Olej

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Uživatelský avatar
Luděk Musil
Příspěvky: 10570
Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
Bydliště: Vyškov/Rašov
Kontaktovat uživatele:

Re: Olej

Příspěvek od Luděk Musil »

Dusan píše: P.S. najdolezitejsie je aby tam bol vobec nejaky olej.
Podotýkám, že stolní, slunečnicový, řepkový, COOP a další rostlinné oleje na smažení hranolek a řízků jsou pro použití ve vozidle jako mazivo nevhodné! :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
L.
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13; 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá -> 16-?; Vesta SW cross barvy Phantom (19) 20-?; 21011 - veterán (75) 12-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Marek
Příspěvky: 5315
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Olej

Příspěvek od Marek »

Ale do nádrže je to fajn :-).
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Marek
Příspěvky: 5315
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Olej

Příspěvek od Marek »

JmJ píše:Ja razim tu teorii, ze za olej nemusim dat horentni sumu, koupim to, co tam patri, ale radeji dodrzim vymenu 1 rok, nebo tech 8 - 10 tisic km u 2104 a 13 - 15 tisic km u 2111. Olej menivam mezi letem a zimou, ne ze by na tom extra zalezelo, ale prece jen novy olej bude mit v zime, kdy motor trpi asi nejvic, lepsi vlastnosti nez olej stary. Ale to uz je takove honeni duchu. Lepsi menit casteji a rozumny olej, nez tam lit neco hogofogo a nechat to tam hnit 5 let s tim, ze prece mam najeto teprve 9 tisic km a menit se ma po 10.
Tak nějak si představuji rozumný názor spotřebitele.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Uživatelský avatar
Petr HC
Příspěvky: 2295
Registrován: stř lis 21, 2007 11:27
Bydliště: Hořice

Re: Olej

Příspěvek od Petr HC »

Zdar Marku. Jaký názor máš na olej 15W40 od fy Fuchs ? Údajně ho používá Škoda-VW ve všech "benziňákách" .
Если бы автомобили Лада были безпроблематичными, я бы определенно русский язык забыл.
Marek
Příspěvky: 5315
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Olej

Příspěvek od Marek »

Fuchs je poměrně slušná značka. Jestli jejich oleje v dnešní době ještě škodovka dává v prvovýrobě, to si fakt netroufám tvrdit - takové informace nemám. Ale v minulosti mi to už někdo říkal, že tomu tak bylo.

Osobně si myslím jednu věc: Není více kvalitní a méně kvalitní značka oleje, méně nebo více kvalitní olej. Jsou prostě oleje, které se dají nebo nedají použít pro můj motor. Jsou motory, kam mohu použít kterýkoli nebo téměř kterýkoli olej, naopak jsou motory, kam lze použít olej pouze ten, či pouze onen a jiný ne. Ale není to o značce oleje, je to o specifikacích, které má daný olej pro motor splňovat.

Proto pokud budou na stole stát dvě balení olejů od různých výrobců, které plní naprosto stejné specifikace, je zcela jedno, po které flašce sáhnu.


A po pravdě řečeno buďte (buďme) rádi, že máme auta s motory, do nichž můžeme používat skutečně téměř kterýkoli motorový olej. Představte si, že máte třeba naftový motor se vstřikováním Common-rail a filtrem pevných částic. Tam je to jiný level ;-).
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Uživatelský avatar
Petr HC
Příspěvky: 2295
Registrován: stř lis 21, 2007 11:27
Bydliště: Hořice

Re: Olej

Příspěvek od Petr HC »

Marek píše:Fuchs je poměrně slušná značka. Jestli jejich oleje v dnešní době ještě škodovka dává v prvovýrobě, to si fakt netroufám tvrdit - takové informace nemám. Ale v minulosti mi to už někdo říkal, že tomu tak bylo...
Dík za info. Jde jen o to, co považovat za minulost. Letos v květnu to ještě platilo. Info od ředitele prodeje fy Fuchs na 300 ZGH. (Sponzor AMK Hořice).
Если бы автомобили Лада были безпроблематичными, я бы определенно русский язык забыл.
Marek
Příspěvky: 5315
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Olej

Příspěvek od Marek »

Tak to asi stále platí. Ačkoli s tím obratem "používá ve všech benziňákách" bych byl velmi opatrný. Ona škodovka dnes většinu svých benzinových motorů vyrábí na platformě FSi, respektive TSi a tam se tyto oleje naprosto určitě používat nemohou (tam se smějí používat pouze speciální motorové oleje fully synthetic se specifikací VW 504.00). Do běžných motorů MPi, tedy třeba do HTP a podobných motorů, bych tomu byl ochoten věřit (jenže atmosférických motorů s nepřímým plněním paliva škodovka dnes už moc nevyrábí). Navíc drtivá většina motorů VW/Škoda je dnes vyráběna s tzv. LongLife výměnnými intervaly a tam se rovněž minerální oleje 15W/40 používat nemohou (opět pouze specifikace VW 504.00 pro zážehové a VW 507.00 pro vznětové motory).
Koncern se vlastně dostal do poměrně zajímavé situace, kdy nechal vyvinout oleje, které lze použít univerzálně do všech jejich motorů (supermoderních i prastarých). Jedná se právě o oleje splňující specifikaci VW 504.00 / 507.00. A mně osobně se to vcelku líbí. Máš motor VW a nevíš, jaký olej tam dát? Jednoduchá pomoc..... :-)

Trochu nechápu některé lidi, když za mnou přijdou a ptají se, jaká značka oleje je pro jejich auto originál. Mají tím na mysli, jaký olej jim prodají ve značkovém autosalonu, kdyby tam chtěli olej kupovat, jaký olej je automobilkou dodáván jako originální náplň. Přitom si neuvědomují, že žádná automobilka na světě olejářskou firmu přímo nevlastní, takže tudíž není možné tu či onu značku oleje označit za originál. Některé automobilky s určitou olejářskou společností úzce spolupracují (Renault s ELFem, Fiat se Seleniou a podobně), takže potom chápu, že olejům této konkrétní značky dávají svá doporučení. To ovšem neznamená, že oleje jiných značek jsou horší, méně kvalitní, nebo že je použít nemůžu.
Stejně je to třeba s brzdovými destičkami. "Které destičky jsou pro moje auto originál?" Tupý dotaz. Copak nějaká automobilka v dnešním světě vyrábí vlastní brzdové destičky? Prdlajs, drtivá většina dílů v prvovýrobě je tvořena subdodávkami, brzdové destičky naprosto jednoznačně.
"Já nechci tohleto komerční přední světlo, já chci přední světlo originál. Sice je dražší, ale je to originál." A přitom si tupec jeden vůbec neuvědomuje, že téměř všechny evropské a mnoho neevropských automobilek (s evropskými filiálkami) si nechají vyrábět přední světlomety v jedné a téže firmě Automotive Lighting Jihlava-Pávov. Čili v obou případech by s největší pravděpodobností koupil tentýž kus vyrobený na témže pasu téže fabriky. Ale "originál" bude dražší, to beze sporu :-).

Když jsem pracoval na servisu Škoda, platilo tam, že pro zákazníky nabízíme a prodáváme (taktéž plníme do aut při servisních úkonech) vždy olej té značky, jejíž dealer našemu šéfovi nejvíc namazal kapsu. Takže nejprve to byl OMV, pak Shell, poté Castrol a tak dále. Náš šéf tomu říkal "výhodnější obchodní podmínky".

Ono je to v důsledku vlastně jedno, neboť jak jsem psal už mnohokrát - není to o značce oleje, ale o tom, zda můžu nebo nemůžu tu konkrétní flašku oleje použít do svého konkrétního motoru.

Já to celé roky řeším tak, že používám oleje s nejlepším poměrem ceny a výkonu. Do motoru svého současného vozu mám předepsáno od výrobce, že olej, který mohu použít, musí plnit specifikaci VW 505.00, případně "vyšší" specifikace VW 505.01 nebo 507.00. A protože vím, že Mogul GX-FE specifikaci VW 505.00 plní s přehledem a jest zcela dostačujícím mazivem (a jsem schopen jej koupit v ceně kolem 80 Kč), nebudu utrácet za nehorázně předražené oleje zahraničních značek jen proto, abych si vnitřně dokázal, že na to mám (neboť je to hlavně tím, že na to nemám). To opravdu není můj styl. Ne, že bych byl zrovna partiot, ale ne vše zahraniční musí nutně být vždy lepší.
U Lady jsem vždy používal minerální oleje. Nejčastěji domácí produkce (Mogul, Trysk), později OMV, protože mi v práci tu a tam kapka přebývala (kapka ke kapce a je z toho kanystr :-)). Ale vždy minerál 15W/40. Jednou jsem zkusil dát olej OMV 10W/40 (nějak přebývalo víc kapek, než u minerálu :-)) a nikdy víc. Problém byl totiž v tom, co většina řidičů nemůže posoudit - tlak oleje. Při použití oleje 10W/40 mi zatepla klesl tlak oleje o 1 - 1,5 Baru v celém rozsahu otáček. Když to bylo hodně horké (třeba s karavanem na kouli), blikala ve volnoběhu kontrolka mazání. A to odborníci tvrdí, že olej 15W/40 musí mít zatepla stejnou viskozitu jako kterýkoli jiný olej s letní SAE čtyřicet - takže 15W/40 by podle toho měl mít zatepla stejnou viskoitu jako 10W/40 nebo i třeba 0W/40 (a z toho soudím, že i stejný mazací tlak). Evidentně tomu tak není. Rychle olej ven a opět pouze minerál. Kvalitní, ale minerál.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Uživatelský avatar
smajchl
Příspěvky: 413
Registrován: ned lis 21, 2010 14:11
Bydliště: Praha

Re: Olej

Příspěvek od smajchl »

Marku pises kapka ke kapce.. to myslis jako ze si michal oleje ruznejch znacek stejny specifikace? Muze se to delat nebo je to kravina a necemu to vadi? Jen tak ze zvedavosti...
Marek
Příspěvky: 5315
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Re: Olej

Příspěvek od Marek »

Dělat se to může (myslím si já), ale jsou lidi, kteří budou tvrdit opak.

Nene, já jsem schraňoval kapku ke kapce stejného oleje. Zákazníkovi na servisu se účtuje množství oleje podle toho, jak to uvádí výrobce vozu. Třeba Felicia 1,3 má předepsané množství oleje při výměně 4,5 litru. Jenže to množství je uvedeno v případě suchého motoru (nového nebo po celkové opravě, kdy uvnitř není ani známka po oleji). Takže i kdybys to nechal vykapávat půl dne, nedostaneš do toho motoru víc, jak 4,2 litru. No a tři deci nakapaly do mého kanystru. Přece to tam nenechám šéfovi, který mě ímrvére wokrádal, ne? Takových Felicií na olej jsem měl za měsíc i deset. Takže jsem olej nekupoval. Kolega zase "sbíral" polosyntetiku do Audi, tak jsme si vzájemně "kapali" jeden druhému a šlo to o trochu rychleji. Ale PST, o tom se nemluví ;-). Prakticky jsme nikoho neokradli, ani toho zákazníka. Že škodovka měla blbě nastavené tabulky plnicího množství oleje, to přece není moje věc.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Uživatelský avatar
Laďuša
Příspěvky: 12128
Registrován: stř lis 09, 2005 22:06
Bydliště: Klatovy / Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Olej

Příspěvek od Laďuša »

Luděk Musil píše:
Laďuša píše:Na to by asi něco byl schopnej říct MacGyver, resp. jeho příhoda kolem podzimního srazu.
Ano, olej zn. Felicia super Lidl štyry litry za 160 peněz ... to nejlepší, co můžete pro motor udělat :puke:
Hele, tak tady jsi malinko přestřelil.

A to za á) V čom je Mogul Felicia špatnej? Specifikace splňuje a Ladamotor si na něj nestěžoval.
a za bé) Jardovo problém byl v něčom jiným, specifikaci to, pokud vim, splňovalo, ale i tak to nemazalo. Nebyl bych v těch olejích až tak radikální neb koupit lze leccos.
Člen LKCS; Honorowy klubowicz LKP [ELITE 5000]

Chatka 12 forever :toothy10: ►Stodolní II◄ :) Estonian-czech crazy night :partyman: Uctívač Vana Tallinnu. Propāns-butāns!
Osa Klatovy-Plzeň-Brno ;) Tři sestry <|||> Ladagang 8) °Expedice Eesti 2010°
Dva PoJeBy ze Skašova

Haben Sie Bratwurst?

:!: keréklampás :!:
Uživatelský avatar
Vašátor
Příspěvky: 9393
Registrován: pon lis 01, 2004 13:56
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Olej

Příspěvek od Vašátor »

Laďo, Jardova příhoda jest zajímavá. Já totiž celé léto odjezdil s naprosto stejným olejem (Orlen Platinum classic 15W40) bez problému. Mazalo to jak mělo, ručička tlakoměru ukazovala to co měla ... jen teda pravda, najel jsem jen nějakých 1500km. Koupeno v prodejně autodílů, z první ruky distribuce, poněvadž prodejce bere přímo od Orlenu.
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
Uživatelský avatar
MacGyver
Příspěvky: 1541
Registrován: úte lis 11, 2008 16:59
Bydliště: Plzeň/Prášily
Kontaktovat uživatele:

Re: Olej

Příspěvek od MacGyver »

Obrázek

Tak a z motoru jsem to vypustil i s kousky rozemletého domečku vačky 8) . Jestli to byla moje chyba, či chyba oleje nechám na spekulanetch.

Jestli někdo o tento kanystr oleje projeví zájem, přenechám 4,5l za 150,-. To je nabídka, která se neodmítá, motor Lada zkousne vše!

Jo a ručička tlakoměru byla celou dobu za 0,4 baru, či co tam je za stupnici. Motor má pořád dobrej tlak, akorád se mi zdá, že vydává nové zvuky.
Lada 2103 r.v.77 "Hranatá nádhera"
Lada 2107 r.v.86 štrejchnutá tankem
Já chci jenom jezdit. Já CHCI!!! :toothy10:
My Other Car Is A Millennium Falcon
člen Ladaklub ultras
Uživatelský avatar
Luděk Musil
Příspěvky: 10570
Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
Bydliště: Vyškov/Rašov
Kontaktovat uživatele:

Re: Olej

Příspěvek od Luděk Musil »

Laďuša píše:Hele, tak tady jsi malinko přestřelil.
Jj .. máš pravdu - omlouvám se. L.
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13; 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá -> 16-?; Vesta SW cross barvy Phantom (19) 20-?; 21011 - veterán (75) 12-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Uživatelský avatar
MartasBrno
Příspěvky: 4442
Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
Bydliště: Brno

Re: Olej

Příspěvek od MartasBrno »

Mrzí mne, že se na tu po mém poměrně krátkém a jasném příspěvku s konkrétním dotazem na specifikaci strhla taková vlna debaty, která koukám mnoho nepřináší.

Dušane, prosím, já mám k dispozici staré návody k obsluze 2101. Lada dodnes vyráběla stará auta, tak očekávám, že by někdo z ladafora mohl kouknot do návodu svého mazla a mohl napsat když ne rovnou ACEAspecifikaci, tak alespoň nejnovější požadavek na API specifikaci. Ta by měla odrážet aktuální pohled konstruktérů z AvtoVAZu na jejich staré motory a dnešní sortiment olejů.

Prosím o tyto údaje, pokud byste někdo kouknul do příručky od Vašeho VAZu, byl bych rád. Nejlíp s rokem vydání toho návodu, aby ta informace měla smysl.

Díky.

Když se kouknu do katalogu některého výrobce olejů, vidím, že některý z nich je schválený pro VAZy. Jenže nevím pro které, nemám představu, jestli nové řady jsou v požadavcích an oleje srovnatelné se starou řadou. V parametrech takových olejů vidím třeba viskozitu při 100° kolem 15 brambor, ale jiné oleje mají třeba jen 10 nebo i 25 brambor. Jaký je požadavek motoru?

Nezlobte se za kritiku, ale vnímám to tak, že jsem dostal vynadáno, že se informuju, že samostatně a svobodně přemýšlím. Nikde jsem nanapsal ani čárku o tom, že bych chtěl do motoru něco konkrétního nalévat, a někdo se již zhrozil nad tím, co tam chci lít, a že je to zbytečné vyhazování peněz. Kroťte fantazii prosím, přál jsem si navázat věcnou krátkou debatu na "odborné" téma. Další debatu na metry zbytečného psaní vyvolávat nebudu, stačí mi odpověď na výšepoloženou otázku. Děkuju tímto kamarádům, kteří umí věcně poradit.

Hezký a klidný večer
Obrázek
a když jsem se v 15-ti rozhodoval co dál dělat, poslouchat sestry byla pro mě jasná volba... :-D
Uživatelský avatar
Křečík Barbuška
Příspěvky: 11040
Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
Bydliště: Brno

Re: Olej

Příspěvek od Křečík Barbuška »

Mno, já prchl od nalévaného oleje z Ekolube pod značkou Super Tribon 15W40 k tomuto http://www.autodily-cardo.cz/motorove-o ... k-castrol/ . Vychází to sice o něco dráž než jakýsi pofidérní olej Carlson co teď momentálně v Ekolube stáčí (další krok asi bude rovnou Vegetol), ale budíček tlaku oleje ukazující co tisíc otáček to atmosféru i po sto dálničních kilácích na tachometrických 160 mne utvrzuje v tom, že jsem zvolil správně.
Lada Granta Liftback 1,6 16V - skoro normální auto
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
Odpovědět

Zpět na „Hnací soustava“