Elektronicke zapalovaní
Moderátor: Moderátoři
na LPG mi to jede v pohodě, nevidím žádný rozdíl oproti benzínu.denis píše:Technický dotaz: má to někdo v autě,co jezdí na LPG? Já s tím zápasil a pak tam šlo původní zapalování-ovšem to zapalování jsem měl taky nějaké dělané. Nechtělo to dobře startovat.
To Dusan:
V připadě úbytku 100mV není třeba dávat jinou cívku. Ta cívka z favorita se dává kvůli úbytku napětí na darl. tranzistoru, je na něj spočítaná.
již bez Lady. Přešel ke Škodě.
Ano ale pri 5000-6000 otačok už nestači za tu dobu nasytiť a tym padom sa zmenšuje iskra. Original cievka je kompromis medzi maximalnou energiou iskry a zaťaženim kontaktu. Tak že je navrhnuta na prud asi 3-3,5A pri 12v kdež to cievka favorit ma okolo 8A a preto dokaže dotať poriadnu iskru aj pri vysokych otačkach.
Ale myslim že ked to fungovalo doteraz .... Vramci vyskumu sa na to pozriem
Ale myslim že ked to fungovalo doteraz .... Vramci vyskumu sa na to pozriem
Jasně, já mluvím o náhradě kontaktu přerušovače tranzistorem, při použití originální cívky. Při použití darlingtona je použití cívky z favorita nutná. Originální cívka je navržena na proud jak píšeš 3-3,5A ale při napětí cca 10,5V (vybitá akku). Víc opravdu kontakt dlouhodobě nevydrží rozpojovat. Ale cívka z favorita je opravdu navržena na napětí o 1,5V nižší, při proudu 8A. Je to dáno tím, že i v originálním zapalování favoritu je použito darlingtona (od Tesly, tuším řady SU). Energie v ní akumulovaná je tedy opravdu vyšší, ale není to o tolik, kolik by odpovídalo rozdílu proudů. Pokud ji ale použiješ pro zapojení s IGBT tranzistorem s úbytkem 100mV, je tedy v podstatě přetěžovaná o cca 1,5V v celém rozsahu otáček i ve všech provozních režimech. Proto jsem psal, že potom použití cívky z Favorita není nutné, skoro by se dalo říci, že je to pro ni i škodlivé. Ale i přesto by se její použití s IGBT mohlo vyplatit. Je o něco více namáhána, jak na vstupu proudem primárem v nasyceném stavu v nižších otáčkách, tak vyšším napětím na sekundáru. Nová cívka to určitě vydrží a vyšší na napětí na svíčkách je jen přínosem. Ideální by však bylo řídit dobu sycení plynule s otáčkami.Dusan píše:Ano ale pri 5000-6000 otačok už nestači za tu dobu nasytiť a tym padom sa zmenšuje iskra. Original cievka je kompromis medzi maximalnou energiou iskry a zaťaženim kontaktu. Tak že je navrhnuta na prud asi 3-3,5A pri 12v kdež to cievka favorit ma okolo 8A a preto dokaže dotať poriadnu iskru aj pri vysokych otačkach.
Ale myslim že ked to fungovalo doteraz .... Vramci vyskumu sa na to pozriem
Někdy mě to taky popadne, v hlavě mám sice už určitý nápad, ale nepouštím se do toho z důvodu, že potřebuju jezdit a spolehlivost samodělu většinou v raných fázích nebývá zrovna nejvyšší pokud ale někdo něco takového vyvíjí, tak ať se mi ozve, dáme hlavy dohromady.
již bez Lady. Přešel ke Škodě.
No sytenie cievky by mohlo byť konštantne tj nezavisle od otačok.
To by šlo..... ale v tej faze ešte niesom
NEdalo mi to a tak som ten tranzistor irfp260 podrobil menšim experimentom
je navrhnuty na napetie 200V tak som si zbastlil nejaky ten zdroj napetia
caa 320 jednosmernych a cez odpor to priložil na tranzistor a jeje napátie na tranzistore kleslo na 220V tj tranzistor ma ochranu diodu ktora znižuje napätie na tranzistore Vysledok tranzistor je na h...o
Tak že asi kupim Irfp 460 a skusim to stym sice sa zvečši ubytok napätia ale indukovane napetie može dosiahnuť až 450V.
To by šlo..... ale v tej faze ešte niesom
NEdalo mi to a tak som ten tranzistor irfp260 podrobil menšim experimentom
je navrhnuty na napetie 200V tak som si zbastlil nejaky ten zdroj napetia
caa 320 jednosmernych a cez odpor to priložil na tranzistor a jeje napátie na tranzistore kleslo na 220V tj tranzistor ma ochranu diodu ktora znižuje napätie na tranzistore Vysledok tranzistor je na h...o
Tak že asi kupim Irfp 460 a skusim to stym sice sa zvečši ubytok napätia ale indukovane napetie može dosiahnuť až 450V.
-
- Příspěvky: 1389
- Registrován: stř kvě 26, 2004 17:59
- Bydliště: Bratislava-Praha
- Kontaktovat uživatele:
http://www.zsiguli.hu/muszaki/musz_mpsz.html
pekne obrazky, len pismenka mi nedavaju zmysel...
pekne obrazky, len pismenka mi nedavaju zmysel...
Ich fahre einen Shiguli - WAS2105
Keď ju poriešiš, nie je čo milovať...
_________________
Chatka 12 forever
Keď ju poriešiš, nie je čo milovať...
_________________
Chatka 12 forever
Števo!!! Preložiť, preložiť!Myso píše:http://www.zsiguli.hu/muszaki/musz_mpsz.html
pekne obrazky, len pismenka mi nedavaju zmysel...
-
- Příspěvky: 1389
- Registrován: stř kvě 26, 2004 17:59
- Bydliště: Bratislava-Praha
- Kontaktovat uživatele:
www.zsiguli.hu Stevo!!! prelozit! uz ma nebavia len obrazky, ja chcem aj pismenka!tam je tolko matrosu!!!pomoooc!:mrgreen:
Ich fahre einen Shiguli - WAS2105
Keď ju poriešiš, nie je čo milovať...
_________________
Chatka 12 forever
Keď ju poriešiš, nie je čo milovať...
_________________
Chatka 12 forever
- VaSek
- Příspěvky: 227
- Registrován: pát čer 04, 2004 11:53
- Bydliště: Dvůr Králové
- Kontaktovat uživatele:
No pokud chces aby jsi nezmaril veskerou energii v ochranem obvodu tranzistoru, musi mit UDSmax nekde kolem 400V a vice (a nevyhoda FETu je ze pri vetsim UDSmax roste odpor struktuty v sepnutem stavu) A nez experimentovat ktery FET vydrzi a ktery ne, doporucoval bych vyuzit spis tranzistory k tomu urcene napr. BU931, je to sice darlington ale Ucesat ma kolem 1.4V pri 8A (pri praktickem mereni).Dusan píše:No sytenie cievky by mohlo byť konštantne tj nezavisle od otačok.
To by šlo..... ale v tej faze ešte niesom
NEdalo mi to a tak som ten tranzistor irfp260 podrobil menšim experimentom
je navrhnuty na napetie 200V tak som si zbastlil nejaky ten zdroj napetia
caa 320 jednosmernych a cez odpor to priložil na tranzistor a jeje napátie na tranzistore kleslo na 220V tj tranzistor ma ochranu diodu ktora znižuje napätie na tranzistore Vysledok tranzistor je na h...o
Tak že asi kupim Irfp 460 a skusim to stym sice sa zvečši ubytok napätia ale indukovane napetie može dosiahnuť až 450V.
S pozdravem
VaSek (ex Vaz 2107,ex Fiat Bravo GT, Fiat 124 Spider, Fiat Coupé 2.0 16VT, Subaru Outback 3.0 H6)
VaSek (ex Vaz 2107,ex Fiat Bravo GT, Fiat 124 Spider, Fiat Coupé 2.0 16VT, Subaru Outback 3.0 H6)
- VaSek
- Příspěvky: 227
- Registrován: pát čer 04, 2004 11:53
- Bydliště: Dvůr Králové
- Kontaktovat uživatele:
Zakladnim parametrem civky je casova konstanta (tj. indukcnost x odpor primarniho vinuti). Cim je mensi casova konstanta tim drive civka dosahne ustaleneho stavu tj. okamziku kdy proud protekajici civou je roven podilu napeti na civce a jejimu odporu. Cas potrebny k dosazeni ustaleneho stavu je pak doba syceni civky a k dosazeni maximalni energie jiskry je potrebne civku vzdy tento cas syceni dodrzet (konstantni doba syceni). Pripadne je tento cas zkracen nebo vstupni proud omezen pri prekroceni maximalni hodnoty budiciho proudu (v pripade zvyseni vstupniho napeti). Favoritacka civka ma tedy mensi casovou konstantu nez civka standartni, stihne se nasytit drive a ma tedy vetsi energii ve vysokych otackach (ridici obvod zaroven zajistuje priblizne konstantni dobu buzeni - syceni) Nevim jen kde jsi nasel ze IGBT ma Ucesat 100mV. Minimalni hodnota u IGBT(Ucemax = 600V) je u spickovych tak 1.4V. A energie elektromagentickeho pole E = (1/2)L*I^2, takze s napetim nema nic spolecneho.MZ píše:Jasně, já mluvím o náhradě kontaktu přerušovače tranzistorem, při použití originální cívky. Při použití darlingtona je použití cívky z favorita nutná. Originální cívka je navržena na proud jak píšeš 3-3,5A ale při napětí cca 10,5V (vybitá akku). Víc opravdu kontakt dlouhodobě nevydrží rozpojovat. Ale cívka z favorita je opravdu navržena na napětí o 1,5V nižší, při proudu 8A. Je to dáno tím, že i v originálním zapalování favoritu je použito darlingtona (od Tesly, tuším řady SU). Energie v ní akumulovaná je tedy opravdu vyšší, ale není to o tolik, kolik by odpovídalo rozdílu proudů. Pokud ji ale použiješ pro zapojení s IGBT tranzistorem s úbytkem 100mV, je tedy v podstatě přetěžovaná o cca 1,5V v celém rozsahu otáček i ve všech provozních režimech. Proto jsem psal, že potom použití cívky z Favorita není nutné, skoro by se dalo říci, že je to pro ni i škodlivé. Ale i přesto by se její použití s IGBT mohlo vyplatit. Je o něco více namáhána, jak na vstupu proudem primárem v nasyceném stavu v nižších otáčkách, tak vyšším napětím na sekundáru. Nová cívka to určitě vydrží a vyšší na napětí na svíčkách je jen přínosem. Ideální by však bylo řídit dobu sycení plynule s otáčkami.Dusan píše:Ano ale pri 5000-6000 otačok už nestači za tu dobu nasytiť a tym padom sa zmenšuje iskra. Original cievka je kompromis medzi maximalnou energiou iskry a zaťaženim kontaktu. Tak že je navrhnuta na prud asi 3-3,5A pri 12v kdež to cievka favorit ma okolo 8A a preto dokaže dotať poriadnu iskru aj pri vysokych otačkach.
Ale myslim že ked to fungovalo doteraz .... Vramci vyskumu sa na to pozriem
Někdy mě to taky popadne, v hlavě mám sice už určitý nápad, ale nepouštím se do toho z důvodu, že potřebuju jezdit a spolehlivost samodělu většinou v raných fázích nebývá zrovna nejvyšší pokud ale někdo něco takového vyvíjí, tak ať se mi ozve, dáme hlavy dohromady.
Zajimavou alternativou k indukcnimu zapalovani je CDI (capacitor discharge ignition) princip je jednoduchy - kondezator 1uF se nabije napetim 350V a v okamziku zazehu se pripoji na primar indukcni civky ktera pracuje v tomto pripade pouze jako transformator. Neni treba pocitat se sycenim a podobne. Energie jiskry je vetsi nez u indukcniho typu.
S pozdravem
VaSek (ex Vaz 2107,ex Fiat Bravo GT, Fiat 124 Spider, Fiat Coupé 2.0 16VT, Subaru Outback 3.0 H6)
VaSek (ex Vaz 2107,ex Fiat Bravo GT, Fiat 124 Spider, Fiat Coupé 2.0 16VT, Subaru Outback 3.0 H6)
hmm obvodom tečie prud, cievka ma nejaky odpor...mysliš že to napätie v tom vztahu nieje ? Zmenšenim napätia klesa prud....a tým aj energia....
CDI no mal som..fachčilo to nejaky čas..problem s riadenim. Pač zopnutie prevadzal tyristor pripajal kondenzator k indučke,pracovala ako transformator. Riadenie tranzistora je jednoduchšie.... BU potrebuje k činnosti veľky bazovy prud...zavrhol som zatiaľ.
CDI energia väčšia,doba horenia kratšia atd. všetko ma vyhody a nevyhody.
CDI no mal som..fachčilo to nejaky čas..problem s riadenim. Pač zopnutie prevadzal tyristor pripajal kondenzator k indučke,pracovala ako transformator. Riadenie tranzistora je jednoduchšie.... BU potrebuje k činnosti veľky bazovy prud...zavrhol som zatiaľ.
CDI energia väčšia,doba horenia kratšia atd. všetko ma vyhody a nevyhody.
- VaSek
- Příspěvky: 227
- Registrován: pát čer 04, 2004 11:53
- Bydliště: Dvůr Králové
- Kontaktovat uživatele:
Energie civky je umerna proudu, ktery ji v dany okamzik proteka a tak to proste je. To co rikas plati v ustalenem stavu. Uz bych to vic neresil, myslim ze je to zrejme.Dusan píše:hmm obvodom tečie prud, cievka ma nejaky odpor...mysliš že to napätie v tom vztahu nieje ? Zmenšenim napätia klesa prud....a tým aj energia....
Misto tyristoru jsem pouzil IGBT spousteny MKO s delkou pulsu 1,2 ms a teoreticky by tento delsi cas mohl prodlouzit dobu horeni jiskry (po vybiti kondezatoru je primar jeste chvili pripojen na napeti baterie)Dusan píše: CDI no mal som..fachčilo to nejaky čas..problem s riadenim. Pač zopnutie prevadzal tyristor pripajal kondenzator k indučke,pracovala ako transformator. Riadenie tranzistora je jednoduchšie.... BU potrebuje k činnosti veľky bazovy prud...zavrhol som zatiaľ.
Ano mas pravdu, kratsi dobu horeni jsem se snazil trochu odstranit, viz predchozi reakce. Kratka doba horeni jiskry by mohla mit negativni vliv hlavne pri spalovani chudych smesi, ale vyse zminene zapalovani pracuje na experimentalnim motorgeneratoru spolehlive. Pokud to nekoho zajima vice vizDusan píše: CDI energia väčšia,doba horenia kratšia atd. všetko ma vyhody a nevyhody.
http://www.lceproject.org/
Nechci aby to vedlo k nejake rozpravce o nicem
Ted musim intenzivne resit skolu, jinak bych se snazil do projektu nejakeho inteligentniho rizeni zapalovani vice zapojil. Uz se zapalovanim nejaky cas zabyvam, od dob pionyra pres triapulu a praci na motorgeneratoru. Proste svymi vlastnostmi je pro rizeni indukcni civky vhodnejsi IGBT nebo bipolar spis nez FETovy tranzistor. Alespon vsechny perspeknivni soucastky - coil drivers jsou zalozeny na IGBT nebo bipolar technologii.
S pozdravem
VaSek (ex Vaz 2107,ex Fiat Bravo GT, Fiat 124 Spider, Fiat Coupé 2.0 16VT, Subaru Outback 3.0 H6)
VaSek (ex Vaz 2107,ex Fiat Bravo GT, Fiat 124 Spider, Fiat Coupé 2.0 16VT, Subaru Outback 3.0 H6)
Majo píše:Števo!!! Preložiť, preložiť!
Hoši víte doufám o tom, že zsiguli.hu se dají přepnout do anglické verze!? Ale to nejdůležitější stejně zůstává v madarštině nebo azbuce to jsou ty originál dokumentace a naskenovaný obrázky..Myso píše: www.zsiguli.hu Stevo!!! prelozit! uz ma nebavia len obrazky, ja chcem aj pismenka!tam je tolko matrosu!!!pomoooc!