Kontrolky v palubní desce,dobijeni
Moderátor: Moderátoři
Kontrolky v palubní desce,dobijeni
Zdravím,nefunguje mi buzení alternatoru,kablik(hnědobílí) co vede od alternatoru k palubce je dobrý,ale nejde v něm žádné volty a altík dobíji na 12V ale když jsem to propojil na přímo od baterky k alternátoru tak začal dobijet normálně na 14V,ale na palubní desce mi pořád slabě svítí kontrolka dobíjeni,kontrolka světel a dálkových světel i když ani jedny nejsou zapnuté.
může být špatná palubka?
může být špatná palubka?
Re: Kontrolky v palubní desce,dobijeni
Asi by som zacal kontrolou plosneho spoja budikov a hlavne ich ukostrenia. Nemusi to hned byt zrele do srotu.
Re: Kontrolky v palubní desce,dobijeni
Ahoj, jsem tu nový, před rokem jsem koupil Nivu 21214 1.7i rv.2001. Trochu se v ní hrabu a zatím s ni moc nenajezdil. Nedávno se objevil problém. Niva přestala dobíjet. Kontrolka v palubní desce stále svítí, voltmetr při chodu motoru na baterce naměřila pouze 12V. Neváhal jsem a koupil nový alternátor: https://abc-autodily.cz/autodiely-lada/ ... 01010.html. Po přendání alternátoru, závada nezmizela, Niva stále nedobijí. Po propátrání zdejšího fóra jsem začal pátrat. Rozebral jsem přístrojovku a našel porušený plošný spoj na vedení buzení. Plošný spoj jsem opravil, i zkusmo přeletoval některé další kontakty, které se mi nezdály. Když jsem všechno smontoval nazpět, alternátor začal dobíjet, na baterce na volnoběh naměřeno 14,2V, ale kontrolka baterie nezhasla. Zkoušel jsem to různě proměřovat a po otočení klíčku jde tím budícím drátkem na alternátor pouze 2,4V. Na nabuzení to zřejmě stačí, ale řekl bych že je to málo. Po nastartování je v tomto drátu 7V. Potřeboval bych pořešit proč mi kontrolka baterie nezhasíná, přestože mi to dobijí. Díky Bohouš
Lada Niva 21214 1.7i rv.2001
Re: Kontrolky v palubní desce,dobijeni
Podla roku vyroby, typu alternatora v linku e-shopu a popisu obvodu budenia alternatora tipujem, ze mas SPI. Podla schemy (vid str. 140 tohto navodu) to vyzera tak, ze do kontrolky prichadza + priamo z baterie cez svorku 30 alternatora, rele zapalovania a poistku c. 2, takze priamo na kontrolke by malo byt bateriove napatie cca. 12 V, za diodou na odpojenom (!) kabli inak smerujucom do konektoru 61 alternatora o cosi nizsie napatie umerne ubytku napatia na diode. Skontroluj stav kabelaze, konektorov a stycnych ploch poistky (pripadne prechodove odpory/skraty) na ceste od baterie az po kontrolku (vratane plosneho spoja budikov) a tiez by som pozrel a premeral stav diody a rezistoru za kontrolkou v smere ku konektoru 61 alternatora, resp. ku kostre.
Re: Kontrolky v palubní desce,dobijeni
Ahoj, díky za odpověď. S tím značením motoru jsem trošku mimo, teprve se učím. Jedno vím, nemá to karburátor, ale vstřikování. A podle roku výroby tedy nejspíš jednobod. Je tam řídící jednotka BOSCH a je na ní napsáno M7N21V14. Zapojení je jak popisuješ, zkusil jsem přiložit fotku. Kontrolka dobíjení je uprostřed s bílou objímkou. Až k žárovce dobíjení je 12V, po nastartování motoru je tam krásných 14,2 V. Co nejdřív budu dál pokračovat v měření, výsledek sem napíšu. Zatím díky
Lada Niva 21214 1.7i rv.2001
Re: Kontrolky v palubní desce,dobijeni
Bosch M7N21V14 je 4-bod, konkretne E3.
Lada 2171 Priora 1,6 MPi (2013), Lada 2105 v regenerácii (1985), Lada 21044 1,9 MPi (1998), Škoda Felícia 1,3 SPi - 40kw (1996), 2 x Babetta 210 (1984,1988), Simson 70 ccm (1989), Zetor 4011 (1966)
Re: Kontrolky v palubní desce,dobijeni
Tak to jsem velice překvapen. Tak už vím na čem jsem. Takže má MPI čtyřbodové vstřikování E3. Díky za informace.
Lada Niva 21214 1.7i rv.2001
Re: Kontrolky v palubní desce,dobijeni
Je to MPI, ale zapojenie kontrolky dobijania aj pristrojovy stit (budiky) vyzera byt este zhodne s predchadzajucim SPI. Ten plosny spoj budikov mas v krasnom stave, nevyzera to na problemy. Akurat preco ti tam chyba kontrolka (patica+ziarovka) Check Engine (uplne napravo)? Ja som ten plosny spoj mal v katastrofalnom stave, znicene vodive cesticky som musel prepajkovat a vymenit zniceny rezistor. Ak mas az po kontrolku spravnych +12 V, musis patrat dalej po ceste ku konektoru 61 alternatora, kde tam je chyba, ktora sposobuje ten pokles napatia.
Re: Kontrolky v palubní desce,dobijeni
Tak zatím jsem moc nepokročil. Kontrolka (patica+ziarovka) Check Engine (uplne napravo) jsem před focením vyndal praskla mi tam žárovička. Jak se v tom hrabu a přístrojovou desku otáčím tam a zpět tak jsem si jí nejspíš někde trochu vyzkratoval (myslím tu kontrolku). Praskla mi i pojistka. Přístrojovou desku mám vyndanou a rozebranou doma. Připojil jsem jí na 12V zdroj. Zkontroloval diodu, je průchozí v jednom směru, jak má být, dále jsou tam tři odpory paralelně k vedení. Každý má podle měření 53 ohmů. V těchto domácích podmínkách bez připojení k alternátoru mám po žárovku 12,15V. Za žárovkou mi měřák ukazuje napětí 6,8V. Zkusil jsem vyměnit žárovku, ale nenastala žádná změna. Pak jsem udělal pokus, místo žárovky jsem vytvořil pouze klemu. Na výstupu k alternátoru jsem měl 11V, ale ty odpory se začaly tak zahřívat, že jsem to raději hned vypnul. Tak nevím co jsem tímto pokusem zjistil, asi se musím poptat pana Googla a pátrat dál (nebo se pokusit najít ve svém okolí autoelektrikáře).
Lada Niva 21214 1.7i rv.2001
Re: Kontrolky v palubní desce,dobijeni
Tiez nie som elektrikar, ale kedze nikto iny sem nic mudrejsie nenapisal, skusim sa trochu zamysliet a dufam, ze nenapisem ziadne nezmysly. Cele sa to komplikuje aj tym, ze ked pozeram schemu budikov podla manualu a ked vidim tu tvoju fotku plosneho spoja, tak sa to vobec nezhoduje, takze je v tom chaos. No radsej trochu zmatkovat samostatne a nieco nove sa naucit ako strkat furt peniaze kadejakym "expertom".
V prvom rade by ma zaujimalo ako si to presne meral. Teda kam si zapojil + a - pol 12 V zdroja a kde si potom zapojil + a - voltmetra. Pretoze ak si to napr. spravil tak, ze + si zapojil niekam do + vetvy ziarovky a - si dal na nejaku spolocnu kostru budikov a namiesto ziarovky si to premostil, tak si v podstate vytvoril obvod, kde jediny spotrebic je rezistor, cez ktory pochopitelne bude pretekat nejaky prud (pri odpore rezistora 51 Ohm a 12 V to bude 0,235 A, cize celkovy vykon 2,8 W), co ho bude zohrievat (max. vykon/zatazenie rezistora 5 W). Vo vetve kontrolky dobijania sa zda byt zapojeny iba jeden rezistor (asi ten v pravom hornom rohu na fotke).
Ja by som to velmi nahrubo meral tak, ze + zdroja by som priviedol na + vetvu kontrolky dobijania (idealne na ten prislusny pin konektora, no kedze na schemu sa neda spolahnut, musis sledovanim vodivych cesticiek na plosnom spoji zistit, ktory to presne je), - pol zdroja by som zapojil na - pol voltmetra a + voltmetra by som prikladal na jednotlive miesta toho obvodu kontrolky postupne dalej smerom k vystupu z budikov smer alternator a hladal, kde prudko klesne napatie. Ale ked uz si teraz nameral 12 V pred ziarovkou a 7 V hned za nou, podla mna si nasiel problem a niekde tam je zly kontakt (plosny spoj - kontakty patice alebo patica - ziarovka), pretoze odpor ziarovky samotnej nezrazi napatie o 5 V (v podstate by ho nemal zmenit vobec).
Alebo to mozes spravit este inak (toto je spravnejsi, lepsi a citlivejsi pristup): multimeter si nastav do rezimu ohmmetra a prepipaj (meranie kontinuity) jednotlive useky obvodu kontrolky dobijania na budikoch (napr. od pinu s +12 V od baterie k + pre paticu ziarovky, dalej + vetva tesne pred ziarovkou vs. - vetva tesne za ziarovkou, atd.). 12V/2W ziarovka bez prudu by mala mat nejako cca. 9 Ohmov, aj to by malo este pipat. Rezistor pochopitelne pipat nebude (51 Ohm). Meranie kontinuity/odporu diody nema zmysel, ten usek vynechaj.
V prvom rade by ma zaujimalo ako si to presne meral. Teda kam si zapojil + a - pol 12 V zdroja a kde si potom zapojil + a - voltmetra. Pretoze ak si to napr. spravil tak, ze + si zapojil niekam do + vetvy ziarovky a - si dal na nejaku spolocnu kostru budikov a namiesto ziarovky si to premostil, tak si v podstate vytvoril obvod, kde jediny spotrebic je rezistor, cez ktory pochopitelne bude pretekat nejaky prud (pri odpore rezistora 51 Ohm a 12 V to bude 0,235 A, cize celkovy vykon 2,8 W), co ho bude zohrievat (max. vykon/zatazenie rezistora 5 W). Vo vetve kontrolky dobijania sa zda byt zapojeny iba jeden rezistor (asi ten v pravom hornom rohu na fotke).
Ja by som to velmi nahrubo meral tak, ze + zdroja by som priviedol na + vetvu kontrolky dobijania (idealne na ten prislusny pin konektora, no kedze na schemu sa neda spolahnut, musis sledovanim vodivych cesticiek na plosnom spoji zistit, ktory to presne je), - pol zdroja by som zapojil na - pol voltmetra a + voltmetra by som prikladal na jednotlive miesta toho obvodu kontrolky postupne dalej smerom k vystupu z budikov smer alternator a hladal, kde prudko klesne napatie. Ale ked uz si teraz nameral 12 V pred ziarovkou a 7 V hned za nou, podla mna si nasiel problem a niekde tam je zly kontakt (plosny spoj - kontakty patice alebo patica - ziarovka), pretoze odpor ziarovky samotnej nezrazi napatie o 5 V (v podstate by ho nemal zmenit vobec).
Alebo to mozes spravit este inak (toto je spravnejsi, lepsi a citlivejsi pristup): multimeter si nastav do rezimu ohmmetra a prepipaj (meranie kontinuity) jednotlive useky obvodu kontrolky dobijania na budikoch (napr. od pinu s +12 V od baterie k + pre paticu ziarovky, dalej + vetva tesne pred ziarovkou vs. - vetva tesne za ziarovkou, atd.). 12V/2W ziarovka bez prudu by mala mat nejako cca. 9 Ohmov, aj to by malo este pipat. Rezistor pochopitelne pipat nebude (51 Ohm). Meranie kontinuity/odporu diody nema zmysel, ten usek vynechaj.
Re: Kontrolky v palubní desce,dobijeni
Tak teď mám dokonale zamotanou hlavu. Trefil jsi se do spousty věcí. Pravda je, že schéma a viděl jsem jich několik se s mou deskou neshodují. Přestože tam mám označení 21213. Popis mého zapojení a měření jsi také odhadl správně. Na desce jsem si našel společné plus a společné mínus. Vyfotil jsem desku z obou stran a označil místa připojení. Na druhé fotce je druhá strana desky a přikreslil jsem tam jak jsou tam ta odpory a některé další spoje. A třetí fotka je, pokusily jsme se tu dneska s bratrem nakresli schéma obvodu buzení. Snad se nám to povedlo.
Měření jsem prováděl tímto způsobem. Připojil jsem zdroj 12V na plus a mínus na označená místa na desce (kontrolka dobíjení svítí). - měřáku jsem dal na mínus zdroje připojeného k desce a + měřáku jsem postupně dával na jednotlivá místa toho obvodu kontrolky postupně směr alternátor. V tomto případě mám před žárovkou 12,2V hned za žárovkou až po diodu 6,8V za diodou po výstup na alternátor 6V (na výstupu na alternátor není nic připojené je volný).
Když jsem to zkusil jak popisuješ, + zdroje jsem přivedl na + na desce, - pól zdroje jsem připojil na - pól měřáku a + měřáku jsem dával na jednotlivá míst, výsledek je následující: 12,2V před žárovkou, 12,2 za žárovkou až po diodu, za diodou po volný výstup na alternátor 11,8V (žárovka kontrolky nesvítila).
Cestu obvodu jsem propípal několikrát a vše se zdá v pořádku. Odpory jsem měřil přímo na desce, diodu jsem kvůli měření na jednom konci odletoval. Samotná žárovka v patici má 8 ohmů.
Řešily jsme s bratrem jak to vůbec funguje? Jestli takhle - po nabuzení alternátoru začne alternátor vyrábět elektřinu a začne se budit sám. Po tom drátu, které posloužilo k nabuzení začne proudit elektřina směrem od alternátoru do desky směrem ke kontrolce a zastaví se na diodě. Tím pádem by se měl vlastně obvod přerušit a kontrolka by zhasla.
Jestli je tak nějak musím palubní desku smontovat a zkusit ještě v autě nějak proměřit, jestli přece jen náhodou ta dioda nepropouští nějakým způsobem proud.
Měření jsem prováděl tímto způsobem. Připojil jsem zdroj 12V na plus a mínus na označená místa na desce (kontrolka dobíjení svítí). - měřáku jsem dal na mínus zdroje připojeného k desce a + měřáku jsem postupně dával na jednotlivá místa toho obvodu kontrolky postupně směr alternátor. V tomto případě mám před žárovkou 12,2V hned za žárovkou až po diodu 6,8V za diodou po výstup na alternátor 6V (na výstupu na alternátor není nic připojené je volný).
Když jsem to zkusil jak popisuješ, + zdroje jsem přivedl na + na desce, - pól zdroje jsem připojil na - pól měřáku a + měřáku jsem dával na jednotlivá míst, výsledek je následující: 12,2V před žárovkou, 12,2 za žárovkou až po diodu, za diodou po volný výstup na alternátor 11,8V (žárovka kontrolky nesvítila).
Cestu obvodu jsem propípal několikrát a vše se zdá v pořádku. Odpory jsem měřil přímo na desce, diodu jsem kvůli měření na jednom konci odletoval. Samotná žárovka v patici má 8 ohmů.
Řešily jsme s bratrem jak to vůbec funguje? Jestli takhle - po nabuzení alternátoru začne alternátor vyrábět elektřinu a začne se budit sám. Po tom drátu, které posloužilo k nabuzení začne proudit elektřina směrem od alternátoru do desky směrem ke kontrolce a zastaví se na diodě. Tím pádem by se měl vlastně obvod přerušit a kontrolka by zhasla.
Jestli je tak nějak musím palubní desku smontovat a zkusit ještě v autě nějak proměřit, jestli přece jen náhodou ta dioda nepropouští nějakým způsobem proud.
Lada Niva 21214 1.7i rv.2001
Re: Kontrolky v palubní desce,dobijeni
Aj keby tam ta dioda nebolo tak by to fungovalo, res dobijalo by to aj zhasinala konntrolka akurat bysi mozno nevypol motor
Sisiisty ze ten altik je 9diodovy? A mas na spravnom mieste zapojeny ten kabel pri altiku. Pac niektore altiky maju vystup aj z hviezdy pre auta s rele a kontrolkou (to by vysvetlovalo tvojich 6v),lenze tam. Ty ten kablik nemas mat pripojeny, ale mas ho mat na vystupe pomocnych diod odkial sa napaja regulator altika a je tam rovnake napatie cca 14v
Sisiisty ze ten altik je 9diodovy? A mas na spravnom mieste zapojeny ten kabel pri altiku. Pac niektore altiky maju vystup aj z hviezdy pre auta s rele a kontrolkou (to by vysvetlovalo tvojich 6v),lenze tam. Ty ten kablik nemas mat pripojeny, ale mas ho mat na vystupe pomocnych diod odkial sa napaja regulator altika a je tam rovnake napatie cca 14v
- Luděk Ondrůch
- Příspěvky: 1511
- Registrován: pon srp 01, 2005 12:59
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: Kontrolky v palubní desce,dobijeni
1. Zapoj přístrojovku do auta, kabel buzení odpoj z alternátoru, změř kolik V je na výstupu buzení na přístrojovce a kolik na konci kabelu u alternátoru. Tím vyloučíš chybu v kabeláži.
2. Vyfoť zadní stranu alternátoru, napiš k tomu označení svorek pokud na alternátoru je a napiš kam jsou zapojeny jednotlivé kabely.
3. Vem měřák, změř napětí přímo na kontaktech akumulátoru, potom dej - pól měřáku na motor a zkontroluj jestli je naměřené napětí stejné jako na akumulátoru.
2. Vyfoť zadní stranu alternátoru, napiš k tomu označení svorek pokud na alternátoru je a napiš kam jsou zapojeny jednotlivé kabely.
3. Vem měřák, změř napětí přímo na kontaktech akumulátoru, potom dej - pól měřáku na motor a zkontroluj jestli je naměřené napětí stejné jako na akumulátoru.
VAZ 1117
Re: Kontrolky v palubní desce,dobijeni
Smitka: teoreticky sa ma zapajat voltmeter paralelne do meraneho obvodu. Dolezite vsak je, ak chces zmerat celkove napatie, zapojit jeho kontakty bud priamo na zdroj alebo aspon pred prvy a za posledny spotrebic. Takto dostanes celkovy napatovy potencial. Tvojim popisanym sposobom merania si zapojil voltmeter do obvodu sice paralelne (teda spravne), ale jeho kontakty si vlozil medzi spotrebice, konkretne + si dal medzi ziarovku a rezistory a - za rezistory, takze si vlastne odmeral napatovy potencial iba medzi rezistormi a nie celkovy. Ilustracne je to znazornene na obr. 3 tu aj tam je vysvetlene, ze v takomto pripade treba ciastkove hodnoty napatia scitavat:
http://web.tuke.sk/feikf/video/seriove- ... torov.html
Ten sposob, ktory som popisal ja, je vlastne zapojenie voltmetra do obvodu seriovo. Teoreticky je to nespravne, nema sa to tak robit, viem o tom. Ale v praxi vidno, ze napriek tomu, ze to je vlastne nezmysel, zobrazi ti to spravne napatie. Neviem preco to tak je, ale je to tak. Konzultovat som to aj s ludmi, co sa vyznaju v elektrike viac ako ja a povedali mi akurat, ze som to zapojil nespravne, ale nevysvetlili mi uz preco som dostal takym nespravnym meranim spravnu hodnotu napatia... Tych 12,2 V je zrejme napatie zdroja a tych 11,8 V je ubytok napatia na diode o 0,4 V. V takom zapojeni samozrejme ziarovka svietit nebude, pretoze voltmeter ma vysoky odpor a preteka nim minimalny prud, ktory ziarovku nerozsvieti.
Kazdopadne, z toho merania a prepipania vyzera, ze budiky mas v poriadku a asi si to aj zbytocne rozoberal.
Funkciu obvodu budenia alternatora a kontrolky dobijania myslim, ze chapes intuitivne spravne, resp. rozumies tomu podobne ako ja. Ale mozem sa mylit. Bohuzial tato tema nie je nikde naozaj dobre vysvetlena, celkovy princip funkcie alternatora najdes na YT vo videach aj inde vysvetleny dobre, ale obvod budenia a co sa v nom deje z hladiska toku prudu som zatial dobre popisany nikde nevidel.
http://web.tuke.sk/feikf/video/seriove- ... torov.html
Ten sposob, ktory som popisal ja, je vlastne zapojenie voltmetra do obvodu seriovo. Teoreticky je to nespravne, nema sa to tak robit, viem o tom. Ale v praxi vidno, ze napriek tomu, ze to je vlastne nezmysel, zobrazi ti to spravne napatie. Neviem preco to tak je, ale je to tak. Konzultovat som to aj s ludmi, co sa vyznaju v elektrike viac ako ja a povedali mi akurat, ze som to zapojil nespravne, ale nevysvetlili mi uz preco som dostal takym nespravnym meranim spravnu hodnotu napatia... Tych 12,2 V je zrejme napatie zdroja a tych 11,8 V je ubytok napatia na diode o 0,4 V. V takom zapojeni samozrejme ziarovka svietit nebude, pretoze voltmeter ma vysoky odpor a preteka nim minimalny prud, ktory ziarovku nerozsvieti.
Kazdopadne, z toho merania a prepipania vyzera, ze budiky mas v poriadku a asi si to aj zbytocne rozoberal.
Funkciu obvodu budenia alternatora a kontrolky dobijania myslim, ze chapes intuitivne spravne, resp. rozumies tomu podobne ako ja. Ale mozem sa mylit. Bohuzial tato tema nie je nikde naozaj dobre vysvetlena, celkovy princip funkcie alternatora najdes na YT vo videach aj inde vysvetleny dobre, ale obvod budenia a co sa v nom deje z hladiska toku prudu som zatial dobre popisany nikde nevidel.
Re: Kontrolky v palubní desce,dobijeni
Ale no, na nete to urcite bude. Po zapnuti kluca ide +12v cez ziarovku na regler a na rotor a minus pol. 3 diody z statora su pripojene do reglera tam ide aj ta ziarovka. Nastartujes altik zacne vyrabat napatie, na tych 3 pomocnych diodach stupa napatie a odtial sa napaja regulator. Tym padom ze je tam 14V ziarovka zhasina.
Problem je ten ze vaz, mal tusim aj altiky s polovodicovym regulatorom v altiku, ktore fungovali inac. Mali vstup 12V kde sa objavilo napatie po zapnuti zapalovania. (tj ako na klasike 2101 az 06. Akurat ten regler nebol na blatniku ale v altiku. Lenze tym padom mal altik vyvedeny stred vinutia, ktory isiel na rele co zopinalo kontrolku nabijania (tak ako na 2101 az 06)
Stale nevieme co za altik tam mas a co za vyvody ma.
Problem je ten ze vaz, mal tusim aj altiky s polovodicovym regulatorom v altiku, ktore fungovali inac. Mali vstup 12V kde sa objavilo napatie po zapnuti zapalovania. (tj ako na klasike 2101 az 06. Akurat ten regler nebol na blatniku ale v altiku. Lenze tym padom mal altik vyvedeny stred vinutia, ktory isiel na rele co zopinalo kontrolku nabijania (tak ako na 2101 az 06)
Stale nevieme co za altik tam mas a co za vyvody ma.