elektrická sahara
Moderátor: Moderátoři
elektrická sahara
Měl bych pár otázek ohledně elektrické sahary. Z Bechyně mi Dmatěj přivezl ventilátor (díky Pátrači - funguje i když sis nebyl jistý!). Zahímalo by mě, jak mám nastavit termostat (home made) nebo radši schánět originál.
1. Jakou pojistkou jistit motor ventilátoru? 16A?
2. Kde je nejlepší snímat teplotu vody(kde je originální termostat)?
3. Jaká je nejlepší teplota spínání ventilátoru(jak je nastaven originální termostat)? 90°C?
1. Jakou pojistkou jistit motor ventilátoru? 16A?
2. Kde je nejlepší snímat teplotu vody(kde je originální termostat)?
3. Jaká je nejlepší teplota spínání ventilátoru(jak je nastaven originální termostat)? 90°C?
již bez Lady. Přešel ke Škodě.
- Luděk Musil
- Příspěvky: 10570
- Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
- Bydliště: Vyškov/Rašov
- Kontaktovat uživatele:
Ad 1: 16 A by mělo stačit
Ad 2: trošku nerozumím, přesto. pro spínání el.motoru ventilátoru je chladič s "dírou" pro teplotní čidlo. To čidlo je vedle vypouštěcího otvoru na chladiči a při teplotě vyšší než xx°C dodá kostru relátku, které pak sepne vlastní el.motor
Ad 3: mohlo by být 90 °C - možná o nějakej stupínek výš.
V případě termostatu Home Made předpokládám že mluvíš o teplotním čidle. L.
Ad 2: trošku nerozumím, přesto. pro spínání el.motoru ventilátoru je chladič s "dírou" pro teplotní čidlo. To čidlo je vedle vypouštěcího otvoru na chladiči a při teplotě vyšší než xx°C dodá kostru relátku, které pak sepne vlastní el.motor
Ad 3: mohlo by být 90 °C - možná o nějakej stupínek výš.
V případě termostatu Home Made předpokládám že mluvíš o teplotním čidle. L.
Jasně, mluvím o obvodu, který spíná ventilátor (přes relé) při dosažení určité teploty (můžu ji měnit). Nahradí v podstatě originální čidlo (které je nejspíš bimetalový či co - nikdy jsem to neviděl). Originální čidlo nepoužiju z toho důvodu, protože mám klasický chladič 2105 bez díry.
Takže bych měl nastavit 90°C?
Takže bych měl nastavit 90°C?
již bez Lady. Přešel ke Škodě.
Majo. Při přetlaku kolem 50 kPa, který je v systému chlazení, vaří voda až při teplotě 110 - 112*C. Nechápu tedy, jak u Tebe v motoru může voda vařit už při 97*C??? To popírá fyziku!!!
Optimální teplota pro sepnutí ventilátoru dochlazování je 96 - 100*C. Jde o to, že motory Lada mají provozní teplotu 90 - 95*C, tedy při této teplotě ventilátor ještě pracovat nesmí. Důležitější však je okamžik rozepnutí, tedy vypnutí ventilátoru. Tato teplota je diskutovatelná, proto spíše doporučuji řídit systém časem - po sepnutí ventilátoru jej nechat točit dejme tomu jednu minutu, poté vypnout a pochopitelně nadále elektronicky sledovat pohyb teploty. Anebo úplně nejjednodušší způsob - osadit originál spínací člen, funguje spolehlivě a je bezúdržbový.
Optimální teplota pro sepnutí ventilátoru dochlazování je 96 - 100*C. Jde o to, že motory Lada mají provozní teplotu 90 - 95*C, tedy při této teplotě ventilátor ještě pracovat nesmí. Důležitější však je okamžik rozepnutí, tedy vypnutí ventilátoru. Tato teplota je diskutovatelná, proto spíše doporučuji řídit systém časem - po sepnutí ventilátoru jej nechat točit dejme tomu jednu minutu, poté vypnout a pochopitelně nadále elektronicky sledovat pohyb teploty. Anebo úplně nejjednodušší způsob - osadit originál spínací člen, funguje spolehlivě a je bezúdržbový.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
to marek.
Vypnutí ventilátoru mám nastaveno o 4 stupně níž než zapnutí. Tenhle regulátor jsem stavěl proto, že nemám originál a hlavně proto, že mě to baví... Zkusím ho tam namontovat (zatím mi to chodí jen na stole) a když se neosvědčí, tak budu schánět jiný chaldič s originálním čidlem. Vypínač natvrdo to jistí
Vypnutí ventilátoru mám nastaveno o 4 stupně níž než zapnutí. Tenhle regulátor jsem stavěl proto, že nemám originál a hlavně proto, že mě to baví... Zkusím ho tam namontovat (zatím mi to chodí jen na stole) a když se neosvědčí, tak budu schánět jiný chaldič s originálním čidlem. Vypínač natvrdo to jistí
již bez Lady. Přešel ke Škodě.
U 2103 mám el. ventilátor už od výroby. Poté co mi přestal fungovat spínač našroubovaný v chladiči jsem si natáhl dráty do kabiny a podle potřeby a teploty vody na ukazovateli si ventilátor zapnu a vypnu vypínačem. Je to jednoduché a ujišťuji Vás, že pokud zrovna nejedu pomalu v koloně, nebo nemám puštěný motor na stojícím voze, tak jej musím zapínat tak jen třikrát ročně. Jimmy
- Luděk Musil
- Příspěvky: 10570
- Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
- Bydliště: Vyškov/Rašov
- Kontaktovat uživatele:
Kluci jak je to s montáží el. sahary na kulatej model (01,02) ? Že prý se musí chladič trochu naklonit a oddálit od motoru, aby se tam elektromotor vešel, tzn. je třeba nějakej zásah do karoserie? V GESu prodávají taková pěkná spínací čidla (vratná) při teplotě 90° 100° 110° atd... s tolerancí ±5°C a risknul bych asi to 100°C s tím, že odchylka bude nějak v normě. Jelikož jsou jen do 4A, spínal bych tím výkonnější relé. Ale jde mi hlavně o to mechanické provedení. Jak postupovat a nemáte třeba někdo fotku?
-
- Příspěvky: 2585
- Registrován: ned zář 25, 2005 21:38
- Bydliště: Olomoucity-Brnotown
- Kontaktovat uživatele:
seženeš si chladič z 03/06, nebo 07 s el saharou... samozřejmě že to nebude sedět na úchyty (to je první zásah do karoserie).. a tím odkloněním od motoru je myšleno to že se do karoserie za chladičem, udělá takovej výřez (velikosti chladiče-druhá uprava karoserie) do kterýho ten chladák zasadíš aby si zachoval nějaký místo od motoru.. víc o tom ví majo.. má i fotky..
já sem jí tam nacpal bez úprav karosky, ale je to také nabastlené (jen provizorní úprava)..
já sem jí tam nacpal bez úprav karosky, ale je to také nabastlené (jen provizorní úprava)..