od Marek » pát čer 07, 2019 11:05
Obecně: Benzinové motory, pracující s přímým vstřikováním do válců, až na výjimky pracují nejen se stechiometrickou, nýbrž i s chudou směsí. To je ostatně jejich největší výhoda. Jenže on každý tento provozní režim vyžaduje vstříknutí paliva do válce v jiný okamžik. Pokud jedu výkon, motor pracuje se stechiometrickou směsí a vstřikování benzinu probíhá v okamžiku, kdy píst se blíží k horní úvrati kompresního zdvihu. To by ničemu nevadilo. Ovšem pokud jedu piánko, motor pracuje s chudou směsí a palivo se do válce vstřikuje v okamžiku, kdy píst je dole. Technologicky dochází ke smývání oleje ze stěn válců a postupnému předčasnému opotřebení stěn válců, tím ke zvyšující se spotřebě oleje a postupné ztrátě komprese. Motor udělá pápá.
Čili paradoxně pokud jezdíte na spotřebu a motor šetříte v domnění, že vám dlouho vydrží, nejvíc mu škodíte. A to nejen tímto opotřebením stěn válců, ale také zvýšenou karbonizací sacích kanálů motoru a ventilů, neboť při eko jízdě neustále pracuje EGR.
Motor 2,0 TSi (např. v Octavii RS) pracuje pouze se stechiometrickou směsí. Nemá režim chudé směsi. Je to prakticky nesmrtelný agregát. Ovšem ostatní TSi motory, které pracují i se směsí chudou, nemají kilometrovou výdrž ani omylem takovou, jako měly jejich MPi předchůdci, na to můžete zapomenout.
Renault má motory TCe. Dělají se v provedení 0,9 TCe, 1,2TCe, 1,3 TCe a 1,4 TCe. Motory 0,9 a 1,4 jsou MPi, motory 1,2 (až na jednu výjimku) a 1,3 jsou direct. Hádejte, které vydrží a které ne.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)