LEDky
Moderátor: Moderátoři
- Roman
- Příspěvky: 1285
- Registrován: úte čer 01, 2004 09:18
- Bydliště: Kralův Dvůr
- Kontaktovat uživatele:
Tie LEDkove ziarovky funguju vsade bez problemu, iba v blinkroch kde sa pouziva tepelne prerusovanie nie. Tam je totizto frekvencia prerusovania dana pretekajucim prudom a ten sa u LED nezvasci ani ked ich das 5 do serie. 21W ziarovkou tecie pri 12V 1,75A, aby si to dosiahol LEDkami, muselo by ich byt v jednej ziarovke cca necelych 100kusov
Roman
- VaSek
- Příspěvky: 227
- Registrován: pát čer 04, 2004 11:53
- Bydliště: Dvůr Králové
- Kontaktovat uživatele:
Ono s nahradami zarovek LEDkami je treba postupovat obezretne. Jsou stanovene hodnoty svetelneho toku pro dany typ svetla (blinkry predni/zadni, brzdove svetlo, zpatecka a podobne). Jakym zpusobem se postupuje pri navrhu LED lamp (at uz blinkru nebo brzdovych) je uvedeno napr. :http://www.luxeon.com/pdfs/AB20-3.pdf
nebo http://www.luxeon.com/pdfs/AB20-1.PDF. Neni uplne dobre teda pocitat s tim ze tam flaknu 5 supersvitych LED, ktery svitej jako blazen a hotovo. Napr. predni smerovy svetla vyzadujou vice jak 2x takovej svetelnej tok nez brzdovy. Napr. konkretne brzdove svetlo: Typ Ledky urcene pro svitilny aut http://www.vishay.com/docs/83138/83138.pdf vychazi pro brzdovou svitilnu 20 kusu. Je to ledka s Uf=2.2V a If=70mA, pri razeni (4 v serii)x(5 paralelne) je odber 350mA. A pro predni smerovy svetla a vyuziti LED se svetelnym tokem 3lm (zatim nejlepsi automotive LED) to vychazi na min 32kusu.
Vzhledem k pozadavkum uvedenym ve zminenych dokumentech bych pouziti zarovek s 8(nebo kolika) ledkama do prednich blinkru vubec neveril. Ono to sice sviti, ale ne tak jak ma. Ty normy nejsou vycucany z prstu, ale jde o hodnoty zarucujici vyhovujici viditelnost za kazdych podminek.
Elektronickej spinac je skoro nutnosti (ne nezbytnosti), protoze topeni do odporu neni asi tim spravnym resenim.
nebo http://www.luxeon.com/pdfs/AB20-1.PDF. Neni uplne dobre teda pocitat s tim ze tam flaknu 5 supersvitych LED, ktery svitej jako blazen a hotovo. Napr. predni smerovy svetla vyzadujou vice jak 2x takovej svetelnej tok nez brzdovy. Napr. konkretne brzdove svetlo: Typ Ledky urcene pro svitilny aut http://www.vishay.com/docs/83138/83138.pdf vychazi pro brzdovou svitilnu 20 kusu. Je to ledka s Uf=2.2V a If=70mA, pri razeni (4 v serii)x(5 paralelne) je odber 350mA. A pro predni smerovy svetla a vyuziti LED se svetelnym tokem 3lm (zatim nejlepsi automotive LED) to vychazi na min 32kusu.
Vzhledem k pozadavkum uvedenym ve zminenych dokumentech bych pouziti zarovek s 8(nebo kolika) ledkama do prednich blinkru vubec neveril. Ono to sice sviti, ale ne tak jak ma. Ty normy nejsou vycucany z prstu, ale jde o hodnoty zarucujici vyhovujici viditelnost za kazdych podminek.
Elektronickej spinac je skoro nutnosti (ne nezbytnosti), protoze topeni do odporu neni asi tim spravnym resenim.
S pozdravem
VaSek (ex Vaz 2107,ex Fiat Bravo GT, Fiat 124 Spider, Fiat Coupé 2.0 16VT, Subaru Outback 3.0 H6)
VaSek (ex Vaz 2107,ex Fiat Bravo GT, Fiat 124 Spider, Fiat Coupé 2.0 16VT, Subaru Outback 3.0 H6)
- Roman
- Příspěvky: 1285
- Registrován: úte čer 01, 2004 09:18
- Bydliště: Kralův Dvůr
- Kontaktovat uživatele:
Samozrejme ze to ide, ale ak by si chcel spravit elektroniku, ktora by sa dala priamo nainstalovat namiesto povodneho prerusovaca a aby fungovali aj vystrazne svetla, nie je to celkom jednoduche.Ak to spravis daj vediet.Ja som sa s tym uz chvilu bavil, musim pockat na teplejsie casy aby som to mohol odskusat v aute.
Roman
- dmatej
- Příspěvky: 2845
- Registrován: pon bře 14, 2005 20:44
- Bydliště: Přehýšov
- Kontaktovat uživatele:
Máme tu na to přece hned několik expertů, co kdyby se toho někdo ujal?Roman píše:Samozrejme ze to ide, ale ak by si chcel spravit elektroniku, ktora by sa dala priamo nainstalovat namiesto povodneho prerusovaca a aby fungovali aj vystrazne svetla, nie je to celkom jednoduche.Ak to spravis daj vediet.Ja som sa s tym uz chvilu bavil, musim pockat na teplejsie casy aby som to mohol odskusat v aute.
Stroje Laďka 2101 a Beruška 1118 a Punťa (Grande Punto) a Škleblík (VW Passat).
-
- Příspěvky: 162
- Registrován: ned říj 16, 2005 19:50
- Bydliště: Ostrava-Hrabůvka
- Kontaktovat uživatele:
- VaSek
- Příspěvky: 227
- Registrován: pát čer 04, 2004 11:53
- Bydliště: Dvůr Králové
- Kontaktovat uživatele:
Myso píše:Vasek zase raz do niecoho MOC vidi doprdele aj s normami...
ako pise Roman, skatulka je uz pol roka hotova, caka sa na teple casy vhodne na implantaciu...
No jo, nez se do neceho pustim tak stravim pul roku rozjimanim.
S pozdravem
VaSek (ex Vaz 2107,ex Fiat Bravo GT, Fiat 124 Spider, Fiat Coupé 2.0 16VT, Subaru Outback 3.0 H6)
VaSek (ex Vaz 2107,ex Fiat Bravo GT, Fiat 124 Spider, Fiat Coupé 2.0 16VT, Subaru Outback 3.0 H6)
Vasek ma ale pravdu, nahrazovat ledkama brzdovy svetla a blinkry neni moc dobr napad. Jde o to, aby to melo potrebnou svitivost, je jich treba opravdu hodne, byvaji problemy v lete, kdyz je venku 30°C a LEDky se pri sviceni ztahreji nad 80°C a sviti min (a to trvale)! Pokud je to ovsem rovnou nespali Proto se musi zvetsit proudova rezerva jednotlivymi diodami a tim i jejich pocet. Pod 40 diod do blikru bych nesel. Podle meho je lepsi brzdovky upravit na dvomontaz zarovek (ma to tak tusim Paja?) a blinkry nechat byt. LEDky bych videl pekny u obrysovych koncovych a bocnich blinkru pripadne u tretiho brzdoveho svetla, ale nahradit LEDkou 20W zarovku nedoporucuju.Myso píše:Vasek zase raz do niecoho MOC vidi doprdele aj s normami...
ako pise Roman, skatulka je uz pol roka hotova, caka sa na teple casy vhodne na implantaciu...
A k tem prerusovacum, norma predepisuje, ze kontrolka (a tim padem u normalnich prerusovacu i blinkry)musi zmenit frekvenci blikani ci jinym zpusobem indikovat nefuncni blikac (krome tech na blatniku). A to u LEDek docela zkomplikuje realizaci, obycejny astabilak ci zapojeni s 555kou nezajisti. Zde je treba hlidat snizeny (preruseny vodic, spatny spoj), ale i zvyseny (nekolik vadnych, pretizenych diod, zkrat na kastli) odber proudu
již bez Lady. Přešel ke Škodě.
No, hodně nových aut, co používá elektronický přerušovač tam nepoznáš, když 1 žárovka odejde. Je pravda, že u těch LED je to úplně o něčem jiném, ale uvařot je všechny anráz snad ani nejde,tak bych byl v klidu. Polovodiče vydrží +-150 na pouzdře a tak těch 80°C je nerozhodí. Navíc, pokud se ledky hřejí při běžném provozu, je něco špatně.
Blikač už mám hotový a po úpravách bliká, jak má-originál schéma při prvním bliku dělalo cipoviny a nejelo to. Kamil Teplárek to otestuje a pak by to mohlo jít do více KS.
Blikač už mám hotový a po úpravách bliká, jak má-originál schéma při prvním bliku dělalo cipoviny a nejelo to. Kamil Teplárek to otestuje a pak by to mohlo jít do více KS.
Mitsubishi Colt 1,5GLX
Ano máš pravdu, že LEDka při normálním provozu nehřeje, ale přechod uvnitř ano a při určité teplotě se odstartuje nevratná změna svítivosti způsobená práívě vysokou teplotou přechodu PN v substrátu LEDky. U klasický červený to nastává při 20mA až 25mA a teplotě právě 30°C. Na oko nic nepoznáš, ale při změření svitivosti je to znát (pokles o ca 50%). 150°C je bezpečná teplota přechodu při pájení (což odpovídá řekněme 250°C páječky po dobu 5s).denis píše:No, hodně nových aut, co používá elektronický přerušovač tam nepoznáš, když 1 žárovka odejde. Je pravda, že u těch LED je to úplně o něčem jiném, ale uvařot je všechny anráz snad ani nejde,tak bych byl v klidu. Polovodiče vydrží +-150 na pouzdře a tak těch 80°C je nerozhodí. Navíc, pokud se ledky hřejí při běžném provozu, je něco špatně.
Blikač už mám hotový a po úpravách bliká, jak má-originál schéma při prvním bliku dělalo cipoviny a nejelo to. Kamil Teplárek to otestuje a pak by to mohlo jít do více KS.
S elektronickýma přerušovačema zkušenost nemám, ale elektronický z 05 (náhradní díl) tuto funci má.
Osobně plánuju v budoucnu 3. brzdový světlo za okno taky z ledek, tak se ozvěte, jak jste dopadli
již bez Lady. Přešel ke Škodě.
Jsem sám zvědavý-zkoušel jsem to doma na 5W žárovku a na ledky-asi 20Ks a blikalo to skvěle ale není to "jako ze života" proto to potřebuje testovat v autě. Teplota tomu nevadí-je to zalité za provozu tavným lepidlem a mělo to hooodně stupňů a šlo to. Dnes by to měl Kamil vyzvednout a testovat. Pokud se to osvědčí, jde to užít jako náhrada na žárovky či ledky třeba zároveň-část světel na žárovky část na led. Montáž je na původní konektory+jeden drát navíc na kostru což není problém. Necháme se překvapit.
Mitsubishi Colt 1,5GLX