Elektronicke zapalovaní

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Uživatelský avatar
Roman
Příspěvky: 1285
Registrován: úte čer 01, 2004 09:18
Bydliště: Kralův Dvůr
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Roman »

No on pomaly odchadzat nebude :D , ale raz pride ta prava spicka, v nepravy okamih a na nepravom mieste(najradsej na prehustenej krizovatke) a bude tma :evil: Ale bez srandy, drzim palce aby vydrzal.
Roman
Uživatelský avatar
denis
Příspěvky: 308
Registrován: pon lis 07, 2005 15:06
Bydliště: Opava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od denis »

POkud je ten FET dostatečně dimenzovaný tak vydrží-dělal jsem podobným způsobem elektrický ohradník-indukčka a FET ji spínal a funguje už to 3/4 roku bez poruchy. :wink:
Mitsubishi Colt 1,5GLX :-)
Dusan
Příspěvky: 3936
Registrován: stř čer 02, 2004 17:29
Bydliště: Kosice-okolie

Příspěvek od Dusan »

Teoreticky ked sa zoberie do uvahy koľkokrat už zopol sa svoju činnosť v aute....TAk by taka situacia mohla nastať už davno...a odišiel by :)

Ono ten tranzistor budem riešiť na koniec...Lebo auto ma byť o spolahlivosti a ten tranzistor tomu nepomaha :D Ale je super.
Mam to na LPG.
Uživatelský avatar
MZ
Příspěvky: 237
Registrován: úte dub 19, 2005 17:57
Bydliště: Holýšov

Příspěvek od MZ »

denis píše:Technický dotaz: má to někdo v autě,co jezdí na LPG? Já s tím zápasil a pak tam šlo původní zapalování-ovšem to zapalování jsem měl taky nějaké dělané. Nechtělo to dobře startovat. :wink:
na LPG mi to jede v pohodě, nevidím žádný rozdíl oproti benzínu.

To Dusan:
V připadě úbytku 100mV není třeba dávat jinou cívku. Ta cívka z favorita se dává kvůli úbytku napětí na darl. tranzistoru, je na něj spočítaná.
již bez Lady. Přešel ke Škodě.
Dusan
Příspěvky: 3936
Registrován: stř čer 02, 2004 17:29
Bydliště: Kosice-okolie

Příspěvek od Dusan »

Ano ale pri 5000-6000 otačok už nestači za tu dobu nasytiť a tym padom sa zmenšuje iskra. Original cievka je kompromis medzi maximalnou energiou iskry a zaťaženim kontaktu. Tak že je navrhnuta na prud asi 3-3,5A pri 12v kdež to cievka favorit ma okolo 8A a preto dokaže dotať poriadnu iskru aj pri vysokych otačkach.
Ale myslim že ked to fungovalo doteraz .... Vramci vyskumu sa na to pozriem :D
Uživatelský avatar
MZ
Příspěvky: 237
Registrován: úte dub 19, 2005 17:57
Bydliště: Holýšov

Příspěvek od MZ »

Dusan píše:Ano ale pri 5000-6000 otačok už nestači za tu dobu nasytiť a tym padom sa zmenšuje iskra. Original cievka je kompromis medzi maximalnou energiou iskry a zaťaženim kontaktu. Tak že je navrhnuta na prud asi 3-3,5A pri 12v kdež to cievka favorit ma okolo 8A a preto dokaže dotať poriadnu iskru aj pri vysokych otačkach.
Ale myslim že ked to fungovalo doteraz .... Vramci vyskumu sa na to pozriem :D
Jasně, já mluvím o náhradě kontaktu přerušovače tranzistorem, při použití originální cívky. Při použití darlingtona je použití cívky z favorita nutná. Originální cívka je navržena na proud jak píšeš 3-3,5A ale při napětí cca 10,5V (vybitá akku). Víc opravdu kontakt dlouhodobě nevydrží rozpojovat. Ale cívka z favorita je opravdu navržena na napětí o 1,5V nižší, při proudu 8A. Je to dáno tím, že i v originálním zapalování favoritu je použito darlingtona (od Tesly, tuším řady SU). Energie v ní akumulovaná je tedy opravdu vyšší, ale není to o tolik, kolik by odpovídalo rozdílu proudů. Pokud ji ale použiješ pro zapojení s IGBT tranzistorem s úbytkem 100mV, je tedy v podstatě přetěžovaná o cca 1,5V v celém rozsahu otáček i ve všech provozních režimech. Proto jsem psal, že potom použití cívky z Favorita není nutné, skoro by se dalo říci, že je to pro ni i škodlivé. Ale i přesto by se její použití s IGBT mohlo vyplatit. Je o něco více namáhána, jak na vstupu proudem primárem v nasyceném stavu v nižších otáčkách, tak vyšším napětím na sekundáru. Nová cívka to určitě vydrží a vyšší na napětí na svíčkách je jen přínosem. Ideální by však bylo řídit dobu sycení plynule s otáčkami.

Někdy mě to taky popadne, v hlavě mám sice už určitý nápad, ale nepouštím se do toho z důvodu, že potřebuju jezdit a spolehlivost samodělu většinou v raných fázích nebývá zrovna nejvyšší :-) pokud ale někdo něco takového vyvíjí, tak ať se mi ozve, dáme hlavy dohromady.
již bez Lady. Přešel ke Škodě.
Dusan
Příspěvky: 3936
Registrován: stř čer 02, 2004 17:29
Bydliště: Kosice-okolie

Příspěvek od Dusan »

No sytenie cievky by mohlo byť konštantne tj nezavisle od otačok. :)
To by šlo..... ale v tej faze ešte niesom :D
NEdalo mi to a tak som ten tranzistor irfp260 podrobil menšim experimentom :D
je navrhnuty na napetie 200V tak som si zbastlil nejaky ten zdroj napetia
caa 320 jednosmernych a cez odpor to priložil na tranzistor a jeje napátie na tranzistore kleslo na 220V tj tranzistor ma ochranu diodu ktora znižuje napätie na tranzistore :( Vysledok tranzistor je na h...o
Tak že asi kupim Irfp 460 a skusim to stym sice sa zvečši ubytok napätia ale indukovane napetie može dosiahnuť až 450V.
Myso
Příspěvky: 1389
Registrován: stř kvě 26, 2004 17:59
Bydliště: Bratislava-Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Myso »

http://www.zsiguli.hu/muszaki/musz_mpsz.html
pekne obrazky, len pismenka mi nedavaju zmysel...
Ich fahre einen Shiguli - WAS2105
Keď ju poriešiš, nie je čo milovať...
_________________
Chatka 12 forever :mrgreen:
Majo
Příspěvky: 6455
Registrován: úte čer 01, 2004 19:32
Bydliště: Zvolen
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Majo »

Myso píše:http://www.zsiguli.hu/muszaki/musz_mpsz.html
pekne obrazky, len pismenka mi nedavaju zmysel...
Števo!!! Preložiť, preložiť! :blob2:
Myso
Příspěvky: 1389
Registrován: stř kvě 26, 2004 17:59
Bydliště: Bratislava-Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Myso »

www.zsiguli.hu Stevo!!! prelozit! uz ma nebavia len obrazky, ja chcem aj pismenka!tam je tolko matrosu!!!pomoooc!:mrgreen:
Ich fahre einen Shiguli - WAS2105
Keď ju poriešiš, nie je čo milovať...
_________________
Chatka 12 forever :mrgreen:
Uživatelský avatar
VaSek
Příspěvky: 227
Registrován: pát čer 04, 2004 11:53
Bydliště: Dvůr Králové
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od VaSek »

Dusan píše:No sytenie cievky by mohlo byť konštantne tj nezavisle od otačok. :)
To by šlo..... ale v tej faze ešte niesom :D
NEdalo mi to a tak som ten tranzistor irfp260 podrobil menšim experimentom :D
je navrhnuty na napetie 200V tak som si zbastlil nejaky ten zdroj napetia
caa 320 jednosmernych a cez odpor to priložil na tranzistor a jeje napátie na tranzistore kleslo na 220V tj tranzistor ma ochranu diodu ktora znižuje napätie na tranzistore :( Vysledok tranzistor je na h...o
Tak že asi kupim Irfp 460 a skusim to stym sice sa zvečši ubytok napätia ale indukovane napetie može dosiahnuť až 450V.
No pokud chces aby jsi nezmaril veskerou energii v ochranem obvodu tranzistoru, musi mit UDSmax nekde kolem 400V a vice (a nevyhoda FETu je ze pri vetsim UDSmax roste odpor struktuty v sepnutem stavu) A nez experimentovat ktery FET vydrzi a ktery ne, doporucoval bych vyuzit spis tranzistory k tomu urcene napr. BU931, je to sice darlington ale Ucesat ma kolem 1.4V pri 8A (pri praktickem mereni).
S pozdravem
VaSek (ex Vaz 2107,ex Fiat Bravo GT, Fiat 124 Spider, Fiat Coupé 2.0 16VT, Subaru Outback 3.0 H6)
Uživatelský avatar
VaSek
Příspěvky: 227
Registrován: pát čer 04, 2004 11:53
Bydliště: Dvůr Králové
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od VaSek »

MZ píše:
Dusan píše:Ano ale pri 5000-6000 otačok už nestači za tu dobu nasytiť a tym padom sa zmenšuje iskra. Original cievka je kompromis medzi maximalnou energiou iskry a zaťaženim kontaktu. Tak že je navrhnuta na prud asi 3-3,5A pri 12v kdež to cievka favorit ma okolo 8A a preto dokaže dotať poriadnu iskru aj pri vysokych otačkach.
Ale myslim že ked to fungovalo doteraz .... Vramci vyskumu sa na to pozriem :D
Jasně, já mluvím o náhradě kontaktu přerušovače tranzistorem, při použití originální cívky. Při použití darlingtona je použití cívky z favorita nutná. Originální cívka je navržena na proud jak píšeš 3-3,5A ale při napětí cca 10,5V (vybitá akku). Víc opravdu kontakt dlouhodobě nevydrží rozpojovat. Ale cívka z favorita je opravdu navržena na napětí o 1,5V nižší, při proudu 8A. Je to dáno tím, že i v originálním zapalování favoritu je použito darlingtona (od Tesly, tuším řady SU). Energie v ní akumulovaná je tedy opravdu vyšší, ale není to o tolik, kolik by odpovídalo rozdílu proudů. Pokud ji ale použiješ pro zapojení s IGBT tranzistorem s úbytkem 100mV, je tedy v podstatě přetěžovaná o cca 1,5V v celém rozsahu otáček i ve všech provozních režimech. Proto jsem psal, že potom použití cívky z Favorita není nutné, skoro by se dalo říci, že je to pro ni i škodlivé. Ale i přesto by se její použití s IGBT mohlo vyplatit. Je o něco více namáhána, jak na vstupu proudem primárem v nasyceném stavu v nižších otáčkách, tak vyšším napětím na sekundáru. Nová cívka to určitě vydrží a vyšší na napětí na svíčkách je jen přínosem. Ideální by však bylo řídit dobu sycení plynule s otáčkami.

Někdy mě to taky popadne, v hlavě mám sice už určitý nápad, ale nepouštím se do toho z důvodu, že potřebuju jezdit a spolehlivost samodělu většinou v raných fázích nebývá zrovna nejvyšší :-) pokud ale někdo něco takového vyvíjí, tak ať se mi ozve, dáme hlavy dohromady.
Zakladnim parametrem civky je casova konstanta (tj. indukcnost x odpor primarniho vinuti). Cim je mensi casova konstanta tim drive civka dosahne ustaleneho stavu tj. okamziku kdy proud protekajici civou je roven podilu napeti na civce a jejimu odporu. Cas potrebny k dosazeni ustaleneho stavu je pak doba syceni civky a k dosazeni maximalni energie jiskry je potrebne civku vzdy tento cas syceni dodrzet (konstantni doba syceni). Pripadne je tento cas zkracen nebo vstupni proud omezen pri prekroceni maximalni hodnoty budiciho proudu (v pripade zvyseni vstupniho napeti). Favoritacka civka ma tedy mensi casovou konstantu nez civka standartni, stihne se nasytit drive a ma tedy vetsi energii ve vysokych otackach (ridici obvod zaroven zajistuje priblizne konstantni dobu buzeni - syceni) Nevim jen kde jsi nasel ze IGBT ma Ucesat 100mV. Minimalni hodnota u IGBT(Ucemax = 600V) je u spickovych tak 1.4V. A energie elektromagentickeho pole E = (1/2)L*I^2, takze s napetim nema nic spolecneho.
Zajimavou alternativou k indukcnimu zapalovani je CDI (capacitor discharge ignition) princip je jednoduchy - kondezator 1uF se nabije napetim 350V a v okamziku zazehu se pripoji na primar indukcni civky ktera pracuje v tomto pripade pouze jako transformator. Neni treba pocitat se sycenim a podobne. Energie jiskry je vetsi nez u indukcniho typu.
S pozdravem
VaSek (ex Vaz 2107,ex Fiat Bravo GT, Fiat 124 Spider, Fiat Coupé 2.0 16VT, Subaru Outback 3.0 H6)
Dusan
Příspěvky: 3936
Registrován: stř čer 02, 2004 17:29
Bydliště: Kosice-okolie

Příspěvek od Dusan »

hmm obvodom tečie prud, cievka ma nejaky odpor...mysliš že to napätie v tom vztahu nieje ? Zmenšenim napätia klesa prud....a tým aj energia....
CDI no mal som..fachčilo to nejaky čas..problem s riadenim. Pač zopnutie prevadzal tyristor pripajal kondenzator k indučke,pracovala ako transformator. Riadenie tranzistora je jednoduchšie.... BU potrebuje k činnosti veľky bazovy prud...zavrhol som zatiaľ.

CDI energia väčšia,doba horenia kratšia atd. všetko ma vyhody a nevyhody.
Uživatelský avatar
VaSek
Příspěvky: 227
Registrován: pát čer 04, 2004 11:53
Bydliště: Dvůr Králové
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od VaSek »

Dusan píše:hmm obvodom tečie prud, cievka ma nejaky odpor...mysliš že to napätie v tom vztahu nieje ? Zmenšenim napätia klesa prud....a tým aj energia....
Energie civky je umerna proudu, ktery ji v dany okamzik proteka a tak to proste je. To co rikas plati v ustalenem stavu. Uz bych to vic neresil, myslim ze je to zrejme.
Dusan píše: CDI no mal som..fachčilo to nejaky čas..problem s riadenim. Pač zopnutie prevadzal tyristor pripajal kondenzator k indučke,pracovala ako transformator. Riadenie tranzistora je jednoduchšie.... BU potrebuje k činnosti veľky bazovy prud...zavrhol som zatiaľ.
Misto tyristoru jsem pouzil IGBT spousteny MKO s delkou pulsu 1,2 ms a teoreticky by tento delsi cas mohl prodlouzit dobu horeni jiskry (po vybiti kondezatoru je primar jeste chvili pripojen na napeti baterie)
Dusan píše: CDI energia väčšia,doba horenia kratšia atd. všetko ma vyhody a nevyhody.
Ano mas pravdu, kratsi dobu horeni jsem se snazil trochu odstranit, viz predchozi reakce. Kratka doba horeni jiskry by mohla mit negativni vliv hlavne pri spalovani chudych smesi, ale vyse zminene zapalovani pracuje na experimentalnim motorgeneratoru spolehlive. Pokud to nekoho zajima vice viz
http://www.lceproject.org/
Nechci aby to vedlo k nejake rozpravce o nicem
:roll: Ted musim intenzivne resit skolu, jinak bych se snazil do projektu nejakeho inteligentniho rizeni zapalovani vice zapojil. Uz se zapalovanim nejaky cas zabyvam, od dob pionyra pres triapulu a praci na motorgeneratoru. Proste svymi vlastnostmi je pro rizeni indukcni civky vhodnejsi IGBT nebo bipolar spis nez FETovy tranzistor. Alespon vsechny perspeknivni soucastky - coil drivers jsou zalozeny na IGBT nebo bipolar technologii.
S pozdravem
VaSek (ex Vaz 2107,ex Fiat Bravo GT, Fiat 124 Spider, Fiat Coupé 2.0 16VT, Subaru Outback 3.0 H6)
Pool

Příspěvek od Pool »

Majo píše:Števo!!! Preložiť, preložiť! :blob2:
Myso píše: www.zsiguli.hu Stevo!!! prelozit! uz ma nebavia len obrazky, ja chcem aj pismenka!tam je tolko matrosu!!!pomoooc! :mrgreen:
Hoši víte doufám o tom, že zsiguli.hu se dají přepnout do anglické verze!? Ale to nejdůležitější stejně zůstává v madarštině nebo azbuce :( to jsou ty originál dokumentace a naskenovaný obrázky..
Odpovědět

Zpět na „Elektrická soustava“