Problém s ventilací/topením
Moderátor: Moderátoři
Půlku topení rozebrat můžu a už sem to v dubnu udělal, jenže mě to bylo prd platný, protože to co sem potřeboval sundat je na šroubech, který se povolujou z interiéru po sundání palubky. Ty máš ten servomotorek ten váleček s páčkou (?), jako ten jo ten by asi i vyndat šel, protože je jakoby nad tou konzolou, ale u mě je ten motorek taková krabička přímo na ose klapky utopenej vedle konzoly a mezi ním a konzolou je pár cm.
Mám tenhle:
Hm tak koukám, že dole sou ty šroubky dva, na ty nemám šanci se dostat
Tohle je ten válečkovej:
Mám tenhle:
Hm tak koukám, že dole sou ty šroubky dva, na ty nemám šanci se dostat
Tohle je ten válečkovej:
21113 >>> 21113 >>> 21113
Komu není rady, tomu není pomoci.
Komu není rady, tomu není pomoci.
- MartasBrno
- Příspěvky: 4442
- Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
- Bydliště: Brno
Hele a je vadnej opravdu ten motorek? Abys nestrávil dva dny montážníma pracema a nezjistil že někde upad drát. Zkoušel jsi ho nějak zapojit zkušebně? A nebo ho třeba nějak proklepat, nebo zalomcovat s tím mechanizmem co ovládá?
Sem chytrej až to bolí - nikdy jsem to neviděl, tak se jen ptám naslepo...
Sem chytrej až to bolí - nikdy jsem to neviděl, tak se jen ptám naslepo...
Jo, zkoušel sem měnit jinej blok SAUO a měřil jsem taky co jde na motorek při různejch polohách teplotního kolečka. Což dělalo to, že to na něj posílalo napětí a v jedný poloze teploty na něj nic nešlo a při točení kolečkem dál se to přepólovalo, což by měla bejt správná fce (snaha o točení motorkem tam a zpět).
Na hřídelku co jde z motorku do topení se dá dostat klíčem, zkoušel jsem s tím otáčet ale nejde to, patrně v tom motorku bude nějakej samosvornej převod (šnek). Když jsem to měl rozebraný, tak se spodní klapkou šlo hejbat, ale to přisuzuju vůli v mechanismu klapek.
Ještě k těm motorkům, myslím že mohly bejt záměnný, protože já na topení mám držák na ten válečkovej, kterej má v místě toho hranatýho jen další přepákování s destičkou, kdežto tenhle hranatej je přímo na místě tý destičky přímo na hřídelce hlavní klapky. CO mě ale nejde do hlavy, do toho hranatýho vedou 4 dráty (2 motorek, 2 čidlo), ale do toho válečku vedou jen dva, tudíž musí mít čidlo někde externě.
Na hřídelku co jde z motorku do topení se dá dostat klíčem, zkoušel jsem s tím otáčet ale nejde to, patrně v tom motorku bude nějakej samosvornej převod (šnek). Když jsem to měl rozebraný, tak se spodní klapkou šlo hejbat, ale to přisuzuju vůli v mechanismu klapek.
Ještě k těm motorkům, myslím že mohly bejt záměnný, protože já na topení mám držák na ten válečkovej, kterej má v místě toho hranatýho jen další přepákování s destičkou, kdežto tenhle hranatej je přímo na místě tý destičky přímo na hřídelce hlavní klapky. CO mě ale nejde do hlavy, do toho hranatýho vedou 4 dráty (2 motorek, 2 čidlo), ale do toho válečku vedou jen dva, tudíž musí mít čidlo někde externě.
21113 >>> 21113 >>> 21113
Komu není rady, tomu není pomoci.
Komu není rady, tomu není pomoci.
- MartasBrno
- Příspěvky: 4442
- Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
- Bydliště: Brno
To určitě jo, nějak to tu polohu znát musí. Ledaže by měl ten motorek jen dvě polohy a v sobě koncáky, což je ale holý nesmysl, ta regulace musí být plynulá.zelvotron píše:CO mě ale nejde do hlavy, do toho hranatýho vedou 4 dráty (2 motorek, 2 čidlo), ale do toho válečku vedou jen dva, tudíž musí mít čidlo někde externě.
Ano ten mám. Když máš ten "horní model" tak už mlčím, s tím nemám zkušenost.zelvotron píše:Tohle je ten válečkovej:
To i u mě sedí.Při namontovaným motorku sem s tou klapkou taky rukou nehnul.zelvotron píše:Na hřídelku co jde z motorku do topení se dá dostat klíčem, zkoušel jsem s tím otáčet ale nejde to, patrně v tom motorku bude nějakej samosvornej převod (šnek).
Ehm, nahoře nad tím válečkovým motorkem mám ještě na tý destičce nějaký dva dráty a nějaký "střívka" stočenej drát a snad nějaký rezistory. A to je asi na to zjištění polohy, protože když jsem motorek vyndal ven a jen ho držel v ruce a pomocník měnil na kolečku v kabině teplotu, motorek se sice točil, ale pořád dokola. Když pomocník otočil kolečkem opačně, změnil se chod na opačnou stranu. Ale točil dokola
Na prodej přebytečné N.D. na Ladu 111: http://forum.ladaklub.com/viewtopic.php ... rod%C3%A1m
znamení : KozoHroch
znamení : KozoHroch
No pozor, tam vepředu jsou v topení taky rezistory větráku (obdélníkovej čtyřpólovej konektor 2x2), ty s tím nesouvisí (dá se na ně dostat dobře, copak se ale někdy někomu narozdíl od toho bazmeku porouchaly?).
Jak jsem psal, s tím válečkem máš pravdu, na ten se asi s trochou sebezapření dá, jenže tenhle hranatej je asi tak 5cm pod úrovní toho válečku a to je průser.
S tím jak se ti to točilo dokola, to myslím že si odpojil to čidlo, který je vlastně potenciometr a na základě aktuálního odporu to určuje polohu motorku a tudíž klapek.
Jak jsem psal, s tím válečkem máš pravdu, na ten se asi s trochou sebezapření dá, jenže tenhle hranatej je asi tak 5cm pod úrovní toho válečku a to je průser.
S tím jak se ti to točilo dokola, to myslím že si odpojil to čidlo, který je vlastně potenciometr a na základě aktuálního odporu to určuje polohu motorku a tudíž klapek.
21113 >>> 21113 >>> 21113
Komu není rady, tomu není pomoci.
Komu není rady, tomu není pomoci.
Netvrdím že tohle ... ale některá (VW , audi - všechna) serva se při náhodném protočení dokola zničí . Ne samotná mechanika , ale potenciometr uvnitř udávající úhel natočení .plavec píše:Když pomocník otočil kolečkem opačně, změnil se chod na opačnou stranu. Ale točil dokola
VAZ 2102 r.v.74 1984-1997 "Legenda"
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
Možná je to trochu "spekulace", ale nelze vyloučit, že zpětnovazební smyčka regulace teploty se uzavírá přes termistor ve stropu vozu. K této domněnce jsem došel, když jsem si vzpoměl, že tu někdo psal, že mu regulace "chodí" pouze dvoupolohově. To by se mohlo stát, kdyby neběžel motorek ofukující termistor.MartasBrno píše:To určitě jo, nějak to tu polohu znát musí. Ledaže by měl ten motorek jen dvě polohy a v sobě koncáky, což je ale holý nesmysl, ta regulace musí být plynulá.zelvotron píše:CO mě ale nejde do hlavy, do toho hranatýho vedou 4 dráty (2 motorek, 2 čidlo), ale do toho válečku vedou jen dva, tudíž musí mít čidlo někde externě.
- MartasBrno
- Příspěvky: 4442
- Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
- Bydliště: Brno
Aha. No, jenže to by to fungovalo tak, že by auto vyhodnotilo např. zimu, tak by naplno (protože by neumělo jinak) otevřelo klapku, foukalo maximálně horký vzduch a až by auto zjistilo že už je teplo, tak by klapku zase zavřelo. Připadne mi to horší než spojitá proporcionální regulace. Ale nevím, co tam skutečně je.Petr HC píše:Možná je to trochu "spekulace", ale nelze vyloučit, že zpětnovazební smyčka regulace teploty se uzavírá přes termistor ve stropu vozu. K této domněnce jsem došel, když jsem si vzpoměl, že tu někdo psal, že mu regulace "chodí" pouze dvoupolohově. To by se mohlo stát, kdyby neběžel motorek ofukující termistor.MartasBrno píše:To určitě jo, nějak to tu polohu znát musí. Ledaže by měl ten motorek jen dvě polohy a v sobě koncáky, což je ale holý nesmysl, ta regulace musí být plynulá.zelvotron píše:CO mě ale nejde do hlavy, do toho hranatýho vedou 4 dráty (2 motorek, 2 čidlo), ale do toho válečku vedou jen dva, tudíž musí mít čidlo někde externě.
To, že ot někomu chodí "dvoustavově" by snad mohlo ukazovat na vadu teplotního čidla.
Jsou to jen domněnky.
Tam je někde nějaký motorek ofukující termistor?
Částečně Ti již odpověděl Mirozv. Já mohu dodat jen to, že proporcionální regulace (ev. PID) by v tomto případě asi byla přepych. Ve vozech řady 211x jsou minimálně dva druhy regulace (usuzuji podle čelních panelů a více druhů motorků na ovládání klapky) . Domnívám se ,že to pracuje (v případě dvouvodičového motorku) na principu šířkově řízených impulzů přiváděných na motorek. Šířka (a střída) je vyhodnocena procesorem ze žádané teploty nastavené na panelu a z hodnoty sejmuté termistorem ve stropu. Neběží-li motorek u termistoru, vznikne velké t.zv dopravní zpoždění regulace s důsledkem efektu nespojité regulace. Zatím jsem nikde nenašel informace, vedoucí k potvrzení nebo vyvrácení mých poznatků (snad to někde na ruských webech najdu).MartasBrno píše: Aha. No, jenže to by to fungovalo tak, že by auto vyhodnotilo např. zimu, tak by naplno (protože by neumělo jinak) otevřelo klapku, foukalo maximálně horký vzduch a až by auto zjistilo že už je teplo, tak by klapku zase zavřelo. Připadne mi to horší než spojitá proporcionální regulace. Ale nevím, co tam skutečně je.
P.S. Dodám jen to, že podobně mám řešenu regulaci teploty ve skleníku a funguje to.