-2107

Příspěvek od Vašátor »

Aha, já si říkal, jak jsou hydroštely plněny. Takže žádný kanál pod nimi není, ale je tam nějaká lišta napojena na domeček vačky? Mohl by jsi mi to prosím vyfotit? Ať si rozšířím obzory :)
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
Odpovědět

Zpět na „Hnací soustava“