Ďakujem vám za milé privítanie

Skúsim zodpovedať na prvú otázku: ako sa dá prísť k 2101 čo mala =9.528 km ?
Radšej to zoberiem po poradí, ako mi tie autá pribúdali.
Najprv som sa pýtal (r. 2008) napríklad Jardu, ako sa dá k takému autu prísť. Poradil mi trpezlivo sledovať inzeráty, chodiť autá pozrieť a raz sa to musí podariť. To isté poradím aj ja.
Pozeral som autá na inzeráty, napríklad tam bola 2103 (1973) číslo karosérie 26.XXX, teda naozaj z prvých. Mala síce originál lak, ale nešiel by zachovať, kapsy predných blatníkov mala chytené a na ostatných spojoch bolo vidieť, že korózia „je prítomná“. Ja som chcel zachovalú leštenku.
Žltú 2103 - vyrobenú v januári 1974 - 74.000 km som našiel na inzerát bez fotografie. V texte bolo okrem iného: „ je to veterán! to musíte vidieť!!!“, tak som si povedal, že to je véééľmi odvážne tvrdenie, že sa pôjdem pozrieť, aj keď to bolo 200km ďaleko. Na druhý deň po pozretí som to auto išiel (aj s rodinkou) kúpiť.
Rodičia mali 2101 a mne sa páčila elegancia tejto jednoduchej karosérie „fiatovskej“ dizajnérskej školy. Veľmi sa mi na nej páčila – hlavne pri pohľade zblízka červená rubínová farba 110 (štandart).
Potom v januári 2011 som našiel inzerát: Predám Ladu 1200, r.v. 1990, 31.000 km, cena 100,-€, bez fotografie.
Zavolal som tam. Veď ten inzerát bol „nezmyselný“ ... r. 1990, Lada 1200 ? 100,-€ ? . Pán mi povedal že auto je bez korózie – (ale to hovorí skoro každý aj keď sa mu predné blatníky pod kapotou odškierajú od podblatníkov) a že je červené a že bude to viac ako 100,-€. Tak mi svitla nádej, že by to mohla byť zachovalá 2101 s rubínovou farbou. Keď otvoril garáž a videl som auto spredu s osemročným prachom– z bokov bolo obložené doskami – rezivom, hneď som videl, že je v super zachovalom stave. Stačil pohľad spredu. Je to auto s nenájditeľnou koróziou a je najzachovalejšie z tých čo mám. Absolútne pôvodný stav (výfuk som musel vymeniť).
Potom som bol kupovať v lete 2011 na iný inzerát vonkajšie chrómované zrkadlo na ladu. Pán, čo mi predal zrkadlá – jedno už mal na traktore – tak ho odmontoval, sa rozhovoril o ich Lade 2101 na ktorej nabehal „strašlivé“ kilometre. Ja si nepamätám, koľko to bolo, ale cez 500.000 určite – mali ju k plnej spokojnosti veľa rokov. A pri rozhovore si spomenul na to, že v dedine mali jednu Ladu, čo nemala pred nedávnom ani 10.000 km, a že majiteľ (vtedy asi 80 ročný) k autu ani „deti“ (asi 50 ročné) nepustí a ani do kostola na nej nechodí. Bol ochotný, že mi vybavil, aby som si auto mohol potajme na chvíľku pozrieť. Poskladal som z auta rôzne bedničky, staré noviny, nazrel do vnútra a pod kapotu – trvalo to max. 3 minúty. Malo na tachometri 9.528 km. Farba 425 adriatic blue – pamätám si u nás iba jednu ladu takejto farby, ale to bola 1500s (21061) asi r.v. 1981 a veľmi sa mi tá farba už vtedy páčila, žiarila zďaleka.
Poprosil som ich, že ak sa niečo zmení a budú auto môcť/chcieť predať, že mám záujem. No a o rok som dostal správu, že auto môžem mať, a pri cene za ktorú mi ho ponúkli nebolo treba rozmýšlať ani sekundu.
Už vtedy som rozmýšľal, že načo sú mi tri staré autá, že nemám tri zadky. Že by som mal nejaké predať, veď ich ani nemám kde poriadne mať. Ale ktoré predať? Žltú? Nie. 2103 som od malička obdivoval,
Pamätám si ju od r. 1974, keď som mal 5 rokov (som r. 69).
Červenú? Veď tá je v stave ako vyšla z fabriky... NIČ na nej nie je dorobené a farba je nádherná.
Modrú? Teraz ma 9.604 km...
A teraz dúfam k už poslednej – Nive. Prvá Niva, ktorú som videl, bolo to asi v r. 1982 , mala krásnu zelenú farbu (predpokladám Lada č. 330). Bolo to v lete, stála na námestí pred obchodným domom.
Nazrel som cez okno dovnútra a videl som ten super luxus – ornamenty na volante ako na 1600 – vke, palubná doska, prekrásne auto, čistučké. Mal som asi 13 rokov. Predstavoval som si, že ide vo vnútri potichu a prejde všade a aj keď je na ceste veľa snehu, keď už bežným osobákom dôjde dych.
Neskôr som prišiel na to, že Niva predsa nemôže byť taká tichá ako sedany – zložitejší pohon, terénne gumy... Ale, čo čert nechcel, boli sme toto leto na dovolenke a manželkin bratranec má Nivu 1,7i na plyn, s asi 147.000 km. Ponúkol mi, že nech sa idem previezť, ale zobral som pre istotu aj jeho. Zašli sme kúsok do lesa, tam som chvíľku jazdil a otočil sa na miestach ,kde by som s normálnym žigulákom ostal trčať bruchom podvozka na zvlnenom teréne. Čo ma však ešte viac prekvapilo, že aj keď auto bolo riadne používané bez nejakej extra údržby, tak bolo fakt pomerne tiché a malo prekvapujúco kultivované jazdné vlastnosti. Niva ma očarila. Bol som prekvapený, že takýto konštrukčne „jednoduchý“ starý „akože krám“ je fakt pohodlný a super. Sem tam som čítal články o Nive a všimol som si, že bola ospevovaná spoľahlivosť starších modelov s karburátorom a 4 st. prevodovkou. Mne sa staršie prevedenie Nivy tiež páči viac – myslím vizuálne – práve preto, že mi to „pripomína“ 1600 – vku.
Kde zohnať starší typ Nivy, keď do ČSSR sa od r. 1980 do r. 1990 doviezlo nejakých 2000 kusov a aj to väčšinou na ťažké intenzívne pracovné využitie – pre VB, lesy atď, súkromníkom len zopár.
Všímal som si už skôr jednu NIVU 1600 na mobile.de, bola síce „škaredá“ ale na fotkách bolo vidieť, že plechy sú rovné, sedia ako majú, medzery medzi nimi ako majú byť. Keď som sa previezol na tej bratrancovej Nive, tak som sa rozhodol, že ju idem pozrieť . A oplatilo sa. Sám som zvedavý, čo bude napísané o Nive v časopise Veterán.sk, keď to vyjde, tak to dám sem k dispozícii.
Asi pred 2 mesiacmi som čítal inzerát na VAZ 2102, bol som ho pozrieť, bolo to odo mňa iba 10 km , r.v. 1981, farba červená – myslím, že to bola červená 110 rubín – ale nevidel som auto na dennom svetle, len pri žiarovke a to odtieň môže skreslovať, v zime nejazdená, 41.000 km, ale z nejakého dôvodu mala prelakovaný PP blatník, PP a PZ dvere. Ale naozaj veľmi zachovalá, rovné plechy a cena super 300,-€ s papiermi so všetkým. Aj som bol rozhodnutý že ju kúpim, išiel som pre ňu (2102 bolo vyrábaných najmenej) že by som jednu 2101 za ňu v „zbierke“ vymenil. Ale potom som si uvedomil, že už aj tak sú tie autá čo mám finančne zaťažujúce – aj keď neboli až tak drahé – ale tie každoročné poplatky..., nemám autá ani nejaké moje miesto a veľa aút nie je pre radosť. Ani by som nevedel, ktoré auto by som mal predať. Tak som odolal a nechal to tak, lebo to už je závislosť.
Preto som písal o tom kombíku, že tieto autá sa budú ešte dlhý čas objavovať v inzerátoch. Netreba ale čakať, že pri inzeráte budú fotky, na ktorých bude auto v pôvodnom stave , vyleštené a cena 300,-€. Ja mám skúsenosť, že hodnotné autá sa skrývajú práve za „nehodnotnými a nezmyselnými“ inzerátmi, bez fotografíí, s vecnými chybami v inzeráte – nesedí napríklad rok výroby k ponúkanému typu auta, atď. Sú to práve také inzeráty, ktorým by ani človek nevenoval pozornosť. Častokrát tí, čo auto ponúkajú po pôvodnom majiteľovi, sa tomu ani nerozumejú , nemajú o tom prehľad, a tak aj ten inzerát vyzerá.
Ja už tie inzeráty nemôžem pozerať, lebo zase niečo nájdem a už nechcem ďalšie auto. Držím palce a prajem trpezlivosť a vhodné auto sa určite nájde, to je viac než isté!
