od Marek » pon bře 28, 2016 16:36
Pozor na motor!!!
Motory 1,4 a 1,6 s rozvodem CIH (CVH) byly velmi, velmi náchylné na opotřebení vačkového hřídele. Po poměrně krátké době (často i po méně než 100 tisících km) docházelo k tak zásadnímu opotřebení vaček, že motor ztratil schopnost pracovat. Tlaky dolů, výkon jak stovka embéčko, starty utrpení. Nebyl to ojedinělý jev, spíše naopak. Dost nevalně proslavené byly také poměrně vysokou spotřebou oleje. Prošlo mi jich rukama dost na to, abych tohle mohl zodpovědně potvrdit.
Navíc, pokud to má štříkačku (kód motoru L4B), pak tu nejméně vhodnou, a sice BOSCH KE-Jetronic, což je zlo zloucí. To už lepší volba byla "starší" karburátorová verze s WEBERem (kód motoru LUC), která se dělala souběžně až do roku 1990.
Tyhle motory moc dobré nebyly a Forda prakticky pohřbily. Právě díky těmto motorům se po Evropě obecně vžil názor "Fordem tam a pěšky zpátky". Fordu pak trvalo skoro 20 let, než se s motory dostal zpátky na vrchol. Zprvu se tyto motory zdály velmi pokrokové a moderní. Navíc rozvod CIH snad nikdo jiný na světě nepoužívá (nebo o tom aspoň nevím). Bohužel, opak byl pravdou. Jestli to nahoru blbě mazalo, nebo čím jiným to bylo - jestli nekvalitní povrchovou úpravou vačkových hřídelů, to nevím, ale vačky odcházely jak na běžícím pasu.
Pokud byly tyto motory v dobrém stavu, uměly s lehkým Escortem velmi slušně pelášit a díky výkonu a delším rychlostem to jezdilo poměrně úsporně. Leč málokterý motor vydržel v dobré kondici delší čas - většinou se to začalo sypat.
Rozhodně bych doporučil výměny oleje v motoru po max. 10.000 km nebo po roce (bez ohledu na to, zda jsou kilometry ujety) a používat oleje minerální (optimálně SAE 10W/40, API SH a vyšší). Žádné experimenty s olejem, je to kontraproduktivní.
Výměnný interval pro rozvodový řemen je 60.000 km nebo tři roky, tedy interval dost krátký. Takže nepodcenit a měnit.
Jinak, abych jen nehaněl - blahopřeji ke karoserii, vypadá velmi dobře.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)