Luděk Musil píše:Mě auto, když bylo čerstvo nový, dobíjelo 14,3 V ihned po startu. Po cca roce jsem si všiml, že dobíjení nejede zcela stejně.
Moje(a tiež viacerých s ktorými som o tom komunikoval) auto (samozrejme Lada Vesta
) už od nova dobíja nasledovne: keď mám DRL, tak po naštartovaní dobíja hneď 13,9V a keď sa batéria nabije, tak sa drží na 14V, keď mám zapnuté svetlá, tak po naštartovaní dobíja hneď 13,8V a keď sa batéria nabije, tak sa drží na 13,9V. A samozrejme, že keď pozapínam ďalšie veci(elektrické
), tak pri maximálnom počte zapnutých vecí mi dobíjanie neklesne pod 13,6V, no a presne tak by to malo aj fungovať, keďže máme alternátor 14V, 120A! Proste pri plnej záťaži(nepočítam servo, pri rýchlom zatočení volantom klesne napätie skokovo aj na 12V) má alternátor "stíhať" dodávať minimálne 13,6V. Takže ak máme 14V alternátor, tak nám vždy musí držať napätie medzi 13,6V-14V, inak ak je napätie mimo tohto rozsahu, tak vtedy už treba riešiť servis, lebo nižšie napätie nedobije batériu a vyššie ako 14,5V ju prebije a tým zničí.
P.S.:Ak máte dobrú a kvalitnú batériu a jazdíte dlhšie trasy a stáva sa vám, že ju nedokáže dobiť, aj keď je napätie v tomto rozsahu, tak vo výnimočných prípadoch sa môže jednať aj o poruchu alternátoru, že nedokáže dodávať pri tomto napätí dostatočný prúd na dobitie batérie. Kvalitná batéria sa po naštartovaní musí dokázať dobiť za 5-15 minút jazdy! Ináč je buď zlá batéria alebo alternátor! V každom prípade to musia premerať v servise(aj batériu aj alternátor-volty, ampére, záťaž,...) Nenechajte sa odbiť, nech vám vystavia papier o meraní batérie a dobíjania, že je všetko OK, až potom môžu tvrdiť že "je to vlastnosť". Ináč toto meranie si môžte dať spraviť aj v inom ochotnom servise.