Záhadné dobíjení - nemožná regulace - Vyřešeno!
Moderátor: Moderátoři
Záhadné dobíjení - nemožná regulace - Vyřešeno!
VAZ 21011, regulátor dobíjení mechanický s kotvou, typ RR380 - na levém podběhu, zapojení standart
Mám tu jednu třešničku na dortu. Dělali jsme na dílně modrou 21011. Na dílnu jsem s ní bez jediného problému dojel (tedy poté, co jsme na parkovišti vyměnili hlavu motoru...). Po všech možných opravách jsme vyrazili na zkušební jízdu. Po této zkušební jízdě jsme však objevili vyvřenou autobaterii. Při měření dobíjení voltmetr ukázal 17V . Závada jasná - vadný regulátor či špatná kostra regulátoru. Očistil jsem kostru, regulátor zpět připojil - bez reakce. Dobíjení stále bez regulace, alternátor dává co to dá a to cca 17V. Po zmáčknutí na kotvu regulačního relé a spojení tak kontaktů druhého stupně - alternátor přestal dobíjet. Vyměnili jsme tedy regulační relé za jiné, použité, nevyzkoušené. Efekt žádný, žádná změna. To už mi přišlo divné a tak jsem díky Drobkovi získal předepsané ohmické hodnoty regulačního relé. Obě regulační relé KO - přepálený vstupní výkonový resistor. Jelikož je tento řešen navinutým odporovým drátem, provizorně jsem jej v přepálené smyčce smotal.
Předepsané hodnoty / naměřené hodnoty na regulačním relé
mezi č.15 a kostrou ......................... 28,5 +-3ohmi / 30ohmu
č.15 - 67 při druhem stupni .................. 5 +-nevim / 5ohmu
Odpor vinutí rotoru alternátoru
naměřeno cca 4,5ohmu
Odběr rotorového vinutí za chodu motoru při propojení kontaktů 15 a 67 (vyřazení reg.relé)
Naměřeno cca 4A
Po "opravě" regulačního relé již lze napětí alternátoru tak nějak regulovat:
Nicméně buď nastavím 12,8V a vůz defakto nedobíjí
nebo lze nastavit 13,4V - po zvednutí otáček na cca 3000ot/min napětí pomaličku stoupá až na 16V
anebo nastavím 15V - regulátor přebíjí
Nic jiného se mi na regulačním relé nastavit nepodařilo. Toto regulační relé tam chodilo dříve, na regulační kontakty nikdo nesahal.
osobně mi to přijde, jako by si rotor alternátoru vytvářel samobuzení ... nicméně je to alternátor ... nejde mi to do hlavy
Jo, střídavá složka alternátoru - běžným multimetrem naměřeno 0V
Petře, Sašo,... napadá vás něco
Mám tu jednu třešničku na dortu. Dělali jsme na dílně modrou 21011. Na dílnu jsem s ní bez jediného problému dojel (tedy poté, co jsme na parkovišti vyměnili hlavu motoru...). Po všech možných opravách jsme vyrazili na zkušební jízdu. Po této zkušební jízdě jsme však objevili vyvřenou autobaterii. Při měření dobíjení voltmetr ukázal 17V . Závada jasná - vadný regulátor či špatná kostra regulátoru. Očistil jsem kostru, regulátor zpět připojil - bez reakce. Dobíjení stále bez regulace, alternátor dává co to dá a to cca 17V. Po zmáčknutí na kotvu regulačního relé a spojení tak kontaktů druhého stupně - alternátor přestal dobíjet. Vyměnili jsme tedy regulační relé za jiné, použité, nevyzkoušené. Efekt žádný, žádná změna. To už mi přišlo divné a tak jsem díky Drobkovi získal předepsané ohmické hodnoty regulačního relé. Obě regulační relé KO - přepálený vstupní výkonový resistor. Jelikož je tento řešen navinutým odporovým drátem, provizorně jsem jej v přepálené smyčce smotal.
Předepsané hodnoty / naměřené hodnoty na regulačním relé
mezi č.15 a kostrou ......................... 28,5 +-3ohmi / 30ohmu
č.15 - 67 při druhem stupni .................. 5 +-nevim / 5ohmu
Odpor vinutí rotoru alternátoru
naměřeno cca 4,5ohmu
Odběr rotorového vinutí za chodu motoru při propojení kontaktů 15 a 67 (vyřazení reg.relé)
Naměřeno cca 4A
Po "opravě" regulačního relé již lze napětí alternátoru tak nějak regulovat:
Nicméně buď nastavím 12,8V a vůz defakto nedobíjí
nebo lze nastavit 13,4V - po zvednutí otáček na cca 3000ot/min napětí pomaličku stoupá až na 16V
anebo nastavím 15V - regulátor přebíjí
Nic jiného se mi na regulačním relé nastavit nepodařilo. Toto regulační relé tam chodilo dříve, na regulační kontakty nikdo nesahal.
osobně mi to přijde, jako by si rotor alternátoru vytvářel samobuzení ... nicméně je to alternátor ... nejde mi to do hlavy
Jo, střídavá složka alternátoru - běžným multimetrem naměřeno 0V
Petře, Sašo,... napadá vás něco
Naposledy upravil(a) Vašátor dne sob črc 16, 2011 10:29, celkem upraveno 1 x.
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
Střídavou složku (v případě, že tam nějaká je) změříš bezpečně a spolehlivě pouze osciloskopem, navíc bys musel mít zapojení altíku bez baterky. Multimetr je v tomto případě o ničem, protože baterka je natolik tvrdý zdroj, že by tu zápornou vlnu z podstatné části ořízla.
Dobíjení tvoří pouze dvě části - relé RR380 a alternátor. Pokud výměna jednoho dílu nepomohla, vyzkoušel bych výměnu toho druhého dílu, tedy altíku.
Válí se jich všude mraky a v případě, že by byl vadný, nemá cenu jej opravovat. Zpravidla stačí sahnout do ponku a hotovo.
Dobíjení tvoří pouze dvě části - relé RR380 a alternátor. Pokud výměna jednoho dílu nepomohla, vyzkoušel bych výměnu toho druhého dílu, tedy altíku.
Válí se jich všude mraky a v případě, že by byl vadný, nemá cenu jej opravovat. Zpravidla stačí sahnout do ponku a hotovo.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Marku, proto jsem psal, střídavá složka měřená běžným multimetrem. Troufám si tvrdit, že pokud by byl usměrňovací můstek v háji úplně, něco bych určitě naměřil. Pravda, to by už asi nedobíjelo
Přesně toto jsem nechtěl slyšet. Nerad dělám věci naslepo, zkusmo, stylem vyměň co se dá a ono to možná bude fungovat. Navíc náhradní alternátor nemám, nicméně pracuje se na něm.Marek píše:Pokud výměna jednoho dílu nepomohla, vyzkoušel bych výměnu toho druhého dílu, tedy altíku.
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
S tímto lze jen souhlasit. Už jsem to tady rozebíral několikrát, včetně popisu funkce třístupňové reléové regulace, ale maže se to stejně jako spousta zbytečností ba přímo hovadin.Vašátor píše:...Nerad dělám věci naslepo, zkusmo, stylem vyměň co se dá a ono to možná bude fungovat...
Ale k věci. Podle mého názoru byla první příčina v přerušeném předřadném odporu. To se ale nejspíš nestalo v okamžiku, kdy jsi vůz dostal do práce . Proto se domnívám, že dostal značně "zahulit" akumulátor. Zkus nabíjení seřídit se "zdravým" aku. Pokud najdu v mém archivu popisy reléové regulace , hodím to sem. S tou st složkou má Marek pravdu. Ona tam určitá hodnota bude vždy (zvlnění po filtraci kapacitou - aku), ale při vadné diodě stoupne (podle velikosti poškození diody) a bez osciloskopu to nezjistíš. Může být pouze porušena symetrie zvlnění.
P:S: projdi si příspěvky okolo http://forum.ladaklub.com/viewtopic.php ... ht=#207934
evtl. vše co je v a okolo "hledat" pod heslem "relé" a mým nickem.
Mrkni také na : http://forum.ladaklub.com/viewtopic.php ... ht=#195610
- MartasBrno
- Příspěvky: 4442
- Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
- Bydliště: Brno
vašku, to relátko má kontakty čisté? mně se povedlo jedno tak nějak doregulovat, ale vyšel jsem z toho, že jsem podle tůmy nastavil mechanicky ty vůle kontaktů resp. kotvičky jak je psáno a potom přihýbáním držáku pružinky nastavil napětí. Ale dělalo mi to to, že jsem musel nastavit napětí o 0,7V větší, protože po osazení plechového krytu napětí o 0,7V kleslo. Že by ten magnetický obvod byl tak citlivý?
OT:
Jinak k tomu samobuzení - altík to umí taky, ale spíš jen jako zbytkovým magnetizmem. To jen ze zkušenosti. Ale nic to neutahne, je to slabounké. A záleží jak který altík... U jednoho e mi povedlo samobuzení v paralelním zapojení i se zatížením halogenkou. Ale tak 10s to trvalo, než se rožla. Točil jsem vrtačkou nějaké 2000ot/min...
Sorry za OT.
OT:
Jinak k tomu samobuzení - altík to umí taky, ale spíš jen jako zbytkovým magnetizmem. To jen ze zkušenosti. Ale nic to neutahne, je to slabounké. A záleží jak který altík... U jednoho e mi povedlo samobuzení v paralelním zapojení i se zatížením halogenkou. Ale tak 10s to trvalo, než se rožla. Točil jsem vrtačkou nějaké 2000ot/min...
Sorry za OT.
S dobíjením prakticky nemám skušenosti neb se mi u Lady za 26 let nikdy nepokazilo (mimo opotřebení uhlíků) .
Jak zde bylo napsáno je velmi důležitá kostra na regulačním relé .
Teď můj názor na tenhle případ : Pokud napětí samovolně stoupá , může to být i zmiňovaným zmagnetováním altíku . Poud tam tekl delší dobu budící proud bez toho aby se altík točil , tomu by napovídalo i přepálení odporu . Další možnost je mezizávitový skrat který "skrátil" vynutí a tím pádem teče do buzení větší proud .
Bohužel Brno je kousek z ruky pro mou asistenci při opravě ač mám nové regulační relé i dobrý altík tak přímo nepomohu .
Držím palce a doufám že to bude "kravina" .
Jak zde bylo napsáno je velmi důležitá kostra na regulačním relé .
Teď můj názor na tenhle případ : Pokud napětí samovolně stoupá , může to být i zmiňovaným zmagnetováním altíku . Poud tam tekl delší dobu budící proud bez toho aby se altík točil , tomu by napovídalo i přepálení odporu . Další možnost je mezizávitový skrat který "skrátil" vynutí a tím pádem teče do buzení větší proud .
Bohužel Brno je kousek z ruky pro mou asistenci při opravě ač mám nové regulační relé i dobrý altík tak přímo nepomohu .
Držím palce a doufám že to bude "kravina" .
VAZ 2102 r.v.74 1984-1997 "Legenda"
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
Kontakty na regulačním relé jsem samozřejmě prohlížel a nejeví známky poškození.
MarťasBrno: stejný jev, kdy dobíjecí napětí poklesne po zakrytování regleru, se projevu i na mé 2101. Řešil jsem to úplně stejně
Zmagnetování alternátoru - jak jej zpětně odmagnetovat? Otočit nasucho na chvíli polaritu rotoru? U dynama je mi to známo celkem dobře, nicméně to je naprosto jiná konstrukce dobíjení.
Sašo, my si s tím poradíme . Já jen potřebuji nasát nějaké ty informace, protože nerad měním věci jen tak. Navíc mě toto obzvláště zajímá, protože jsem se s tímto jevem ještě nesetkal. Většinou se řeší problém "nedobíjí" a to pak stačí vyměnit jen vadný díl. Tento jev, neregulovatelného přebíjení, mě popravdě docela zaskočil.
MarťasBrno: stejný jev, kdy dobíjecí napětí poklesne po zakrytování regleru, se projevu i na mé 2101. Řešil jsem to úplně stejně
Zmagnetování alternátoru - jak jej zpětně odmagnetovat? Otočit nasucho na chvíli polaritu rotoru? U dynama je mi to známo celkem dobře, nicméně to je naprosto jiná konstrukce dobíjení.
Sašo, my si s tím poradíme . Já jen potřebuji nasát nějaké ty informace, protože nerad měním věci jen tak. Navíc mě toto obzvláště zajímá, protože jsem se s tímto jevem ještě nesetkal. Většinou se řeší problém "nedobíjí" a to pak stačí vyměnit jen vadný díl. Tento jev, neregulovatelného přebíjení, mě popravdě docela zaskočil.
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
- MartasBrno
- Příspěvky: 4442
- Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
- Bydliště: Brno
Osciloskop máme na PALtestu, nicméně ještě jsme ho nezkoušeli . Navíc odchylky v dobíjení, jsou-li v rámci předepsaných hodnot, není nutné řešit. Takže rychle dořešit regulaci a pryč s tím
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
Tož včera jsme se v tom opět půl dne vrtali a nakonec tuto šílenou závadu pokořili. Ale co tomu předcházelo:
Na auto přišel odzkoušený, proměřený a dle parametrů seřízený regulátor. Pro jistotu jsme vyměnili i autobaterii. Efekt žádný. Chvíli vše v pořádku, po půl minutě běhu motoru napětí začalo opět skákat na 14, 17, 16, 17V ...děs a hrůza. Skontrolovali jsme kompletní kabeláž, ze zoufalství jsme jednotlivé okruhy elektroinstalace provizorně nahradili novými - kabel na regulátor, od regulátoru na alternátor, od alternátoru na plusový pól, od alternátoru na minusový pól.... došlo i na výměnu alternátoru i když jsem celou dobu říkal, že alternátorem to nebude. Stále nic, stále nemožná regulace. Zajímavé bylo, že po chvíli běhu motoru se začalo lehce kouřit z výkonových odporů regulátoru. Regulátor je tudíž přetížen. Další zajímavostí bylo taktéž to, že regulátor přitáhnul kotvu až na kontakt kostry - kterého se letmo dotýkal - regulace ovšem stále nefungovala. Po necelých pěti hodinách práce jsem si už rval vlasy z hlavy s chutí celé auto rozsekat palicí. Celou dobu jsem však musel přemýšlet nad tím, co ještě může ovlivnit regulaci dobíjení. Napadla mne akorát indukční cívka a kondenzátor. A hle! Po výměně indukční cívky nejen že vůz dobíjel tak jak má, ale změnil se i předstih o 6st. (auto přestalo startovat a začalo střílet do filtr-boxu). Tudíž je i objasněna záhada, proč se za jízdy podpálilo 6 ventilů z 8mi
No a kdyby vás zajímalo, jak daná indukční cívka dopadla .... rozmlátil jsem ji v záchvatu zuřivosti kladivem
Pro nevěřící: ano, i špatná indukční cívka může ovlivnit regulaci dobíjení
Na auto přišel odzkoušený, proměřený a dle parametrů seřízený regulátor. Pro jistotu jsme vyměnili i autobaterii. Efekt žádný. Chvíli vše v pořádku, po půl minutě běhu motoru napětí začalo opět skákat na 14, 17, 16, 17V ...děs a hrůza. Skontrolovali jsme kompletní kabeláž, ze zoufalství jsme jednotlivé okruhy elektroinstalace provizorně nahradili novými - kabel na regulátor, od regulátoru na alternátor, od alternátoru na plusový pól, od alternátoru na minusový pól.... došlo i na výměnu alternátoru i když jsem celou dobu říkal, že alternátorem to nebude. Stále nic, stále nemožná regulace. Zajímavé bylo, že po chvíli běhu motoru se začalo lehce kouřit z výkonových odporů regulátoru. Regulátor je tudíž přetížen. Další zajímavostí bylo taktéž to, že regulátor přitáhnul kotvu až na kontakt kostry - kterého se letmo dotýkal - regulace ovšem stále nefungovala. Po necelých pěti hodinách práce jsem si už rval vlasy z hlavy s chutí celé auto rozsekat palicí. Celou dobu jsem však musel přemýšlet nad tím, co ještě může ovlivnit regulaci dobíjení. Napadla mne akorát indukční cívka a kondenzátor. A hle! Po výměně indukční cívky nejen že vůz dobíjel tak jak má, ale změnil se i předstih o 6st. (auto přestalo startovat a začalo střílet do filtr-boxu). Tudíž je i objasněna záhada, proč se za jízdy podpálilo 6 ventilů z 8mi
No a kdyby vás zajímalo, jak daná indukční cívka dopadla .... rozmlátil jsem ji v záchvatu zuřivosti kladivem
Pro nevěřící: ano, i špatná indukční cívka může ovlivnit regulaci dobíjení
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
To je opravdu záludná až zákeřná závada Jediné co mne napadá je to že cívka měla mezizávitový skrat na primáru a brala velký proud . Tím se vytvářely velké proudové špičky v "síti" a ty mohly rušit regulaci nabíjení .
VAZ 2102 r.v.74 1984-1997 "Legenda"
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
- MartasBrno
- Příspěvky: 4442
- Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
- Bydliště: Brno
To je asi jedno z mála možných vysvětlení, na autě je nová spínací skříňka včetně kontaktní části - sám jsem to montoval. Původní byla myslím natavená, jen neřeknu ve které části. kdyžtak se kouknu, jestli z toho ještě něco poznám...Saša píše:To je opravdu záludná až zákeřná závada Jediné co mne napadá je to že cívka měla mezizávitový skrat na primáru a brala velký proud . Tím se vytvářely velké proudové špičky v "síti" a ty mohly rušit regulaci nabíjení .
Vašku, doufám, že jsem tomu nijak nepomohl. když jsem zapojoval novou spínačku, musel jsem zlikvidovat bastlené prodloužení přívodů k provizorní spínačce a znova osadit fastony na všechny kabely. nevěřím ale, že je v tomto problém. Stejně na to ale ještě citlivě můžeš kouknout. Kritiky se nebojím.