Alternátor - napětí, dobíjení atd

Elektrická soustava kromě autorádia/MMS

Moderátor: Moderátoři

Uživatelský avatar
Luděk Musil
Příspěvky: 10570
Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
Bydliště: Vyškov/Rašov
Kontaktovat uživatele:

Alternátor - napětí, dobíjení atd

Příspěvek od Luděk Musil »

Jajo píše:... . Takže, najlepšie riešenie bude(ako to tu už viacerí radili), daj si hlasnejšie rádio. :mrgreen: Ale fakt to rádio je najlepšie riešenie, lebo časom si budeš všímať viac a viac zvukov a na 99% z nich ti aj v servise povedia, že to je v pohode, to má tak robiť,.. .
Servis: to není závada - to je vlastnost :P .
Mě auto, když bylo čerstvo nový, dobíjelo 14,3 V ihned po startu. Po cca roce jsem si všiml, že dobíjení nejede zcela stejně. Prostě když nastartuju, tak se altík nenabudí, dokud otáčky motoru nepřesáhnou nějakých 2200.
Při dotazu v servisu mi řekli, že to nebude závada, spíše vlastnost, tak :dontknow: . L.
Naposledy upravil(a) Georgius dne ned bře 17, 2019 10:09, celkem upraveno 1 x.
Důvod: Moderátoři zakládají OTčka, kam to ten svět spěje. Přesunuto tam kam to patří.
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13; 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá -> 16-?; Vesta SW cross barvy Phantom (19) 20-?; 21011 - veterán (75) 12-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Uživatelský avatar
Jajo
Příspěvky: 628
Registrován: ned říj 22, 2017 10:37
Bydliště: Žilina

Re: Lada Vesta

Příspěvek od Jajo »

Luděk Musil píše:Mě auto, když bylo čerstvo nový, dobíjelo 14,3 V ihned po startu. Po cca roce jsem si všiml, že dobíjení nejede zcela stejně.
Moje(a tiež viacerých s ktorými som o tom komunikoval) auto (samozrejme Lada Vesta :mrgreen: ) už od nova dobíja nasledovne: keď mám DRL, tak po naštartovaní dobíja hneď 13,9V a keď sa batéria nabije, tak sa drží na 14V, keď mám zapnuté svetlá, tak po naštartovaní dobíja hneď 13,8V a keď sa batéria nabije, tak sa drží na 13,9V. A samozrejme, že keď pozapínam ďalšie veci(elektrické :lol: ), tak pri maximálnom počte zapnutých vecí mi dobíjanie neklesne pod 13,6V, no a presne tak by to malo aj fungovať, keďže máme alternátor 14V, 120A! Proste pri plnej záťaži(nepočítam servo, pri rýchlom zatočení volantom klesne napätie skokovo aj na 12V) má alternátor "stíhať" dodávať minimálne 13,6V. Takže ak máme 14V alternátor, tak nám vždy musí držať napätie medzi 13,6V-14V, inak ak je napätie mimo tohto rozsahu, tak vtedy už treba riešiť servis, lebo nižšie napätie nedobije batériu a vyššie ako 14,5V ju prebije a tým zničí.

P.S.:Ak máte dobrú a kvalitnú batériu a jazdíte dlhšie trasy a stáva sa vám, že ju nedokáže dobiť, aj keď je napätie v tomto rozsahu, tak vo výnimočných prípadoch sa môže jednať aj o poruchu alternátoru, že nedokáže dodávať pri tomto napätí dostatočný prúd na dobitie batérie. Kvalitná batéria sa po naštartovaní musí dokázať dobiť za 5-15 minút jazdy! Ináč je buď zlá batéria alebo alternátor! V každom prípade to musia premerať v servise(aj batériu aj alternátor-volty, ampére, záťaž,...) Nenechajte sa odbiť, nech vám vystavia papier o meraní batérie a dobíjania, že je všetko OK, až potom môžu tvrdiť že "je to vlastnosť". Ináč toto meranie si môžte dať spraviť aj v inom ochotnom servise.
Škoda Octavia I 1,9 TDI 66 kw r.1997 (07_2006 - 06_2019)
Lada Vesta sedan LUX- biela r. 2017 - prvá Žiline, jedna z prvej várky pre Slovensko :-) (04_2017- )
Lada Vesta SW Cross LUX - hnedá r. 2019 - prvá v Lada Žilina,ul. Kragujevská :-) (06_2019 - )
Uživatelský avatar
Liftback
Příspěvky: 2333
Registrován: čtv srp 04, 2016 14:30
Bydliště: Humenné Slovensko

Re: Lada Vesta

Příspěvek od Liftback »

Sme síce trochu mimo tému ale vraj pri Grantách vydrží baterka málo cca 3, max. 5 rokov, je otázne čo dávajú pre EU trh, aký alternátor, rozvody remene atď. Moja mi dobíja a drží poctivo 14,4 aj pri zapnutých svetlách kamere a rádiu čo je zaujímavé, pri Veste bude asi všetko iné ale niečo by mala vydržať, takú zimu ako je bežná v rusku cca -25/30 pod nulou už nemávame, tá asi najviac kope do baterky.
Wartburg 353 Ja Hans! Das Auto! (KIA)
Škoda Favorit 135 H Black Deamon (Retired)

Renault Megane 1.6 66kw/90k Classic (Predané)
Lada Granta 1.6 72kw/98k Liftback - Polárna Líška, (Predaná)
Lada Vesta 1.6 16v ? kw/ ? k Sedan - Eskymka - Posledná biela kráľovná
Uživatelský avatar
Jajo
Příspěvky: 628
Registrován: ned říj 22, 2017 10:37
Bydliště: Žilina

Re: Lada Vesta

Příspěvek od Jajo »

Mne moja baterka vydržala cca 1 rok. Ale to bolo asi aj tým, že moje auto mali na predajni cca 2 mesiace a to vybíjanie/nabíjanie jej asi moc nepomohlo, ale čítal som že ju aj viacerým menili. Ale mne čo dali novú, tak o dosť slabšiu a tá sa na začiatku tejto zimy už začala trápiť, tak som ju radšej predal a kúpil som si radšej sám túto kvalitnú batériu. A s tou mi ide všetko bezproblémovo. Po naštartovaní sa dobije cca za 5-7 minút a štartuje ako nová :lol: . Pri pôvodnej, aj tej novej vymenenej, čo mi dali v Lade mi pri zapnutí svetiel blblo GPS na kamere, no a pri tejto kvalitnej mi ešte ani raz nepíplo. Vyzeralo to tak, že pri zapnutí svetiel za jazdy pri tých starých baterkách nastal prudký pokles napätia, ktorý tie baterky nedokázali vykryť a preto mi to blblo. No a pri tejto novej kvalitnej sa mi to už vôbec nedeje.
Ozaj, keď je baterka kvalitná a nabitá, tak po nočnom odstavení autá, by ráno po zapnutí kľúčika a natlačení čerpadlá paliva nemalo napätie klesnúť pod 12V. Lebo plne nabitá baterka by mala mať po ustálení napätia 12,6V. Po nočnom odbere nejakej elektroniky a rannom odomknutí a zapnutí všetkých systémov má cca 12,3V a po zapnutí kľúčika a palivového čerpadla by to nemalo klesnúť pod 12V. Ešte pri dlhšom stati, resp slabšom dobití to môže klesnúť max. na 11,8V. A keď to klesne na cca 11,5V, tak naštartujete len tak tak, a pri 11,00V sa treba pred otočením kľúčika radšej pomodliť :lol: , lebo ak nechytí na prvý krát, tak už ste docestovali :mrgreen: .
Škoda Octavia I 1,9 TDI 66 kw r.1997 (07_2006 - 06_2019)
Lada Vesta sedan LUX- biela r. 2017 - prvá Žiline, jedna z prvej várky pre Slovensko :-) (04_2017- )
Lada Vesta SW Cross LUX - hnedá r. 2019 - prvá v Lada Žilina,ul. Kragujevská :-) (06_2019 - )
Cory
Příspěvky: 11605
Registrován: stř čer 14, 2006 17:14
Bydliště: Snina/Košice

Re: Lada Vesta

Příspěvek od Cory »

Este by ma zaujimalo odkial beries udaje o napati. Palubaky klamu a neukazu to, co je realne na baterii.
Lada 2171 Priora 1,6 MPi (2013), Lada 2105 v regenerácii (1985), Lada 21044 1,9 MPi (1998), Škoda Felícia 1,3 SPi - 40kw (1996), 2 x Babetta 210 (1984,1988), Simson 70 ccm (1989), Zetor 4011 (1966)
Uživatelský avatar
Georgius
Příspěvky: 4042
Registrován: čtv kvě 12, 2005 18:01
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Lada Vesta

Příspěvek od Georgius »

Předpokládám, že je to z palubáku - v desítce jsem měl vyzkoušeno, že kritické napětí podle palubáku bylo 11,3V, pod tuto hodnotu to nemělo ani cenu zkoušet a rovnou kabely/nabíječka, sledování jak klesá napětí z počítačových 11,5 přes 11 na deset byl dobrý adrenalin, když to nezabralo pod 9,8 tak to bylo v (_._). Předpokládám, že na Vestě to bude podobně, vzhledem k aféře s vybíjením si zapisuju napětí po odstávkách a zatímco dřív to mělo tendenci jít dolu, nyní mám i po týdnu v garáži něco jako 11,7V (nezhaslé osvětlení interiéru, natlakované čerpadlo, MMS on, kamera on) což je pro start pohoda.
VAZ nemá kaz (2107 1990-2005, 21113 (2005-2017, 2019 RIP),GFL (Červená Vesta Lux) r. 2017 na prodej někdy kolem roku 2030, Tátova Priora r.v. 2009 od 2021)
:wave: YOUTUBE kanál #ladavestacz - dejte odběr :love10:
Vokativ (5.pad, oslovujeme volame) je Georgie (2. deklinace, vzor populus, ze :) )
Uživatelský avatar
Jajo
Příspěvky: 628
Registrován: ned říj 22, 2017 10:37
Bydliště: Žilina

Re: Lada Vesta

Příspěvek od Jajo »

Cory píše:Este by ma zaujimalo odkial beries udaje o napati. Palubaky klamu a neukazu to, co je realne na baterii.
Údaje o napätí beriem síce z palubáku, ale mám to aj odmerané kvalitným voltmetrom priamo na batérii, a tým som zistil, že palubák ukazuje max. 0,1-0,2V menej, takže je to celkom presný údaj keď berieš do úvahy všetky spoje v elektroinštalácii, presnosť merania RJ a zaokrúhľovanie pri zobrazovaní na palubovke. Takže keď ukáže palubák 12,0V, tak máš reálne na batérii max. 12,2V, a preto som písal, že by palubák nemal ukazovať menej ako 12V, lebo vtedy sa už niečo deje(málo dobitá baterka, slabo ju dobíja, niečo ju vybíja, niečo má pred štartom veľký odber,...)
A ináč, skús si merať napätie na batérii rôznymi voltmetrami(od najlacnejších až po najdrahšie) a zistíš tiež odchýlku cca +- 0,1-0,2V, pri niektorých výnimočných prípadoch dokonca viac. Takže ak sa tu chceme baviť o presných údajoch, tak by sme to museli všetci merať len ciachovanými a homologizovanými voltmetrami s dodržaním presných postupov,.... Ale aký máš rozdiel či máš na batérii 12,2V alebo 12,3125V??? Dôležité je hlavne aby mala batéria nad 12V, dokázala si to napätie udržať(samozrejme pri malinkej záťaži, resp. aspoň bez záťaže) a aby v pohode štartovala aj za studena. O batériach a nabíjaní sa dá na internete dočítať kvantum informácii, lenže pri nich treba rozlišovať viaceré základné veci. Ako napr. či sa bavíme o napätí mimo auta, alebo v aute, či sa bavíme o dobíjaní v aute, alebo na nabíjačke,... Koho by to konkrétnejšie zaujímalo, rad mu to vysvetlím podrobnejšie. Ale ja sa osobne riadim týmto: auto štartuje- neriešim, auto nenaštartuje-riešim čo a prečo.... lebo dobrá batéria s ktorou sa jazdí dosť dlhé trasy(aspoň 10-15 minút) a má dobré dobíjanie a je bezúdržbová musí spoľahlivo fungovať bez problémov až do konca svojej životnosti, čo je cca 3-5 rokov.
Škoda Octavia I 1,9 TDI 66 kw r.1997 (07_2006 - 06_2019)
Lada Vesta sedan LUX- biela r. 2017 - prvá Žiline, jedna z prvej várky pre Slovensko :-) (04_2017- )
Lada Vesta SW Cross LUX - hnedá r. 2019 - prvá v Lada Žilina,ul. Kragujevská :-) (06_2019 - )
Uživatelský avatar
grafi2
Příspěvky: 696
Registrován: stř zář 13, 2017 19:40
Bydliště: SK, BB kraj

Re: Alternátor - napětí, dobíjení atd

Příspěvek od grafi2 »

nečítal som to všetko ale nedá mi nevyvrátiť niekoľko bludov čo tu zaznelo .

alternátor s výkonom 120A ... ale pri akých otáčkach? to treba brať tiež do úvahy.
alternátor môže generovať prúd 120A už pri povedzme 3500ot. Ale na voľnobeh dá reálne max povedzme 30A.

Palubný pc- napätie je úplne odveci. Moj ukazuje 13,9-14V. Reálne je na svorkách AKB 14,4.

Napatie akým sa nabíja AKB je v súčastnosti 14+ ( pri niektorých vozidlách aj 14,6) odporúčané je však do 14,5.

čo preboha je za blbosť že kvalitná batéria sa nabije skôr?
Batéria s malou kapacitou (opotrebením) sa nabije veľmi rýchlo a tak isto sa aj rýchlo vybije... ale žeby sa mi dobrá no name baterka nabila neskôr ako nejaká kvalitná prémiovka ... ehm

Treba si dať pozor ale na jednu vec. Moderné Aku majú prísadu vápnika vďaka ktorému majú vyšší štartovací prúd. Tieto batérie je potrebné nabíjať kúsok vyšším napätím. Aspoň 14,2. Pri takej felde ktorá dobíjala 13,9V by tento typ batérie nemal dlhú životnosť lebo nikdy by sa riadne nenabil a došlo by k sulfatácií článkov.

Regulácia napätia je rádovo v milisekundách takže k nejakému skoku by dôjsť nemalo. Pri väčšej záťaži skôr badať úbytok vo vedení + prechodové odpory ako pokles na svorkách (samozrejme za predpokladu neprekročenia odoberaného prúdu v danom rozsahu otáčok)
Dusan
Příspěvky: 3936
Registrován: stř čer 02, 2004 17:29
Bydliště: Kosice-okolie

Re: Alternátor - napětí, dobíjení atd

Příspěvek od Dusan »

Regulacia alterna tora mozno je v ms ale regulacia motora trva min 500ms, kym motor zareaguje a zvysi vykon aby utiahol narazovo zatazeny altik.

Daj si na privod budenia do regulatora felici schotkyho diodu a mozes mat batwrie CAca ale naco ze.

No altik co sa nabudi a pri 2000ot je dost zvlastny.
Uživatelský avatar
Jajo
Příspěvky: 628
Registrován: ned říj 22, 2017 10:37
Bydliště: Žilina

Re: Alternátor - napětí, dobíjení atd

Příspěvek od Jajo »

grafi2 samozrejme, že alternátor dáva pri rôznych otáčkach rôzny prúd. Treba si pozrieť charakteristiku toho konkrétneho, lebo niektoré dávajú ten max. prúd až okolo 5000 otáčok....
No a čo sa týka rýchlosti dobíjania batérie, skús si pozrieť na nete pár testov batérii a sám uvidíš, že tie najlepšie dokážu do seba dostať naspäť prúd spotrebovaný štartom už za 5-8 minút a tie horšie až 15-20 minút. A tam nejde o kapacitu, ale o rýchlosť absorbovať naspäť minutý prúd. Nezabúdaj, že sa bavíme iba o prúde minutom na naštartovanie a nie vybití celej batérie!!!!
Škoda Octavia I 1,9 TDI 66 kw r.1997 (07_2006 - 06_2019)
Lada Vesta sedan LUX- biela r. 2017 - prvá Žiline, jedna z prvej várky pre Slovensko :-) (04_2017- )
Lada Vesta SW Cross LUX - hnedá r. 2019 - prvá v Lada Žilina,ul. Kragujevská :-) (06_2019 - )
Uživatelský avatar
Vašátor
Příspěvky: 9394
Registrován: pon lis 01, 2004 13:56
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Alternátor - napětí, dobíjení atd

Příspěvek od Vašátor »

Já mohu potvrdit, že ukazatel napětí na palubním displeji u mého vozu ukazuje +- přesně. Měření na baterii jsem sice nepodrobil detailnímu zkoumání, leč ukazoval-li palubák 13,9V , na baterii bylo opravdu 13,9V. Jak bez světel, tak se světly.
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
Dusan
Příspěvky: 3936
Registrován: stř čer 02, 2004 17:29
Bydliště: Kosice-okolie

Re: Alternátor - napětí, dobíjení atd

Příspěvek od Dusan »

Ak by to niekoho zaujimalo, odber prudu jednotlivych spotrebicov. Napr predne okno 42A :D
https://www.drive2.ru/l/552941649903223838/

Meriame prúdy postupne.

Slabé svetlo - 7,3 A
Slabé svetlo (ďaleko + blízko) - 17,3 A predný
PTF - 3,7 A
Vyhrievané predné sklo - 42,1 A
Vyhrievané zrkadlá a zadné sklo - 23A
Vyhrievané sedadlo vodiča - 5.5A
Vyhrievané sedadlo spolujazdca - 5.5A
Otáčky ventilátora 1 - 3A
Otáčky ventilátora 2 - 3,7A
Otáčky ventilátora 3 - 5,5A
Otáčky ventilátora 4 - 7,5A
Otáčky ventilátora 5 - 9,5A
Otáčky ventilátora 6 - 12,3A
Otáčky ventilátora 7 - 15 A,
rýchlosť 8 (MAX) -19A
Rýchlosť ventilátora chladiča 1 - 8A
Rýchlosť ventilátora chladiča 2 - 20A
/

Dovoľte mi pripomenúť, že maximálny prúd generátora = 120 A.
Uživatelský avatar
Křečík Barbuška
Příspěvky: 11040
Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
Bydliště: Brno

Re: Alternátor - napětí, dobíjení atd

Příspěvek od Křečík Barbuška »

A kdy pouzijes vsechno naraz? :weedman:
Lada Granta Liftback 1,6 16V - skoro normální auto
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
Uživatelský avatar
Jajo
Příspěvky: 628
Registrován: ned říj 22, 2017 10:37
Bydliště: Žilina

Re: Alternátor - napětí, dobíjení atd

Příspěvek od Jajo »

Křečík Barbuška píše:A kdy pouzijes vsechno naraz? :weedman:
No, napr. v zime ráno ti idú svetlá, príp. ku nim aspoň jedna hmlovka, potom ventilátor max., predné okno, zadné okno, zrkadlá, sedačka,... No a hneď máš "peknú" spotrebu prúdu. A keď ešte stojíš na voľnobehu, tak alternátor ti ani túto aktuálnu spotrebu nepokrýva, lebo tých 120(150) A ti dáva cca okolo 4000 otáčok. Takže ono sa to nezdá, ale naraz sa toho dá pozapínať habadej. :lol:
Škoda Octavia I 1,9 TDI 66 kw r.1997 (07_2006 - 06_2019)
Lada Vesta sedan LUX- biela r. 2017 - prvá Žiline, jedna z prvej várky pre Slovensko :-) (04_2017- )
Lada Vesta SW Cross LUX - hnedá r. 2019 - prvá v Lada Žilina,ul. Kragujevská :-) (06_2019 - )
Uživatelský avatar
Křečík Barbuška
Příspěvky: 11040
Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
Bydliště: Brno

Re: Alternátor - napětí, dobíjení atd

Příspěvek od Křečík Barbuška »

Jiste, ze se da zapnout vsechno a uzivat si komfortu do bezvedomi, ale technicky zdatny a uvazujici jedinec bude vsechny ty kraviny zapinat s rozumem :-) .
Lada Granta Liftback 1,6 16V - skoro normální auto
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
Odpovědět

Zpět na „Elektrická soustava“