uhel sepnuti

Moderátor: Moderátoři

Marek
Příspěvky: 5315
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Příspěvek od Marek »

Jany_RS píše:trosku blba otazka ale odtrh sa nastavuje ked je piest 1 valca v HU,ci ne?
Tak to určitě ne :-D. To totiž dost dobře nejde, protože v tu dobu jsou kontakty velmi blízko u sebe, odhadem tisícinky milimetru.
Úhel sepnutí kontaktů je závislý na vzdálenosti kontaktů od sebe v okamžiku, kdy jsou od sebe nejvíce vzdálené (když pohyblivý kontakt je na samém vrcholu rozdělovací vačky). V ten okamžik musí být střední vzdálenost kontaktů od sebe 0,4 mm.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Uživatelský avatar
Ondra52
Příspěvky: 97
Registrován: čtv říj 27, 2011 17:50
Bydliště: Rakvice

Re: uhel sepnuti

Příspěvek od Ondra52 »

A můžu se zeptat jak jsi z těch 50% dostal těch 45° a z těch 61% těch 55°? :oops:
Uživatelský avatar
MartasBrno
Příspěvky: 4442
Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
Bydliště: Brno

Re: uhel sepnuti

Příspěvek od MartasBrno »

Marek bohužel nemá v mnoha případech pravdu, protože měřič úhlu sepnutí, nemusí být pouhý voltmetr. Možná má voltmetr překřtěný na měříč úhlu sepnutí, ale nic to nehovoří o tom, jak se to dělá, aby to za něco stálo.

Mám na stole tovární obyčejný ručičkový měřič úhlu sepnutí, který nefunguje jako voltmetr měřící střední hodnotu napětí na kladívku. Tahle primitivní metoda nicméně zčásti funguje, avšak s jistou chybou, která nemusí uspokojit každého ladiče. Tato chyba je závislá na více faktorech a nepopisuje se snadno.

Opravdový měřič úhlu sepnutí se od napětí na cívce oprostí a nebere na něj ohled, v rámci možností. Měří to, jak dlouho jsou kontakty sepnuté, vzhledem k době periody. Nakonec může výsledek měření interpretovat pomocí měřiče napětí - voltmetru, nebo jiného vhodného indikátoru.

Přidávám se k názoru, že nejlepší přístroje jsou ty jednoducé, robustní, srozumitelné, spolehlivé. I správně ukazující měřič úhlu sepnutí může být jednoduchý a robustní.

Úhel sepnutí u bezkontaktu zřejmě není třeba řešit, pouze se nastaví předstih a pokud to rozdělovač umožňuje, tak charakteristika předstihu. Parametry systému řeší jeho výrobce. Mezera na svíčce 0,7 - 0,8mm.

U kontaktního zapalování se řeší jak úhel sepnutí, tak předstih, auto se špatným úhlem sepnutí pojede například jako na pohřeb, a nebo taky ne. Ověřeno prakticky jízdními zkouškami. Mezera na svíčce 0,5 - 0,6mm.

Ondra 52: Trojčlenkou?
Obrázek
a když jsem se v 15-ti rozhodoval co dál dělat, poslouchat sestry byla pro mě jasná volba... :-D
Uživatelský avatar
JmJ
Příspěvky: 6562
Registrován: úte čer 01, 2004 11:30
Bydliště: Kromeriz

Re: uhel sepnuti

Příspěvek od JmJ »

Ty mezery na svicich se mi nezdaji. Kontakt ma mit cca 0,8 a bezkontakt cca 1,0 pokud mi mozek slouzi, nebo ne?
VAZ 2104 1.3 1989
Marek
Příspěvky: 5315
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: uhel sepnuti

Příspěvek od Marek »

Odtrh na svíčkách 1,1 mm je až u stříkačky, kde je ještě jiný způsob zapalování - bez rozdělovače prostřednictvím DZF cívek. Jinak je odtrh na svíčkách stanoven výrobcem svíčky, nikoli výrobcem motoru. Čili pokud koupím svíčku, která na daný motor je doporučena, má od jejího výrobce nastavený odtrh, který je správný. Neupravuje se.

MartasBrno - nechápu, v čem nemám pravdu a prosím o vysvětlení. Připadá mi, že jsi jen obyčejný šťoural, který se za každou cenu snaží zpochybňovat tvrzení jiných a hledá problémy tam, kde dávno nejsou. A to se mi upřímně řčeno nelíbí, tím méně, že se to už po několikáté týká mne.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Uživatelský avatar
Luděk Musil
Příspěvky: 10557
Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
Bydliště: Vyškov/Rašov
Kontaktovat uživatele:

Re: uhel sepnuti

Příspěvek od Luděk Musil »

Řekl bych, že MartasBrno jen použil nešťastnou formulaci, která se Tě, Marku, dotkla.
Jinak ale problém popsal vcelku dobře, ne? L.
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13; 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá -> 16-?; Vesta SW cross barvy Phantom (19) 20-?; 21011 - veterán (75) 12-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Marek
Příspěvky: 5315
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: uhel sepnuti

Příspěvek od Marek »

Nebudu to komentovat.....
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Cory
Příspěvky: 11598
Registrován: stř čer 14, 2006 17:14
Bydliště: Snina/Košice

Re: uhel sepnuti

Příspěvek od Cory »

Vysvetlil tu asi len to, že sa to da zmerať nejakym mechanickym pripravkom...aspon tak som to pochopil ja.
Lada 2171 Priora 1,6 MPi (2013), Lada 2105 v regenerácii (1985), Lada 21044 1,9 MPi (1998), Škoda Felícia 1,3 SPi - 40kw (1996), 2 x Babetta 210 (1984,1988), Simson 70 ccm (1989), Zetor 4011 (1966)
Uživatelský avatar
Petr HC
Příspěvky: 2295
Registrován: stř lis 21, 2007 11:27
Bydliště: Hořice

Re: uhel sepnuti

Příspěvek od Petr HC »

Nechci nějak "prudit", ale MarťasBrno má pravdu v tom, že každý voltmetr neměří střední hodnotu impulzního napětí, resp. každý naměří něco jiného. Je to veličina závislá na kmitočtu, tlumení přístroje a silně ovlivněná indukčností obvodu. Proto buď přístroj specielně upravený pro měření úhlu sepnutí nebo osciloskop . U osciloskopu se zas projeví induktivní špičky se kterými je nutno počítat. Pro kontrolu to lze měřit mechanicky- postupným otáčením motorem a žárovkou sledovat sepnutý/rozepnutý kontakt. Pak se ale připravujeme o respektování dalších vlivů, jako jsou vůle v loziskách rozdělovače a vliv korekce odstředivého a podtlakového regulátoru a při zachování předepsaného odtrhu i o vliv opotřebení vačky.
Если бы автомобили Лада были безпроблематичными, я бы определенно русский язык забыл.
Uživatelský avatar
MartasBrno
Příspěvky: 4442
Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
Bydliště: Brno

Re: uhel sepnuti

Příspěvek od MartasBrno »

I obyčejný měřič úhlu sepnutí, který jako indikátor používá voltmetr (rafičku) obsahuje elektronický obvod, který dělá jakousi operaci, aby vyloučil například kolísání palubního napětí, aby umožnil provoz na 6V a 12V systém a tak dále. Samozřejmě, že to jde měřit i voltmetrem, ale pokaždé si člověk musí odměřit palubní napětí a pak se dopočítat trojčlenkou správné hodnotyNehledě na vlastnosti měřicího přístroje. Skutečný měřič úhlu sepnutí má ale stupnici nezávislou na napětí nakraslenou přímo se stupních úhlu sepnutí. Buď v něm může být nějaký klopný obvod, nebo alespoň omezovač - tvarovač napětí. Pak si teprve může dovolit měřit střídu, resp. střední hodnotu. Stačí si prohlídnout třeba kapesní přístroj Metra Blansko PU140.

Marku, neber si to osobně, prostě si myslím, že uvádím nepřesnosti na pravou míru, protože jsou lidi, kteří si přečtou kdejakou volovinu a pak nevědí, proč jim něco nefunguje a jsou v pasti. Jo, chtěl jsi vysvětlit v čem nemáš pravdu, tak sem vložím zkrácenou citaci. Ale nehodlám rozvíjet dlouhou debatu o ničem, nemá to tu co dělat, nestojím o žádné hádky, jen jsem chtěl uvést věci na pravou míru. Málokterý výrobce by prodal voltmetr se stupnicí úhlu sepnutí a tvdil, že to krásně měří úhel sepnutí, byl by to podvodník :wink:
Marek píše:Měřicí přístroj na měření úhlu sepnutí je voltmetr, nic jiného!!!

...

Jak prosté, že ????? Když něco nevím, zeptám se Marka - on na něco přijde (nebo se z toho vylže :-)).

Cory, napsal jsem to asi moc složitě, ale jde o spor o měřicí metodu, kterou realizuje měřič úhlu sepnutí, aby ukazoval správně. Ti kdo vědí o čem mluvím, porozumí.

Mezery svíček co jsem napsal pochází z firemní literatury Lada. Dokonce i z té nové příručky, co poslal cackler v tématu o olejích vyplývá, že výrobce trvá na těch mezerách co píšu, přestože doporučuje konkrétních několik typů svíček, mezi nimi i naše Brisky ( a jejich označení bez údaje o mezeře, který tyle svíce mohou mít předepsaný - když ho předepsaný nemají, mají mezeru s kravským rozptylem. Stačí kouknout do katalogu Brisku, co tam píšou. Čili jsou nejspíš určené k nastavení majitelem auta podle jiného předpisu - nejspíš výrobce auta - nebo jsme hloupej a nechápu to?).
Je mi teda novinkou, že se mezera svíčky neupravuje, že je daná výrobcem svíčky pro daný typ motoru. Docela čumím, ale nevylučuju, že to má smysl. Rád se přiučím. Proč to tak je?
Naposledy upravil(a) MartasBrno dne stř pro 19, 2012 12:31, celkem upraveno 1 x.
Obrázek
a když jsem se v 15-ti rozhodoval co dál dělat, poslouchat sestry byla pro mě jasná volba... :-D
Uživatelský avatar
Petr HC
Příspěvky: 2295
Registrován: stř lis 21, 2007 11:27
Bydliště: Hořice

Re: uhel sepnuti

Příspěvek od Petr HC »

MartasBrno píše:...Je mi teda novinkou, že se mezera svíčky neupravuje, že je daná výrobcem svíčky pro daný typ motoru. Docela čumím, ale nevylučuju, že to má smysl. Rád se přiučím. Proč to tak je?
To co teď napíši je moje domněnka. Mezery okolo 0,5 - 0,7 mm platily pro klasická zapalování, kde se VN naprázdno pohybovalo někde okolo 10 kV, kdežto pro elektronické zapalování a zejména bezrozdělačová,kde napětí naprázdno je až 20 kV na svíčku, platí mezera cca 1 - 1,2 mm.
Jde o optimální přizpůsobení svíček vlastnostem toho-kterého zapalování a max. využití možností délky hoření oblouku (energie jiskry).
Если бы автомобили Лада были безпроблематичными, я бы определенно русский язык забыл.
Uživatelský avatar
MartasBrno
Příspěvky: 4442
Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
Bydliště: Brno

Re: uhel sepnuti

Příspěvek od MartasBrno »

Petře, má to logiku, jen bych čekal, že to předepíše výrobce auta, který ví nejlíp, jaké tam dává zapalování. Možná jsou tam ještě nějaká omezení, když se nepoužívá pouhý zapalovací blok, ale "hybrid" bezkontaktního zapalování s rozdělovačem.

"Poslední" informace beru na straně 64 tohoto návodu: lada.vaz.ru/files/exp_manual/re_2105_26-02-07.pdf
Obrázek
a když jsem se v 15-ti rozhodoval co dál dělat, poslouchat sestry byla pro mě jasná volba... :-D
Majo
Příspěvky: 6455
Registrován: úte čer 01, 2004 19:32
Bydliště: Zvolen
Kontaktovat uživatele:

Re: uhel sepnuti

Příspěvek od Majo »

nechcem sa zapajat do vasich zabomysich vojen, len k tym svieckam by som to zhrnul asi tak, ze vyrobca sviecok urci vsetky parametre sviecky a vyrobca auta urci konkretny typ sviecky. teda ak chcem z nejakeho dovodu inu medzeru, kupim si iny typ sviecky nez aby som upravoval iny typ....
21043(reinkarnacia), 2105 1.3k(svagrov), 2110 1.5 16V, Niva(rozobrata), Chevy Niva 1.7i, Priora1,8+, BMW e36 328iA, Fiat Tempra 2.0i.e, 4x4
Uživatelský avatar
Křečík Barbuška
Příspěvky: 11037
Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
Bydliště: Brno

Re: uhel sepnuti

Příspěvek od Křečík Barbuška »

Mno, k těm mezerám na svíčkách, kdysi jsem pln nadšení z bezkontaktu začal vymýšlet kraviny a obyčejné Brisky L15YC potunil a zvětšil jim mezeru na těch 1,1 mm. Subjektivně jsem změny nezaznamel, ale začalo to žrát ještě víc jak jsem zvyklý (a to jsem zvyklý na dost :-) ). K dalšímu kroku a koupení origo svíček s 1,1 mm jsem se po tomto zdrcujícím neúspěchu již neodhodlal :-) .

Jinak JmJ si, ale těch 1,1 mm nemůže vynachválit :scratch: .

Co se týče měření toho úhlu sepnutí ... představte si, že si kdysi musel běžný motorista vystačit s měrkou :mrgreen: . Kdysi jsem si koupil na to "chytrý" mulťák a stejně zobrazovaným hodnotám nevěřím :mrgreen: .
Lada Granta Liftback 1,6 16V - skoro normální auto
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
Uživatelský avatar
JmJ
Příspěvky: 6562
Registrován: úte čer 01, 2004 11:30
Bydliště: Kromeriz

Re: uhel sepnuti

Příspěvek od JmJ »

No, na vstrik doporucuje brisk svice se sufixem -1, coz je (pokud se nepletu) definovano jako elektrodova vzdalenost od 1,0 - 1,1 mm. Nemeril jsem to, ale chapu to tak, ze 1,1 tam vlastne je jen v extremnim pripadu. Z 2111 jsem vysrouboval klasicke svice s kratkou vzdalenosti a dal jsem ty s 1 mm. Jezdi to kdyz nic tak stejne, spotreba byla v lete krasna, nepozoruju zadne negativni veci.

U karbecu s bezkontaktem jezdim temer od pocatku bezkontaktu s 1 mm vzdalenosti a v dobe nejvetsi slavy jsem mel spotreby snad 6,5 - 6,8 na dlouhych trasach po okreskach. Neskube to v zadnych otackach, spotreba je dobra, jezdi to stejne za vsech pocasi, startuje to dobre. Nemam s temi svickami problem. Nekde jsem ten udaj o 1 mm vyskrabali kdyz mi daval Drobek elektroniku z auta dovezeneho z nemecka. Je to komutator Bosch.
VAZ 2104 1.3 1989
Odpovědět

Zpět na „Hnací soustava“