Brzdy: které jsou lepší ?
Moderátor: Moderátoři
Re: První Granty v ČR
Před lety jsem byl zastáncem veškeré elektroniky a nejen v autech. Postoj jsem přehodnotil po několika zkušenostech, kdy na výrobku v ideálním případě jen část elektroniky po několika měsících, či nějakém roku přestává fungovat, nebo funguje sporadicky. Výrobek je přitom využit z několika málo procent. Třeba za sebou nemá ani polovinu obvyklé životnosti na kterou dojede právě kvůli elektronice. (Schopnost odborníka, nebo týmy odborníků nenalézt pravou příčinu teď nechám stranou.)
Elektronika jako taková, nebo některá její část často přestává fungovat i v případě, že se výrobek používá minimálně, nebo skoro vůbec. Taky se některé závady opakují dokola s ohledem na nevhodně zvolené prvky v elektronice.
To, že má ABS horší vlastnosti na suchém asfaltu, než vozidlo bez ABS odborníci přiznali už dávno. To že mě vypeklo ABS při jízdě rychlostí chůze je zarážející a mělo by být poučné pro ostatní. Jiná varianta ABS v jiném voze na tom může být o něco lépe. Ale pořád je to ABS. Když přeženu rychlost v zatáčce a začnu do toho brzdit, tak jsem buď vůl, že jedu tak rychle, nebo jsem vůl proto, že mi v takové situaci možná trošku pomůže ABS, když už to neovládnu citem v noze. Vůl jsem v takovém případě vždycky, pokud taková situace nastane. Doposud mě nenapadla jediná situace, kdy by byla ABS výhoda (suchý asfalt, zatáčka, náledí zjevně ne).
Když už v autě bude ABS, tak neodmítnu s ním jet kvůli ABS, ale musím si uvědomit především jeho nevýhody právě pro kritické situace, kdy mě znevýhodní a v praxi už i znevýhodnil.
No a nemá právě v takových situacích spíše pomáhat ?
Můj názor zbytečnosti ABS, nebo i jeho škodlivosti přeci nikomu nemůže bránit používat ABS, nebo si s ním koupit auto, když už nemá na výběr bez ABS, nebo pokud je přesvědčen, že je mu ABS k užitku.
Člověk běžně registruje i sebemenší prodlevu elektroniky (tisíciny a desetitisíciny sekundy) při ovládání různých strojů elektronickou cestou oproti mechanickému projevu a často je ta prodleva na obtíž. Nepozná to člověk, který má celkově opožděné reakce třeba i o několik sekund (viděl jsem to u několika lidí a přesto, že jsou naprosto normální, tak si toto zpoždění reakce neuvědomují). Nemá to žádnou souvislost s časovou rezervou při jízdě 2 sekundy na reakční dobu. To je jen obecná rezerva a mnozí tu rezervu opravdu nepotřebují i když si tu 2 sekundovou rezervu pro jistotu nechávají.
Proto už z principu bude ABS ke škodě i u průměrného jedince.
Elektronika jako taková, nebo některá její část často přestává fungovat i v případě, že se výrobek používá minimálně, nebo skoro vůbec. Taky se některé závady opakují dokola s ohledem na nevhodně zvolené prvky v elektronice.
To, že má ABS horší vlastnosti na suchém asfaltu, než vozidlo bez ABS odborníci přiznali už dávno. To že mě vypeklo ABS při jízdě rychlostí chůze je zarážející a mělo by být poučné pro ostatní. Jiná varianta ABS v jiném voze na tom může být o něco lépe. Ale pořád je to ABS. Když přeženu rychlost v zatáčce a začnu do toho brzdit, tak jsem buď vůl, že jedu tak rychle, nebo jsem vůl proto, že mi v takové situaci možná trošku pomůže ABS, když už to neovládnu citem v noze. Vůl jsem v takovém případě vždycky, pokud taková situace nastane. Doposud mě nenapadla jediná situace, kdy by byla ABS výhoda (suchý asfalt, zatáčka, náledí zjevně ne).
Když už v autě bude ABS, tak neodmítnu s ním jet kvůli ABS, ale musím si uvědomit především jeho nevýhody právě pro kritické situace, kdy mě znevýhodní a v praxi už i znevýhodnil.
No a nemá právě v takových situacích spíše pomáhat ?
Můj názor zbytečnosti ABS, nebo i jeho škodlivosti přeci nikomu nemůže bránit používat ABS, nebo si s ním koupit auto, když už nemá na výběr bez ABS, nebo pokud je přesvědčen, že je mu ABS k užitku.
Člověk běžně registruje i sebemenší prodlevu elektroniky (tisíciny a desetitisíciny sekundy) při ovládání různých strojů elektronickou cestou oproti mechanickému projevu a často je ta prodleva na obtíž. Nepozná to člověk, který má celkově opožděné reakce třeba i o několik sekund (viděl jsem to u několika lidí a přesto, že jsou naprosto normální, tak si toto zpoždění reakce neuvědomují). Nemá to žádnou souvislost s časovou rezervou při jízdě 2 sekundy na reakční dobu. To je jen obecná rezerva a mnozí tu rezervu opravdu nepotřebují i když si tu 2 sekundovou rezervu pro jistotu nechávají.
Proto už z principu bude ABS ke škodě i u průměrného jedince.
Naposledy upravil(a) tomass dne stř úno 26, 2014 14:43, celkem upraveno 1 x.
Re: První Granty v ČR
Jedu si takhle cestou zasnezenou a ejhle ona prekazka a ja instiktivne dupnu na brzdu a pak tocim volantem, abych se tomu vyhnul. To je presne situace, pro kterou abs bylo udelano. Pokud nejezdis v zime, nemas na ceste necekane prekazky, nebo jezdis tak pomalu, abys vzdy bezpecne zastavil nebo jezdis vzdy nasponovany a s reakcnim casem mouchy, tak ok, nepotrebujes to. Ostatne ja jeste pred 3 mesici auto s ABS nemel a nemel jsem ani zadnou kolizi. Ale...
Nehlede na to, ze temi auty jezdi treba zeny (nekdy bohuzel), take lide unaveni, atd.
Kazdopadne abych byl nezdvorile dusledny. Porovnal si 2 brzdeni 2 ruznych aut za ruznych podminek, takze s takovym srovnanim si muzes vis co (v klidu, jak sem psal, jsem jen nezdvorile dusledny ).
Nehlede na to, ze temi auty jezdi treba zeny (nekdy bohuzel), take lide unaveni, atd.
Kazdopadne abych byl nezdvorile dusledny. Porovnal si 2 brzdeni 2 ruznych aut za ruznych podminek, takze s takovym srovnanim si muzes vis co (v klidu, jak sem psal, jsem jen nezdvorile dusledny ).
VAZ 2104 1.3 1989
Re: První Granty v ČR
JmJ píše:Jedu si takhle cestou zasnezenou a ejhle ona prekazka a ja instiktivne dupnu na brzdu a pak tocim volantem, abych se tomu vyhnul. To je presne situace, pro kterou abs bylo udelano. Pokud nejezdis v zime, nemas na ceste necekane prekazky, nebo jezdis tak pomalu, abys vzdy bezpecne zastavil nebo jezdis vzdy nasponovany a s reakcnim casem mouchy, tak ok, nepotrebujes to. Ostatne ja jeste pred 3 mesici auto s ABS nemel a nemel jsem ani zadnou kolizi. Ale...
Nehlede na to, ze temi auty jezdi treba zeny (nekdy bohuzel), take lide unaveni, atd.
Kazdopadne abych byl nezdvorile dusledny. Porovnal si 2 brzdeni 2 ruznych aut za ruznych podminek, takze s takovym srovnanim si muzes vis co (v klidu, jak sem psal, jsem jen nezdvorile dusledny ).
Taky v kritické situaci dupnu na brzdu, v mžiku lehce uvolňuju z intenzity. Když přitom otáčím volantem, tak už musím uvolnit o něco víc, případně uvolním skoro úplně nebo o něco přišlápnu. později podle okolností. Jezdím denně i v zimě při náledí. Nemám jízdní styl brzdiče provozu, protože nikdy by se nedalo jet tak pomalu abych zastavil vždy a za všech okolností. Pokaždé se může najít někdo, kdo zkříží cestu. No a kdyby náhodou mi ji někdo zkřížil při tom incidentu s ABS na náledí, tak budu hodně špatně vysvětlovat, že jsem jel 5km/hod a přejel někoho a zastavil po 40 metrech. To by se dalo zastavit možná ze 60 km rychlosti (hlavně bez ABS).....
A testům nevěř tak doslova, někdy pomůžou k rozhodnutí. Doposud pomáhají k těm rozhodnutím věřit ABS. Systém se dá nepochybně nastavit tak aby byl výsledek pro test takový jaký je potřeba. S tím ABS na suchým asfaltu to taky pár let tutlali, než přiznali pravdu. Určitě jsem v té době viděl v TV pořady, kde je nekompromisně ABS lepší. Prostě krutej byznys, kde se točí neskutečný kačky. Vždycky to tak bylo a bude. Proto už beru delší dobu testy s rezervou a hledám i zkušennosti ostatních. Naštěstí máme internet.
Taky chvíli trvalo, než výrobci přiznali, že supr papírové spotřeby u současných aut jsou v laboratoři a v reálu se to nedá. Pár let trvalo, než jiné skutečné testy v provozu ukázali opak. Zpočátku výrobci ještě dolhávali, že je to v řidičově těžké noze. Dodnes je pro mě tajemstvím, jak se s tím vypořádávají třeba živnostníci, když se nevejdou do spotřeby o 20 i víc % i kdyby se rozkrájeli a přitom musejí udávat spotřebu dle TP. Taky bych svým autem nejméně z tohoto důvodu nejel žádnou cestu služebně. /Kdysi jsem dostal s Ladou za cestu 2,50 Kč za Km, když byl plyn za 15Kč litr. Prý jedu na plyn. Přitom náhrada začínala na 7 Kč/km. Taky to bylo naposledy. I tací jsou živnostníci, ale to je už hodně mimo téma. Vlastně to byl test na mě, že je plyn hodně levný na provoz. /
Naposledy upravil(a) tomass dne stř úno 26, 2014 15:18, celkem upraveno 1 x.
Re: První Granty v ČR
Ano, skvele popisujes, co se ma delat kdyz. Jenze ne vsichni to tak udelaji. Je to jako bys rekl, ze motor ze zigula jde prece vyndat rukama, protoze ty to tak delas.
VAZ 2104 1.3 1989
Re: První Granty v ČR
Já to teda za jízdy dělám tak jak popisuju naprosto automaticky, protože to mám tak zažitý. Asi proto, že mě to ještě tak uměli naučit v autoškole a prověřil jsem si to za léta ježdění.
To přirovnání k motoru s vyndáním rukama je pěkný, ale tvrdit bych to nemohl, protože jsem ho ještě nevyndaval.
To přirovnání k motoru s vyndáním rukama je pěkný, ale tvrdit bych to nemohl, protože jsem ho ještě nevyndaval.
Re: První Granty v ČR
To je zas debata vo hovně. Navíc ABS se při rychlosti 5-10 km/h odpojuje, takže asi byla někde chyba. ANo, povinnost ABS a ESP je z principu špatně, ale po pravdě, stejně to k tomu spělo. Taky se mi nelíbí, že se dnes nedá koupit auto s lankovým plynem, bohužel nedá se nic dělat, stejně jako se nedá koupit auto s ručním stavěním předstihu.
21113 >>> 21113 >>> 21113
Komu není rady, tomu není pomoci.
Komu není rady, tomu není pomoci.
Re: První Granty v ČR
Kamen eee totiz Amen.zelvotron píše:To je zas debata vo hovně. Navíc ABS se při rychlosti 5-10 km/h odpojuje, takže asi byla někde chyba. ANo, povinnost ABS a ESP je z principu špatně, ale po pravdě, stejně to k tomu spělo. Taky se mi nelíbí, že se dnes nedá koupit auto s lankovým plynem, bohužel nedá se nic dělat, stejně jako se nedá koupit auto s ručním stavěním předstihu.
VAZ 2104 1.3 1989
Re: První Granty v ČR
Musím souhlasit s tomassem. Ve čtvrťáku na střední jsme dostali za úkol vybrat si do trojic půlroční projekt. Vzhledem k tomu, že jsme všichni tři měli auta nazutý na Polarisech 2 a auta máme rádi, rozhodli jsme se pro test zimních gum. Testovali jsme na suchu, mokru i sněhu brzdý dráhy z 50, 40 a 30 km/h. A ani na jednom z povrchů nedobrzdilo auto s abs na kratší dráze.
Pokusim se najít to video a nekam ho lupnout, abych nebyl za kacíře.
Pokusim se najít to video a nekam ho lupnout, abych nebyl za kacíře.
Re: První Granty v ČR
Ale delku brzdnych drah tu myslim nikdo nerozporoval ale ukaz.Marťas píše:Musím souhlasit s tomassem. Ve čtvrťáku na střední jsme dostali za úkol vybrat si do trojic půlroční projekt. Vzhledem k tomu, že jsme všichni tři měli auta nazutý na Polarisech 2 a auta máme rádi, rozhodli jsme se pro test zimních gum. Testovali jsme na suchu, mokru i sněhu brzdý dráhy z 50, 40 a 30 km/h. A ani na jednom z povrchů nedobrzdilo auto s abs na kratší dráze.
Pokusim se najít to video a nekam ho lupnout, abych nebyl za kacíře.
Btw vy ste meli dve auta stejneho stari, stejne kilometraze, stejne znacky atd, pouze s abs a bez nebo ste abs vyrazovali? Iba se ptam...
VAZ 2104 1.3 1989
Re: První Granty v ČR
Jako školní projekt sice dobrý, ale už z názvu toho zařízení vyplývá k čemu je určený a zkrácení brzdný dráhy to primárně není a tak, zcela překvapivě, to ani za určitých podmínek brzdnou dráhu nezkracuje.
21113 >>> 21113 >>> 21113
Komu není rady, tomu není pomoci.
Komu není rady, tomu není pomoci.
Re: První Granty v ČR
Tři různý, pouze "styčný plochy" s vozovkou byly shodný. Že v tom hraje roli fyzika je jasný.. Ono je to jedno s druhym - přidávání cypovin hmotnost auta nesníží.JmJ píše:Btw vy ste meli dve auta stejneho stari, stejne kilometraze, stejne znacky atd, pouze s abs a bez nebo ste abs vyrazovali? Iba se ptam...
Edit: Já netvrdím, že to tu dráhu má zkracovat.
Re: První Granty v ČR
Škoda, že vás nenapadlo u auta s ABS vytáhnout pojistku, potom by to srovnání dávalo smysl - stejný auto, stejná rychlost, jednou s ABS podruhý bez. Jenom o gumách to není, desítka toho ve sněhu taky vyjede daleko víc jak fabie htp, přitom gumy můžou mít stejný a i hmotnost je cca stejná...
21113 >>> 21113 >>> 21113
Komu není rady, tomu není pomoci.
Komu není rady, tomu není pomoci.
Re: První Granty v ČR
Ani tak by to nebolo uplne stejne. Ku prikladu Priora bez ABS ma vzadu brzdovy obmedzovac, zatial co ta s ABS nie. Kazdopadne stale to mozme na nejakom zraze skusit.
21043(reinkarnacia), 2105 1.3k(svagrov), 2110 1.5 16V, Niva(rozobrata), Chevy Niva 1.7i, Priora1,8+, BMW e36 328iA, Fiat Tempra 2.0i.e, 4x4
Re: První Granty v ČR
zajimave nazory mozna ze levne ABS je trochu k nicemu (pokud tedy pod 5km/hod ani nevypina, je to katastrofa), ale vetsina dnesnich aut (ne stare ojetiny) uz ma dost dokonale programy ktere ridi brzdeni kazdeho kola individualne (ABS i ESP), neni clovek ktery by zabrzdil lip uz jen proto ze normalni brzdy neumi rozdelit brzdny ucinek mezi vsechny kola variabilne v case. takze alespon normalni ABS (ne ABS ala Lada a Dacia) v dnesni dobe vyhoda je.
samozrejme se najdou rezimi kdy ani sebelepsi ABS nezabrzdi driv nez obycejne brzdy, jde treba o sotolinu na niz program nedokaze rozpoznat zda je kolo zablokovane, popripade zda se zrovna pod kolem odvaluje kaminek (i tohle se uz da u drahych aut kontrolovat pri mereni rychlosti pomoci GPS). na nekterych povrsich je zase nejlepsi adheze pri 15% prokluzu kola, to se taky spatne programuje (nektere auta ale jiz maji start rezimy pro optimalni akcelerace), zaroven ale pochybuju ze se nekdo umi rozjet, popripade zabrzdit s optimalnim prokluzem a to jeste rizenym u kazdeho kola individualne.
celkove vzato v nekterych situacich je ABS nepatrna nevyhoda, ale jsou situace kdy je primo katastrofalni ABS nemit (napriklad zcela rozdilna adheze pod levou a pod pravou casti vozidla za vysoke rychlosti v zatacce atd., vubec za vysokych rychlosti hodne nad 100km/h v promenlivych adheznich podminkach je elektronika nenahraditelna). jestlize tu nekdo tvrdi ze ABS nepotrebuje, je to hodne odvazne tvrzeni.
jsou i jine paradoxni situace, treba idealne hladky led. zde je lepsi uplne hladka pneumatika nez hruby vzorek, tedy porovnavame-li pneumatiku se stejnymi tepelnymi parametry gumy.
nakonec ale i ja musim priznat ze velmi prozivam jizdu Zigulikem protoze zde jsem jeste ridicem ja, tohle je jeste pravy motorismus. v novych autech vetsinu veci ridi elektronika, clovek jizdu uz stoprocentne nekontroluje, proste nuda. ale pro bezne jezdeni ma pohodli a bezpecnost prednost pred zazitkem.
samozrejme se najdou rezimi kdy ani sebelepsi ABS nezabrzdi driv nez obycejne brzdy, jde treba o sotolinu na niz program nedokaze rozpoznat zda je kolo zablokovane, popripade zda se zrovna pod kolem odvaluje kaminek (i tohle se uz da u drahych aut kontrolovat pri mereni rychlosti pomoci GPS). na nekterych povrsich je zase nejlepsi adheze pri 15% prokluzu kola, to se taky spatne programuje (nektere auta ale jiz maji start rezimy pro optimalni akcelerace), zaroven ale pochybuju ze se nekdo umi rozjet, popripade zabrzdit s optimalnim prokluzem a to jeste rizenym u kazdeho kola individualne.
celkove vzato v nekterych situacich je ABS nepatrna nevyhoda, ale jsou situace kdy je primo katastrofalni ABS nemit (napriklad zcela rozdilna adheze pod levou a pod pravou casti vozidla za vysoke rychlosti v zatacce atd., vubec za vysokych rychlosti hodne nad 100km/h v promenlivych adheznich podminkach je elektronika nenahraditelna). jestlize tu nekdo tvrdi ze ABS nepotrebuje, je to hodne odvazne tvrzeni.
jsou i jine paradoxni situace, treba idealne hladky led. zde je lepsi uplne hladka pneumatika nez hruby vzorek, tedy porovnavame-li pneumatiku se stejnymi tepelnymi parametry gumy.
nakonec ale i ja musim priznat ze velmi prozivam jizdu Zigulikem protoze zde jsem jeste ridicem ja, tohle je jeste pravy motorismus. v novych autech vetsinu veci ridi elektronika, clovek jizdu uz stoprocentne nekontroluje, proste nuda. ale pro bezne jezdeni ma pohodli a bezpecnost prednost pred zazitkem.
3xVAZ 2103
s Ladou na vecne casy!
s Ladou na vecne casy!