Geometrie
Moderátor: Moderátoři
-
- Příspěvky: 2585
- Registrován: ned zář 25, 2005 21:38
- Bydliště: Olomoucity-Brnotown
- Kontaktovat uživatele:
Mám k dispozici přístroj na měření geometrie, amatérskými postupy se rozhodně nezabývám, zejména týká-li se to podvozku či jiných důležitých částí vozu.
Sbíhavost lze měřit několika způsoby - od metody optické přes digitální až po laserově snímanou bezdrátovou technologii. Ovšem nejtriviálnější metoda je pomocí měřicí tyče, kde vozidlo stojí na kolech a přední kola jsou v poloze přímé jízdy. Měřicí tyčí se odměří vzdálenost vnitřních patek disků předních kol vzadu a vpředu (ve vodorovné rovině protínající střed kola) a rozdíl údajů = sbíhavost nápravy.
Sbíhavost lze měřit několika způsoby - od metody optické přes digitální až po laserově snímanou bezdrátovou technologii. Ovšem nejtriviálnější metoda je pomocí měřicí tyče, kde vozidlo stojí na kolech a přední kola jsou v poloze přímé jízdy. Měřicí tyčí se odměří vzdálenost vnitřních patek disků předních kol vzadu a vpředu (ve vodorovné rovině protínající střed kola) a rozdíl údajů = sbíhavost nápravy.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
-
- Příspěvky: 2585
- Registrován: ned zář 25, 2005 21:38
- Bydliště: Olomoucity-Brnotown
- Kontaktovat uživatele:
Jednoduchý postup, jak amatérsky nastavit sbíhavost, je asi tento:
Vyrob si tyč (trubku v trubce), kde je možné plynule měnit vzdálenost asi v hodnotách 120 - 140 cm. Tedy širokou trubku (třeba d=20mm) dlouhou 100 cm a do ní vsuň trubku (vnější průměr = vnitřnímu průměru prvé trubky) o délce cca 50 cm. Trubka v trubce by se měla volně posouvat, ale neviklat. Na konci vnější trubky vyvrtej dirku se závitem třeba M6x1 a natoč tam šroubek s nějakou vrtulkou na konci, abys měl možnost jednoduché aretace.
Postup je potom následující: Auto postavíš na rovnou plochu s montážní jámou nebo na dílenský plošinový zvedák. Měřicími tyčemi vlasní výroby odměříš vzdálenost mezi ráfky levého a pravého kola přední nápravy vpředu a tyče zaaretuješ, aby se nezměnila délka. Potom takto nastavenou tyč vsadíš mezi ráfky předních kol vzadu - měřicí tyč přitlač na jeden ráfek - na druhé straně by měla být mezera. Tato mezera mezi druhým ráfkem a měřicí tyčí = sbíhavost předních kol. Mělo by tam být cca 4 - 5 mm.
Vyrob si tyč (trubku v trubce), kde je možné plynule měnit vzdálenost asi v hodnotách 120 - 140 cm. Tedy širokou trubku (třeba d=20mm) dlouhou 100 cm a do ní vsuň trubku (vnější průměr = vnitřnímu průměru prvé trubky) o délce cca 50 cm. Trubka v trubce by se měla volně posouvat, ale neviklat. Na konci vnější trubky vyvrtej dirku se závitem třeba M6x1 a natoč tam šroubek s nějakou vrtulkou na konci, abys měl možnost jednoduché aretace.
Postup je potom následující: Auto postavíš na rovnou plochu s montážní jámou nebo na dílenský plošinový zvedák. Měřicími tyčemi vlasní výroby odměříš vzdálenost mezi ráfky levého a pravého kola přední nápravy vpředu a tyče zaaretuješ, aby se nezměnila délka. Potom takto nastavenou tyč vsadíš mezi ráfky předních kol vzadu - měřicí tyč přitlač na jeden ráfek - na druhé straně by měla být mezera. Tato mezera mezi druhým ráfkem a měřicí tyčí = sbíhavost předních kol. Mělo by tam být cca 4 - 5 mm.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
nenapsal si to opacne??Marek píše:odměříš vzdálenost mezi ráfky levého a pravého kola přední nápravy vpředu a tyče zaaretuješ, aby se nezměnila délka. Potom takto nastavenou tyč vsadíš mezi ráfky předních kol vzadu - měřicí tyč přitlač na jeden ráfek - na druhé straně by měla být mezera. Tato mezera mezi druhým ráfkem a měřicí tyčí = sbíhavost předních kol. Mělo by tam být cca 4 - 5 mm.
21043(reinkarnacia), 2105 1.3k(svagrov), 2110 1.5 16V, Niva(rozobrata), Chevy Niva 1.7i, Priora1,8+, BMW e36 328iA, Fiat Tempra 2.0i.e, 4x4
podle toho co sem pochopil tak ne. kola ti maji jit vepredu mirne k sobeMajo píše:nenapsal si to opacne??Marek píše:odměříš vzdálenost mezi ráfky levého a pravého kola přední nápravy vpředu a tyče zaaretuješ, aby se nezměnila délka. Potom takto nastavenou tyč vsadíš mezi ráfky předních kol vzadu - měřicí tyč přitlač na jeden ráfek - na druhé straně by měla být mezera. Tato mezera mezi druhým ráfkem a měřicí tyčí = sbíhavost předních kol. Mělo by tam být cca 4 - 5 mm.
E36 330i coupe skoro Alpina, Mauritiusblau Metallic - Crash Packet
Dokud karu nerozdelas, nevis o ni nic
Chatka 12 forever
Buková Drift Challenge Team
Romania team 2009
Dokud karu nerozdelas, nevis o ni nic
Chatka 12 forever
Buková Drift Challenge Team
Romania team 2009
- Luděk Ondrůch
- Příspěvky: 1511
- Registrován: pon srp 01, 2005 12:59
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
ano ja sa priznavam ja som to moc pozorne asi necital lebo som to pochopil az teraz
ja som to bral tak ako sa to robi "normalne" ze sa to meria zvonku. Toto je tiez celkom vhodne a hlavne jednoduche, ked uz som to pochopil znie to dobre
ja som to bral tak ako sa to robi "normalne" ze sa to meria zvonku. Toto je tiez celkom vhodne a hlavne jednoduche, ked uz som to pochopil znie to dobre
21043(reinkarnacia), 2105 1.3k(svagrov), 2110 1.5 16V, Niva(rozobrata), Chevy Niva 1.7i, Priora1,8+, BMW e36 328iA, Fiat Tempra 2.0i.e, 4x4
- Roman
- Příspěvky: 1285
- Registrován: úte čer 01, 2004 09:18
- Bydliště: Kralův Dvůr
- Kontaktovat uživatele:
Marek, cely cas som sa divil, ze pises o zbiehavosti +5mm, co sa tu zrejme viacerym ludom javilo vlastne ako rozbiehavost. Zbiehavost sa zvykne oznacovat bud bez znamienka, alebo so znamienkom -. Mimochodom Dacia ma zbiehavost +2mm, co vlastne znamena, ze kolesa sa rozbiehaju. to je motanica, co?
Roman
Hm,hm, to jsem ještě neslyšel. Když je to sbíhavost, tak se to sbíhá, když je to rozbíhavost, tak se to rozbíhá! O číslech bez znaménka uvažujeme většinou jako +, tak, když je sbíhavost 4,nebo +4 tak v tom vidím totéž, a když tam bude třeba -2, tak v tom jasně vidim přední náhon s rozbíhavostí.
Ale "sbíhavost +2je vlastně rozbíhavost" to je opravdu motanice.
No ale automechanik nejsem, třeba mi něco uniklo?
Ale "sbíhavost +2je vlastně rozbíhavost" to je opravdu motanice.
No ale automechanik nejsem, třeba mi něco uniklo?
Lada ? - tím jezdit, není normální !
>2121- ? hniloba s velkou budoucností! Již vyvařená a bojeschopná.
>2121- ? hniloba s velkou budoucností! Již vyvařená a bojeschopná.
- Roman
- Příspěvky: 1285
- Registrován: úte čer 01, 2004 09:18
- Bydliště: Kralův Dvůr
- Kontaktovat uživatele:
Nemo, je to motanica, ale ked pojdes s tou Daciou do servisu na geometriu a budes ziadat nastavenie "rozbiehavosti", tak sa na teba budu divat ako keby si spadol z Marsu
P.S. Ta Dacia ma toleranciu zbiehavosti 0 az +2mm, ked ti nastavia 0, idu kolesa rovnobezne, ale aj tak zaplatis za nastavenie zbiehavosti. Na ziadnom protokole z merania sa rozbiehavost, alebo rovnobeznost nevyskytuje. Ale to len aby rec nestala....
P.S. Ta Dacia ma toleranciu zbiehavosti 0 az +2mm, ked ti nastavia 0, idu kolesa rovnobezne, ale aj tak zaplatis za nastavenie zbiehavosti. Na ziadnom protokole z merania sa rozbiehavost, alebo rovnobeznost nevyskytuje. Ale to len aby rec nestala....
Roman