V důsledku menší řemenice stoupnou otáčky na shodné s benziňákem-tudíž problém se setvačnou hmotou zůstává a situace s konstrukcí (životností) volnoběžky se ještě zhorší. Takže ???Dusan píše:Dizle tocia mnej obratok preto to tam davaju zotrvacnost ttiz posobi nejako nepriaznivo, a remenica je mensia oproti prevedeniu pre benzinaky.
alternator
Moderátor: Moderátoři
Re: alternator
Если бы автомобили Лада были безпроблематичными, я бы определенно русский язык забыл.
Re: alternator
Podle mne je to holý nesmysl. Není mi jasný žádný přínos tohoto řešení. Měnit volnoběžku každé 2-3 výměny řemene, když řemen stojí + - do 100 kč ? Ta volnoběžka bude aktivní jen při odlehčeném alternátoru a prudkém poklesu otáček. Takže velmi málo, nebo skoro vůbec.
Re: alternator
Na druhou stranu to může hezky "tlumit" skokové změny otáček motoru při řazení rychlostí.
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
- Roman
- Příspěvky: 1285
- Registrován: úte čer 01, 2004 09:18
- Bydliště: Kralův Dvůr
- Kontaktovat uživatele:
Re: alternator
Neviem presne dovod pouzitia volnobezky na dizlakoch, napriek tomu ze ho mam, ale mozem zodpovedne prehlasit, ze kusnuta volnobezka spravi paradny bordel - zacne kmitat napinak remena a vydava to hrozne zvuky. Co sa tyka financii, mna stala na moje auto 700kc - na montaz treba specialny orech a na mojom aute som ju menil preventivne spolu s altikom pri lebo stary mal problem s dobijanim... Ja som s nou najazdil asi 60 000km a je zatial potichu
Roman
Re: alternator
Prvý příspěvek o volnoběžce jsem psal kvůli informaci o úspoře 1 litru paliva na 100 km, což se mi zdá jako nesmysl. Hlavně toto by mě zajímalo, poněvadž při nájezdu těch např 60 kkm by to teoreticky představovalo cca 21000 Kč !!! ???
Если бы автомобили Лада были безпроблематичными, я бы определенно русский язык забыл.
- Luděk Musil
- Příspěvky: 10571
- Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
- Bydliště: Vyškov/Rašov
- Kontaktovat uživatele:
Re: alternator
To se zdá nejen Tobě jako nesmysl .Petr HC píše:... úspoře 1 litru paliva na 100 km, ...
Kdysi, kdesi jsem četl, že odebrání klínového řemene (rozuměj úleva motoru od práce alternátoru a vodní pumpy) mělo za následek snížení spotřeby o 0,7 l/100 km.
Kdyby to zařízení dokázalo snížit spotřebu o 0,3 l tak by to bylo zajímavé i pro výrobce. Reálně si myslím, že to úsporu, pravda, přinese, ale bude to o hodnotě tak 0,1 l/100 km.
V případě jednoho vozu to nemá praktický význam, v globále se o tom dá mluvit.
Trochu mi to připomíná zázračné tablety do paliva nebo stabilizátory napětí palubní sítě (NESROVNÁVAT!). Chtělo by to stát nohama na zemi.
L.
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13; 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá -> 16-?; Vesta SW cross barvy Phantom (19) 20-?; 21011 - veterán (75) 12-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
- Roman
- Příspěvky: 1285
- Registrován: úte čer 01, 2004 09:18
- Bydliště: Kralův Dvůr
- Kontaktovat uživatele:
Re: alternator
Mozno keby sa volnobezka zapojila opacne (aby sa alternator netocil), tak by sa nejaka uspora objavila ale asi by bol problem s dobijanim
Roman
Re: alternator
Po přečtení odkazu od Dušana naprosto souhlasím s Petrem HC, že volnoběžka je kurvítko. Taky si myslím jako Luděk Musil, že úspora může být kolem 0,1 litru, jestli vůbec.
Kdysi jsem na jednom malém autě pozoroval když jsem jezdil sám a se dvěma pasažéry, že náklad každých cca 100 kg při podobném způsobu jízdy zvýšil spotřebu cca o 0,2-0,3 litru/100 km a jeho násobky každých dalších 100 kg (u benzínu).
Když se začalo svítit celodenně, tak podobně se projevila na spotřebě od onoho osudného dne nárůst spotřeby taky o cca 0,2-0,3 litru u benzínu. Záleželo jestli popojíždění po městě, nebo dálkové trasy. Po městě horní hranice.
U Fiata 126p mi házela plechová řemenice na altíku. Bylo to sice v toleranci cca 1mm (dle strojních tabulek bylo u daného průměru u plechové řemenice povoleno max 1,5 mm), ale i tak v jedné půlotáčce byl řemen napnutý spíš moc a v druhé půlotáčce při pootočení rukou řemen prokluzoval. Naprosto primitivním řešením vkládáním kombinace škály podložek se mi nepodařilo napnout tak abych byl spokojen s výsledkem. Měl jsem během pár tisíc km asi 3 řemeny, pořád se vytahovaly. Řešil jsem napínák jako třetí řemenici z textitu s ložiskama. Držák uchycený ve 2 bodech (3. bod nebyl) byl velký problém, protože se mi po cca 10 tkm (možná méně, už nevím přesně), tedy zhruba 250 hodin? jeden z nich uklepal. Řekl bych, že mám docela zkušennosti s vibracema. Koupil jsem litinovou strojní regulovatelnou řemenici (složenou ze dvou půlek s jemným závitem velkého průměru) a vyrobil středové uložení řemenice na osu altíku. Šla jemně nastavit a bylo po problému. Napnul jsem nový řemen a další napnutí jsem prováděl až po cca 40tkm a jen tak z preciznosti, jinak by to nebylo vyloženě nutné. S jedním řemenem jsem pak jezdil až do konce, dalších asi 100 tkm (cca 11 let). V té době jsem ještě prováděl výměnu ložisek altíku a 2x sundaval řemen z důvodu oprav. Kdyby toto nebylo třeba, řemenu by stačilo možná už jen jedno další napnutí v celém průběhu životnosti. To je myslím docela úspěch na nešikovném dvouřemenicovém provedení. Litinová řemenice nebyla vůbec opotřebená, jen lehce vyleštěná do vysokého lesku v místech běhu řemenu. Měla ale jednu nevýhodu-hmotnost byla 1,7 kg, oproti původní plechové 0,75 kg. Měl jsem pocit pomalejšího roztáčení slaboučkýho motoru a i se mi zdálo sotva znatelné zvýšení spotřeby tak těch cca 0,1 litru/100 km, případně nepatrně víc (zřejmě vlivem setrvačných sil). Zvýšení spotřeby těžší řemenicí bylo přitom výrazně nižší, než když se začalo celodenně svítit.
Resume: Řekl bych, že výrobce, který řeší vlastní neschopnost, nebo záměr krátké životnosti a nespolehlivosti, k tomu kurvítka (nebo obojího současně), případně nedokáže navrhnout správně dimenzovaný převod klínovým (nebo více klínovými), případně plochým řemenem je " libovolné sprosté slovo". Možná se toto učí tak někdy ve druhém ročníku strojní střední školy.
Je otázkou času, kolik alternátorů uletí i s držákama, když je nebudou mít správně dimenzované a trefí přitom další zařízení u motoru. K tomu skoro jistý zkrat a následný možný požár. Řešení s volnoběžkou určitě nesvědčí o tom, že by byl správně dimenzovaný řemen a nepochybně i držák altíku nebude příliš robustní. Je to závada nastavená několikrát za život auta.
Až budu kupovat příští auto, určitě budu do budoucna zjišťovat, jestli je daný model bez volnoběžky na alternátoru. Čím víc je na autě udělátek, tím víc je jisté, že se toho víc kazí - prakticky i statisticky. Už teď je dost lidí vzteky bez sebe, když se na novějším autě zopakuje pár závad v krátké době po sobě. Uff
Kdysi jsem na jednom malém autě pozoroval když jsem jezdil sám a se dvěma pasažéry, že náklad každých cca 100 kg při podobném způsobu jízdy zvýšil spotřebu cca o 0,2-0,3 litru/100 km a jeho násobky každých dalších 100 kg (u benzínu).
Když se začalo svítit celodenně, tak podobně se projevila na spotřebě od onoho osudného dne nárůst spotřeby taky o cca 0,2-0,3 litru u benzínu. Záleželo jestli popojíždění po městě, nebo dálkové trasy. Po městě horní hranice.
U Fiata 126p mi házela plechová řemenice na altíku. Bylo to sice v toleranci cca 1mm (dle strojních tabulek bylo u daného průměru u plechové řemenice povoleno max 1,5 mm), ale i tak v jedné půlotáčce byl řemen napnutý spíš moc a v druhé půlotáčce při pootočení rukou řemen prokluzoval. Naprosto primitivním řešením vkládáním kombinace škály podložek se mi nepodařilo napnout tak abych byl spokojen s výsledkem. Měl jsem během pár tisíc km asi 3 řemeny, pořád se vytahovaly. Řešil jsem napínák jako třetí řemenici z textitu s ložiskama. Držák uchycený ve 2 bodech (3. bod nebyl) byl velký problém, protože se mi po cca 10 tkm (možná méně, už nevím přesně), tedy zhruba 250 hodin? jeden z nich uklepal. Řekl bych, že mám docela zkušennosti s vibracema. Koupil jsem litinovou strojní regulovatelnou řemenici (složenou ze dvou půlek s jemným závitem velkého průměru) a vyrobil středové uložení řemenice na osu altíku. Šla jemně nastavit a bylo po problému. Napnul jsem nový řemen a další napnutí jsem prováděl až po cca 40tkm a jen tak z preciznosti, jinak by to nebylo vyloženě nutné. S jedním řemenem jsem pak jezdil až do konce, dalších asi 100 tkm (cca 11 let). V té době jsem ještě prováděl výměnu ložisek altíku a 2x sundaval řemen z důvodu oprav. Kdyby toto nebylo třeba, řemenu by stačilo možná už jen jedno další napnutí v celém průběhu životnosti. To je myslím docela úspěch na nešikovném dvouřemenicovém provedení. Litinová řemenice nebyla vůbec opotřebená, jen lehce vyleštěná do vysokého lesku v místech běhu řemenu. Měla ale jednu nevýhodu-hmotnost byla 1,7 kg, oproti původní plechové 0,75 kg. Měl jsem pocit pomalejšího roztáčení slaboučkýho motoru a i se mi zdálo sotva znatelné zvýšení spotřeby tak těch cca 0,1 litru/100 km, případně nepatrně víc (zřejmě vlivem setrvačných sil). Zvýšení spotřeby těžší řemenicí bylo přitom výrazně nižší, než když se začalo celodenně svítit.
Resume: Řekl bych, že výrobce, který řeší vlastní neschopnost, nebo záměr krátké životnosti a nespolehlivosti, k tomu kurvítka (nebo obojího současně), případně nedokáže navrhnout správně dimenzovaný převod klínovým (nebo více klínovými), případně plochým řemenem je " libovolné sprosté slovo". Možná se toto učí tak někdy ve druhém ročníku strojní střední školy.
Je otázkou času, kolik alternátorů uletí i s držákama, když je nebudou mít správně dimenzované a trefí přitom další zařízení u motoru. K tomu skoro jistý zkrat a následný možný požár. Řešení s volnoběžkou určitě nesvědčí o tom, že by byl správně dimenzovaný řemen a nepochybně i držák altíku nebude příliš robustní. Je to závada nastavená několikrát za život auta.
Až budu kupovat příští auto, určitě budu do budoucna zjišťovat, jestli je daný model bez volnoběžky na alternátoru. Čím víc je na autě udělátek, tím víc je jisté, že se toho víc kazí - prakticky i statisticky. Už teď je dost lidí vzteky bez sebe, když se na novějším autě zopakuje pár závad v krátké době po sobě. Uff
Re: alternator
Tezky zivot paranoika, ktery si je navic jist, ze vsemu rozumi nejlepe
VAZ 2104 1.3 1989
Re: alternator
JMJ, rozumím legraci. Dozvídám se tady na diskusi spoustu nových věcí o kterých jsem neměl tušení-volnoběžka na altíku. Taky rád přispěju a podělím se.
- Roman
- Příspěvky: 1285
- Registrován: úte čer 01, 2004 09:18
- Bydliště: Kralův Dvůr
- Kontaktovat uživatele:
Re: alternator
Ked si myslis, ze na dizlakoch je volnobezka len ako kurvitko, tak ju skus vyhodit a uvidis....
Roman
- Luděk Musil
- Příspěvky: 10571
- Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
- Bydliště: Vyškov/Rašov
- Kontaktovat uživatele:
Re: alternator
Ve své podstatě souhlasím s oběma (jak Tomass, tak Roman).
Však také, ač sám volnoběžku na alternátoru nemám, mám jeden (negativní) postřeh, který se týká jak samotného výrobku, tak i jiných:
PROČ to, k...a, dělají z tak mizernýho materiálu, že to nic nevydrží, většinou ani těch doporučených pár tisíc km výměny?
Asi si na tu otázku i sám odpovím: Protože by výrobci nemuseli dělat tolik náhradních dílů a opravci by většinu času seděli na židli a "točili mlýnky". Jinými slovy - za vším hledej peníze . L.
PS: k mému příspěvku asi netřeba diskuse
Však také, ač sám volnoběžku na alternátoru nemám, mám jeden (negativní) postřeh, který se týká jak samotného výrobku, tak i jiných:
PROČ to, k...a, dělají z tak mizernýho materiálu, že to nic nevydrží, většinou ani těch doporučených pár tisíc km výměny?
Asi si na tu otázku i sám odpovím: Protože by výrobci nemuseli dělat tolik náhradních dílů a opravci by většinu času seděli na židli a "točili mlýnky". Jinými slovy - za vším hledej peníze . L.
PS: k mému příspěvku asi netřeba diskuse
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13; 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá -> 16-?; Vesta SW cross barvy Phantom (19) 20-?; 21011 - veterán (75) 12-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Re: alternator
Romane, naštěstí volnoběžku na žádným autě nemám. Nemám ani žádného diesela. Jasně že mít jí tam, tak ji nebudu odstraňovat, to je přeci jasné.
Právě mě napadl třetí typ řemene, který by měl při správném dimenzování vydržet zátěž. Ozubený řemen. Nebo by mohly dávat do hlavní velké řemenice na motoru pružiny, nebo nějakou variantu Hardy spojky. Cokoliv jiného by bylo zřejmě daleko lepší, než volnoběžka. Třeba se bude časem používat úplně jiné řešení pohonu alternátoru, když už je tak vysoký požadavek na jeho výkon. Vyrábět v autě elektriku s výkonem kolem 3 kW špičkového výkonu je už trochu postavené na hlavu. Ve výbavě už snad chybí jen sklokeramická deska. Utáhlo by to 2 plotýnky.
No a kurvítka by šlo vyrábět i tak, aby neohrožovaly bezpečnost provozu. Ale o tu jde vlastně až na nějakém z dalších, skoro posledních míst.
Právě mě napadl třetí typ řemene, který by měl při správném dimenzování vydržet zátěž. Ozubený řemen. Nebo by mohly dávat do hlavní velké řemenice na motoru pružiny, nebo nějakou variantu Hardy spojky. Cokoliv jiného by bylo zřejmě daleko lepší, než volnoběžka. Třeba se bude časem používat úplně jiné řešení pohonu alternátoru, když už je tak vysoký požadavek na jeho výkon. Vyrábět v autě elektriku s výkonem kolem 3 kW špičkového výkonu je už trochu postavené na hlavu. Ve výbavě už snad chybí jen sklokeramická deska. Utáhlo by to 2 plotýnky.
No a kurvítka by šlo vyrábět i tak, aby neohrožovaly bezpečnost provozu. Ale o tu jde vlastně až na nějakém z dalších, skoro posledních míst.
Re: alternator
No, něco jako Hardy spojka se na řemenice klikovek běžně dělá. Jedná se o zalisovanou gumu mezi střed řemenice a věnec.
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/