Elektronicke zapalovaní
Moderátor: Moderátoři
- Roman
- Příspěvky: 1285
- Registrován: úte čer 01, 2004 09:18
- Bydliště: Kralův Dvůr
- Kontaktovat uživatele:
Co sa tyka samocistiaceho efektu kontaktov, mal som volakedy Daciu a u toho rozdelovaca sa popisoval princip samocistenia asi tak, ze kontakty na seba nie len narazaju, ale sa aj po sebe posunu a tym sa vlastne cistia.Neviem ci to tak fungovalo, ale najazdil som s tranzistorovym zapalovanim asi 200 000km s jednymi kontaktami a nikdy som ich nemusel cistit.
Roman
To je pravda, kontakt je defakto pružící plech, takže při spínání dochází k mírnému pohybu do stran, jinými slovy to šmirgluje o sebe, takže by to nemělo být tak háklivý. Ovšem není nad bezkontakt.Roman píše:Co sa tyka samocistiaceho efektu kontaktov, mal som volakedy Daciu a u toho rozdelovaca sa popisoval princip samocistenia asi tak, ze kontakty na seba nie len narazaju, ale sa aj po sebe posunu a tym sa vlastne cistia.Neviem ci to tak fungovalo, ale najazdil som s tranzistorovym zapalovanim asi 200 000km s jednymi kontaktami a nikdy som ich nemusel cistit.
Nejlepší řešení je jako to dělá goodji. Komu se nechce předělávat rozdělovač, nebo nemá k tomu podmínky, může si koupit original bezkontakt na Ladu s hallovou sondou => trochu dražší záležitost
- Křečík Barbuška
- Příspěvky: 11040
- Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
- Bydliště: Brno
Mohu-li se optati, pokud si stvořím el. zap. dle návodu od Marka či od Myša, lze je namontovati a úspěšně provozovati se standardní cívkou a ponecháním odtrhu a předstihu tak jak je, samozřejmě, že s odpojeným kondenzátorem. Proč je v návodu od Marka uvedeno doporučení o zmenšení odtrhu a nastavení nulového předstihu? I když uvádíte spoustu kladů, tak nějak mi nesedí to zlepšení pálení. Pokud zmenším napětí na primáru (přechod tranzistoru), tak musím mít zákonitě menší napětí na sekundáru nebo je celé kouzlo v tvaru impulsu? Nerozumím hlavně tomu nulovému předstihu.
- VaSek
- Příspěvky: 227
- Registrován: pát čer 04, 2004 11:53
- Bydliště: Dvůr Králové
- Kontaktovat uživatele:
Prave proto, ze je mensi napeti na primaru je dobre snizit odtrh a tim prodlouzit dobu syceni civky. U indukcniho typu nejde o absolutni hodnotu napeti na primaru, ale o energii nahromadenou v jadre.
S pozdravem
VaSek (ex Vaz 2107,ex Fiat Bravo GT, Fiat 124 Spider, Fiat Coupé 2.0 16VT, Subaru Outback 3.0 H6)
VaSek (ex Vaz 2107,ex Fiat Bravo GT, Fiat 124 Spider, Fiat Coupé 2.0 16VT, Subaru Outback 3.0 H6)
Správně nastavený tranzistor by měl mít saturační napětí do 0,8V. To je celkem zanedbatelná hodnota. Pokud má víc, je třeba pohrát si s hodnotou Rb.Koko Loko píše:Pokud zmenším napětí na primáru (přechod tranzistoru), tak musím mít zákonitě menší napětí na sekundáru nebo je celé kouzlo v tvaru impulsu? Nerozumím hlavně tomu nulovému předstihu.
- VaSek
- Příspěvky: 227
- Registrován: pát čer 04, 2004 11:53
- Bydliště: Dvůr Králové
- Kontaktovat uživatele:
Jenze to neni klasicky tranzistor, jak jsem tu jiz jednou psal u velice vhodneho tranzistoru pro tyto aplikace BU931 nebo BU941 je Usat = 1.8V pri Ib=100mA a Ic=8A a to proto ze je to darlington!Pool píše: Správně nastavený tranzistor by měl mít saturační napětí do 0,8V. To je celkem zanedbatelná hodnota. Pokud má víc, je třeba pohrát si s hodnotou Rb.
S pozdravem
VaSek (ex Vaz 2107,ex Fiat Bravo GT, Fiat 124 Spider, Fiat Coupé 2.0 16VT, Subaru Outback 3.0 H6)
VaSek (ex Vaz 2107,ex Fiat Bravo GT, Fiat 124 Spider, Fiat Coupé 2.0 16VT, Subaru Outback 3.0 H6)
- Křečík Barbuška
- Příspěvky: 11040
- Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
- Bydliště: Brno
-
- Příspěvky: 1389
- Registrován: stř kvě 26, 2004 17:59
- Bydliště: Bratislava-Praha
- Kontaktovat uživatele:
nulovym predstihom marek zrejme myslel nastavovanie "na iskru", totizto 5-7 stupnov je myslene pri 850ot/min, co uz moze trochu zaberat odstredivka...preto sa nastavuje na 0 pri stojacom motore.aspon tak som to pochopil, marku bud ma posli do rite alebo potvrd.
Ich fahre einen Shiguli - WAS2105
Keď ju poriešiš, nie je čo milovať...
_________________
Chatka 12 forever
Keď ju poriešiš, nie je čo milovať...
_________________
Chatka 12 forever
To Koko Loko:
předstih nemá s tran. zapalováním co dělat. Marek seřizuje stojící motor na 0° a při 850 ot/min. máš předstih požadovaných 5°.
K zapalování: můžeš nechat vše jak je nastavené na klasice. Budeš lépe startovat a motor ti půjde lépe do otáček. V případě poruchy zápalka není problém připojit zpět kondík a jet dál na kladívko. Až zápalko otestuješ můžeš zmenšit úhel sepnutí kladívka. Cívka se bude déle plnit ve vyšších otáčkách a tak budeš mít lepší jiskru.
To Vašek:
Vašku to tvoje snížené napětí je sice pravda, ale indukovaném napětí je závislost změny proudu za čas. Tady ke zlepšení zapalování jsou dvě cesty:
a) zvětšit proud tekoucí cívkou, tj. jiná cívka a tran. zapalování aby tento proud dokázalo vypnout
b) snížení doby za kterou ten proud vypneš a to se ti povede i při klasické cívce a tran. zapalování. Při vyšších otáčkách dokážeš vypínat proud spolehlivěji než tak činí kladívko
Suma ergo kladívko:
Snížení napětí na cívce nemusí znamenat zhoršení indukovaného napětí, protože tran. zapalování dokáže vypnout proud rychleji a tak dokáže ten úbytek kompenzovat.
Honza
P.S. trochu jsem se do toho zamotal, tak doufám že to není moc zmatené.
předstih nemá s tran. zapalováním co dělat. Marek seřizuje stojící motor na 0° a při 850 ot/min. máš předstih požadovaných 5°.
K zapalování: můžeš nechat vše jak je nastavené na klasice. Budeš lépe startovat a motor ti půjde lépe do otáček. V případě poruchy zápalka není problém připojit zpět kondík a jet dál na kladívko. Až zápalko otestuješ můžeš zmenšit úhel sepnutí kladívka. Cívka se bude déle plnit ve vyšších otáčkách a tak budeš mít lepší jiskru.
To Vašek:
Vašku to tvoje snížené napětí je sice pravda, ale indukovaném napětí je závislost změny proudu za čas. Tady ke zlepšení zapalování jsou dvě cesty:
a) zvětšit proud tekoucí cívkou, tj. jiná cívka a tran. zapalování aby tento proud dokázalo vypnout
b) snížení doby za kterou ten proud vypneš a to se ti povede i při klasické cívce a tran. zapalování. Při vyšších otáčkách dokážeš vypínat proud spolehlivěji než tak činí kladívko
Suma ergo kladívko:
Snížení napětí na cívce nemusí znamenat zhoršení indukovaného napětí, protože tran. zapalování dokáže vypnout proud rychleji a tak dokáže ten úbytek kompenzovat.
Honza
P.S. trochu jsem se do toho zamotal, tak doufám že to není moc zmatené.
Honza
- VaSek
- Příspěvky: 227
- Registrován: pát čer 04, 2004 11:53
- Bydliště: Dvůr Králové
- Kontaktovat uživatele:
To Honza:
Bod a) jsem tu uz propagoval, to je podle me skutecne reseni problemu.
K bodu b) o kvalite jiskry nerozhoduje jen velikost napeti spicky VN pulsu ale i jeho energie a na to ma vliv to moje napeti:) Konstatni rychlost rozepinani tranzistoru ma pozitivni vliv hlavne na nizke a volnobezne otazky, kdy je rychlost rozepinani kladivka mala, ale ve vysokych otackach uz to nebude tak slavne.
Bod a) jsem tu uz propagoval, to je podle me skutecne reseni problemu.
K bodu b) o kvalite jiskry nerozhoduje jen velikost napeti spicky VN pulsu ale i jeho energie a na to ma vliv to moje napeti:) Konstatni rychlost rozepinani tranzistoru ma pozitivni vliv hlavne na nizke a volnobezne otazky, kdy je rychlost rozepinani kladivka mala, ale ve vysokych otackach uz to nebude tak slavne.
S pozdravem
VaSek (ex Vaz 2107,ex Fiat Bravo GT, Fiat 124 Spider, Fiat Coupé 2.0 16VT, Subaru Outback 3.0 H6)
VaSek (ex Vaz 2107,ex Fiat Bravo GT, Fiat 124 Spider, Fiat Coupé 2.0 16VT, Subaru Outback 3.0 H6)
- Křečík Barbuška
- Příspěvky: 11040
- Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
- Bydliště: Brno
Vzhledem k tomu, že mám motor nastaven od Marka k mé naprosté spokojenosti. Pouštím problematiku předstihu z hlavy, protože tomu stejně nerozumím. Zbývá mi už jediné postavit to zápalko (během několika dalších století), o výsledku podám samozřejmě zprávu. Skromná otázka, co vy na toto? http://kotamuda.humlak.cz/navody_manual ... el_zap.htm