2107
Moderátor: Moderátoři
Re: 2107
Nedá mně to, abych k tomuhle tématu něco málo nepřipsal.
Umístění antény na autě závisí na několika věcech. Typu antény, její délce, možnostech auta, příjmových schopnostech, vzhledových preferencích, aerodynamickém hluku a několika dalších parametrech. Pokud jde o příjmové vlastnosti (což je snad naprosto prioritní vlastnost), tak se nesmí zapomínat na jasné fyzikální vlastnosti. Jejich nerespektování (což je v dnešní době naprosto běžné) má samozřejmě jasné negativní dopady. Aby anténa optimálně přijímala požadovaný signál (měla co nejvyšší zisk) je nutné, aby měla správnou délku, která odpovídá vlnové délce přijímaného signálu. V praxi se používají antény tzv. zkrácené. Tzn. např. 1/2 vlnné, 1/4 vlnné atp. Je nutné si ale uvědomit, že čím větší zkrácení, tím menší zisk. Dnes tak oblíbené bičíky jsou z 90% naprosto nevhodné, protože mají extrémě velké zkrácení. V praxi běžně 1/20, v lepším případě 1/10 lambda. Ty delší se sice snaží o zkrácení menší (navinutá spirálka na nosiči). V prvním případě je jejich zisk téměř nulový (postačující na jakýs takýs příjem silných místních vysílačů, ve druhém případě je sice zisk trochu lepší, ale zase za cenu hlučnosti a vibrací antény. Dobré vlastnosti tak mají jen klasické dlouhé teleskopické, popř. pevné prutové antény. Ty se z čistě logických (montážních) důvodů osazují většinou v zadní části vozidla. To je ale možné víceméně jen u sedanů. U drtivé většiny dnešních něcobeků to nejde a proto se tyto antény již moc nepoužívají.
Pokud jde o rozdíl ztrát ve vedení při porovnání umístění vpředu/vzadu, tak jde o naprosto zanedbatelnou hodnotu na hranici měřitelnosti. Uvedu konkrétní příklad:
Anténa vzadu, délka kabelu cca 5m, jeden konektorový spoj: útlum na kabelu 0,38 dBuV + útlum na konektoru cca 0,6 dBuV = celkový útlum 0,98 dBuV
Anténa vpředu, délka kabelu cca 1,5m, jeden konektorový spoj: útlum na kabelu 0,11 dBuV + útlum na konektoru cca 0,6 dBuV = celkový útlum 0,71 dBuV
Jak je vidět, rozdíl je pouhých 0,27 dBuV. Pozor! To ale platí pouze pokud je použit opravdu kvalitní kabel a kvalitní pájené konektory!!! V 95% případů koupených antén tohle neplatí! 1,5 metrový propoj tak většinou mívá i několikanásobné ztráty oproti příkladu výše, který vychází ze skutečného stavu na mém autě.
Osobně v autech používám dlouhý teleskop, nebo prutovku propojenou kvalitním koaxiálním kabelem a pájenými konektory s postarším rádiem Philips. Díky tomu tak v praxi nemám potíže s příjmem rakouských stanic z vídeňského vysílače, které běžně poslouchám při jízdách v Brně a okolí a i na Vysočině. Podotýkám, že bez jakéhokoliv zesilovače. Nejlepším zesilovačem je totiž kvalitní anténa, s dobrým propojením a kvalitní vstupní díl radiopřijímače. Potom není problém za jízdy poslouchat i dlouhé, střední, či krátké vlny bez jakéhokoliv rušení zapalováním nebo alternátorem. Citlivost radiopřijímačů a schopnosti jejich tunerů jsou další kapitola sama pro sebe. A jako obvykle, čím novější, tím horší.
Ještě jedna poznámka ke dvěma anténám na zádi, o kterých se zmiňoval Martas. Pokud jsou správně zapojeny, tak se rozhodně nejedná o samoúčelný "tuning". Paralelní spojování antén je běžné. Kromě zvýšení celkového zisku nedochází při jízdě k výpadkům signálu v důsledku radiomagnetických stínů. Továrně toto zapojení používalo Volvo u řady 7xx a 9xx, příp. Mercedes u S klasse. Faktem ale je, že zejména v našich končinách to byl v drtivé většině "tuning", který díky špatnému zapojení příjem spíš ještě zhoršil.
Vidím, že jsem se nějak moc rozepsal, takže tento výlet k autoanténám už končím.
Umístění antény na autě závisí na několika věcech. Typu antény, její délce, možnostech auta, příjmových schopnostech, vzhledových preferencích, aerodynamickém hluku a několika dalších parametrech. Pokud jde o příjmové vlastnosti (což je snad naprosto prioritní vlastnost), tak se nesmí zapomínat na jasné fyzikální vlastnosti. Jejich nerespektování (což je v dnešní době naprosto běžné) má samozřejmě jasné negativní dopady. Aby anténa optimálně přijímala požadovaný signál (měla co nejvyšší zisk) je nutné, aby měla správnou délku, která odpovídá vlnové délce přijímaného signálu. V praxi se používají antény tzv. zkrácené. Tzn. např. 1/2 vlnné, 1/4 vlnné atp. Je nutné si ale uvědomit, že čím větší zkrácení, tím menší zisk. Dnes tak oblíbené bičíky jsou z 90% naprosto nevhodné, protože mají extrémě velké zkrácení. V praxi běžně 1/20, v lepším případě 1/10 lambda. Ty delší se sice snaží o zkrácení menší (navinutá spirálka na nosiči). V prvním případě je jejich zisk téměř nulový (postačující na jakýs takýs příjem silných místních vysílačů, ve druhém případě je sice zisk trochu lepší, ale zase za cenu hlučnosti a vibrací antény. Dobré vlastnosti tak mají jen klasické dlouhé teleskopické, popř. pevné prutové antény. Ty se z čistě logických (montážních) důvodů osazují většinou v zadní části vozidla. To je ale možné víceméně jen u sedanů. U drtivé většiny dnešních něcobeků to nejde a proto se tyto antény již moc nepoužívají.
Pokud jde o rozdíl ztrát ve vedení při porovnání umístění vpředu/vzadu, tak jde o naprosto zanedbatelnou hodnotu na hranici měřitelnosti. Uvedu konkrétní příklad:
Anténa vzadu, délka kabelu cca 5m, jeden konektorový spoj: útlum na kabelu 0,38 dBuV + útlum na konektoru cca 0,6 dBuV = celkový útlum 0,98 dBuV
Anténa vpředu, délka kabelu cca 1,5m, jeden konektorový spoj: útlum na kabelu 0,11 dBuV + útlum na konektoru cca 0,6 dBuV = celkový útlum 0,71 dBuV
Jak je vidět, rozdíl je pouhých 0,27 dBuV. Pozor! To ale platí pouze pokud je použit opravdu kvalitní kabel a kvalitní pájené konektory!!! V 95% případů koupených antén tohle neplatí! 1,5 metrový propoj tak většinou mívá i několikanásobné ztráty oproti příkladu výše, který vychází ze skutečného stavu na mém autě.
Osobně v autech používám dlouhý teleskop, nebo prutovku propojenou kvalitním koaxiálním kabelem a pájenými konektory s postarším rádiem Philips. Díky tomu tak v praxi nemám potíže s příjmem rakouských stanic z vídeňského vysílače, které běžně poslouchám při jízdách v Brně a okolí a i na Vysočině. Podotýkám, že bez jakéhokoliv zesilovače. Nejlepším zesilovačem je totiž kvalitní anténa, s dobrým propojením a kvalitní vstupní díl radiopřijímače. Potom není problém za jízdy poslouchat i dlouhé, střední, či krátké vlny bez jakéhokoliv rušení zapalováním nebo alternátorem. Citlivost radiopřijímačů a schopnosti jejich tunerů jsou další kapitola sama pro sebe. A jako obvykle, čím novější, tím horší.
Ještě jedna poznámka ke dvěma anténám na zádi, o kterých se zmiňoval Martas. Pokud jsou správně zapojeny, tak se rozhodně nejedná o samoúčelný "tuning". Paralelní spojování antén je běžné. Kromě zvýšení celkového zisku nedochází při jízdě k výpadkům signálu v důsledku radiomagnetických stínů. Továrně toto zapojení používalo Volvo u řady 7xx a 9xx, příp. Mercedes u S klasse. Faktem ale je, že zejména v našich končinách to byl v drtivé většině "tuning", který díky špatnému zapojení příjem spíš ještě zhoršil.
Vidím, že jsem se nějak moc rozepsal, takže tento výlet k autoanténám už končím.
- Křečík Barbuška
- Příspěvky: 11040
- Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
- Bydliště: Brno
Re: 2107
Proste Tajfun .
Lada Granta Liftback 1,6 16V - skoro normální auto
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
Re: 2107
Hurikan super za bezva informace antena me ceka, mam v planu dat mechanickou vysouvaci dozadu na blatnik. elektricky sou prej poruchovy a chci se zeptat jakej mam pouzit koax? 50ohm asi, neni podobnej jako na wifi treba? nebo starou sit na BNC? ta mela pokud vim 50ohm.. ze bych pouzil neco co mam mam i 75 ohm vadilo by to?
Re: 2107
Nevim, jestli používat kabel z bezdrátový sítě bude ideální
Ale abych neplácal do vzduchu, tak musím říct, že i elektricky vysouvaná nám na autě sloužila dobře.
Ale abych neplácal do vzduchu, tak musím říct, že i elektricky vysouvaná nám na autě sloužila dobře.
Re: 2107
Teď sem koukal v tématu o Jarkově 05 na fotku vývozní, západní sedmičky. Nebylo by takových fotek více? Napadla mě myšlenka, udělat si dobovou repliku...
ex. Vaz 2108 Lada Samara r.v.92 dovoz SRN
ex. Vaz 2170 Lada Priora r.v.09
ex. Vaz 2107 Lada 1500 r.v. 92 семёрочка
Sehnat zachovalou slečnu je brnkačka, proti sehnání zachovalého Žigulíka...
Dějiny dělají lidové masy, avšak nedělají je takové, jaké by chtěly...
ex. Vaz 2170 Lada Priora r.v.09
ex. Vaz 2107 Lada 1500 r.v. 92 семёрочка
Sehnat zachovalou slečnu je brnkačka, proti sehnání zachovalého Žigulíka...
Dějiny dělají lidové masy, avšak nedělají je takové, jaké by chtěly...
- Crocodile
- Příspěvky: 3536
- Registrován: pon úno 07, 2011 16:49
- Bydliště: Choceň
- Kontaktovat uživatele:
Re: 2107
V počítači mám spoustu fotek a prospektů jak prodejců na západě, tak Avtoexportu atd. Ale je toho poměrně dost, časem možná něco někde zveřejním.
2101 (1976)
21044 (1999)
2101 (1975)
21044 (1996)
vozík domácí výroby (1984)
MAZ-8114 přívěs (1986)
ЗиЛ-131 (1977)
УАЗ-3151 (1986)
Bylo: 2203 Latvija, 21044, 2107, 2102 , 21044, Skif M1, 21093
Historie: Avtoexport
Vozy: Lada a UAZ
21044 (1999)
2101 (1975)
21044 (1996)
vozík domácí výroby (1984)
MAZ-8114 přívěs (1986)
ЗиЛ-131 (1977)
УАЗ-3151 (1986)
Bylo: 2203 Latvija, 21044, 2107, 2102 , 21044, Skif M1, 21093
Historie: Avtoexport
Vozy: Lada a UAZ
Re: 2107
To si mě chtěl pouze navnadit a vydráždit???
Nebo naznačuješ, že bys byl ochoten nějaký obrázek poskytnout...
Nebo naznačuješ, že bys byl ochoten nějaký obrázek poskytnout...
ex. Vaz 2108 Lada Samara r.v.92 dovoz SRN
ex. Vaz 2170 Lada Priora r.v.09
ex. Vaz 2107 Lada 1500 r.v. 92 семёрочка
Sehnat zachovalou slečnu je brnkačka, proti sehnání zachovalého Žigulíka...
Dějiny dělají lidové masy, avšak nedělají je takové, jaké by chtěly...
ex. Vaz 2170 Lada Priora r.v.09
ex. Vaz 2107 Lada 1500 r.v. 92 семёрочка
Sehnat zachovalou slečnu je brnkačka, proti sehnání zachovalého Žigulíka...
Dějiny dělají lidové masy, avšak nedělají je takové, jaké by chtěly...
- Crocodile
- Příspěvky: 3536
- Registrován: pon úno 07, 2011 16:49
- Bydliště: Choceň
- Kontaktovat uživatele:
Re: 2107
Jsem ochotný sem něco vložit, jenže je toho spousta - podle značky a typu vozu, a před srazem asi už nestihnu nic vložit.. ..až budu doma na svém počitači, hodím sem něco... občas se taky nějaké historické fotky objeví tady https://www.facebook.com/madeinrussiacz
2101 (1976)
21044 (1999)
2101 (1975)
21044 (1996)
vozík domácí výroby (1984)
MAZ-8114 přívěs (1986)
ЗиЛ-131 (1977)
УАЗ-3151 (1986)
Bylo: 2203 Latvija, 21044, 2107, 2102 , 21044, Skif M1, 21093
Historie: Avtoexport
Vozy: Lada a UAZ
21044 (1999)
2101 (1975)
21044 (1996)
vozík domácí výroby (1984)
MAZ-8114 přívěs (1986)
ЗиЛ-131 (1977)
УАЗ-3151 (1986)
Bylo: 2203 Latvija, 21044, 2107, 2102 , 21044, Skif M1, 21093
Historie: Avtoexport
Vozy: Lada a UAZ
Re: 2107
Samozřejmě, že na to nechvátám. V poho. Byl bych rád za ty obrázky. Protože obyčejná "sedma" je taková nevýrazná, krom předku. A ty "západní" mi přijdou takové elegantní a dotažené do konce...
ex. Vaz 2108 Lada Samara r.v.92 dovoz SRN
ex. Vaz 2170 Lada Priora r.v.09
ex. Vaz 2107 Lada 1500 r.v. 92 семёрочка
Sehnat zachovalou slečnu je brnkačka, proti sehnání zachovalého Žigulíka...
Dějiny dělají lidové masy, avšak nedělají je takové, jaké by chtěly...
ex. Vaz 2170 Lada Priora r.v.09
ex. Vaz 2107 Lada 1500 r.v. 92 семёрочка
Sehnat zachovalou slečnu je brnkačka, proti sehnání zachovalého Žigulíka...
Dějiny dělají lidové masy, avšak nedělají je takové, jaké by chtěly...
- MartasBrno
- Příspěvky: 4442
- Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
- Bydliště: Brno
Re: 2107
Jsi si jistý? Tou starou sítí byl nejspíš ethernet 10base2. A ten je veden proklínaným koaxem.Marťas píše:Nevim, jestli používat kabel z bezdrátový sítě bude ideální
Ale abych neplácal do vzduchu, tak musím říct, že i elektricky vysouvaná nám na autě sloužila dobře.
Re: 2107
Jsem si jistý, že se data v síti "Wireless fidelity" šíří bez použití kabelu.
- mceza
- Příspěvky: 2076
- Registrován: pon srp 13, 2012 20:41
- Bydliště: Mladá Boleslav/Kutná Hora/Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: 2107
A to že k wireless zařízení vede často víc kabelů než k drátovému s tím nemá nic společného
Zahraniční vůz po dědovi ВАЗ-2101 (1981)
Zimní pomsta ВАЗ-2101 (1974) - uz neni muj...
Auto na zimu Бумер E90 (2006) - uz neni muj...
Po BMW dalsi vozidlo z mocnosti Osy: Mazda 3 (2019)
Zimní pomsta ВАЗ-2101 (1974) - uz neni muj...
Auto na zimu Бумер E90 (2006) - uz neni muj...
Po BMW dalsi vozidlo z mocnosti Osy: Mazda 3 (2019)
Re: 2107
Neřeším přívod, řeším čistě 802.11x
- mceza
- Příspěvky: 2076
- Registrován: pon srp 13, 2012 20:41
- Bydliště: Mladá Boleslav/Kutná Hora/Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: 2107
Tak naštěstí všichni pochopili, že je myšlen koaxiální kabel, který se používá k připojování wifi antén
Zahraniční vůz po dědovi ВАЗ-2101 (1981)
Zimní pomsta ВАЗ-2101 (1974) - uz neni muj...
Auto na zimu Бумер E90 (2006) - uz neni muj...
Po BMW dalsi vozidlo z mocnosti Osy: Mazda 3 (2019)
Zimní pomsta ВАЗ-2101 (1974) - uz neni muj...
Auto na zimu Бумер E90 (2006) - uz neni muj...
Po BMW dalsi vozidlo z mocnosti Osy: Mazda 3 (2019)