Saša píše:Acibuk:Ktomu schématu -vynech celou "horní "větev (5volt) vynech D2,místo D1 dej zenerku 15v, C1 zviš na 1000mikro a za pojistku odpor 10 ohm/1W a k C4 paralelne zenerku 5V/1,3W
Jen nevím je li to dobrý nápad s tou LM317 (spolehlivost)už sem jich dost měnil.
Mno, horní větev je sice na 8V, ale čert to vem

. osobně bych to upravil tak, že bych horní větev vynechal, diodu D1 bych tam každopádně nechal jako ochranou, místo odporů R1, R3 bych zařadil trimr (kterým se pak napětí dostaví přesně na požadovanou hodnotu). Co se týká LM317, docela se hřeje (při větším odběru), tudíž s malým chladičem pak odcházejí. Chce to větší chladič, nejlépe profilovaný. Ovšem na toto zařízeníčko by stačil klasický profilovaný chladič pro stabilizátory.
A dále - ano, od alternátoru a při startování se objevují vysokonapěťové špičky, které mohou elektronické zařízení zničit. Jako ochranu bych zařadil před stabilizátor obousměrný transil pro napětí cca 15V - třeba P6KE15CA nebo lépe na cca 22V - BZW06-19B (stabilizátor LM317 vydrží až 30V, ovšem špičky nevyfilrtuje). Připojit paralelně k diodě D1. D1 je tam pak sice trošku zbytečná, ovšem pokud napětí vzroste na delší dobu na hodnotu větší než je dimenzován transil, transil se spálí. Dioda ne. Transil pouze filtruje špičky, není stavěn na dlouhodobé zatížení.
P.S. Malý doplněk: před celé zapojení bych dal ještě sériově diodu, aby filtrační kondenzátor fungoval pouze pro tento obvod ane pro celé auto. Klesl by jeho účinek.