Elektronicke zapalovaní

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Uživatelský avatar
Roman
Příspěvky: 1285
Registrován: úte čer 01, 2004 09:18
Bydliště: Kralův Dvůr
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Roman »

Co sa tyka samocistiaceho efektu kontaktov, mal som volakedy Daciu a u toho rozdelovaca sa popisoval princip samocistenia asi tak, ze kontakty na seba nie len narazaju, ale sa aj po sebe posunu a tym sa vlastne cistia.Neviem ci to tak fungovalo, ale najazdil som s tranzistorovym zapalovanim asi 200 000km s jednymi kontaktami a nikdy som ich nemusel cistit.
Roman
Pool

Příspěvek od Pool »

Roman píše:Co sa tyka samocistiaceho efektu kontaktov, mal som volakedy Daciu a u toho rozdelovaca sa popisoval princip samocistenia asi tak, ze kontakty na seba nie len narazaju, ale sa aj po sebe posunu a tym sa vlastne cistia.Neviem ci to tak fungovalo, ale najazdil som s tranzistorovym zapalovanim asi 200 000km s jednymi kontaktami a nikdy som ich nemusel cistit.
To je pravda, kontakt je defakto pružící plech, takže při spínání dochází k mírnému pohybu do stran, jinými slovy to šmirgluje o sebe, takže by to nemělo být tak háklivý. Ovšem není nad bezkontakt.
Nejlepší řešení je jako to dělá goodji. Komu se nechce předělávat rozdělovač, nebo nemá k tomu podmínky, může si koupit original bezkontakt na Ladu s hallovou sondou => trochu dražší záležitost :(
Uživatelský avatar
Křečík Barbuška
Příspěvky: 11040
Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
Bydliště: Brno

Příspěvek od Křečík Barbuška »

Mohu-li se optati, pokud si stvořím el. zap. dle návodu od Marka či od Myša, lze je namontovati a úspěšně provozovati se standardní cívkou a ponecháním odtrhu a předstihu tak jak je, samozřejmě, že s odpojeným kondenzátorem. Proč je v návodu od Marka uvedeno doporučení o zmenšení odtrhu a nastavení nulového předstihu? I když uvádíte spoustu kladů, tak nějak mi nesedí to zlepšení pálení. Pokud zmenším napětí na primáru (přechod tranzistoru), tak musím mít zákonitě menší napětí na sekundáru nebo je celé kouzlo v tvaru impulsu? Nerozumím hlavně tomu nulovému předstihu.
Uživatelský avatar
VaSek
Příspěvky: 227
Registrován: pát čer 04, 2004 11:53
Bydliště: Dvůr Králové
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od VaSek »

Prave proto, ze je mensi napeti na primaru je dobre snizit odtrh a tim prodlouzit dobu syceni civky. U indukcniho typu nejde o absolutni hodnotu napeti na primaru, ale o energii nahromadenou v jadre.
S pozdravem
VaSek (ex Vaz 2107,ex Fiat Bravo GT, Fiat 124 Spider, Fiat Coupé 2.0 16VT, Subaru Outback 3.0 H6)
Pool

Příspěvek od Pool »

Koko Loko píše:Pokud zmenším napětí na primáru (přechod tranzistoru), tak musím mít zákonitě menší napětí na sekundáru nebo je celé kouzlo v tvaru impulsu? Nerozumím hlavně tomu nulovému předstihu.
Správně nastavený tranzistor by měl mít saturační napětí do 0,8V. To je celkem zanedbatelná hodnota. Pokud má víc, je třeba pohrát si s hodnotou Rb.
goodji
Příspěvky: 15
Registrován: stř čer 02, 2004 06:17

Příspěvek od goodji »

Mělo by to být jedno na jakej motor to dáš, protože rozdělovač z Fa. má jinou charakteristiku, než žigulácké rozdělovače. Ideální by bylo nechat si rozdělovač nastavit v PALu. Já mám 1500. Výkresy budou, ale až to bude komplet hotový (do 14 dní).
Uživatelský avatar
VaSek
Příspěvky: 227
Registrován: pát čer 04, 2004 11:53
Bydliště: Dvůr Králové
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od VaSek »

Pool píše: Správně nastavený tranzistor by měl mít saturační napětí do 0,8V. To je celkem zanedbatelná hodnota. Pokud má víc, je třeba pohrát si s hodnotou Rb.
Jenze to neni klasicky tranzistor, jak jsem tu jiz jednou psal u velice vhodneho tranzistoru pro tyto aplikace BU931 nebo BU941 je Usat = 1.8V pri Ib=100mA a Ic=8A a to proto ze je to darlington! :idea:
S pozdravem
VaSek (ex Vaz 2107,ex Fiat Bravo GT, Fiat 124 Spider, Fiat Coupé 2.0 16VT, Subaru Outback 3.0 H6)
Pool

Příspěvek od Pool »

For VaSek:

Máš pravdu! Ale při napětí alternátoru 13,8V jsi i s tímto tranzistorem na 12V pro cívku :wink: .
Uživatelský avatar
VaSek
Příspěvky: 227
Registrován: pát čer 04, 2004 11:53
Bydliště: Dvůr Králové
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od VaSek »

Ano, Ano ale porad tam bude o cca 1.5V mensi napeti coz je vic jak 10% pri bezicim motoru, ale pomalu 25% kdyz startujes a napeti poklesne k 6 - 7V.
S pozdravem
VaSek (ex Vaz 2107,ex Fiat Bravo GT, Fiat 124 Spider, Fiat Coupé 2.0 16VT, Subaru Outback 3.0 H6)
Uživatelský avatar
Křečík Barbuška
Příspěvky: 11040
Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
Bydliště: Brno

Příspěvek od Křečík Barbuška »

Literatura praví na primáru jmenovité napětí 12V sekundár 12 - 20kV vezme-li se standard 15 kV tak zmizení 1V na primáru je 8,3% tak na sekundáru tratím 1,24kV. Nicméněž co bylo myšleno tím nulovým předstihem. :blob5: Nastavení základu na řemenici 5-7 stupňů u 1300?
Myso
Příspěvky: 1389
Registrován: stř kvě 26, 2004 17:59
Bydliště: Bratislava-Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Myso »

nulovym predstihom marek zrejme myslel nastavovanie "na iskru", totizto 5-7 stupnov je myslene pri 850ot/min, co uz moze trochu zaberat odstredivka...preto sa nastavuje na 0 pri stojacom motore.aspon tak som to pochopil, marku bud ma posli do rite alebo potvrd.
Ich fahre einen Shiguli - WAS2105
Keď ju poriešiš, nie je čo milovať...
_________________
Chatka 12 forever :mrgreen:
Uživatelský avatar
Roman
Příspěvky: 1285
Registrován: úte čer 01, 2004 09:18
Bydliště: Kralův Dvůr
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Roman »

Ked sme u tych rozdelovacov.Niekde na Madaroch som videl obrazok 2107 s 1500 motorom a mal bezkontaktny rozdelovac zo Samary. Nema s tym niekto skusenosti?
Roman
Honza
Příspěvky: 62
Registrován: stř kvě 26, 2004 12:01
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Honza »

To Koko Loko:
předstih nemá s tran. zapalováním co dělat. Marek seřizuje stojící motor na 0° a při 850 ot/min. máš předstih požadovaných 5°.

K zapalování: můžeš nechat vše jak je nastavené na klasice. Budeš lépe startovat a motor ti půjde lépe do otáček. V případě poruchy zápalka není problém připojit zpět kondík a jet dál na kladívko. Až zápalko otestuješ můžeš zmenšit úhel sepnutí kladívka. Cívka se bude déle plnit ve vyšších otáčkách a tak budeš mít lepší jiskru.

To Vašek:
Vašku to tvoje snížené napětí je sice pravda, ale indukovaném napětí je závislost změny proudu za čas. Tady ke zlepšení zapalování jsou dvě cesty:

a) zvětšit proud tekoucí cívkou, tj. jiná cívka a tran. zapalování aby tento proud dokázalo vypnout

b) snížení doby za kterou ten proud vypneš a to se ti povede i při klasické cívce a tran. zapalování. Při vyšších otáčkách dokážeš vypínat proud spolehlivěji než tak činí kladívko
Suma ergo kladívko:
Snížení napětí na cívce nemusí znamenat zhoršení indukovaného napětí, protože tran. zapalování dokáže vypnout proud rychleji a tak dokáže ten úbytek kompenzovat.

Honza

P.S. trochu jsem se do toho zamotal, tak doufám že to není moc zmatené.
Honza
Uživatelský avatar
VaSek
Příspěvky: 227
Registrován: pát čer 04, 2004 11:53
Bydliště: Dvůr Králové
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od VaSek »

To Honza:
Bod a) jsem tu uz propagoval, to je podle me skutecne reseni problemu.
K bodu b) o kvalite jiskry nerozhoduje jen velikost napeti spicky VN pulsu ale i jeho energie a na to ma vliv to moje napeti:) Konstatni rychlost rozepinani tranzistoru ma pozitivni vliv hlavne na nizke a volnobezne otazky, kdy je rychlost rozepinani kladivka mala, ale ve vysokych otackach uz to nebude tak slavne.
S pozdravem
VaSek (ex Vaz 2107,ex Fiat Bravo GT, Fiat 124 Spider, Fiat Coupé 2.0 16VT, Subaru Outback 3.0 H6)
Uživatelský avatar
Křečík Barbuška
Příspěvky: 11040
Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
Bydliště: Brno

Příspěvek od Křečík Barbuška »

Vzhledem k tomu, že mám motor nastaven od Marka k mé naprosté spokojenosti. :prayer: Pouštím problematiku předstihu z hlavy, protože tomu stejně nerozumím. :dontknow: Zbývá mi už jediné postavit to zápalko (během několika dalších století), o výsledku podám samozřejmě zprávu. Skromná otázka, co vy na toto? http://kotamuda.humlak.cz/navody_manual ... el_zap.htm
Odpovědět

Zpět na „Elektrická soustava“