Kokpit - rozsvit a dosvit

vše o elektrotechnice

Moderátor: Moderátoři

Marek
Příspěvky: 5317
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Kokpit - rozsvit a dosvit

Příspěvek od Marek »

Rád bych se zeptal na takovou blbinu. Jedná se mi o to, zda je možné (do mého auta) po domácku vyrobit a domontovat rozsvit a dosvit světýlek v kabině.

Při otevření dveří (vlastně již při odemknutí vozu) se v autě rozsvítí prakticky okamžitě, tak, jak bývá běžně zvykem. Jenže vzhledem k tomu, že se najednou rožne deset žárovek o celkovém výkonu 60 Wattů, je to v noci docela pecka na oči. Proto bych rád nějak domontoval rozsvit, aby to rozsvícení světýlek probíhalo nějakým dejme tomu jedno- až dvousekundovým náběhem (optimálně aby to bylo v nějakém časovém rozmezí laditelné). Taktéž aby poté světýlka nezhasínala okamžitě, ale nějakým plynulým dosvitem, třeba o stejném čase.

Nápady? Děkuji.....
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Uživatelský avatar
Raduz
Příspěvky: 4069
Registrován: úte pro 04, 2007 09:22
Bydliště: Brandýs nad Labem

Re: Kokpit - rozsvit a dosvit

Příspěvek od Raduz »

60W to je mazec, žárovky bych vyměnil za LED žárovky,
co se tyče ostatních efektů asi bych testoval nějaké kondenzátory asi větší hodnoty, nevim elektrikář nejsem, ale než se nabijou tak se budou rozsvecet žárovky pomalu a po zavření pomalu zhasínat než se kondenzátory zase vybijou ...
®; Člen LKCS
Veteranista
Příspěvky: 526
Registrován: sob led 14, 2012 13:33

Re: Kokpit - rozsvit a dosvit

Příspěvek od Veteranista »

Ale bude to fungovat bezproblémově s jednotkou?
Záškodník od škodovek

Škoda Octavia 1961 & Škoda 1000mb 1967 & Škoda 110LS 1975 & Škoda 100L 1975& Škoda 120L 1977 & Škoda 125L(136L) 1989 & Mercedes-Benz 200D 1976 & Mercedes Sprinter 212D 1998 & Opel Corsa B & Fiat 127 1976 & Fiat 126p 1986 & Fiat 126p 1987 & 20x motocykl
Uživatelský avatar
Raduz
Příspěvky: 4069
Registrován: úte pro 04, 2007 09:22
Bydliště: Brandýs nad Labem

Re: Kokpit - rozsvit a dosvit

Příspěvek od Raduz »

Nevím jakou jedotku máš na mysli u Nivy mám jen zhasínáni postupný a s LED žárovkami to funguje
®; Člen LKCS
Marek
Příspěvky: 5317
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Kokpit - rozsvit a dosvit

Příspěvek od Marek »

Tohle má centrální jednotku, která to svícení řídí.

Ale myslím si, že by to snad chodit mohlo. Je to sice ovládáno jednotkou, ale pomocí klasických dveřních spínačů. Takže pokud by to udělátko bylo jako klema dveřních spínačů, fungovat by to podle mě mělo.

Skutečně je tam 60W. 6x 5W na nohy + 3x 10W na stropě.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Uživatelský avatar
Petr HC
Příspěvky: 2295
Registrován: stř lis 21, 2007 11:27
Bydliště: Hořice

Re: Kokpit - rozsvit a dosvit

Příspěvek od Petr HC »

Marek píše:Tohle má centrální jednotku, která to svícení řídí.
Ale myslím si, že by to snad chodit mohlo. Je to sice ovládáno jednotkou, ale pomocí klasických dveřních spínačů. Takže pokud by to udělátko bylo jako klema dveřních spínačů, fungovat by to podle mě mělo.
Pokud toto nejde zařídit programově v té CJ (jedině snad pulzním řízením výstupu), tak na jejím vstupu (dveřní spinače) to nepůde určitě.
Všechny CJ a ŘJ v automobilech pracují s logickými výstupy (vypnuto / zapnuto). Při analogovém řízení výstupů by byl velký problém s jejich chlazením.
Na výstupu CJ by to mohlo jít klasickým zařízením někde zde popsaným, Pokusím se to najít.
Pouze stmívání řeší http://www.mylms.cz/text-stmivani-stropni-lampicky/
Pro postupné rozsvěcení jsem zatím nic nenašel
Если бы автомобили Лада были безпроблематичными, я бы определенно русский язык забыл.
Uživatelský avatar
Petr HC
Příspěvky: 2295
Registrován: stř lis 21, 2007 11:27
Bydliště: Hořice

Re: Kokpit - rozsvit a dosvit

Příspěvek od Petr HC »

Zde simulace postupného rozsvěcení. Ve Workbech to funguje. Je tam ale úbytek na darlingtonu cca 1-1,5 V
Přílohy
rozsv1.jpg
Если бы автомобили Лада были безпроблематичными, я бы определенно русский язык забыл.
Marek
Příspěvky: 5317
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Kokpit - rozsvit a dosvit

Příspěvek od Marek »

Dobrá - souhlasím, že jednotky v autech zpravidla znají jen stav 0 a stav 1. Ale tyto dva stavy jsou u mě řízené pouze těmi spínači na dveřích. Proto pokud by se na ty spínače dalo něco, co by v okamžiku otevření dveří nekoplo do žárovek plný proud, ale něčím regulovaný (nějaký RC člen mě napadá), mohlo by to postupné rozsvěcení přece fungovat.

Ten odkaz na dosvit znám - přesně toto schéma jsem měl v žigulíku a byl s ním moc spokojený. Mně (bohužel) jde ovšem právě o ten rozsvit víc, než o ten dosvit.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Uživatelský avatar
Luděk Musil
Příspěvky: 10575
Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
Bydliště: Vyškov/Rašov
Kontaktovat uživatele:

Re: Kokpit - rozsvit a dosvit

Příspěvek od Luděk Musil »

Tohle má na mě dost málo Voltů.
Neexistuje něco jednoduššího - jak psal třeba Radůz? Rozstříhnout kabel a vložit kondenzátor?
Ale jak říkám - tato elektrika je na mě složitá. L.
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13; 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá -> 16-?; Vesta SW cross barvy Phantom (19) 20-?; 21011 - veterán (75) 12-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Uživatelský avatar
MartasBrno
Příspěvky: 4442
Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
Bydliště: Brno

Re: Kokpit - rozsvit a dosvit

Příspěvek od MartasBrno »

No, aby ten RC článek nebyl velkej jak batoh...

Jestli se ty světla napájí z jediného vodiče, byť taženého z jednotky, klidně by na něj šlo pověsit něco jako DCDC měnič, nebo nějaká analogová varianta. Vzhledem k chlazení a podmínkm v autě... DCDC měnič se stavitelným softstartem by mohl vyřešit ten náběh. A pokud by byl sofistikovaně napájen bokem - a signálem v jednotky jen řízen, mohl by krásně umět i doběh.
Elegance sama.

Teď jen najít třeba na DX nebo jiném obchodu hotový měnič s enable (lépe modulačním) vstupem, vhodný k doufám primitivní úpravě dodáním jednoho RC článku.

Marku, najdi si místo, kde nemá co hořet a zkus si koupit pár různých termistorů - šup je do serie se žárovkou, uvidíš, jaká bude časová konstanta. Možná, kdyby byla krátká, by šlo tarmistor zalít do nějaké "plastošky" pro zvětšení masy.
Obrázek
a když jsem se v 15-ti rozhodoval co dál dělat, poslouchat sestry byla pro mě jasná volba... :-D
Uživatelský avatar
Petr HC
Příspěvky: 2295
Registrován: stř lis 21, 2007 11:27
Bydliště: Hořice

Re: Kokpit - rozsvit a dosvit

Příspěvek od Petr HC »

MartasBrno píše:No, aby ten RC článek nebyl velkej jak batoh...
A o tom to je. Teoreticky je možné ledasco - obr. Ale pro jednoduché zapojení vycházejí součástky o hodně větší a těžší než batoh - zejména indukčnost cca 1 H. Kapacita 1 F už by byla reálnější (problém by byl zase s provozním napětím), ale co ty nabíjecí / vybíjecí proudy atd. atd.
A ten termistor by byl vařič.
Přílohy
STROPsv.jpg
Если бы автомобили Лада были безпроблематичными, я бы определенно русский язык забыл.
Uživatelský avatar
MartasBrno
Příspěvky: 4442
Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
Bydliště: Brno

Re: Kokpit - rozsvit a dosvit

Příspěvek od MartasBrno »

Ano, celé to vypadá na elegantní DCDC měnič. Teď ještě dobráka co mí moc času... a ví co chce najít...
Obrázek
a když jsem se v 15-ti rozhodoval co dál dělat, poslouchat sestry byla pro mě jasná volba... :-D
Uživatelský avatar
Petr HC
Příspěvky: 2295
Registrován: stř lis 21, 2007 11:27
Bydliště: Hořice

Re: Kokpit - rozsvit a dosvit

Příspěvek od Petr HC »

MartasBrno píše:Ano, celé to vypadá na elegantní DCDC měnič. Teď ještě dobráka co mí moc času... a ví co chce najít...
DCDC měničů se nabízí dost. Jen je potřeba najít to, co je potřeba. 99% z nich má např. tu vadu, že vstup není galvanicky oddělen od výstupu, což mi brání v použití v PC diagnostice.
Ve škole jsme se s kolegou také touto problematikou zabývali a největší poblém byla vhodná indukčnost (s jádrem z kvalitního feromagnetika) u nás prostě nedostupná. Měniče sice "chodily", ale s mizernou účinností. Takže použitelné byly pouze pro demonstraci studentům. Dnes již oba na škole neučíme a předměty automatizace a laboratorní praxe byly zrušeny v rámci loňské reorganizace školství.
Teď má zas nějaký "chytrolín" z ministerstva školství, nebo krajských školských odborů příležitost "objevit ameriku".
P.S. K druhé větě:Vím co by bylo potřeba najít, času mám také dost, ale příležitost stát se dobrákem jaksi z výše uvedeného zanikla.
Если бы автомобили Лада были безпроблематичными, я бы определенно русский язык забыл.
Marek
Příspěvky: 5317
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Kokpit - rozsvit a dosvit

Příspěvek od Marek »

Hledám jednoduchou věc, která by stála řádově desetikoruny. Ne fabriku, na kterou potřebuju vozejk :-). Pokud to nepůjde, hodím to přes palubu.

Jinak nebyl by problém žárovky nahradit LED svítidly - pak by se proudové zatížení dalo zmenšit na méně než desetinu (pokud by to pro to bylo potřeba).
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Marek
Příspěvky: 5317
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Kokpit - rozsvit a dosvit

Příspěvek od Marek »

Tak jsem získal el. schema a zjistil, že taková věc určitě udělat půjde, ale v žádném případě NE napojena na dveřní spínače. Ty totiž fungují jinak než třeba u Lady. U Lady přímo spínají světla v kokpitu, zatímco u mě pouze posílají do centrální jednotky informaci o tom, zda dveře jsou či nejsou otevřeny, načež jednotka světýlka v kabině ovládá silovým obvodem na základě vstupních signálů (od spínačů dveří, klíčku apod.).

Čili pokud budu nějaké zapojení rozsvitu a dosvitu vymýšlet, pak jedině takové, které bude pracovat přímo na žárovkách (resp. na jedné žárovce, protože všechny jsou paralelně na sebe).
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Odpovědět

Zpět na „Elektronická výbava a doplňky auta - BASTLÍRNA“