Elektromobily

Volné rozjímaní na téma "proč jsem si raději nekoupil Ladu" a podobná zpovědní témata.

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Uživatelský avatar
Laďuša
Příspěvky: 12130
Registrován: stř lis 09, 2005 22:06
Bydliště: Klatovy / Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Elektromobily

Příspěvek od Laďuša »

Jenomže lokomotivy mají cizí ventilaci, čili ventilátory s dalšíma motorama a vzduchovody, kdežto já jsem měl na mysli vlastní ventilaci, co mají hlavně tramvaje, čili jenom ventilátor přímo na rotoru. Že lze udělat všelijaký řešení mi je jasný, z mýho hlediska ale to vlastní mi příde takový logický a jednoduchý.
Člen LKCS; Honorowy klubowicz LKP [ELITE 5000]

Chatka 12 forever :toothy10: ►Stodolní II◄ :) Estonian-czech crazy night :partyman: Uctívač Vana Tallinnu. Propāns-butāns!
Osa Klatovy-Plzeň-Brno ;) Tři sestry <|||> Ladagang 8) °Expedice Eesti 2010°
Dva PoJeBy ze Skašova

Haben Sie Bratwurst?

:!: keréklampás :!:
Uživatelský avatar
Raduz
Příspěvky: 4069
Registrován: úte pro 04, 2007 09:22
Bydliště: Brandýs nad Labem

Re: Elektromobily

Příspěvek od Raduz »

Laďuša píše:Jenomže lokomotivy mají cizí ventilaci, čili ventilátory s dalšíma motorama a vzduchovody, kdežto já jsem měl na mysli vlastní ventilaci, co mají hlavně tramvaje, čili jenom ventilátor přímo na rotoru. Že lze udělat všelijaký řešení mi je jasný, z mýho hlediska ale to vlastní mi příde takový logický a jednoduchý.
ta vlastní ventilace je funkční asi spíše při vyšších a stabilních otáčkách,

tramvaje mají také cizí ventilaci T3 - od motorgenerátotu, T6 ventilátor,

asi největší teplo bude vznikat při rozjezdu ->velké zatížení -> malé otáčky -> minimální samoventilace
®; Člen LKCS
Uživatelský avatar
Laďuša
Příspěvky: 12130
Registrován: stř lis 09, 2005 22:06
Bydliště: Klatovy / Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Elektromobily

Příspěvek od Laďuša »

Astry, Porschata a podobně mají vlastní. Dobře, nebudeme se tu dohadovat, co konkrétně má co, jde stejně jenom o ten princip. Ano, účinnost takovýho chlazení je až v otáčkach, motor ale má určitou oteplovací konstantu, takže dobu rozjezdu přečká. Prostě se nepřehřeje, dokud to nezačne chladit. Provoz šalin je o tom rozject se, chvilku ject, zastavit a zase se rozject. Přesto vlastní chlazení funguje (i s plně uzavřenýma motorama, který jsou ve škodováckých tramvajích v USA kdesi v Portlandu a nebo kde). Na lokomotivy se tuto chlazení nedává, protože můžou jezdit i v režimech dlouhodobě pomalých a vysoce zatížených (těžký rozjezdy, nákladní vlaky do stoupání). V tutom ohledu bych viděl režim auta podobnější tej šalině - popojíždění na červenej vlně (zastávky tramvaje) a nebo jízda po silnici. Stáním se taky chladí.
Tak, tutim příspěvkem jsem ale vyčerpal moje znalosti k tématu, takže dál už se asi necham poučit, případně roznést od PetraHC, tušim už se to v tutom tématu stalo :lol:
Člen LKCS; Honorowy klubowicz LKP [ELITE 5000]

Chatka 12 forever :toothy10: ►Stodolní II◄ :) Estonian-czech crazy night :partyman: Uctívač Vana Tallinnu. Propāns-butāns!
Osa Klatovy-Plzeň-Brno ;) Tři sestry <|||> Ladagang 8) °Expedice Eesti 2010°
Dva PoJeBy ze Skašova

Haben Sie Bratwurst?

:!: keréklampás :!:
Uživatelský avatar
zelvotron
Příspěvky: 6280
Registrován: čtv lis 23, 2006 10:32
Bydliště: Praha

Re: Elektromobily

Příspěvek od zelvotron »

No tak podle mě u toho auta taky nemůžeš zaručit, že se to vždy pak dochladí po rozjezdu, navíc auto, vzhledem k velmi širokýmu poli uživatelů musí být daleko blbovzdornější než tramvaj nebo lokomotíva a tak je nutný zajistit dostatečný chlazení i v náročných podmínkách. Elektrobus od sorky má taky vodou chlazený elektromotor. Navíc se pořád myslím platí moje doměnka o tom, že vodou chlazený elektromotor bude mít menší velikost než vzduchem chlazený stejného výkonu.
21113 >>> 21113 >>> 21113

Komu není rady, tomu není pomoci.
Uživatelský avatar
DJW
Příspěvky: 587
Registrován: sob pro 20, 2008 19:54
Bydliště: takmer presny stred Europy

Re: Elektromobily

Příspěvek od DJW »

To vodné chladenie má zmysel hlavne kvôli štvornásobne vyššej tepelnej kapacite vody v porovnaní so vzduchom. 4180 J/(K*kg) vs 1003 J/(K*kg)
Vesta SW Cross 1.6, r.v. 2019 (2022 - na večné časy a nikdy inak)
Priora Combi 1.6 16v, r.v.2009 (2018 - uvidíme, dokedy to so mnou vydrží, momentálne v odpočinku)
EX: 2111.3B 1.5 16V r.v.2003 (2009-2016, R.I.P.)
Оптимист учит английский, пессимист - китайский. Реалист купил автомат Калашникова.
Uživatelský avatar
MartasBrno
Příspěvky: 4442
Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
Bydliště: Brno

Re: Elektromobily

Příspěvek od MartasBrno »

DJW, to je sranda, to je štvornásobná tepelná kapacita na kilogram, ale jak ten kilogram vzduchu vypadá v praxi je poněkud problém :-D Asi není od věci, že se dělají kapalinová chlazení :-)
Obrázek
a když jsem se v 15-ti rozhodoval co dál dělat, poslouchat sestry byla pro mě jasná volba... :-D
Uživatelský avatar
ger007
Příspěvky: 4784
Registrován: úte kvě 06, 2008 13:38
Bydliště: NMnV - Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Elektromobily

Příspěvek od ger007 »

kilo vzduchu to je asi taaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaakto :-D
Be better, not second best
if not better, be different
LADA !

1x2104X 16V, 1x 21044, 2 x 1111, 1xB210, 1xJawa550, 1x Toyota Avensis T25

Obrázek
детские игрушки
Uživatelský avatar
Laďuša
Příspěvky: 12130
Registrován: stř lis 09, 2005 22:06
Bydliště: Klatovy / Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Elektromobily

Příspěvek od Laďuša »

Eště, jak jsme se tu bavili o tom chlazení elektromotrů. Zase ňák tu trakci studuju a teď jsem se naučil další věc, proč se používá vodní chlazení. U synchronních motorů s buzením pernamentníma magnetama je to kvůli tomu, aby se na magnety nenanášel železnej prach.
Člen LKCS; Honorowy klubowicz LKP [ELITE 5000]

Chatka 12 forever :toothy10: ►Stodolní II◄ :) Estonian-czech crazy night :partyman: Uctívač Vana Tallinnu. Propāns-butāns!
Osa Klatovy-Plzeň-Brno ;) Tři sestry <|||> Ladagang 8) °Expedice Eesti 2010°
Dva PoJeBy ze Skašova

Haben Sie Bratwurst?

:!: keréklampás :!:
Uživatelský avatar
Crocodile
Příspěvky: 3536
Registrován: pon úno 07, 2011 16:49
Bydliště: Choceň
Kontaktovat uživatele:

Re: Elektromobily

Příspěvek od Crocodile »

http://www.tyden.cz/rubriky/auta/brusel ... 59305.html
Zase EU něco nařizuje :x
Jako bejt v Evropě zájem o elektromobily tak to chápu, ale takhle každou zemi do něčeho nutit, i přesto že o ně neni zájem ani tam kde je síť dostatečná.
2101 (1976)
21044 (1999)
2101 (1975)
21044 (1996)
vozík domácí výroby (1984)
MAZ-8114 přívěs (1986)
ЗиЛ-131 (1977)
УАЗ-3151 (1986)

Bylo: 2203 Latvija, 21044, 2107, 2102 , 21044, Skif M1, 21093
Historie: Avtoexport
Vozy: Lada a UAZ
Uživatelský avatar
dvk
Příspěvky: 2562
Registrován: pát pro 04, 2009 16:21
Bydliště: okr. Přerov

Re: Elektromobily

Příspěvek od dvk »

To si zas někdo namastí kapsu z dotací ...
2x УАЗ 452, еx 21044 a 2105
Uživatelský avatar
veliz
Příspěvky: 505
Registrován: čtv led 28, 2010 21:19
Bydliště: Praha-západ

Re: Elektromobily

Příspěvek od veliz »

EU ví, co dělá. Česko je oproti jiným zemím pozadu, dá se říct, že elektromobilita je tady v plenkách.
Když se objevila na trhu první plazmová televize a stála 600000Kč, tak o ní taky nebyl zájem. V současné době stojí slušný elektromobil Nissan Leaf 950000Kč a zájem není veliký. V květnu ale přijde na trh nový model a už bude stát "jen" 700000Kč. Zájem malinko stoupne a za rok bude stát "jen" 500000Kč atd. Až bude stát 300000Kč, budou to chtít všichni a nabíjecí infrastruktura nebude. Proto je dobře, že na nás EU tlačí, jinak by se tady jezdilo na smrdutou naftu dalších 100 let.
Lada Niva 1,7MPi+LPG r.v. 2009 (01/2010 - 3/2014);
Lada 2105 r.v. 1985 (06/1994 - 11/1996);
Uživatelský avatar
Luděk Musil
Příspěvky: 10572
Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
Bydliště: Vyškov/Rašov
Kontaktovat uživatele:

Re: Elektromobily

Příspěvek od Luděk Musil »

Nejvyšší čas z tý diktátorský EU vystoupit!
Nebo z tama alespoň vyházet ty idioty, co vymýšlí takovéto a podobné nesmysly.
Má osobní finanční situace neumožňuje koupi elektromobilu i kdyby stál "jen" 150.000. L.
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13; 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá -> 16-?; Vesta SW cross barvy Phantom (19) 20-?; 21011 - veterán (75) 12-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Uživatelský avatar
Petr HC
Příspěvky: 2295
Registrován: stř lis 21, 2007 11:27
Bydliště: Hořice

Re: Elektromobily

Příspěvek od Petr HC »

Všechno je to jen a jen o bateriích. Dokud nebude alespoň trojnásobná kapacita při stávající váze, trojnásobná životnost, třetinová cena a nabití kdekoliv na 90% kapacity do 1 hodiny, nemá cenu o elektromobilu uvažovat (soukromý názor - nekamenovat - možná se toho dožijí naši pravnuci - nejoptimističtější vize).
A kdo ví, jestli nebudou opuštěny chemické baterie a nepřejde se na vysokokapacitní kondenzátory. Tam by ale vznikly další problémy s vybíjecí křivkou, ale toto se už řeší např. v kvalitních nízkoztrátových zdrojích pro LED.
Если бы автомобили Лада были безпроблематичными, я бы определенно русский язык забыл.
Uživatelský avatar
veliz
Příspěvky: 505
Registrován: čtv led 28, 2010 21:19
Bydliště: Praha-západ

Re: Elektromobily

Příspěvek od veliz »

Ano, cena baterie je problém, vždyť tvoří možná polovinu z ceny auta. A po pěti letech bych musel znovu investovat do drahé baterie. Proto bych ji nemusel vlastnit, mohl bych ji mít v pronájmu a místo do baterie bych investoval třeba do přístřešku pro auto, který by sloužil zároveň jako solární nabíječka. Jsem si téměř jist, že si ještě na elektriku pojezdím.
Luděk Musil píše:Nejvyšší čas z tý diktátorský EU vystoupit!
Nebo z tama alespoň vyházet ty idioty, co vymýšlí takovéto a podobné nesmysly.
Má osobní finanční situace neumožňuje koupi elektromobilu i kdyby stál "jen" 150.000. L.
Volných 150000 na elektromobil momentálně taky nemám, nicméně si myslím, že vystoupení z EU mi ke zlepšení tohoto stavu nepomůže.
Lada Niva 1,7MPi+LPG r.v. 2009 (01/2010 - 3/2014);
Lada 2105 r.v. 1985 (06/1994 - 11/1996);
Uživatelský avatar
MacGyver
Příspěvky: 1541
Registrován: úte lis 11, 2008 16:59
Bydliště: Plzeň/Prášily
Kontaktovat uživatele:

Re: Elektromobily

Příspěvek od MacGyver »

Už to je nějakou dobu, ale měli jsme přednášku o elektromobilitě a pokud i dobře vzpomínám, tak baterie do oktávie greenline stáli 170000,- , což byla přibližně částka, kterou uspoří řidič na benzínu, během životnosti beterie, která vydrží jen určitý počet cyklů nabíjení. Další problém s bateriemi může být spojený s jejich likvidací, materiály, ze kterých se vyrábějí totiž také nejsou úplně nature-friendly :D. Kdyby byl efektivnější způsob uložení elektrické energie, tak si myslím, že dnes už jsou auta na benzín skoro vyjímkou. Ještě jsem našel takový příklad porovnání energetické hustoty: Li-ion 0,07kWh/kg, benzín 11kWh/kg, čokoláda 6,7kWh/kg. Takže efektivnější by bylo se zaměřit na výrobu aut, poháněných čokoládou :D.
Lada 2103 r.v.77 "Hranatá nádhera"
Lada 2107 r.v.86 štrejchnutá tankem
Já chci jenom jezdit. Já CHCI!!! :toothy10:
My Other Car Is A Millennium Falcon
člen Ladaklub ultras
Odpovědět

Zpět na „Volné klábosení - všechny ostatní značky“