Tak to asi stále platí. Ačkoli s tím obratem "používá ve všech benziňákách" bych byl velmi opatrný. Ona škodovka dnes většinu svých benzinových motorů vyrábí na platformě FSi, respektive TSi a tam se tyto oleje naprosto určitě používat nemohou (tam se smějí používat pouze speciální motorové oleje fully synthetic se specifikací VW 504.00). Do běžných motorů MPi, tedy třeba do HTP a podobných motorů, bych tomu byl ochoten věřit (jenže atmosférických motorů s nepřímým plněním paliva škodovka dnes už moc nevyrábí). Navíc drtivá většina motorů VW/Škoda je dnes vyráběna s tzv. LongLife výměnnými intervaly a tam se rovněž minerální oleje 15W/40 používat nemohou (opět pouze specifikace VW 504.00 pro zážehové a VW 507.00 pro vznětové motory).
Koncern se vlastně dostal do poměrně zajímavé situace, kdy nechal vyvinout oleje, které lze použít univerzálně do všech jejich motorů (supermoderních i prastarých). Jedná se právě o oleje splňující specifikaci VW 504.00 / 507.00. A mně osobně se to vcelku líbí. Máš motor VW a nevíš, jaký olej tam dát? Jednoduchá pomoc.....
Trochu nechápu některé lidi, když za mnou přijdou a ptají se, jaká značka oleje je pro jejich auto originál. Mají tím na mysli, jaký olej jim prodají ve značkovém autosalonu, kdyby tam chtěli olej kupovat, jaký olej je automobilkou dodáván jako originální náplň. Přitom si neuvědomují, že žádná automobilka na světě olejářskou firmu přímo nevlastní, takže tudíž není možné tu či onu značku oleje označit za originál. Některé automobilky s určitou olejářskou společností úzce spolupracují (Renault s ELFem, Fiat se Seleniou a podobně), takže potom chápu, že olejům této konkrétní značky dávají svá doporučení. To ovšem neznamená, že oleje jiných značek jsou horší, méně kvalitní, nebo že je použít nemůžu.
Stejně je to třeba s brzdovými destičkami. "Které destičky jsou pro moje auto originál?" Tupý dotaz. Copak nějaká automobilka v dnešním světě vyrábí vlastní brzdové destičky? Prdlajs, drtivá většina dílů v prvovýrobě je tvořena subdodávkami, brzdové destičky naprosto jednoznačně.
"Já nechci tohleto komerční přední světlo, já chci přední světlo originál. Sice je dražší, ale je to originál." A přitom si tupec jeden vůbec neuvědomuje, že téměř všechny evropské a mnoho neevropských automobilek (s evropskými filiálkami) si nechají vyrábět přední světlomety v jedné a téže firmě Automotive Lighting Jihlava-Pávov. Čili v obou případech by s největší pravděpodobností koupil tentýž kus vyrobený na témže pasu téže fabriky. Ale "originál" bude dražší, to beze sporu
.
Když jsem pracoval na servisu Škoda, platilo tam, že pro zákazníky nabízíme a prodáváme (taktéž plníme do aut při servisních úkonech) vždy olej té značky, jejíž dealer našemu šéfovi nejvíc namazal kapsu. Takže nejprve to byl OMV, pak Shell, poté Castrol a tak dále. Náš šéf tomu říkal "výhodnější obchodní podmínky".
Ono je to v důsledku vlastně jedno, neboť jak jsem psal už mnohokrát - není to o značce oleje, ale o tom, zda můžu nebo nemůžu tu konkrétní flašku oleje použít do svého konkrétního motoru.
Já to celé roky řeším tak, že používám oleje s nejlepším poměrem ceny a výkonu. Do motoru svého současného vozu mám předepsáno od výrobce, že olej, který mohu použít, musí plnit specifikaci VW 505.00, případně "vyšší" specifikace VW 505.01 nebo 507.00. A protože vím, že Mogul GX-FE specifikaci VW 505.00 plní s přehledem a jest zcela dostačujícím mazivem (a jsem schopen jej koupit v ceně kolem 80 Kč), nebudu utrácet za nehorázně předražené oleje zahraničních značek jen proto, abych si vnitřně dokázal, že na to mám (neboť je to hlavně tím, že na to nemám). To opravdu není můj styl. Ne, že bych byl zrovna partiot, ale ne vše zahraniční musí nutně být vždy lepší.
U Lady jsem vždy používal minerální oleje. Nejčastěji domácí produkce (Mogul, Trysk), později OMV, protože mi v práci tu a tam kapka přebývala (kapka ke kapce a je z toho kanystr
). Ale vždy minerál 15W/40. Jednou jsem zkusil dát olej OMV 10W/40 (nějak přebývalo víc kapek, než u minerálu
) a nikdy víc. Problém byl totiž v tom, co většina řidičů nemůže posoudit - tlak oleje. Při použití oleje 10W/40 mi zatepla klesl tlak oleje o 1 - 1,5 Baru v celém rozsahu otáček. Když to bylo hodně horké (třeba s karavanem na kouli), blikala ve volnoběhu kontrolka mazání. A to odborníci tvrdí, že olej 15W/40 musí mít zatepla stejnou viskozitu jako kterýkoli jiný olej s letní SAE čtyřicet - takže 15W/40 by podle toho měl mít zatepla stejnou viskoitu jako 10W/40 nebo i třeba 0W/40 (a z toho soudím, že i stejný mazací tlak). Evidentně tomu tak není. Rychle olej ven a opět pouze minerál. Kvalitní, ale minerál.