Fábie.
Moderátor: Moderátoři
Bavme se o čem zrovna chceme. Je to sice trochu smutný, že když dám do prototypů nový fotky třeba granty, tak to tam leží 14 dní bez povšimnutí, ale když se sem napíše že htp je/není sračka, že žere/nežere atd, tak do večera tu přibudou 3 stránky.
Ke spotřebě, taky jsem vypozoroval, že v podstatě už podtočený motor má nižší spotřebu než motor jdoucí zlehka na nižší převodovej stupeň. Vysvětlit se to dá tím, že čím je motor více zatíženej, tím má vyšší účinnost. To že ty nízký otáčky motoru neprospívají je věc druhá.
Octavia 1, nevím jestli je zase nějak extra povedený auto, když to srovnám s tím co tehdy bylo, Megane 1, Vectra, Focus, 306, tak bych to zase až tak nevyzdvihoval, dobrý auto to určitě je, ale spousta much a nedostatků je tam taky, jako nakonec všude.
Ke spotřebě, taky jsem vypozoroval, že v podstatě už podtočený motor má nižší spotřebu než motor jdoucí zlehka na nižší převodovej stupeň. Vysvětlit se to dá tím, že čím je motor více zatíženej, tím má vyšší účinnost. To že ty nízký otáčky motoru neprospívají je věc druhá.
Octavia 1, nevím jestli je zase nějak extra povedený auto, když to srovnám s tím co tehdy bylo, Megane 1, Vectra, Focus, 306, tak bych to zase až tak nevyzdvihoval, dobrý auto to určitě je, ale spousta much a nedostatků je tam taky, jako nakonec všude.
21113 >>> 21113 >>> 21113
Komu není rady, tomu není pomoci.
Komu není rady, tomu není pomoci.
Že je spotřeba úměrá otáčkám spalovacího motoru si poprvé napsal ty, předtím se pouze tvrdilo, že jízda v nízkých otáčkách motoru je úsporná. Nicmíně nejde o kravinu, je to pravda. Spotřeba samozřejmě závisí na více veličinách, ale závisí i na otáčkách motoru a to přímo úměrně (např. motor na volnoběh při otáčkách 650 má nižšší spotřebu, než při otáčkách 4000, nebo při jízdě po rovině rychlostí 55 km/hod na dvojku má auto vyšší spotřebu, než při téže rychlosti na čtyřku).Marek píše:... Není pravda, že spotřeba motoru je úměrná jeho otáčkám - to je největší blbost, kterou může někdo do světa vypustit.
Já tvrdím, že nízké otáčky motoru škodí. Lehká noha ještě tolik nevadí, ale zatěžovat motor v nízkých otáčkách je nesmysl a nikdo mi nenamluví, že v tu chvíli má nižší spotřebu. Svět není jen o rovninatých silnicích, často jsou kopce a tam nízké otáčky nepochodí. Chci-li zrychlovat maximálně efektivně a ekonomicky, musím mít v danou chvíli motor v otáčkách nad maximem točivého momentu, abych využíval lehkosti chodu motoru po výkonové křivce. Říkejte si, kdo chcete co chcete - tohle mi nikdo nevymluví.
A snažit se provozovat zážehový motor na chudou směs je taky kravina. Předně elektronika běžného (nikoli FSi) motoru nedovolí provoz na chudou směs, protože kyslíkový senzor ve výfukovém potrubí udržuje směs na stechiometrickém poměru plus minus pět setin (nové systémy tři setiny). Pouze při náhlé změně zátěže motoru dovolí krátkodobě změnit bohatost, ale to trvá opravdu chvíli. Navíc chudá směs má vysokou teplotu, na kterou běžný motor není stavěn a dochází k přehřívání den pístů a výfukových ventilů. Je-li v součinnosti s tím řízen předstih, není opotřebení tak zásadní, nicméně u karburátorových motorů je to problém veliký (a podtlaková regulace předstihu to nevyřeší).
Provozovat zážehový motor na chudou směs není kravina, běžně se tak děje při každé jízdě - bavíme se ale o motorech se vstřikováním paliva a kompletním řízením elektronickou řídící jednotkou (jak jsem již výše upozornil; na karburátory prosím nyní zapomeň). Nastuduj si prosím odbornou literaturu - každá řídící jednotka má naprogramovaných několik režimů spalování, mezi kterými při jízdě auta plynule přechází. Jedním z těchto je i režim spalování chudé směsi.
Mluvím-li o úsporné jízdě v nízkých otáčkách, jde o otáčky od cca 1900 do 2600. A takovéto otáčky rozhodně nejsou pro motor likvidační, ani mu neškodí. I do mírných kopců (třeba Cukrák pod Prahou, nebo Strahovský tunel) jezdím běžně na 2OOO otáček a motor dosud není zlikvidován (nežere olej, má nízkou spotřebu, prochází emisemi...)
Ale abychom se vrátili k Fábii - právě krátké převody modelů HTP jsou důkazem, že motor má ve vyšších otáčkách vyšší spotřebu. Všichni majitelé HTP přiznávají, že při rychlejší jízdě po dálnici jim velice stoupá spotřeba, která dosahuje vyšších hodnot, než u aut se silnějšími motory (a tudíš delšími převody).
Tohle už fakt nebudu komentovat, musel bych se umlátit smíchem.Jarda píše:Že je spotřeba úměrá otáčkám spalovacího motoru si poprvé napsal ty, předtím se pouze tvrdilo, že jízda v nízkých otáčkách motoru je úsporná. Nicmíně nejde o kravinu, je to pravda. Spotřeba samozřejmě závisí na více veličinách, ale závisí i na otáčkách motoru a to přímo úměrně (např. motor na volnoběh při otáčkách 650 má nižšší spotřebu, než při otáčkách 4000, nebo při jízdě po rovině rychlostí 55 km/hod na dvojku má auto vyšší spotřebu, než při téže rychlosti na čtyřku).
Provozovat zážehový motor na chudou směs není kravina, běžně se tak děje při každé jízdě - bavíme se ale o motorech se vstřikováním paliva a kompletním řízením elektronickou řídící jednotkou (jak jsem již výše upozornil; na karburátory prosím nyní zapomeň). Nastuduj si prosím odbornou literaturu - každá řídící jednotka má naprogramovaných několik režimů spalování, mezi kterými při jízdě auta plynule přechází. Jedním z těchto je i režim spalování chudé směsi.
A teď se chechtám jako šílený - to je vtip, který by nevystřihli ani v dikobrazu.Jarda píše:Ale abychom se vrátili k Fábii - právě krátké převody modelů HTP jsou důkazem, že motor má ve vyšších otáčkách vyšší spotřebu. Všichni majitelé HTP přiznávají, že při rychlejší jízdě po dálnici jim velice stoupá spotřeba, která dosahuje vyšších hodnot, než u aut se silnějšími motory (a tudíš delšími převody).
Příklad 1:
Fabia s motorem AUB 1,4 16V má výkon motoru 74kW.
Fabia s motorem AZE 1,4 (MPi) má výkon motoru 44kW. Jedna sto koní, druhá šedesát.
Šedesátikoňová Fabia má o 12,5% delší převody než stokoňová - to je prosím neodiskutovatelný fakt, nikoli výmysl, a můžu to dokázat. Stokoňová Fabia má při třech tisících otáčkách na pětku rychlost 96 km/h, zatímco její chudá šedesátikoňová sestřička má při stejných otáčkách rychlost 108 km/h.
Zajímá mě, proč? Proč má stokoňová Fabia krátké převody, které jsou srovnatelné s motorizací 1,2 HTP??? Jak je možné, že slabý motor 44kW má delší převody o pořádných 12,5%, ačkoli je to výkonový liliput???
Příklad 2:
Octavia s motorem AGN 1,8 20V má výkon 92kW.
Octavia s motorem AEE 1,6 MPi má výkon 55kW. Jedna 125 koní, druhá 75.
Octavia 1,6 AEE má o 7% delší převody než její podstatně silnější sestřička s výkonem 125 kobyl - opět fakt, který je velmi snadno doložitelný. Slabší Octavia 1,6 má při třech tisících otáčkách na pětku rychlost 107 km/h, zatímco její velmi silná 125-koňová sestřička má při stejných otáčkách rychlost 100 km/h.
Ptám se podruhé - jak je to možné???
Chci odpověď, Jardo!!! A jsem moc zvědav, co si zase na lidi tady vymyslíš. Já odpověď znám, ale moc mě zajímá, co napíšeš, jaké bude Tvoje vysvětlení. Jsi na pranýři - naběhl sis sám. A já jsem připraven dokázat, kdo tu kecá kraviny (a nebude mi to dlouho trvat, to mi věř).
P.S. A nauč se česky (tudíš je fakt na opáčko základní školy).
.
Naposledy upravil(a) Marek dne čtv bře 17, 2011 20:01, celkem upraveno 2 x.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Pánové, nerad bych, aby se to tu zvrhlo, jako už hodněkrát...
3000 ot. 100 nebo 110, to už je jedno, Lada točí kolik? 2500? Ideál A to nemluvím o hluku, protože ta Lada při těch nižších otáčkách bude hlučnější než octávka nebo fabka o 1000 otáček výš, ale prostě ten fakt, že točit to už není kam je naprd.
3000 ot. 100 nebo 110, to už je jedno, Lada točí kolik? 2500? Ideál A to nemluvím o hluku, protože ta Lada při těch nižších otáčkách bude hlučnější než octávka nebo fabka o 1000 otáček výš, ale prostě ten fakt, že točit to už není kam je naprd.
21113 >>> 21113 >>> 21113
Komu není rady, tomu není pomoci.
Komu není rady, tomu není pomoci.
Já jsem na minulé straně napsal, že už o tomhle nablblém tématu nemíním diskutovat. Ale v žádném případě nedovolím, aby tady ze mě někdo dělal hlupáka a lháře. Takže jsem zareagoval a čekám na odpověď.
[ Komentář přidal: zelvotron: čt březen 17, 2011 20:36 ]
Diskuze je ok, ale snažte se oba vyvarovat zbytečných rýpanců
[ Komentář přidal: zelvotron: čt březen 17, 2011 20:36 ]
Diskuze je ok, ale snažte se oba vyvarovat zbytečných rýpanců
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Marku, Marku. Kde ti dojdou aurgumenty, hodíš hlášku o uplácání se smíchem. Jak je libo.
Napsal jsem, že právě krátké převody modelů HTP jsou důkazem, že motor má ve vyšších otáčkách vyšší spotřebu. Všichni majitelé HTP přiznávají, že při rychlejší jízdě po dálnici jim velice stoupá spotřeba, která dosahuje vyšších hodnot, než u aut se silnějšími motory (a tudíš delšími převody). - A ty tu po mě chceš vysvětlit porovnání Fábie s motorem AUB 1,4 16V a s motorem AZE 1,4 (MPi). Proč? Jak to souvisí s HTP? A pak předhodíš 2 Oktávky - o co ti jde? Já přeci netvrdil že vždy má silnější auto delší převody, než slabší auto. Ostatně dobře vím, že mnoho silnějších aut má kratší převody, než Lada 2110.
Tématu se týká jen jedna tvá otázka: "Proč má stokoňová Fabia krátké převody, které jsou srovnatelné s motorizací 1,2 HTP???" Co ale myslíš slovem srovnatelné? Má je stejné? O trochu delší? Abych to mohl porovnat s HTP potřebuji vědět, jestli uvádíš údaje o tachometrové rychlosti, nebo reálné rychlosti. A ještě mi, prosím, napiš, při jakých otáčkách dosahuje motor AUB 1,4 16V výkonu 74kW.
Mimochodem, zdůrazňuješ, že chceš odpověď, ale sám mi mnoho odpovědí dlužíš.
Napsal jsem, že právě krátké převody modelů HTP jsou důkazem, že motor má ve vyšších otáčkách vyšší spotřebu. Všichni majitelé HTP přiznávají, že při rychlejší jízdě po dálnici jim velice stoupá spotřeba, která dosahuje vyšších hodnot, než u aut se silnějšími motory (a tudíš delšími převody). - A ty tu po mě chceš vysvětlit porovnání Fábie s motorem AUB 1,4 16V a s motorem AZE 1,4 (MPi). Proč? Jak to souvisí s HTP? A pak předhodíš 2 Oktávky - o co ti jde? Já přeci netvrdil že vždy má silnější auto delší převody, než slabší auto. Ostatně dobře vím, že mnoho silnějších aut má kratší převody, než Lada 2110.
Tématu se týká jen jedna tvá otázka: "Proč má stokoňová Fabia krátké převody, které jsou srovnatelné s motorizací 1,2 HTP???" Co ale myslíš slovem srovnatelné? Má je stejné? O trochu delší? Abych to mohl porovnat s HTP potřebuji vědět, jestli uvádíš údaje o tachometrové rychlosti, nebo reálné rychlosti. A ještě mi, prosím, napiš, při jakých otáčkách dosahuje motor AUB 1,4 16V výkonu 74kW.
Mimochodem, zdůrazňuješ, že chceš odpověď, ale sám mi mnoho odpovědí dlužíš.
Tvrdil!!!Jarda píše:Já přeci netvrdil že vždy má silnější auto delší převody, než slabší auto. Ostatně dobře vím, že mnoho silnějších aut má kratší převody, než Lada 2110.
Fabia HTP 40kW a Fabia 16V 74kW mají stejné odstupňování rychlostí, plus minus 3% - čili lze je považovat za stejné. Paradoxně HTP má pětku právě o ta cca 3% delší než stokoňovka.Jarda píše:Proč má stokoňová Fabia krátké převody, které jsou srovnatelné s motorizací 1,2 HTP???" Co ale myslíš slovem srovnatelné? Má je stejné? O trochu delší? Abych to mohl porovnat s HTP potřebuji vědět, jestli uvádíš údaje o tachometrové rychlosti, nebo reálné rychlosti. A ještě mi, prosím, napiš, při jakých otáčkách dosahuje motor AUB 1,4 16V výkonu 74kW.
74kW dosahuje Fabia AUB při 6000 rpm.
Uvádím skutečné rychlosti.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
- MartasBrno
- Příspěvky: 4442
- Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
- Bydliště: Brno
Tak já bych si tu dovolil jednu poznámku, když už je tu zase taková debata...
Lidi, jestli se chcete kloudně něčeho dobrat, tak musíte být na stejné úrovni.
Jestli některej z vás má expertní znalosti a chce s druhým diskutovat, tak by mu ty expertní znalosti měl beze zbytku předat, protože jinak se nedomluvíte a akorát popíšete 20 stran půlmetrovýma slohovkama o hov.ně, jak už to tady je zvykem.
Když už se argumentuje příkladama, tak je potřeba udat příklad úplnej, aby oba věděli o co jde.
Přijde mi úchylný mluvit o výkonu jednoho motoru a pak výkonu druhýho motoru, v debatě o převodech. Nepište čísla, vkládejte obrázky charakteristik.
Už jsme se přece shodli dávno na tom, že jedině otáčková charakteristika má smysl a vypovídací hodnotu.
Lidi, jestli se chcete kloudně něčeho dobrat, tak musíte být na stejné úrovni.
Jestli některej z vás má expertní znalosti a chce s druhým diskutovat, tak by mu ty expertní znalosti měl beze zbytku předat, protože jinak se nedomluvíte a akorát popíšete 20 stran půlmetrovýma slohovkama o hov.ně, jak už to tady je zvykem.
Když už se argumentuje příkladama, tak je potřeba udat příklad úplnej, aby oba věděli o co jde.
Přijde mi úchylný mluvit o výkonu jednoho motoru a pak výkonu druhýho motoru, v debatě o převodech. Nepište čísla, vkládejte obrázky charakteristik.
Už jsme se přece shodli dávno na tom, že jedině otáčková charakteristika má smysl a vypovídací hodnotu.
No tak si pojďme připomenout, co jsem tvrdil: "Ale abychom se vrátili k Fábii - právě krátké převody modelů HTP jsou důkazem, že motor má ve vyšších otáčkách vyšší spotřebu. Všichni majitelé HTP přiznávají, že při rychlejší jízdě po dálnici jim velice stoupá spotřeba, která dosahuje vyšších hodnot, než u aut se silnějšími motory (a tudíš delšími převody)."Marek píše:Tvrdil!!!Jarda píše:Já přeci netvrdil že vždy má silnější auto delší převody, než slabší auto. Ostatně dobře vím, že mnoho silnějších aut má kratší převody, než Lada 2110.
Kde tady vidíš něco o tom, že vždy má silnější auto delší převody, než slabší auto? Porovnávám pouze Fabie HTP s auty se silnějšími motory.
Jak jsem předpokládal, dosahuje Fabie 16V 74kW max. výkonu při vyšších otáčkách, než HTP. Konstruktéři zajisté chtěli, aby dosahované parametry byly co nejlepší a proto zvolili takové převody, aby Fabie 16V 74kW dosahovala max. rychlosti v oblasti otáček maximálního výkonu. Kdyby zvolili delší převody, odpovídala by 6000 otáčkám vyšší rychlost, kterou by však auto se 74kW již nebylo schopno dosáhnout.Marek píše:Fabia HTP 40kW a Fabia 16V 74kW mají stejné odstupňování rychlostí, plus minus 3% - čili lze je považovat za stejné. Paradoxně HTP má pětku právě o ta cca 3% delší než stokoňovka.
74kW dosahuje Fabia AUB při 6000 rpm.
Uvádím skutečné rychlosti.
Pro srovnání, kdyby byl použit motor většího objemu, třeba 1,6l, který by dosahoval výkonu 74kW/5200 ot./min., bylo by nutné použít delší převody (max. rychlost by byla v obou případech stejná).
Mimochodem i ta Fabie 16V 74kW má delší převody, než HTP 47kW.
Zhruba to souhlasí - viz graf.zelvotron píše:Tak jsem se na to zaměřil a Lada ve stovce lehce pod 2500 ot, 90 km/h 2200 až 2300 , všechno na pětku. Jarda: můžeš potvrdit?
- Přílohy
-
- razeni1.xls
- (28 KiB) Staženo 78 x
Pro Kalinu 100 tacho=2500ot/min, pro mou Ladu 2110 je to 2600 ot/min. Nejde však o hodnoty získané přesnou měřící technikou, takže malé odchylky jsou samozřejmé, pro podstatu věci však zanedbatelné.zelvotron píše:Tak jsem se na to zaměřil a Lada ve stovce lehce pod 2500 ot, 90 km/h 2200 až 2300 , všechno na pětku. Jarda: můžeš potvrdit?
LADA 211x je zvláštní tím, že dosahuje max. rychlosti na čtyřku (jak potvrzuje i graf který poskytl Petr HC - díky). Pětka je tedy opravdu ryze ekonomický převod, což u jiných aut není běžné (vzpomínám, že tomu tak bylo třeba u Š125). Kalina má čtyřku o trošku kratší (max. rychlosti by dosáhla až při otáčkách cca 6100) a pětku trochu delší. Proto (a pro trochu větší čelní plochu) dosahuje Kalina stejné max. rychlosti s motorem 65,5kW jako LADA 211x s motorem 57kW. LADA 211x s motorem 66,7kW měla udávanou max. rychlost 185km/hod. Kalina tedy platí za vyšší stavbu (a více místa nad hlavami cestujících) a ještě úspornější pětku docela krutou daň.