Návrh ss zdroje s transformátorem pro ss motory
Moderátor: Moderátoři
Návrh ss zdroje s transformátorem pro ss motory
To dvk: Nejprve si projdi http://forum.ladaklub.com/viewtopic.php?f=112&t=15601 , kde je řeč o chování ss motoru při st nebo pulzním napájení.
A teď k věci: pokud použiješ trafo 230/24 V, počítej s tím, že budeš-li napájet hořák přímo z trafa, budou statory motorů silně hřát (pokud nejsou konstruovány jako univerzální- t.j skládané z plechů) a elektromagnet zřejmě bude silně vrčet, příp. neotevře vůbec.
Pokud sekundár 24 V usměrníš (kvůli elektromag. ventilu je to nutné), motory budou napájeny napětím (24 * 1,414)-1,5, tedy cca 32 V - to žádný motor dlouho nevydrží. Platí to podobně i v případě, že napětí nebudeš filtrovat kondenzátorem - viz výše.
Proto pokud si dáš trafo navinout, musí jeho výstupní st napětí před usměrňovačem (můstkovým - Graetz) být cca 18 V ,Výsledné napětí pak bude podle předchozího výpočtu 23,952 V. Vzhledem k dalším možným ztrátám doporučuji trafo s vinutím (odbočkami) 230/18,19.20 V. V případě hotového trafa upravit odvinutím , je li silně impregnováno a zbývá prostor v okénku, je lepší navinout (stejným průřezem) cca 6V vinutí a zapojit v protifázi.A to zatím nebyla řeč o proudech, průřezech vodičů atd.
P.S: Např. si zkontroluj, (při napájení z aku) zda bude 5 A stačit při rozběhu ( + žhavící svíčka).
A teď k věci: pokud použiješ trafo 230/24 V, počítej s tím, že budeš-li napájet hořák přímo z trafa, budou statory motorů silně hřát (pokud nejsou konstruovány jako univerzální- t.j skládané z plechů) a elektromagnet zřejmě bude silně vrčet, příp. neotevře vůbec.
Pokud sekundár 24 V usměrníš (kvůli elektromag. ventilu je to nutné), motory budou napájeny napětím (24 * 1,414)-1,5, tedy cca 32 V - to žádný motor dlouho nevydrží. Platí to podobně i v případě, že napětí nebudeš filtrovat kondenzátorem - viz výše.
Proto pokud si dáš trafo navinout, musí jeho výstupní st napětí před usměrňovačem (můstkovým - Graetz) být cca 18 V ,Výsledné napětí pak bude podle předchozího výpočtu 23,952 V. Vzhledem k dalším možným ztrátám doporučuji trafo s vinutím (odbočkami) 230/18,19.20 V. V případě hotového trafa upravit odvinutím , je li silně impregnováno a zbývá prostor v okénku, je lepší navinout (stejným průřezem) cca 6V vinutí a zapojit v protifázi.A to zatím nebyla řeč o proudech, průřezech vodičů atd.
P.S: Např. si zkontroluj, (při napájení z aku) zda bude 5 A stačit při rozběhu ( + žhavící svíčka).
Если бы автомобили Лада были безпроблематичными, я бы определенно русский язык забыл.
Re: Návrh ss zdroje s transformátorem pro ss motory
Děkuji za tohle téma Petře ! Moje laická představa byla vzít trafo a usměrňovač a hotovo, nicméně vidím že to nemusí být tak jednoduché.
Jedná se o klasické topení 6CON3, na štítku je psáno 24V/4.5A. Proud při žhavení jsem neměřil, zkusím. Že za usměrňovačem bude vyšší napětí vím, ale vycházel jsem z toho, že palubní síť v automobilu má těch 24 zřejmě pouze jmenovitých (podobně jako "12V" vs. 14.4V skutečných) ... ?
Filtrační kondenzátor určitě přidám, jako hodnotu bys cca doporučil ? Průřezy vodičů jsem volil podle původních kabelů, které zbyly ustřižené ve svorkovnici.
Měl jsem vyhlídnuté trafo na odkazu, druhé zhora (230-400V/24V, 160VA). Firma by asi i navinula transformátor podle požadavků, otázka je ale cena.
http://www.elektrokov.cz/doprodej.html
Jedná se o klasické topení 6CON3, na štítku je psáno 24V/4.5A. Proud při žhavení jsem neměřil, zkusím. Že za usměrňovačem bude vyšší napětí vím, ale vycházel jsem z toho, že palubní síť v automobilu má těch 24 zřejmě pouze jmenovitých (podobně jako "12V" vs. 14.4V skutečných) ... ?
Filtrační kondenzátor určitě přidám, jako hodnotu bys cca doporučil ? Průřezy vodičů jsem volil podle původních kabelů, které zbyly ustřižené ve svorkovnici.
Měl jsem vyhlídnuté trafo na odkazu, druhé zhora (230-400V/24V, 160VA). Firma by asi i navinula transformátor podle požadavků, otázka je ale cena.
http://www.elektrokov.cz/doprodej.html
2x УАЗ 452, еx 21044 a 2105
Re: Návrh ss zdroje s transformátorem pro ss motory
Ke druhému odstavci: Se jmenovitým napětím je to procentuálně stejné - max napětí 24 V sítě je 28,8 V, provozní bude někde okolo 26 V.
Filtrační kondenzátor je v podstatě zbytečný, ss motory se chovají jako kondenzátor velké kapacity (energie je nahromaděna v GD^2 rotoru)
Na to trafo dej dotaz do firmy - jestli půjde část sekundáru odvinout. U 160 W (VA) trafa to bude cca 3,5 z/V,tedy cca 21 z. Přesnou hodnotu a zda to půjde Ti sdělí výrobce - záleží to na kvalitě a sycení jádra a provedení impregnace.
Schema jsem moc "nepitval" , ale je jasné, že ventilátor běží při zapalování se sníženým výkonem, ale tu žhavící svíčku si proměř (se zapojeným seriovým odporem Př).
Edit: V prvém příspěvku jsem zmiňoval elektromagnetický ventil, poněvadž jsem kdysi "měl co do činění" s jiným typem nezávislého topení. Ale to , co platilo pro ten ventil, zde platí pro ovládací relé Sp.
Filtrační kondenzátor je v podstatě zbytečný, ss motory se chovají jako kondenzátor velké kapacity (energie je nahromaděna v GD^2 rotoru)
Na to trafo dej dotaz do firmy - jestli půjde část sekundáru odvinout. U 160 W (VA) trafa to bude cca 3,5 z/V,tedy cca 21 z. Přesnou hodnotu a zda to půjde Ti sdělí výrobce - záleží to na kvalitě a sycení jádra a provedení impregnace.
Schema jsem moc "nepitval" , ale je jasné, že ventilátor běží při zapalování se sníženým výkonem, ale tu žhavící svíčku si proměř (se zapojeným seriovým odporem Př).
Edit: V prvém příspěvku jsem zmiňoval elektromagnetický ventil, poněvadž jsem kdysi "měl co do činění" s jiným typem nezávislého topení. Ale to , co platilo pro ten ventil, zde platí pro ovládací relé Sp.
Если бы автомобили Лада были безпроблематичными, я бы определенно русский язык забыл.
- Roman
- Příspěvky: 1285
- Registrován: úte čer 01, 2004 09:18
- Bydliště: Kralův Dvůr
- Kontaktovat uživatele:
Re: Návrh ss zdroje s transformátorem pro ss motory
Taky naftovy bufik som pouzival na kurenie v garazi, ale je to uz hodne davno. Pamatam si, ze som mal problem so zhavenim. napriek tomu, ze trafak bol riadny spalik, pri zapnutom zhaveni padlo napatie (myslim, ze zhavenie berie podstatne viac ako je tych 4,5A). Mal som to vyriesene pridavnym vinutim, ktore som pripajal tlacitkom pocas zhavenia, potom to uz bezalo jedna radost. Nepamatam presne typ, ale bol to velmi podobny, ak nie taky iste ako ten tvoj. Ja som to mal udajne z Tatry 111. Dvojgaraz to krasne vykurilo.
Roman
- MartasBrno
- Příspěvky: 4442
- Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
- Bydliště: Brno
Re: Návrh ss zdroje s transformátorem pro ss motory
Nebál bych se bát se že si ta žhavička vezme nějakou tu desítku ampér.
Re: Návrh ss zdroje s transformátorem pro ss motory
Zde funguje přísloví "vice hlav více ví" (sakra ono se to i rýmuje).
Poznatek Romana lze využít dvěma způsoby.
1) Trafo na sekundáru neodvíjet, ale udělat odbočku na těch cca 18 V a při zapalování přepínat na 24.
2) Pokud by topení spolehlivě fugovalo již od cca 18 V (což je vysoce pravděpodobné) ,nedělat úpravu sekundáru trafa ,ale pro startování ho použít tak jak je a pro trvalý chod přepnout primár na odbočku 400 V.Tím bude na sekundáru 230/400*24 Vef a po usměrnění (230/400*24*1,414)-1,5 V což je cca 18 Vss a fertig. !!! Přepínací prvek (nejlépe tlačítko) na primáru nesmí část vinutí 230 - 400V zkratovat !!!
Žhavící svíčku proměř v každém případě. Trafo snese krátkodobě (cca 30 sec) proudové přetížení i o 200%, ale usměrňovací diody bude lépe dimenzovat na max.proud.
Poznatek Romana lze využít dvěma způsoby.
1) Trafo na sekundáru neodvíjet, ale udělat odbočku na těch cca 18 V a při zapalování přepínat na 24.
2) Pokud by topení spolehlivě fugovalo již od cca 18 V (což je vysoce pravděpodobné) ,nedělat úpravu sekundáru trafa ,ale pro startování ho použít tak jak je a pro trvalý chod přepnout primár na odbočku 400 V.Tím bude na sekundáru 230/400*24 Vef a po usměrnění (230/400*24*1,414)-1,5 V což je cca 18 Vss a fertig. !!! Přepínací prvek (nejlépe tlačítko) na primáru nesmí část vinutí 230 - 400V zkratovat !!!
Žhavící svíčku proměř v každém případě. Trafo snese krátkodobě (cca 30 sec) proudové přetížení i o 200%, ale usměrňovací diody bude lépe dimenzovat na max.proud.
Если бы автомобили Лада были безпроблематичными, я бы определенно русский язык забыл.
Re: Návrh ss zdroje s transformátorem pro ss motory
Dobrá finta ! Děkuji za rady, jdu tedy zřejmě objednat to původně vybrané trafo 230-400/24V 160VA. Na jiném místě prospektu k bufíku jsem ještě našel údaj max. příkonu 140W při 24V, což by mělo výše zmíněné trafo zvládnout.
2x УАЗ 452, еx 21044 a 2105
Re: Návrh ss zdroje s transformátorem pro ss motory
Tak už je to tady, dneska došel balíček. Je to pěkný macek, krásná práce za celkem málo peněz, tak snad s ním bude topení vrnět.
2x УАЗ 452, еx 21044 a 2105
Re: Návrh ss zdroje s transformátorem pro ss motory
Zapoj ho jak navrhoval Petr na 400V (samozřejmně do sítě 230V) , dej tam grec (usměrňovací můstek) a skus to . Musí to makat .
VAZ 2102 r.v.74 1984-1997 "Legenda"
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
Re: Návrh ss zdroje s transformátorem pro ss motory
Tak bufík konečně fičí ! Dal mi zabrat, ale aspoň už trochu vím, jak to celé funguje. V motorku naftového čerpadla byl utržený drát, nyní už běží jak má. Nakonec jsem skončil u zapojení trafa klasicky na vývod 230V. Na prázdno je za usměrňovačem 29V, ale při žhavení napětí klesne na 17V, při normálním běhu se drží na 22-23V. Žhavicí proud je 14.5A , při normálním běhu bere 4-5A. Bufalo dlouho neběželo, takže první start byl asi jako rozjezd parní lokomotivy, po pár minutách se ale všechno ustálilo a vůbec nekouří. Moji dílničku ze starého chlíva vytopil za 5 minut na 15°C, takže su velmi spokojený.
2x УАЗ 452, еx 21044 a 2105
Re: Návrh ss zdroje s transformátorem pro ss motory
Bingo ! Na volty nekoukej, neměříš ani čistou st sinusovku, ani čistě vyfitrovaný ss průběh, takže voltmetr ukazuje o něco méně, ale pokud bufík nepřekračuje podstatně štítkový proud je to v pořádku. Když bych chtěl být puntíčkář, doporučil bych měření proudu tepelným A-metrem nebo se na to "podívat" osciloskopem a hodnoty přepočítat z plochy průběhu. Proto jsem nedoporučoval filtraci.
V podstatě měříš toto : takže jsi někde mezi 26 a 27 V a to je v pořádku.Záleží také na tom, kolik máš v síti (na primáru).
V podstatě měříš toto : takže jsi někde mezi 26 a 27 V a to je v pořádku.Záleží také na tom, kolik máš v síti (na primáru).
Если бы автомобили Лада были безпроблематичными, я бы определенно русский язык забыл.
Re: Návrh ss zdroje s transformátorem pro ss motory
Dávám bufík konečně dokupy "načisto", uvařil jsem pro něho rám, ve kterém je všechno příslušenství a mám další dotaz: kostra transformátoru má svorku pro uzemnění, připojení na žlutozelený jistící vodič ze zásuvky. Kostra bufala je ale trvale připojená na mínus pól, prostě jak v autě. Teď mám sice bufík na silentblokách, takže s kostrou rámu spojený není, ale bude napojený na výfukové roury a stačil by spadený drát nebo něco železného a může se propojit. Co s tím ? Spojit kostru bufíku s kostrou rámu, tzn. mínus pól usměrňovače se zemí zásuvky ? Může to něčemu vadit, když sekundár nebude galvanicky oddělený ?
2x УАЗ 452, еx 21044 a 2105
- Křečík Barbuška
- Příspěvky: 11040
- Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
- Bydliště: Brno
Re: Návrh ss zdroje s transformátorem pro ss motory
Jestli tě chápu dobře, bych řekl, že to není nic proti ničemu, živá silová část je oddělena a spojení záporného pólu se zemí/obalem je běžné u mnoha spotřebičů, pičítač, TV, radio apod.
Lada Granta Liftback 1,6 16V - skoro normální auto
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
Re: Návrh ss zdroje s transformátorem pro ss motory
Značka v pravém dolním rohu štítku trafa znamená,že jde o bezpečnostní oddělovací transformátor a tedy předpokládám, že spojení kostry s ochranným vodičem představuje zvýšenou ochranu, bez ohledu na propojení s jedním pólem zdroje.
Если бы автомобили Лада были безпроблематичными, я бы определенно русский язык забыл.
Re: Návrh ss zdroje s transformátorem pro ss motory
Ok, děkuju za rady, tak to je dobré.
2x УАЗ 452, еx 21044 a 2105