Majo, zkušennost, kterou píšeš je logická. Alternátor nemusel být třeba příliš zatížen (např. jízda bez světel), proto nekladl na řemenici nijak velký odpor. Stačilo, že se trochu točil, aby to dobíjelo. Vždyť k dobíjení bez odběru stačí 1000 ot/min na motoru a dobíjí to. Při běžné jízdě kolem řekněme 3000 ot/min stačí při prokluzu řemene třetinové otáčky a stále to nemusíš poznat. Při těch samých okolnostech by třetinové otáčky na vodní pumpě znamenalo, že voda bude protékat třetinovým průtokem a to musí být znát na chlazení hodně. S ohledem na větší řemenici vodní pumpy byl prokluz na pumpě pravděpodobně menší, než na alternátoru a i tak to mohlo být znatelné na chlazení.
OT: Velikost řemenic je volená s ohledem na potřebné pracovní otáčky. Kdyby měly řemenice velikost podle potřebného zatížení, tak vodní pumpa s malou řemenicí už nebude při vyšších otáčkách pracovat a alternátor s velkou řemenicí nebude dostatečně dobíjet. Začala by se trhat voda a vytvářet bubliny. Je mi jasné, že toto většina lidí zde bude vědět. Přišlo mi, že když to nenapíšu, neobhájím celou myšlenku.
Mě třeba vždycky točí, když jedu za nějakým pakem v obci co stále jede v rozmezí 30-45 km/hod. Stačí aby na 2 kilometrech 4-5x změnil rychlost v tomto rozpětí a Lada se mi začne hřát těsně pod hranici zapnutí ventilátoru (když je teplo, tak se zapne). Celou dobu jedu na trojku, protože bych musel jinak 4-5 x řadit nahoru a zase hned dolu i když jedu téměř po rovině. Motor se hřeje asi tolik, jako bych jel vcelku větší kopec stejnou rychlostí a pořádně pod plynem. Přitom nemám problém s chlazením. Tolik pro příklad, že při běžné jízdě za některými "rádobyřidiči" stoupne vcelku výrazně teplota motoru prakticky na úplně rovné silnici. Předpokládám, že o řemen se starám správně a není příliš napnutý, když původní vodní pumpa neběžela tiše (stále fungovala a netekla, jen mě to rozčilovalo) v cca 145 tkm kdy jsem jí měnil a altík mám stále původní 185 tkm a ten už asi 7 let není vyloženě tichý jen v období listopad-únor, jinak o něm vůbec nevím.
Taky je rozdíl v kvalitě řemenů. Druhý český, před lety jsem namontoval, 1x napnul a byl celou životnost v cajku. Třetí ruský z Autolady co tam mám teď jsem po montáži během prvních 2 let cca 8x napínal, protože šlo vždycky tak po 2 měsících rukou otočit alternátorem za jeho chladící vrtuli (prokluz). Teď už je skoro 5 let bez potřeby napínání.