Rada-Autonabíječka

Free pokec (aj keď Ondra 07 by to celé zmazal)

Moderátor: Moderátoři

Uživatelský avatar
Křečík Barbuška
Příspěvky: 11055
Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
Bydliště: Brno

Re: Rada-Autonabíječka

Příspěvek od Křečík Barbuška »

Fuj, to vypadá nechutně :-) , "takových" kondiků jsme měli v syslátech na ústředně mraky ... i s ústřednou skončily ve šrotu.

Myslím, že popisky i na těch vyteklých kondicích budou čitelné, nějak nahradit by jistě šly. Otázkou je zdali odešly jen tak nebo jim něco pomohlo, to by musel člověk vidět na živo.
Lada Granta Liftback 1,6 16V - skoro normální auto
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
Marek
Příspěvky: 5322
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Rada-Autonabíječka

Příspěvek od Marek »

Osobně bych celý ten pajšl vykuchal a postavil jinak. Tohle je přinejmenším nehezké.....
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Uživatelský avatar
Petanek2101
Příspěvky: 1106
Registrován: sob bře 04, 2006 16:56
Bydliště: Trutnov
Kontaktovat uživatele:

Re: Rada-Autonabíječka

Příspěvek od Petanek2101 »

Zítra zkusím udělat to jak říká Saša a uvidi se.Třeba by šli něčím nahradit.
Mno a už je po bastlu,ať jsou mu hutě lehké.
Uživatelský avatar
Saša
Příspěvky: 3359
Registrován: pon črc 09, 2007 16:08
Bydliště: Litoměřice

Re: Rada-Autonabíječka

Příspěvek od Saša »

O náhradě bych celkem pochyboval , nepůjde to nahradit jen tak nějakým jiným kondíkem stejné hodnoty , musí totiž snést dost slušný proud . Až to kuchneš tak dej vědět hodnotu (bude v mikro faradech) . Podle toho by se tam možná dal dát nějaký "rozběhový" kondík ze starší pračky . Ty se dají v šrotu sehnat . Nevyplatí se je kupovat - jsou obvykle docela drahé (cca 100,-).
VAZ 2102 r.v.74 1984-1997 "Legenda"
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
Uživatelský avatar
Petanek2101
Příspěvky: 1106
Registrován: sob bře 04, 2006 16:56
Bydliště: Trutnov
Kontaktovat uživatele:

Re: Rada-Autonabíječka

Příspěvek od Petanek2101 »

Hezký nehezký,to mi je uplně fuk hlavně když by to zase fungovalo.Možá bych i nějaký ty rozběhový kondíky našel po dědoj,on byl takovej kutil a zběratel. :-)
Mno a už je po bastlu,ať jsou mu hutě lehké.
Uživatelský avatar
Křečík Barbuška
Příspěvky: 11055
Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
Bydliště: Brno

Re: Rada-Autonabíječka

Příspěvek od Křečík Barbuška »

Že by TC667 2, 4 či 8 uF? viz. http://www.katalogy.ic.cz/TC687.html
Lada Granta Liftback 1,6 16V - skoro normální auto
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
Dusan
Příspěvky: 3966
Registrován: stř čer 02, 2004 17:29
Bydliště: Kosice-okolie

Re: Rada-Autonabíječka

Příspěvek od Dusan »

Asi niekto tu nabijacku zapol bez pripojenej baterie, to bola prva chyba. Urcite jeden kondik je v skrate asi ten prvy tak ze to ide furt na max. Odvazny prepinac tych kondikov ked uvazim ze su na primare trafa. Hladaj schemu kondenzatorovej nabijacky (napr na elektrobastlirne) osobne by som tam nahodil tyristorovy regulator a kondiky dal prec.... mali by byt na 1000V :(
Petr HC

Re: Rada-Autonabíječka

Příspěvek od Petr HC »

Dusan píše:Asi niekto tu nabijacku zapol bez pripojenej baterie, to bola prva chyba. Urcite jeden kondik je v skrate asi ten prvy tak ze to ide furt na max. Odvazny prepinac tych kondikov ked uvazim ze su na primare trafa. Hladaj schemu kondenzatorovej nabijacky (napr na elektrobastlirne) osobne by som tam nahodil tyristorovy regulator a kondiky dal prec.... mali by byt na 1000V :(
Tyto nabíječky "chodily" velmi dobře - pokud se nedostaly do rezonance na 50 Hz. Dochází k tomu tak, že použité MP kondenzátory ztrácejí postupně kapacitu (metalizovaný papír se postupně vypaluje) a dojde to tak daleko, že je splněna podmínka Thompsonova vzorce pro 50 Hz. f, zde 50 Hz = 1/[2*PI*(LC)^0.5] .Dojde k seriové rezonanci a vinutím transformátoru a kondenzátorem teče teoreticky nekonečně velký proud (omezený jen ss odporem vinutí a ztrátami v kondenzátoru). Pro správnou činnost musí rezonanční kmitočet ležet cca mezi 10 - 40 Hz.
Kondenzátory bych nahradil těmi "pračkovými", stejné hodnoty. Vysoce kvalitní kondenzátory těchto kapacit pro střídavý proud a napětí 630 a více V vyrábí AEG Jičín-ale ta cena.
Značně tomuto problematickému jevu napomůže odpojení baterie, která tento obvod zatlumuje (zhoršuje jeho činitel jakosti). Abych toto nemusel hlídat, na výstup jsem zapojoval dvě výkonové 18 V Zenerky antiseriově.
Naposledy upravil(a) Petr HC dne pát dub 05, 2013 09:55, celkem upraveno 1 x.
Marek
Příspěvky: 5322
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Rada-Autonabíječka

Příspěvek od Marek »

A co kondík ze zářivky? Dávali jsme je běžně. Jsou většinou 4 mikro na 600 V.


Ačkoli pořád se nemůžu zbavit dojmu, že nabíječka s charakteristikou I (což trafo s kondíkem v sérii primáru bezpochyby je) není pro nabíjení menších baterek zrovna optimální. Bez ohledu na stupeň vybití, stáří a kondice baterky tam pořád teče stejně velký proud. Musí se hlídat nabíjecí napětí, teplota akumulátoru, čas (který se dá někdy jen těžko odhadnout) a další faktory. Neopatrností nebo opomenutím některých fakt může dojít k poškození desek velkým proudem, vyvaření elektrolytu díky přebíjení, v krajním případě explozi celé baterky. Mnohem výhodnější z celé řady hledisek je charakteristika U, tedy nabíječka s konstantním napětím naprázdno, případně napětím stabilizovaným.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Petr HC

Re: Rada-Autonabíječka

Příspěvek od Petr HC »

Marek píše:A co kondík ze zářivky? Dávali jsme je běžně. Jsou většinou 4 mikro na 600 V.

Ačkoli pořád se nemůžu zbavit dojmu, že nabíječka s charakteristikou I (což trafo s kondíkem v sérii primáru bezpochyby je) není pro nabíjení menších baterek zrovna optimální. Bez ohledu na stupeň vybití, stáří a kondice baterky tam pořád teče stejně velký proud. Musí se hlídat nabíjecí napětí, teplota akumulátoru, čas (který se dá někdy jen těžko odhadnout) a další faktory. Neopatrností nebo opomenutím některých fakt může dojít k poškození desek velkým proudem, vyvaření elektrolytu díky přebíjení, v krajním případě explozi celé baterky. Mnohem výhodnější z celé řady hledisek je charakteristika U, tedy nabíječka s konstantním napětím naprázdno, případně napětím stabilizovaným.
To Marek - ve všem máš pravdu, ale autorovi původního příspěvku šlo o navrácení staré nabíječky do původního stavu s minimálními náklady.
Sežene-li těch kondíků ze zářivek (dobrých) 5 ks, pak dva seriově = 2mikroF, jeden = 4mikroF, dva paralelně = 8mikroF a pokud se mu tam vejdou je "vysmátej".
Ke druhému odstavci: Ano, je to zdroj konstantního proudu se všemi pro nabíjení baterií popsanými nedostatky = konstrukce poplatná době před 40-50 lety, kdy u nás nebyly běžné tyristorové regulace, intergrované stabilizátory, natož mikroprocesorem řízené obvody, přizpůsobující se vlastnostem nabíjené baterie .
Naposledy upravil(a) Petr HC dne pát dub 05, 2013 10:01, celkem upraveno 1 x.
Marek
Příspěvky: 5322
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Rada-Autonabíječka

Příspěvek od Marek »

Kondíky ze zářivek mu jistě rádi dají kdekoli - víme, proč :-). Ale asi půjde o ten prostor v obalu - přecejen jsou to slušné buřty.

Navíc jsme-li u těch nákladů: Trafo a usměrňovač jsou pravděpodobně v pořádku (pokud by usměrňovač byl v háji, pak 4xKY715 není problém sehnat za pytlik kafe). MA7815 stojí deset korun a výkoňák KD503 na konec asi dvacku. Celkové náklady víceméně nulové a má nabíječku se stabilizovaným napětím 14,4V při možnosti odběru 20 Ampér. A pokud se týká rozměrů, pak celé toto zapojení (včetně chladičů) zabere méně místa, než ta trojice vyteklých kondenzátorů, které tam straší nyní.

Osobně bych to opravdu přestavěl.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Petr HC

Re: Rada-Autonabíječka

Příspěvek od Petr HC »

Ještě upozornění - pokud "tečou" tyto kondíky, okamžitě je vyhodit do nebezpečného odpadu. Jsou plněny silně karcinogenním olejem s vysokým obsahem chlorovaných bifenylů.
Marek
Příspěvky: 5322
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Rada-Autonabíječka

Příspěvek od Marek »

Přesně tak - nesahat rukama, vstřebává se to pokožkou do krevního oběhu.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Uživatelský avatar
Křečík Barbuška
Příspěvky: 11055
Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
Bydliště: Brno

Re: Rada-Autonabíječka

Příspěvek od Křečík Barbuška »

Zběžně jsem se díval a mám k dispozici tak ze čtyři, až šest krabic 0,5uF/1000V. Takže pokud by šlo o nahrazení jednoho dvoumikrového tak by bylo z čeho :-) . Podrobnější dívání by možná přineslo i lepší výsledky.

Kondenzátory na 600V bych tam dával v sériovém zapojení aspoň dvou, těch 600V se mi zdá moc málo.
Lada Granta Liftback 1,6 16V - skoro normální auto
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
Marek
Příspěvky: 5322
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Rada-Autonabíječka

Příspěvek od Marek »

Dva mikro je málo - to bude na výstupu dávat tak dva, dva a půl ampéru. Na větší baterku je to dost malý proud, resp. dlouhý čas na nabití. Pak to nebude rychlonabíječka, ale spíš pomalunabíječka. Ale lepší než nic.

600 V stačí - vyzkoušeno.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Odpovědět

Zpět na „Poklábosme“