Geometrie

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Little Red Riding Hood
Příspěvky: 2585
Registrován: ned zář 25, 2005 21:38
Bydliště: Olomoucity-Brnotown
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Little Red Riding Hood »

sbíhavost.. tak estli se můžu zeptat.. čim to měříš??.
Marek
Příspěvky: 5315
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Příspěvek od Marek »

Mám k dispozici přístroj na měření geometrie, amatérskými postupy se rozhodně nezabývám, zejména týká-li se to podvozku či jiných důležitých částí vozu.

Sbíhavost lze měřit několika způsoby - od metody optické přes digitální až po laserově snímanou bezdrátovou technologii. Ovšem nejtriviálnější metoda je pomocí měřicí tyče, kde vozidlo stojí na kolech a přední kola jsou v poloze přímé jízdy. Měřicí tyčí se odměří vzdálenost vnitřních patek disků předních kol vzadu a vpředu (ve vodorovné rovině protínající střed kola) a rozdíl údajů = sbíhavost nápravy.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Little Red Riding Hood
Příspěvky: 2585
Registrován: ned zář 25, 2005 21:38
Bydliště: Olomoucity-Brnotown
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Little Red Riding Hood »

tak aspon vim že námím věřit všemu co mi někdo poradí.. ale zatim s tim nebyl problém..
Marek
Příspěvky: 5315
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Příspěvek od Marek »

Jednoduchý postup, jak amatérsky nastavit sbíhavost, je asi tento:

Vyrob si tyč (trubku v trubce), kde je možné plynule měnit vzdálenost asi v hodnotách 120 - 140 cm. Tedy širokou trubku (třeba d=20mm) dlouhou 100 cm a do ní vsuň trubku (vnější průměr = vnitřnímu průměru prvé trubky) o délce cca 50 cm. Trubka v trubce by se měla volně posouvat, ale neviklat. Na konci vnější trubky vyvrtej dirku se závitem třeba M6x1 a natoč tam šroubek s nějakou vrtulkou na konci, abys měl možnost jednoduché aretace.

Postup je potom následující: Auto postavíš na rovnou plochu s montážní jámou nebo na dílenský plošinový zvedák. Měřicími tyčemi vlasní výroby odměříš vzdálenost mezi ráfky levého a pravého kola přední nápravy vpředu a tyče zaaretuješ, aby se nezměnila délka. Potom takto nastavenou tyč vsadíš mezi ráfky předních kol vzadu - měřicí tyč přitlač na jeden ráfek - na druhé straně by měla být mezera. Tato mezera mezi druhým ráfkem a měřicí tyčí = sbíhavost předních kol. Mělo by tam být cca 4 - 5 mm.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Majo
Příspěvky: 6455
Registrován: úte čer 01, 2004 19:32
Bydliště: Zvolen
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Majo »

Marek píše:odměříš vzdálenost mezi ráfky levého a pravého kola přední nápravy vpředu a tyče zaaretuješ, aby se nezměnila délka. Potom takto nastavenou tyč vsadíš mezi ráfky předních kol vzadu - měřicí tyč přitlač na jeden ráfek - na druhé straně by měla být mezera. Tato mezera mezi druhým ráfkem a měřicí tyčí = sbíhavost předních kol. Mělo by tam být cca 4 - 5 mm.
nenapsal si to opacne?? :?:
21043(reinkarnacia), 2105 1.3k(svagrov), 2110 1.5 16V, Niva(rozobrata), Chevy Niva 1.7i, Priora1,8+, BMW e36 328iA, Fiat Tempra 2.0i.e, 4x4
Maysner
Příspěvky: 3209
Registrován: čtv črc 06, 2006 13:22
Bydliště: Brno

Příspěvek od Maysner »

Majo píše:
Marek píše:odměříš vzdálenost mezi ráfky levého a pravého kola přední nápravy vpředu a tyče zaaretuješ, aby se nezměnila délka. Potom takto nastavenou tyč vsadíš mezi ráfky předních kol vzadu - měřicí tyč přitlač na jeden ráfek - na druhé straně by měla být mezera. Tato mezera mezi druhým ráfkem a měřicí tyčí = sbíhavost předních kol. Mělo by tam být cca 4 - 5 mm.
nenapsal si to opacne?? :?:
podle toho co sem pochopil tak ne. kola ti maji jit vepredu mirne k sobe
E36 330i coupe skoro Alpina, Mauritiusblau Metallic - Crash Packet
Dokud karu nerozdelas, nevis o ni nic :-P

Chatka 12 forever
Buková Drift Challenge Team
Romania team 2009
Marek
Příspěvky: 5315
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Příspěvek od Marek »

Je to napsáno správně. Kola se sbíhají !!!

Já nedělám chyby !!! :)
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Uživatelský avatar
Luděk Ondrůch
Příspěvky: 1511
Registrován: pon srp 01, 2005 12:59
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Luděk Ondrůch »

Předpokládám, že měřící tyč nasazuješ z vnitřní strany disků?
VAZ 1117
Marek
Příspěvky: 5315
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Příspěvek od Marek »

Luděk Ondrůch píše:Předpokládám, že měřící tyč nasazuješ z vnitřní strany disků?
Nečteš pozorně !!! Je to tam psáno......... Vsazuji-li něco MEZI, těžko to bude zvenčí.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Majo
Příspěvky: 6455
Registrován: úte čer 01, 2004 19:32
Bydliště: Zvolen
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Majo »

ano ja sa priznavam :oops: ja som to moc pozorne asi necital lebo som to pochopil az teraz :oops:

ja som to bral tak ako sa to robi "normalne" ze sa to meria zvonku. Toto je tiez celkom vhodne a hlavne jednoduche, ked uz som to pochopil znie to dobre :)
21043(reinkarnacia), 2105 1.3k(svagrov), 2110 1.5 16V, Niva(rozobrata), Chevy Niva 1.7i, Priora1,8+, BMW e36 328iA, Fiat Tempra 2.0i.e, 4x4
Marek
Příspěvky: 5315
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Příspěvek od Marek »

Ó, děkuji za uznání, i mně se to celkem zamlouvá.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Uživatelský avatar
Roman
Příspěvky: 1285
Registrován: úte čer 01, 2004 09:18
Bydliště: Kralův Dvůr
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Roman »

Marek, cely cas som sa divil, ze pises o zbiehavosti +5mm, co sa tu zrejme viacerym ludom javilo vlastne ako rozbiehavost. Zbiehavost sa zvykne oznacovat bud bez znamienka, alebo so znamienkom -. Mimochodom Dacia ma zbiehavost +2mm, co vlastne znamena, ze kolesa sa rozbiehaju. :D to je motanica, co? :D
Roman
Nemo
Příspěvky: 784
Registrován: stř pro 07, 2005 23:50
Bydliště: Praha-západ

Příspěvek od Nemo »

Hm,hm, to jsem ještě neslyšel. Když je to sbíhavost, tak se to sbíhá, když je to rozbíhavost, tak se to rozbíhá! O číslech bez znaménka uvažujeme většinou jako +, tak, když je sbíhavost 4,nebo +4 tak v tom vidím totéž, a když tam bude třeba -2, tak v tom jasně vidim přední náhon s rozbíhavostí. :wink:
Ale "sbíhavost +2je vlastně rozbíhavost" to je opravdu motanice. :rolleyes:
No ale automechanik nejsem, třeba mi něco uniklo? :?
Lada ? - tím jezdit, není normální !
>2121- ? hniloba s velkou budoucností! Již vyvařená a bojeschopná.
marty
Příspěvky: 122
Registrován: ned říj 17, 2004 19:37
Bydliště: kosoř

Příspěvek od marty »

neboj nemo nic ti neuniklo maš to spravne akorat bych jeste doporučil zmnežit si házivost ráfků muže na to mít dost velkej vliv a ze hazí skoro každej ráfek je jasny když se podivaš na naše silnice :cry:
Uživatelský avatar
Roman
Příspěvky: 1285
Registrován: úte čer 01, 2004 09:18
Bydliště: Kralův Dvůr
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Roman »

Nemo, je to motanica, ale ked pojdes s tou Daciou do servisu na geometriu a budes ziadat nastavenie "rozbiehavosti", tak sa na teba budu divat ako keby si spadol z Marsu :D
P.S. Ta Dacia ma toleranciu zbiehavosti 0 az +2mm, ked ti nastavia 0, idu kolesa rovnobezne, ale aj tak zaplatis za nastavenie zbiehavosti. Na ziadnom protokole z merania sa rozbiehavost, alebo rovnobeznost nevyskytuje. Ale to len aby rec nestala....
Roman
Odpovědět

Zpět na „Karoserie a ostatní“