No, začali ste dobrú tému, o W353 môžem písať romány..
Moje prvé auto (aj keď hodilo by sa skôr autá, mali sme ich 7, slovom SEDEM), ktoré mi prirástlo k srdcu tak, že len len čo zoženiem nejakú garáž, jednoznačne si nejaký další Warťas kúpim. Momentálna bilancia je:
1ks r.v. 1978, naj. 60.tkm (nikdy nejazdený v zime), od r. 1990 v garáži, luxusný veterán
1ks r.v.1980, naj 115tkm, v stave prislúchajúcom, že sa v ňom hrabal a vozil 13-15 ročný DJW
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
stále mi stojí na dvore (cca 12 rokov), raz za 3-4 roky ho preštartujem. Neverili by ste, štartuje na cca tretí krát a napriek tomu že stojí pod holým nebom, hrdza je len povrchová,
ani jedna diera.
No a k téme: sú to jednoduché, na svoju dobu výborne a luxusné vozy. Nenáročné na údržbu, robustné (jeden mi zrušila na totálku ženska na felde, no Felda bola na tom o poznanie horšie). Niečo ako východný mercedes (embéčky stály koncom 70-tych okolo 48.000 KČS, W353 cca 63.000 KČS).
Martas: by si sa čudoval, aký je W. pevný, karoséria aj rám. Viem čo píšem, mal som s nimi dve búračky.
Historicky sa v tejto fabrike niekedy cez vojnu montovali BMW, po rozdelení nemecka pripadol závod NDR a počas socializmu sa Wartburgy tešili veľkej obľube. Otec naň čakal 6 mesiacov. Opäť po zjednotení závod upadol do problémov, všetci šaleli za ojazdenými (s)Oplami, meďákmi, takže nakoniec napriek určitým modernizáciám bol v 1991 zatvorený. S súčastnosti sa v meste Eisenach montujú vozy Opel.
Motor: hneď prvé s čím nesúhlasím že bol ťažký. V čase keď som mal prax, som bol schopný vymeniť motor SÁM za 4 hodiny! (staré dobré časy...) Motor prechádzal modernizáciami, spomenul by som dvojhrdlový karburátor SEDR (Jikov CZ) a tyristorové zapaľovanie od 1985 (?).
Samotný dvojhrdlový karbec stačil na to, aby som pri šprintoch na 400m zaostal za Fabiou 1.2 HTP len o jednu dĺžku vozu !!!!!! Napriek veku áut, koncepcii s rozdielom 30 rokov, napriek počtu prevodových stupňov...
Tyristorové zapaľovanie odporúčam, asi sa bude dať ťažko zohnať, ale bolo bezúdržbové a robilo -1L na spotrebe. Pôvodné kontaktové zapaľovanie bolo trochu náročné na nastavenie, ale výhoda bola že človek s ním VŽDY (aj keď na dva valce) došiel do cieľa.
Samotný motor bol NEZNIČITEĽNÝ (mama bežne jazdila 20 km na sytiči a pod.) a jazdil naozaj a doslova NA VŠETKO. Z praxe: technický benzín, riedidlo, acetón.. V prípade nedostatku 2T oleja sa osvedčila zmes nafta+benzín v pomere 1:1 ...
Veľmi zaujímavé je, že dvojtakt potenciál mal, koncern IFA mal v deväťdesiatych rokoch vyvinutý vynikajúci hospodárny a ekologický
dvojtakt s elektronickým priamym vstrekom, ktorý sa naneštastie kvôli krachu fabriky nedostal do výroby. Tu sa o tom nepísalo, info treba hľadať na nemeckých stránkach.
Kuriozitou je, že jeden môj známy ho dokonca prerobil na LPG
![:shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
Podrobnosti rád opíšem..
Podvozok bol taktiež ako z tanku, ako čerstvý držiteľ vodičáku som s ním bežne jazdil cez obrubníky (jazda á la Schumacher
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
), o to bolo väčšie moje prekvapenie, keď som to skúsil s Favoritom a okamžite som zostal stáť so zohnutými ramenami..
Brzdy: opäť výborné, akurát náročnejšie na údržbu. Používali sa kotúčové štvorpiestikové kotúčové, presne tie isté čo sa montovali do športovej Š130RS.
No, asi radšej už končím, lebo budem písať do noci. V prípade potreby a v rámci mojich vedomostí rád poradím.. Veľa zdaru s Warťasom.
Vesta SW Cross 1.6, r.v. 2019 (2022 - na večné časy a nikdy inak)
Priora Combi 1.6 16v, r.v.2012 LUX (2024 - veterán)
Priora Combi 1.6 16v, r.v.2009 (2018 - uvidíme, dokedy to so mnou vydrží)
EX: 2111.3B 1.5 16V r.v.2003 (2009-2016, R.I.P.)
Оптимист учит английский, пессимист - китайский. Реалист купил автомат Калашникова.