Nejvyšší dovolené napětí pro halogenové žárovky ve světlech

Free pokec (aj keď Ondra 07 by to celé zmazal)

Moderátor: Moderátoři

Marek
Příspěvky: 5315
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Nejvyšší dovolené napětí pro halogenové žárovky ve světlech

Příspěvek od Marek »

Lidi se často potýkají s problémem neustálého vyměňování halogenových žárovek v hlavních světlech aut. Příčinou je velmi často napětí palubní sítě. Mnoho vozů má, především kvůli elektrickým posilovačům řízení, stabilizované výstupní napětí alternátoru v hodnotách 14,4 až 14,8 V. A to je pro halogenové žárovky moc. Před cca 20 lety s tímhle problémem bojovali majitelé Fabie první generace. Poměrně efektivně se to tehdy vyřešilo dodatečnou montáží odporového vedení k žárovkám, které napětí trochu zmenšilo. Životnost žárovek se tak více než zdesetinásobila.

Kdysi jsem na tohle téma četl nějaké články a krom jiného tam bylo uvedeno, jaké největší napětí pro halogenové žárovky lze z hlediska životnosti považovat za "bezpečné". Akorát si to nepamatuji a teď to nemůžu najít. Mám za to, že to bylo 110% nominální hodnoty, což by znamenalo 13,2 V. Ale moje stará blbá hlava si už prd pamatuje.....


Nemáte někdo tuto informaci? Nechci spekulace, chci konkrétní hodnotu.

Děkuji...
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Uživatelský avatar
Jimmi
Příspěvky: 1528
Registrován: pon čer 12, 2006 15:41
Bydliště: Praha, Teplice

Re: Nejvyšší dovolené napětí pro halogenové žárovky ve světl

Příspěvek od Jimmi »

Já zase slyšel, že problém byl způsobován čistě náběhovým proudem. Studené vlákno má velmi malý odpor. Nakonec, když se podíváš na elektrická schémata, tak u klasickýho žigulíka je to vedený od baterky dovnitř, napříč kabinou a pak teprve přes pojistky ven ke světlům. U moderních aut je relátko hned vedle světlometu a u toho bližšího to praská nejčastěji. Takhle dlouhá smyčka už něco pohltí 8) A mám pocit, že i u starších aut se udávalo rozmezí napětí stabilizátoru 13,6 až 14,8 V.
Жигули ВАЗ 2103 1.5/55,4 kW белый (сделано в 1974 г.) оу йеах гуд джоб ёлки-палки t.č. odstraněny dva metráky pavučin, vrčí a jezdí kolem bloku
Toyota Corolla LiftBack 1.3/65 kW deep turquoise
Toyota Corolla HB 3D 1.3/55 kW red
Uživatelský avatar
Luděk Musil
Příspěvky: 10571
Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
Bydliště: Vyškov/Rašov
Kontaktovat uživatele:

Re: Nejvyšší dovolené napětí pro halogenové žárovky ve světl

Příspěvek od Luděk Musil »

Někde jsem četl nebo slyšel :scratch: , že by (žárovka) měla bez problémů vydržet +20% nad jmenovité napětí :dontknow: . L.
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13; 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá -> 16-?; Vesta SW cross barvy Phantom (19) 20-?; 21011 - veterán (75) 12-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Marek
Příspěvky: 5315
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Nejvyšší dovolené napětí pro halogenové žárovky ve světl

Příspěvek od Marek »

To by znamenalo 14,4 V. Jenže to nevydrží. Takže to není správná odpověď.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Uživatelský avatar
uha2324
Příspěvky: 1081
Registrován: čtv led 05, 2012 12:41
Bydliště: Uherske Hradiste

Re: Nejvyšší dovolené napětí pro halogenové žárovky ve světl

Příspěvek od uha2324 »

Proc se ptas kdyz vis co to nevydrzi??
Nemyslim si ze je jedno presne specificke cislo ktere ti zaruci jak pises 'bezpecnou' zivotnost. Co to je bezpecna zivotnost nevim, driv asi zivotnost 4000 hodin, dnes uz vetsinou OEM pocita zivotnaost na 6000 hodin a vice (zalezi od OEM a od klasifikace bezpecnosti dilu).U zarovek byla ale testovana zivotnost jen na 2000 hodin, vic ne. U Xenonu 5000 hodin. Az LED ma zivotnost zhruba 15000 hodin (samozrejme zalezi od typu a vykonosti LED) coz je zhruba dvojnasobna zivotnost auta.
Kazdy dodavatel ma sve interni specifikace a ani napric OEM nejsou stejne normy. Rekl bych ze 13,2V je vseobecne povazovane nutne minimum, ikdyz pro aftermarket dily bych ani na tohle nesazel, u nahradnich dilu zadne 3-sigma nefunguje a nekdy se tam rozprodavaji loty ktere nezaruci pozadavky velkoodberatele (OEM). Navic na novych projektech uz zarovky davno nejsou, takze se jim uz nikdo nevenuje a jsou tudiz predurceny k zaniku.
Proste mne to prijde jako otazka na ktere muzes vsechny poucit, ale spravnou odpoved krome tveho psa stejne nikdo nezna.
3xVAZ 2103
s Ladou na vecne casy!
Marek
Příspěvky: 5315
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Nejvyšší dovolené napětí pro halogenové žárovky ve světl

Příspěvek od Marek »

Ptám se kurva proto, že sice vím, co to nevydrží, ale nevím, co to vydrží. Všiml sis, na co jsem se ptal?

Ta hodnota je jasně a jednoznačně dána, to vím naprosto jistě. Jen si to číslo přesně nepamatuji. Pro 12 voltový halogen je dáno maximální napětí, které nemá vliv na snížení jeho životnosti. To číslo mě zajímá, ostatní kecy si, prosím strčte, do špic. To platí obecně na všechny, neber si to osobně.

Pokud nevíš, nereaguj. O to jsem žádal v prvním příspěvku. Nepotřebuji tady tři strany blábolů, stačí mi jediný příspěvek, kde bude odpověď.

Děkuji, že mě chápete.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Uživatelský avatar
Vašátor
Příspěvky: 9401
Registrován: pon lis 01, 2004 13:56
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Nejvyšší dovolené napětí pro halogenové žárovky ve světl

Příspěvek od Vašátor »

Děkuji, že se tady uklidníte a vulrgarismy si strčíte do špic. Rozumíme si jasně? V.

Bylo by také vhodné se zmínit, o jaké auto (zda-li se ptáš konkrétně) se jedná. Protože dobíjecí soustava moderních vozidel je stavěná úplně jinak. Jak jistě většina ví, u automobilů používajících akumulátory Ca-Ca je dobéjecí soustava stavěná krátkodobě až na 18V. A toto může být klidně onen problém.

Odpověd na otázku najdeš Marku zde, viz.obr.3 http://www.odbornecasopisy.cz/res/pdf/37973.pdf
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
Dusan
Příspěvky: 3936
Registrován: stř čer 02, 2004 17:29
Bydliště: Kosice-okolie

Re: Nejvyšší dovolené napětí pro halogenové žárovky ve světl

Příspěvek od Dusan »

https://autoziarovka.sk/category/nezaradene/
Tu pisu 13,2v sampzrejme na ziarovke, nie altiku alebo baterke.
Marek
Příspěvky: 5315
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Nejvyšší dovolené napětí pro halogenové žárovky ve světl

Příspěvek od Marek »

Vulgarismy jsem použil jen a pouze proto, neb mám pocit, že někteří zde neumějí číst. Tolik k vulgarismům.....

Zase mě nechápeš. Mě vůbec nezajímá žádné dobíjení, ani konkrétní typ auta. Mě zajímá napětí na žárovkách, které nebude mít vliv na snížení jejich životnosti. Zkuste se oprostit od tématu dobíjecího napětí alternátoru, to mě vůbec nezajímá.

Já mám pocit, že právě 13,2 V jsem někde viděl jako tu "správnou" hodnotu. Jenže to fakt nevím přesně, proto jsem se tady na to zeptal. A vypadá to, že další zdroj to potvrzuje.
Naposledy upravil(a) Marek dne pon úno 24, 2020 19:19, celkem upraveno 2 x.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Uživatelský avatar
Vašátor
Příspěvky: 9401
Registrován: pon lis 01, 2004 13:56
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Nejvyšší dovolené napětí pro halogenové žárovky ve světl

Příspěvek od Vašátor »

Někteří možná neumí číst, ovšem tímto svým chováním snižuješ i sebe.

Zde sice nepisi proč, ale zmiňují se rovněž o 13,2V https://autobible.euro.cz/test-deseti-z ... i-nejlepe/
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
Marek
Příspěvky: 5315
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Nejvyšší dovolené napětí pro halogenové žárovky ve světl

Příspěvek od Marek »

Jo, to bude ta hodnota, kterou jsem hledal. Já jsem se domníval, že to je 13,2 a i jsem to v prvním příspěvku zmínil, ale nebyl jsem si jist. Takhle se to potvrdilo.

Pořídil jsem si žárovky s vyšší svítivostí. A o nich je známé, že díky této zlepšené vlastnosti mají bohužel sníženou životnost. Chci tomu předejít. Čili do světel namontuju odporové vedení, které o cca 1 Volt sníží napětí palubní sítě před žárovkou. Tím by měly i tyto vysoce svítivé žárovky vydržet poměrně dlouho.

Do současné doby jsem měl klasické halogenky bez odporového vedení a vydržely 3,5 roku. Takže kdyby vysoce svítivé s odporovým vedením vydržely totéž, není co řešit.

Díky za spolupráci.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Dusan
Příspěvky: 3936
Registrován: stř čer 02, 2004 17:29
Bydliště: Kosice-okolie

Re: Nejvyšší dovolené napětí pro halogenové žárovky ve světl

Příspěvek od Dusan »

Ehm... Ked znizis o 1V budu svietit rovnako silno ako tie co si tam mal teraz....

Ale vyskusaj a uvidis.
Marek
Příspěvky: 5315
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Nejvyšší dovolené napětí pro halogenové žárovky ve světl

Příspěvek od Marek »

To je právě to, co vůbec není pravda.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Uživatelský avatar
Vašátor
Příspěvky: 9401
Registrován: pon lis 01, 2004 13:56
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Nejvyšší dovolené napětí pro halogenové žárovky ve světl

Příspěvek od Vašátor »

Pokud to chceš řešit vřazením rezistoru, nedoporučil bych to. Lepší a jednodušší je vřazení diody, standartní ma ubitek 0,7V.
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
Marek
Příspěvky: 5315
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Nejvyšší dovolené napětí pro halogenové žárovky ve světl

Příspěvek od Marek »

Zamkněte tohle téma, už se tu zase blábolí blbosti.

Kdo tu řeší rezistor????? Pokud vím, o rezistoru tu z mé strany nepadlo ani slovo. Celou dobu tu píšu o odporovém vedení. To není totéž. To není moje řešení, to je oficiální a automobilkami běžně užívaný postup. Odporové vedení k halogenovým žárovkám je originální náhradní díl, který má katalogové číslo a koncern VW (a jiné automobilky) to používá dvacet let.
Naposledy upravil(a) Marek dne pon úno 24, 2020 20:13, celkem upraveno 1 x.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Zamčeno

Zpět na „Poklábosme“