Dobíjanie

Moderátor: Moderátoři

Uživatelský avatar
Juraj Juriga
Příspěvky: 80
Registrován: ned pro 13, 2009 16:55
Bydliště: Bešeňová, Slovensko

Dobíjanie

Příspěvek od Juraj Juriga »

Ahojte, chcel by som sa opýtať na pár pre mňa záhadných skutočnoastí. Môj vaz 21044 1,7i má nekonečné problémy s dobýjaním, nočná mora ale aj moja chyba.
Začali odchádzať diody najskôr pomocná- dobíjalo ale slabo okolo 12 v. Po neakej dobe začali kapať diody zo šiestich určite štyri. jedna po druhej, menil mi ich jeden, dával tam aj diody z iného tipu auta. Ale vlastne tam mám riadny guláš. Po roku zase prestal dobíjať, rozhodol som sa že kúpim druhý. Kúpil som starší.
Vložím do auta a na porazenie dobíja len 12,8 V, meral som na baterke. Poradťe čo by to mohlo byť diody?, regulátor? Alebo urobiť s dvoch jeden altik.
Dostať kúpiť diodove mostíky da týchto altikov?
Ešte sa chcem opýtať môže vypínacie rele kontrolky dobíjania ovplyvniť hodnotu napätia do baterie?, to relé je tiež v 21044 na spolujazcovej strane pod kapotou na vnútornom blatníku?taká plastová kocka má vývody 85 86 87 a 30/51? a je tam len jedna. Je to na tú kontrolku? . A hlavne preto mám s toho chaos pretože niekedy mi tam autoelektrikár dal altik z 2101 a dopojil mi tam jedno vypínacie relé rovno k tomu o ktorom si myslím že bolo pôvodné rele. A on ich neak poprepájal. Je mi do plaču čo mám robiť.
Žiguli ide aj vtedy, keď nemá ísť.

vaz 2103 - ex
vaz 21044 1700i a opel astra caravan G
Uživatelský avatar
MartasBrno
Příspěvky: 4442
Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
Bydliště: Brno

Re: Dobíjanie

Příspěvek od MartasBrno »

Odpovím jen to co vím.
Relé kontrolky dobíjení nemůže ovlivnit hodnotu dobíjecího napětí, teda určitě ne, pokud je správně zapojené. Jinak by to bylo na požár, řekl bych... Relé kontrolky dobíjení je podle mne věc, kterou je možné odpojit, klidně i zlikvidovat, bez následků na kvalitu dobíjení. Pouze se člověk připraví o cennou informaci, jestli to funguje (ale stejně neví jak, to řeší až instalace voltmetru).

Řešením problému bude asi ujasnit si instalaci, postupovat po malých krocích, aby měl člověk jistotu že tomu rozumí. Alternátor 2101 má pouze silový výstup a budicí vstup (svorku na relé kontrolky neberu, není důležitá pro funkci). K budicímu vstupu je připojený výstup regulátoru. Ten je napájený od jedné pojistky spínané se zapalováním a musí mít dobrou kostru, aby dobře fungoval. Z tohoto bych vyšel, nic víc by se tam plést nemělo. (Jen to blbé zapojení kontrolky je skoro stejně složité, jako dobíjení samo o sobě.)
Kde měřit - na napájení regulátoru, jestli je dobré. Na kostře regulátoru, jestli kostří dostatečně, proti bloku motoru. Na budicí svorce 67, jestli je přítomné budicí napětí (chtělo by to spíš zařadit ampermetr a znát hodnotu proudu...). A na baterce, resp. na výstupu altíku, jestli dobíjí.

Ber orientačně, prosím o zdravě myslící kolegy o korekce.
Obrázek
a když jsem se v 15-ti rozhodoval co dál dělat, poslouchat sestry byla pro mě jasná volba... :-D
Uživatelský avatar
Křečík Barbuška
Příspěvky: 11040
Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
Bydliště: Brno

Re: Dobíjanie

Příspěvek od Křečík Barbuška »

Korekco jedna, řekl bych, že tazatel tam nemá obyčejný střep, ale již ten machrovskej krám s pomocnými diodami co je buzený skrze kontrolku dobíjení. Tímto výblitkem, ale asi těžko tazateli pomůžu :) . Osobně mám pocit, že íčka již žádná relátka na kontrolku nemají, ale, ať raději odpoví znalostmi nabitý King.

Edit: Aha, takže ten druhý altík je letitý střep? Tak pak platí co napsal Marťas.
Lada Granta Liftback 1,6 16V - skoro normální auto
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
Uživatelský avatar
Luděk Musil
Příspěvky: 10572
Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
Bydliště: Vyškov/Rašov
Kontaktovat uživatele:

Re: Dobíjanie

Příspěvek od Luděk Musil »

Napřed nás musí tazatel seznámit s momentálním stavem svého vozu.
Krátké shrnutí:
VAZ 21044 1,7i má mít od výroby "chytrý alternátor" - "all in one". Takže obecně stačí tento alternátor, funkční kontrolka dobíjení a musí to pracovat. V elektroinstalaci nejsou k dobíjení žádné jiné krabičky, relátka & Co. Pouze alternátor.
VAZ 2101 - základní typ má 3-vývodový alternátor, napěťové relé (na levém podběhu) a relé kontrolky dobíjení na podběhu pravém
VAZ 2105 - ten už byl napůl chytrej, protože měl regulaci přímo na těle alternátoru, přesto se vyskytovaly 2 modifikace a to s relé kontrolky a bez relé (ale to bylo pouze o zapojení).
A aby to nebylo až tak úplně jednoduchý - tak mnohé modifikace měly buzení alternátoru zapojeno přes kontrolku dobíjení, takže stačila spálená žárovka a "je po ptákách".
-----------------------------------------------------------
Takže nyní bych se tazatele zeptal jaký tam má alternátor (zda-li originál nebo něco jinýho), zda-li tam má (a zapojené) napěťové relé a (zapojené) relé kontrolky dobíjení. Potom bychom z toho mohli něco vymyslet. L.
PS: hodně napobí fotografie (kreslené rybí tělo s popiskem nepomůže)
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13; 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá -> 16-?; Vesta SW cross barvy Phantom (19) 20-?; 21011 - veterán (75) 12-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Uživatelský avatar
Juraj Juriga
Příspěvky: 80
Registrován: ned pro 13, 2009 16:55
Bydliště: Bešeňová, Slovensko

Re: Dobíjanie

Příspěvek od Juraj Juriga »

Ahojte, ďakujem za rady, takže z dvoch altikov som spravil jeden dobrý . Prehodil som diodový mostík, a dobíja už konečne. Obidva boli z 1,7 i takže to nebol problém. Predtým tam bol altík s 2101,tak preto to bolo tak zapojené.
Žiguli ide aj vtedy, keď nemá ísť.

vaz 2103 - ex
vaz 21044 1700i a opel astra caravan G
majo258
Příspěvky: 1
Registrován: stř bře 28, 2012 17:17

Re: Dobíjanie

Příspěvek od majo258 »

ahojte
som tu novy a vlastne by som potreboval od vas radu a nakres na zapojenie dobijania.
totizto mame traktor a na nom mame alternator zo zigula a tiez regler, taka cierna kocka, bolo to zapojene, ale robila sa generalka a akosi sme si to nepoznacili pred rozobratim ako to bolo zapojene.
cize, ak bude niekto taky dobry a nakresli jednoduchu schemu, budem velmi vdacny.
zapalovanie je na bosak a starter na tlacidlo.
vdaka vam za pomoc.
Cory
Příspěvky: 11607
Registrován: stř čer 14, 2006 17:14
Bydliště: Snina/Košice

Re: Dobíjanie

Příspěvek od Cory »

Uz som tu daval asi 5 schém...pre všetky typy alternatorov...niekde to je, skus lepšie hladat.
Lada 2171 Priora 1,6 MPi (2013), Lada 2105 v regenerácii (1985), Lada 21044 1,9 MPi (1998), Škoda Felícia 1,3 SPi - 40kw (1996), 2 x Babetta 210 (1984,1988), Simson 70 ccm (1989), Zetor 4011 (1966)
Uživatelský avatar
MartasBrno
Příspěvky: 4442
Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
Bydliště: Brno

Re: Dobíjanie

Příspěvek od MartasBrno »

Napětí z klíčku na svorku 15 regleru. Svorku 67 regleru na konektor v "drzacku" uhliku. Dobijet to bude. Kontrolku neřeším, nevím, jestli ji máte.
Obrázek
a když jsem se v 15-ti rozhodoval co dál dělat, poslouchat sestry byla pro mě jasná volba... :-D
Uživatelský avatar
Luděk Musil
Příspěvky: 10572
Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
Bydliště: Vyškov/Rašov
Kontaktovat uživatele:

Re: Dobíjanie

Příspěvek od Luděk Musil »

Marťas: ano, platí pro 2101 s kotvovým regulátorem napětí.
Pro 21044i to funguje takto: klíčkové plus jde přes kontrolku dobíjení přímo na buzení alternátoru ... fertig, sonst nichts. L.
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13; 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá -> 16-?; Vesta SW cross barvy Phantom (19) 20-?; 21011 - veterán (75) 12-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Uživatelský avatar
Petr HC
Příspěvky: 2295
Registrován: stř lis 21, 2007 11:27
Bydliště: Hořice

Re: Dobíjanie

Příspěvek od Petr HC »

Kdysi jsem dával do FAQ přílohu - schemata alternátorů i s popisem.Bohužel, už jsem to tam nenašel .
Tak ještě jednou.
Přílohy
alternatory.doc
(175 KiB) Staženo 387 x
Если бы автомобили Лада были безпроблематичными, я бы определенно русский язык забыл.
Uživatelský avatar
JmJ
Příspěvky: 6589
Registrován: úte čer 01, 2004 11:30
Bydliště: Kromeriz

Re: Dobíjanie

Příspěvek od JmJ »

jen tak abych mel jistotu - kdyz se pri vysokych otackam motoru rozvsiti dobijeni a voltmetr opravdu zacne ukazovat nizke napeti a pri nizsich tockach se to zase vzpamatuje, tak je to priznak ojetych uhliku? (nejpravdepodobneji), nebo mam cekat neco jineho? :-)
VAZ 2104 1.3 1989
Uživatelský avatar
Petr HC
Příspěvky: 2295
Registrován: stř lis 21, 2007 11:27
Bydliště: Hořice

Re: Dobíjanie

Příspěvek od Petr HC »

Může to být i excentricita kroužků nebo vůle v zadním ložisku (způsobí odskakování uhlíků) nebo odstředivá síla způsobuje rozpojování nedokonalého kontaktu kroužků s vinutím rotoru.
Если бы автомобили Лада были безпроблематичными, я бы определенно русский язык забыл.
Uživatelský avatar
Hurikán
Příspěvky: 5802
Registrován: čtv úno 17, 2005 11:07
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Dobíjanie

Příspěvek od Hurikán »

Na Čerešni jsme měli taky lehkou haluz s dobíjením. Občas (jednou za dva měsíce) přestalo auto za jízdy dobíjet. Stačilo však na chvíli (cca asi tak na 5 vteřin) razantně zvýšit odběr (rozsvícením dálkových a přídavných světel) a dobíjení zase naskočilo. Nikdy jsem nepřišel na to, kde je chyba.
Моя фотогалерея здесь.

Я слежу за тобой. Всегда!
Obrázek
Uživatelský avatar
MartasBrno
Příspěvky: 4442
Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
Bydliště: Brno

Re: Dobíjanie

Příspěvek od MartasBrno »

Tím, že jsi razantně zvyšil odběr to muselo víc budit... nelinearita kontaktů je sviňa :-)
Obrázek
a když jsem se v 15-ti rozhodoval co dál dělat, poslouchat sestry byla pro mě jasná volba... :-D
Dusan
Příspěvky: 3937
Registrován: stř čer 02, 2004 17:29
Bydliště: Kosice-okolie

Re: Dobíjanie

Příspěvek od Dusan »

JmJ píše:jen tak abych mel jistotu - kdyz se pri vysokych otackam motoru rozvsiti dobijeni a voltmetr opravdu zacne ukazovat nizke napeti a pri nizsich tockach se to zase vzpamatuje, tak je to priznak ojetych uhliku? (nejpravdepodobneji), nebo mam cekat neco jineho? :-)
Skontroluj najprv napmutie remena ci ti nesmyka...
Odpovědět

Zpět na „Elektrická soustava“