Kolesá - moment dotiahnutia

Moderátor: Moderátoři

Uživatelský avatar
Paťo Zvolen
Příspěvky: 190
Registrován: úte bře 07, 2006 12:48
Bydliště: Zvolen
Kontaktovat uživatele:

Kolesá - moment dotiahnutia

Příspěvek od Paťo Zvolen »

Kde sa "dopátram" k info akým momentom sa doporučuje dotiahnuť matice na kolesách na Nive ?? Sú na to nejaké tabuľky pre každé auto - len sa k tomu akosi teraz neviem dopátrať.
Lada Niva 1.6 LPG - teraz pevne verím, že sa o ňu vzorne stará už nový majiteľ
Dacia Duster 4x4 vo výhľade
Uživatelský avatar
Roman
Příspěvky: 1285
Registrován: úte čer 01, 2004 09:18
Bydliště: Kralův Dvůr
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Roman »

Prirucka k VAZ2121 hovori : matice kol M12x1,25 min.62,4 max 77,1Nm
Roman
Uživatelský avatar
Marek89
Příspěvky: 1812
Registrován: úte úno 20, 2007 17:45
Bydliště: Čaňa, KE - Okolie
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Marek89 »

Klasická rada ma aký moment ?
Lada 2105

Vaz náš, ktorý si vyvarený
roztoč sa opäť kolesa tvoje,
buď jazda Tvoja na všetkých diaľniciach
a cestach, odpusť nám naše úpravy ako
i my odpúštame Tvoje neduhy a neuved nás
do pokušenia prejsť na inú značku a zbav
nás všetkých protivných techinkov STK.
NATURAL!
Uživatelský avatar
Saša
Příspěvky: 3359
Registrován: pon črc 09, 2007 16:08
Bydliště: Litoměřice

Příspěvek od Saša »

Marek89 píše:Klasická rada ma aký moment ?
Origo klíč na kola . "Sušinky" ať zaberou a "borci" trochu citu . Lada má poměrně měké dysky a dá se jim lehce ublížit (prohnout dosedací pochy) . Takto poškozená kola pak často praskají a šrouby škrtají o brzdové pakny .
Prostě maximálně do prvního vrznutí . Nemazat kónusovou část šroubu !
VAZ 2102 r.v.74 1984-1997 "Legenda"
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
kitcarcup
Příspěvky: 58
Registrován: úte říj 26, 2010 21:10
Bydliště: Šlapanice

Příspěvek od kitcarcup »

Klasická Lada ná moment utahování kolových šroubů doporučený 69Nm. Jinak minimální cca 60Nm a maximální kolem 75Nm. Co se týká udržby kolových šroubů, závit i 6tihran muziou být nakonzervovány-namazány. Ovšem dosedací kuželová plocha musí zustat suchá!!!
Lada 2102 Universál 1.198ccm - červená 418.958 km.(r1972)
Fiat BRAVO Formula 1.368ccm 104.1HP - červená 24.518 km (r2011-od novoty)

"LADA NIVA... v terénu je doma, jako SUV na silnici."
Cory
Příspěvky: 11573
Registrován: stř čer 14, 2006 17:14
Bydliště: Snina/Košice

Příspěvek od Cory »

Saša píše:dá se jim lehce ublížit (prohnout dosedací pochy)
Niekto znizi dosadaciu plochu, niekto zavity... mrgreen:
Lada 2171 Priora 1,6 MPi (2013), Lada 2105 v regenerácii (1985), Lada 21044 1,9 MPi (1998), Škoda Felícia 1,3 SPi - 40kw (1996), 2 x Babetta 210 (1984,1988), Simson 70 ccm (1989), Zetor 4011 (1966)
Uživatelský avatar
Křečík Barbuška
Příspěvky: 11033
Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
Bydliště: Brno

Příspěvek od Křečík Barbuška »

Zajímavé, závity čistím do sucha hadrem a kužel velice lehce mažu grafitkou :lol: .
Lada Granta Liftback 1,6 16V - skoro normální auto
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
kitcarcup
Příspěvky: 58
Registrován: úte říj 26, 2010 21:10
Bydliště: Šlapanice

Příspěvek od kitcarcup »

:arrow: Tak to přeju hodně štěstí...
Lada 2102 Universál 1.198ccm - červená 418.958 km.(r1972)
Fiat BRAVO Formula 1.368ccm 104.1HP - červená 24.518 km (r2011-od novoty)

"LADA NIVA... v terénu je doma, jako SUV na silnici."
Uživatelský avatar
Teepee
Příspěvky: 4269
Registrován: čtv bře 10, 2005 13:20
Bydliště: Praha západ
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Teepee »

Určitě by nebylo poprvé co byla vazelína i na kuželu a utahuju hodně s citem a zatím dobrý.
Ono jaksi, obzváště u předních kol vazelína nevazelína se to stejně zakousne. Vzadu tolik ne.
Ty momenty jsou v Tůmovi, u zadní nápravy, odpovídají příspěvku výše, píšou závit M12x1,25, Jmenovitý 68,7Nm, Maximální 72,5Nm, Minimální 58,9Nm.
Bílý LADA a okřídlená spol.
Uživatelský avatar
Křečík Barbuška
Příspěvky: 11033
Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
Bydliště: Brno

Příspěvek od Křečík Barbuška »

Tož dělám to tak od prvopočátku a narozdíl od jiných expertů mi kolo nikdy neupadlo 8) .
Lada Granta Liftback 1,6 16V - skoro normální auto
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
vintera
Příspěvky: 671
Registrován: úte bře 23, 2010 21:07
Bydliště: Podbořany

Příspěvek od vintera »

každý výrobce auta většinou dává k vozu i klíč na utahování kol, tedy jaký klíč k vozu dal, takovým se kola utahují. Právě velikostí (délkou) klíče a silou průměrného motoristy je zabezpečeno normové utažení.

Koupil jsem nedávno 04, v kufru ležel nádherný chromovaný utahovák s vysunovací rukojetí, skoro metr délky. No a všechny čtyři disky, respektive otvory pro šrouby, včetně rezervy, jsou samozřejmě zcela zarovnány do roviny. Disky jsou tak měkké, že vůbec nepopraskaly. Dojezdím letní gumy ještě týden a disky jdou proto do šrotu. Taky vzadu jemně škrtají šrouby o pakny.
Uživatelský avatar
Marek89
Příspěvky: 1812
Registrován: úte úno 20, 2007 17:45
Bydliště: Čaňa, KE - Okolie
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Marek89 »

No čo, človek sa učí na vlastnej blbosti. Ja som zadné doťahoval vysúvacím kľúčom a výsledok je ten, že letné majú pretlačené dosadacie plochy. Ale šrúby som trocha zbrúsil, čiže už nedrhnú.

Predtým keď som dotahoval klasickým, keď už bolo dosť, tak to vrzglo. Teraz už nie.
Lada 2105

Vaz náš, ktorý si vyvarený
roztoč sa opäť kolesa tvoje,
buď jazda Tvoja na všetkých diaľniciach
a cestach, odpusť nám naše úpravy ako
i my odpúštame Tvoje neduhy a neuved nás
do pokušenia prejsť na inú značku a zbav
nás všetkých protivných techinkov STK.
NATURAL!
TomasNM
Příspěvky: 198
Registrován: stř pro 23, 2009 14:58
Bydliště: Nové Mesto nad Váhom
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od TomasNM »

Sakra! 75Nm je max??? Ja to tahavam na 120Nm.
Citroen Evasion 2.1TD
vintera
Příspěvky: 671
Registrován: úte bře 23, 2010 21:07
Bydliště: Podbořany

Příspěvek od vintera »

právě dosedací kužel šroubu a disku a určité předpětí šroubu dané pružností materiálu disku o určitém tvaru v místě upevnění (otvoru) zaručují pevnost tohoto spoje. Tedy při deformaci otvoru a jeho okolí je porušena podstata jištění spoje.
Někteří výrobci používají i rovné kolové matky s vloženou kuželovou pérovou podložkou, nebo je podložka integrovaná s matkou.

Nejvíce je přetahování a deformace disků znát u strojů s větším záběrovým momentem, například zemědělských strojů. Deformované otvory disků vedou k neustálému povolování a dalšímu utahování až dojde k destrukci otvoru nebo šroubů. U auta jsem se setkal pouze jednou s vylomenými otvory šroubů disku. Proto bych disky se srovnanými otvory po nadměrném utahování dále nepoužíval.
Uživatelský avatar
Saša
Příspěvky: 3359
Registrován: pon črc 09, 2007 16:08
Bydliště: Litoměřice

Příspěvek od Saša »

Jedna fotka pro nebojácné . Tohle bylo přední! kolo na IVECO Daily . Když jsem to pak ukazoval řidičům ve firmě tak jim do smíchu nebylo . Takhle popraskané je to po celém obvodu . Čo chýbalo-milimetre a nebolo ich veľa .
VAZ 2102 r.v.74 1984-1997 "Legenda"
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
Odpovědět

Zpět na „Karoserie a ostatní“