elektrická sahara

Moderátor: Moderátoři

Uživatelský avatar
MZ
Příspěvky: 237
Registrován: úte dub 19, 2005 17:57
Bydliště: Holýšov

elektrická sahara

Příspěvek od MZ »

Měl bych pár otázek ohledně elektrické sahary. Z Bechyně mi Dmatěj přivezl ventilátor (díky Pátrači - funguje i když sis nebyl jistý!). Zahímalo by mě, jak mám nastavit termostat (home made) nebo radši schánět originál.

1. Jakou pojistkou jistit motor ventilátoru? 16A?
2. Kde je nejlepší snímat teplotu vody(kde je originální termostat)?
3. Jaká je nejlepší teplota spínání ventilátoru(jak je nastaven originální termostat)? 90°C?

:idea: :?: :?: :?:
již bez Lady. Přešel ke Škodě.
Uživatelský avatar
Luděk Musil
Příspěvky: 10557
Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
Bydliště: Vyškov/Rašov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Luděk Musil »

Ad 1: 16 A by mělo stačit
Ad 2: trošku nerozumím, přesto. pro spínání el.motoru ventilátoru je chladič s "dírou" pro teplotní čidlo. To čidlo je vedle vypouštěcího otvoru na chladiči a při teplotě vyšší než xx°C dodá kostru relátku, které pak sepne vlastní el.motor
Ad 3: mohlo by být 90 °C - možná o nějakej stupínek výš.

V případě termostatu Home Made předpokládám že mluvíš o teplotním čidle. L.
Uživatelský avatar
MZ
Příspěvky: 237
Registrován: úte dub 19, 2005 17:57
Bydliště: Holýšov

Příspěvek od MZ »

Jasně, mluvím o obvodu, který spíná ventilátor (přes relé) při dosažení určité teploty (můžu ji měnit). Nahradí v podstatě originální čidlo (které je nejspíš bimetalový či co - nikdy jsem to neviděl). Originální čidlo nepoužiju z toho důvodu, protože mám klasický chladič 2105 bez díry.

Takže bych měl nastavit 90°C?
již bez Lady. Přešel ke Škodě.
Majo
Příspěvky: 6455
Registrován: úte čer 01, 2004 19:32
Bydliště: Zvolen
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Majo »

Nastav 91-92 to budes mat uplne super. Ja mam cidlo z Nemecka na 87st. Je to super. Ruske su az 97 a tak podobne a to uz voda navrchu vtedy vacsinou vari a este k tomu casto odchadzaju :roll:
Marek
Příspěvky: 5315
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Příspěvek od Marek »

Majo. Při přetlaku kolem 50 kPa, který je v systému chlazení, vaří voda až při teplotě 110 - 112*C. Nechápu tedy, jak u Tebe v motoru může voda vařit už při 97*C??? To popírá fyziku!!!

Optimální teplota pro sepnutí ventilátoru dochlazování je 96 - 100*C. Jde o to, že motory Lada mají provozní teplotu 90 - 95*C, tedy při této teplotě ventilátor ještě pracovat nesmí. Důležitější však je okamžik rozepnutí, tedy vypnutí ventilátoru. Tato teplota je diskutovatelná, proto spíše doporučuji řídit systém časem - po sepnutí ventilátoru jej nechat točit dejme tomu jednu minutu, poté vypnout a pochopitelně nadále elektronicky sledovat pohyb teploty. Anebo úplně nejjednodušší způsob - osadit originál spínací člen, funguje spolehlivě a je bezúdržbový. :lol:
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Myso
Příspěvky: 1389
Registrován: stř kvě 26, 2004 17:59
Bydliště: Bratislava-Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Myso »

presne jak pise marek, moja 1600vka ma prevadzkovu teplotu na 90ke, ked spomalim tak teplota lezie hore(v lete)...tiez mi to spina niekde okolo 95-97(to je taky odhad podla rucicky...)
Ich fahre einen Shiguli - WAS2105
Keď ju poriešiš, nie je čo milovať...
_________________
Chatka 12 forever :mrgreen:
Uživatelský avatar
MZ
Příspěvky: 237
Registrován: úte dub 19, 2005 17:57
Bydliště: Holýšov

Příspěvek od MZ »

to marek.
Vypnutí ventilátoru mám nastaveno o 4 stupně níž než zapnutí. Tenhle regulátor jsem stavěl proto, že nemám originál a hlavně proto, že mě to baví... Zkusím ho tam namontovat (zatím mi to chodí jen na stole) a když se neosvědčí, tak budu schánět jiný chaldič s originálním čidlem. :evil: Vypínač natvrdo to jistí :shock:
již bez Lady. Přešel ke Škodě.
Majo
Příspěvky: 6455
Registrován: úte čer 01, 2004 19:32
Bydliště: Zvolen
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Majo »

no, ked mas teplotu 97st. na spodu chladica, kolko moze mat navrchu :? Mne to celkom vyhovuje, na to 87stup. cidlo si nemozem stazovat - je super. A hlavne je prve co vydrzalo viac nez mesiac. Vypinac na pevno to vsak isti. :)
Jimmy
Příspěvky: 6
Registrován: stř čer 16, 2004 15:41
Bydliště: Nový Jičín

Příspěvek od Jimmy »

U 2103 mám el. ventilátor už od výroby. Poté co mi přestal fungovat spínač našroubovaný v chladiči jsem si natáhl dráty do kabiny a podle potřeby a teploty vody na ukazovateli si ventilátor zapnu a vypnu vypínačem. Je to jednoduché a ujišťuji Vás, že pokud zrovna nejedu pomalu v koloně, nebo nemám puštěný motor na stojícím voze, tak jej musím zapínat tak jen třikrát ročně. Jimmy
Uživatelský avatar
Luděk Musil
Příspěvky: 10557
Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
Bydliště: Vyškov/Rašov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Luděk Musil »

:D :D a jednou za čas (zrovna letos v Bechyni) vyměnit těleso pojistky :D :D . L.
Pool

Příspěvek od Pool »

Kluci jak je to s montáží el. sahary na kulatej model (01,02) ? Že prý se musí chladič trochu naklonit a oddálit od motoru, aby se tam elektromotor vešel, tzn. je třeba nějakej zásah do karoserie? V GESu prodávají taková pěkná spínací čidla (vratná) při teplotě 90° 100° 110° atd... s tolerancí ±5°C a risknul bych asi to 100°C s tím, že odchylka bude nějak v normě. Jelikož jsou jen do 4A, spínal bych tím výkonnější relé. Ale jde mi hlavně o to mechanické provedení. Jak postupovat a nemáte třeba někdo fotku?
Little Red Riding Hood
Příspěvky: 2585
Registrován: ned zář 25, 2005 21:38
Bydliště: Olomoucity-Brnotown
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Little Red Riding Hood »

seženeš si chladič z 03/06, nebo 07 s el saharou... samozřejmě že to nebude sedět na úchyty (to je první zásah do karoserie).. a tím odkloněním od motoru je myšleno to že se do karoserie za chladičem, udělá takovej výřez (velikosti chladiče-druhá uprava karoserie) do kterýho ten chladák zasadíš aby si zachoval nějaký místo od motoru.. víc o tom ví majo.. má i fotky..


já sem jí tam nacpal bez úprav karosky, ale je to také nabastlené (jen provizorní úprava)..
Pool

Příspěvek od Pool »

Co kdybych sehnal jenom elektromotor s vrtulí a připevnil jej nějak na původní chladič? Dá se to? Potom bych to celé patřičně naklonil. Přehazovat chladiče už mi přijde dost komplikovaný...
Uživatelský avatar
Roman
Příspěvky: 1285
Registrován: úte čer 01, 2004 09:18
Bydliště: Kralův Dvůr
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Roman »

Keby si zohnal motor s vrtulou z niecoho ineho, aby bol placatejsi, nemal by to byt problem.
Roman
Pool

Příspěvek od Pool »

Roman píše:Keby si zohnal motor s vrtulou z niecoho ineho, aby bol placatejsi, nemal by to byt problem.
Pravděpodobně ho budu shánět z 03/06 to bude asi nejjednodušší. Ale nevím jak je tam uchycenej. Nejlepší bude zajet na vrakáč prohlídnout oba chladiče... :idea: uvidím co a jak.
Odpovědět

Zpět na „Elektrická soustava“