Olej do rozvodovky
Moderátor: Moderátoři
- dmatej
- Příspěvky: 2847
- Registrován: pon bře 14, 2005 20:44
- Bydliště: Přehýšov
- Kontaktovat uživatele:
Re: Olej do rozvodovky
Cory, přesně tak - já taky psal, že je to na zvážení.
Každopádně nízká viskozita oleje je kámen úrazu, když dojde na jakýkoliv problém. Prostě to přestane mazat, když se to ohřeje. Tu teplotu možná někdy, až bude tepleji, prověřím, když už na to mám měřák ... teď se mi válet v bahně nechce. Jaká je teplota v běžném provozu nevím. Myslím si ale, že pokud se zmiňuje "ne méně", patrně to má nějaký význam, proto jsem si to vytyčil jako minimum i pro současné oleje - původně jsem předpokládal, že bude snadno překonatelné, leč ...
Docela by mě zajímalo, jak to je s městem. Řekl bych, že při popojíždění v kolonách dostává diferák docela zabrat (roztáčení stojících kol), navíc se moc neochladí.
Martas, zmínkami o publikacích mě neohromíš, buď dej argument, nebo si je nech
Papírové hodnoty samozřejmě váhu mají. Jiná věc je třeba stárnutí kapaliny, degradace vlivem prostředí.
Poznámka - já zatím neměnil ani převodovku ani rozvodovku u žádného auta - a že dostávají zabrat; Zatím moje zacházení nejhůř snášela Felicie, Fabie se zatím spíš rozhýbala, původně šlo řazení dost ztuha (dostal jsem TDI 1.4 jetou po městě, 23 tkm). Žigulící mi vydrželi zatím všechno, používal jsem Mogul Trans 90H, ale můj pocit je, že na delší trasy (nad 20 km po dálnici nebo pod plynem obecně) to není ono. Akorát jsem jednou měnil obložení spojky u Žigula (2101, cca 2003) a jednou u Laďky (2101, cca 2006).
Každopádně nízká viskozita oleje je kámen úrazu, když dojde na jakýkoliv problém. Prostě to přestane mazat, když se to ohřeje. Tu teplotu možná někdy, až bude tepleji, prověřím, když už na to mám měřák ... teď se mi válet v bahně nechce. Jaká je teplota v běžném provozu nevím. Myslím si ale, že pokud se zmiňuje "ne méně", patrně to má nějaký význam, proto jsem si to vytyčil jako minimum i pro současné oleje - původně jsem předpokládal, že bude snadno překonatelné, leč ...
Docela by mě zajímalo, jak to je s městem. Řekl bych, že při popojíždění v kolonách dostává diferák docela zabrat (roztáčení stojících kol), navíc se moc neochladí.
Martas, zmínkami o publikacích mě neohromíš, buď dej argument, nebo si je nech
Papírové hodnoty samozřejmě váhu mají. Jiná věc je třeba stárnutí kapaliny, degradace vlivem prostředí.
Poznámka - já zatím neměnil ani převodovku ani rozvodovku u žádného auta - a že dostávají zabrat; Zatím moje zacházení nejhůř snášela Felicie, Fabie se zatím spíš rozhýbala, původně šlo řazení dost ztuha (dostal jsem TDI 1.4 jetou po městě, 23 tkm). Žigulící mi vydrželi zatím všechno, používal jsem Mogul Trans 90H, ale můj pocit je, že na delší trasy (nad 20 km po dálnici nebo pod plynem obecně) to není ono. Akorát jsem jednou měnil obložení spojky u Žigula (2101, cca 2003) a jednou u Laďky (2101, cca 2006).
Stroje Laďka 2101 a Beruška 1118 a Punťa (Grande Punto) a Škleblík (VW Passat).
- dmatej
- Příspěvky: 2847
- Registrován: pon bře 14, 2005 20:44
- Bydliště: Přehýšov
- Kontaktovat uživatele:
Re: Olej do rozvodovky
Ještě trochu jinak, lehce matematickou a selskou úvahou ...
- pokud se požaduje min. teplota vzplanutí 200°C, předpokládám, že běžná teplota bude dosahovat zhruba do polovičky. Na třených místech tedy i třeba o nějakých 20°C víc, dejme tomu do 120. Bajvočko tedy řekněme, že běžná teplota po zahřátí bude mezi 60 a 120°C.
- tomu napovídá i všude uváděný údaj o viskozitě při 100°C - za polovinou intervalu, čili kde je nějaká hranice běžného využití oleje.
- viskozita při 50°C se všude neuvádí - pravděpodobně je tedy nezajímavá, tj. všechny oleje mají dostačující vlastnosti při této teplotě, dané GL4/5 a SAE.
- důležitá je i teplota tuhnutí, někde -8, někde -25°C, tj. než olej ztuhne úplně a bude lepší nikam nejezdit.
- občas se uvádí ještě viskozitní index - ten může být zavádějící, protože předpokládá lineární závislost ... http://en.wikipedia.org/wiki/Viscosity_index
- pokud se požaduje min. teplota vzplanutí 200°C, předpokládám, že běžná teplota bude dosahovat zhruba do polovičky. Na třených místech tedy i třeba o nějakých 20°C víc, dejme tomu do 120. Bajvočko tedy řekněme, že běžná teplota po zahřátí bude mezi 60 a 120°C.
- tomu napovídá i všude uváděný údaj o viskozitě při 100°C - za polovinou intervalu, čili kde je nějaká hranice běžného využití oleje.
- viskozita při 50°C se všude neuvádí - pravděpodobně je tedy nezajímavá, tj. všechny oleje mají dostačující vlastnosti při této teplotě, dané GL4/5 a SAE.
- důležitá je i teplota tuhnutí, někde -8, někde -25°C, tj. než olej ztuhne úplně a bude lepší nikam nejezdit.
- občas se uvádí ještě viskozitní index - ten může být zavádějící, protože předpokládá lineární závislost ... http://en.wikipedia.org/wiki/Viscosity_index
Stroje Laďka 2101 a Beruška 1118 a Punťa (Grande Punto) a Škleblík (VW Passat).
Re: Olej do rozvodovky
MartasBrno a ostatní: Já jsem na olej SAE 85W/140H v rozvodovce jezdil celé roky, co jsem Ladu měl a moje údaje o spotřebě jsou tu na fóru všeobecně známé. Takže olej SAE 85W/140 rozhodně nemá negativní vliv na spotřebu paliva ani omylem.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
- Luděk Musil
- Příspěvky: 10592
- Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
- Bydliště: Vyškov/Rašov
- Kontaktovat uživatele:
Re: Olej do rozvodovky
Tak jsem nakonec na tu rozvodovku nešahal (do sněhu se mi lehat nechtělo ).
Již leta, tedy od roku 1984, jezdím už ve čtvrtém voze na stále "stejný" PP90H bez jediného problému. U posledních dvou vozů (21073 a 21044) měním pravidelně 1x ročně oleje v převodovce i v rozvodovce a nemám problém, všechny diferenciály tichoučký. L.
Již leta, tedy od roku 1984, jezdím už ve čtvrtém voze na stále "stejný" PP90H bez jediného problému. U posledních dvou vozů (21073 a 21044) měním pravidelně 1x ročně oleje v převodovce i v rozvodovce a nemám problém, všechny diferenciály tichoučký. L.
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13; 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá -> 16-?; Vesta SW cross barvy Phantom (19) 20-?; 21011 - veterán (75) 12-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
- Teepee
- Příspěvky: 4320
- Registrován: čtv bře 10, 2005 13:20
- Bydliště: Praha západ
- Kontaktovat uživatele:
Re: Olej do rozvodovky
Chytrému napověz, hloupého trkni. Jenže nemám čas to číst, a hloupý zůstat nechci. V čem je potíž?MartasBrno píše:Teepee, ty máš zajímavý myšlení - možná se ti budou líbit tyhle práce, ale bývají placené... Něco se dá stáhnout přes uviverzitní přístupy atd...
Ano, komparativní je, při 100°C. Ale je jistota, že průběh závislosti viskozity při teplotě (50°-60°-70°-80°-90°-100°) je vždy stejný? V tom mi to není jasné. (TAD-171 při 50°C v rozmezí 110-120)Hurikán píše:Zajímavé téma. Nebudu nosit dříví do lesa, neboť téměř vše už tady padlo. Jen dodám malou poznámku pro Teepeeho - dif i celá zadní náprava mívá v létě zcela běžně 60 - 80 °C Při delší svižné jízdě klidně i dost přes 80. Navíc viskozita udávaná při 100°C je důležitý komparativní údaj.
A připouštíš maximálně 80°C, to jsem pouze odhadoval také, jako dálniční maximum v horkém letním počasí. Faktorů je ale mnoho.
A rozhodně ani nezahřeje, není to motor. A problém je jen při první půlotáčce talířového kola.dmatej píše:Docela by mě zajímalo, jak to je s městem. Řekl bych, že při popojíždění v kolonách dostává diferák docela zabrat (roztáčení stojících kol), navíc se moc neochladí.
Bílý LADA a okřídlená spol.
Re: Olej do rozvodovky
Nechci slovíčkařit,ale těch 80°C jsem nepřipouštěl jako maximum, ale jako teplotu, která se může docela běžně dostavit. Osobně připouštím i daleko víc, protože občas jsem od nápravy jasně cítil sálavé teplo. Jaká ale byla teplota nevím, protože jsem ji nikdy neměřil.Teepee píše:...A připouštíš maximálně 80°C, to jsem pouze odhadoval také, jako dálniční maximum v horkém letním počasí...
Tolik má TP, aby náhodou nedošlo k nedorozumění.
Re: Olej do rozvodovky
Já si naopak myslím, že pouhým třením jednoho malého převodového soukolí taková teplota vzniknout nemůže. Zjištěno to nemám, je to můj selský názor.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Re: Olej do rozvodovky
Ono teplota sukolia a oleja može byť vysoka, ked sa to meria zvonku "pohmatom" ci inak, tak to bude menej, teplo sa odvadza do mostu nápravy.
Lada 2171 Priora 1,6 MPi (2013), Lada 2105 v regenerácii (1985), Lada 21044 1,9 MPi (1998), Škoda Felícia 1,3 SPi - 40kw (1996), 2 x Babetta 210 (1984,1988), Simson 70 ccm (1989), Zetor 4011 (1966)
- Laďuša
- Příspěvky: 12131
- Registrován: stř lis 09, 2005 22:06
- Bydliště: Klatovy / Plzeň
- Kontaktovat uživatele:
Re: Olej do rozvodovky
Co nás učili v trakci, tak ztráty v převodu jsou velký, jestli si to dobře pamatuju, tak snad až 5%. V tej trakci to bude markantnější, ale to už hřát musí.
edit:
Tak jsem našel skripta a poznámka je v kapitolce Zdroje tepla a jeho šíření. Převodovka má minimálně 2,5% ztrát. Nevim, jak si stojí difík vedle trakčního převodu, ale pochybuju, že ty ztráty budou procentně ňák menší.
edit:
Tak jsem našel skripta a poznámka je v kapitolce Zdroje tepla a jeho šíření. Převodovka má minimálně 2,5% ztrát. Nevim, jak si stojí difík vedle trakčního převodu, ale pochybuju, že ty ztráty budou procentně ňák menší.
Člen LKCS; Honorowy klubowicz LKP [ELITE 5000]
Chatka 12 forever ►Stodolní II◄ Estonian-czech crazy night Uctívač Vana Tallinnu. Propāns-butāns!
Osa Klatovy-Plzeň-Brno Tři sestry <|||> Ladagang °Expedice Eesti 2010°
Dva PoJeBy ze Skašova
Haben Sie Bratwurst?
keréklampás
Chatka 12 forever ►Stodolní II◄ Estonian-czech crazy night Uctívač Vana Tallinnu. Propāns-butāns!
Osa Klatovy-Plzeň-Brno Tři sestry <|||> Ladagang °Expedice Eesti 2010°
Dva PoJeBy ze Skašova
Haben Sie Bratwurst?
keréklampás
- Luděk Musil
- Příspěvky: 10592
- Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
- Bydliště: Vyškov/Rašov
- Kontaktovat uživatele:
Re: Olej do rozvodovky
Vono nech bejt . Převodovka by taky neměla být nějak teplá (přestupuje pouze teplo přes "mrkev", 4 upevňovací šrouby a výfukový potrubí), přesto mnohdy cítíš teplo až na hlavici řadicí páky. A v difu není jen malé převodové soukolí. Krom náhonu a velkýho planetovýho kola tam máš ještě 2 malý planetový kola a 2 satelity . Takže míst, kde dochází k ohřevu třením je víc. L.Marek píše:Já si naopak myslím, že pouhým třením jednoho malého převodového soukolí taková teplota vzniknout nemůže. Zjištěno to nemám, je to můj selský názor.
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13; 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá -> 16-?; Vesta SW cross barvy Phantom (19) 20-?; 21011 - veterán (75) 12-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Re: Olej do rozvodovky
Nevím, přít se rozhodně nebudu. Ale myslím, že pokud se bavíme o teplotách 80°C, můj názor je, že si myslím, že tolik tam být nemůže. Ačkoli kdo ví...............?
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Re: Olej do rozvodovky
Teplotu difu jsem sice neměřil, ale po ujetí 1500km v jednom zátahu, sálal jak radiátor. Jezdím na klasický PP90H, dif má najeto 190 000km (načež pochybuji, že v něm bývalý majitel měnil olej, když defakto neměnil chladící kapalinu) a i přesto všechno je krásně tichoučký.
Dám ještě malý příklad s naší odtahovkou. Má tuhou nápravu stejně jako žigulík, načež je mnohem více chlazená proudícím vzduchem (pravda, je robustnější a více namáhaná)... když však na ni kápne po nějakých 200km voda, zasyčí, zjeví se obláček páry a je sucho...
Nic tím neříkám, obrázek si udělejte sami ...
Dám ještě malý příklad s naší odtahovkou. Má tuhou nápravu stejně jako žigulík, načež je mnohem více chlazená proudícím vzduchem (pravda, je robustnější a více namáhaná)... když však na ni kápne po nějakých 200km voda, zasyčí, zjeví se obláček páry a je sucho...
Nic tím neříkám, obrázek si udělejte sami ...
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
- Křečík Barbuška
- Příspěvky: 11049
- Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
- Bydliště: Brno
Re: Olej do rozvodovky
Luďku, zapomínáš na koš spojky, to jest velmi dobrý teplovodič .
Lada Granta Liftback 1,6 16V - skoro normální auto
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
- Luděk Musil
- Příspěvky: 10592
- Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
- Bydliště: Vyškov/Rašov
- Kontaktovat uživatele:
Re: Olej do rozvodovky
Tímto se dostáváme do OT. L.Koko Loko píše:Luďku, zapomínáš na koš spojky, to jest velmi dobrý teplovodič .
... ale nezapomínám, ano, něco přenese, ale je mezi tím ještě milimetrovej plech a zespod vzduchem chlazenej.
Ale to je jedno. Primárně se tady bavíme o rozvodovce, převodovku jsem zmínil jen okrajově. Tam (u převodovky) si myslím, že "vyrobené" kontra "převzaté" teplo od motoru může být fifty:fifty, ale jak říkám - u převodovky je to jedno - tu zde neřešíme. L.
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13; 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá -> 16-?; Vesta SW cross barvy Phantom (19) 20-?; 21011 - veterán (75) 12-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Re: Olej do rozvodovky
Ale za normalnej prevadzky dochdza k prenosu a dreniu iba na hypoidnom prevode, stelity a planetove kolesa stoja alebo sa otacaju tak ze to nestoji za zmienku.Luděk Musil píše:Vono nech bejt . Převodovka by taky neměla být nějak teplá (přestupuje pouze teplo přes "mrkev", 4 upevňovací šrouby a výfukový potrubí), přesto mnohdy cítíš teplo až na hlavici řadicí páky. A v difu není jen malé převodové soukolí. Krom náhonu a velkýho planetovýho kola tam máš ještě 2 malý planetový kola a 2 satelity . Takže míst, kde dochází k ohřevu třením je víc. L.Marek píše:Já si naopak myslím, že pouhým třením jednoho malého převodového soukolí taková teplota vzniknout nemůže. Zjištěno to nemám, je to můj selský názor.
Chlapi malo citate keby vas to zaujimalo niekde su dokumenty o nastavovani difiku a tam sa pise vid obrazok.
P.S. ak by mal niekto ten manual v CZ SK bol by som rad keby to naskenoval a zavesil na net. DAkuem