a v tvem kraji v tuzexu se sehnat daji?Saša píše:Ano má .bril píše:každý olcit???? diky
Chladic oleja
Moderátor: Moderátoři
Tak tak . A proto se někdy chladiče oleje dávají dovnitř chladičů vody . Voda se zahřívá mnohem rychleji než olej a tak pomáhá olej rychleji ohřát . A za provozu potom voda olej zase chladí .peet2101 píše:Voda je chladnější než olej.
VAZ 2102 r.v.74 1984-1997 "Legenda"
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
Bohužel někdy se stane, že jedno, nebo druhé přestane těsnit, náplně se smíchají a průser je na světě. Tohle se stalo kamarádovi na Corse.Saša píše:proto se někdy chladiče oleje dávají dovnitř chladičů vody . Voda se zahřívá mnohem rychleji než olej a tak pomáhá olej rychleji ohřát . A za provozu potom voda olej zase chladí .
- Atex
- Příspěvky: 1826
- Registrován: sob led 13, 2007 17:22
- Bydliště: Frýdek-Místek
- Kontaktovat uživatele:
Jak jiste vite, mam olejovy chladic pred vodnikem v masce. Zvedave jsem to zkousel po jizdach a je to uzasne. Jedna pulka je horka, ze na tom skoro nejde udrzet ruka druha o par cm vedle zase uplne studena. Kdyz mam zaplou saharu, vodni chladic je v techto mistech take studeny. Mam za to, ze Ladacky vetrak je fakt frajer a bezproblemove zchladi jak vodni tak olejovy.
Fiat Coupe 16VT+ - T3/4 powered - Simota intake, Big intercooler - Prosport EBC + Defi Boost Gauge - Free 2.5' exhaust - ext. Wastegate, Walbro 255 - Unit managed by lanciahf.eu
Lada 2106, 2006 - 2013 Konec
Bratrstvo Vana Tallinn
Lada 2106, 2006 - 2013 Konec
Bratrstvo Vana Tallinn
Chce to termostat i na olej . Olej totiž musí být horký aby dobře mazal , jak již spomínal Marek . 100-120°C
VAZ 2102 r.v.74 1984-1997 "Legenda"
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
to je zvláštní, v příručce pro obsluhu jsem se dočetl, že teploměr oleje signalyzující sto stupňů hlásí odlehčit motoru a při sto dvaceti již hrozí poškození pro ztrátu viskozity. tak nevím, jestli chladit nebo udržovat kritickou teplotu. Domnívám se, že mnohem víc motorů se zadřelo při teplotě vysoké, než nízké.
Z ktoreho roku je ta prirucka, pre ake auto a o aky olej sa jedna?vintera píše:v příručce pro obsluhu jsem se dočetl
Lada 2171 Priora 1,6 MPi (2013), Lada 2105 v regenerácii (1985), Lada 21044 1,9 MPi (1998), Škoda Felícia 1,3 SPi - 40kw (1996), 2 x Babetta 210 (1984,1988), Simson 70 ccm (1989), Zetor 4011 (1966)
- Atex
- Příspěvky: 1826
- Registrován: sob led 13, 2007 17:22
- Bydliště: Frýdek-Místek
- Kontaktovat uživatele:
Ja mam termostat, mam i budik teploty oleje, az ho tam budu mit, tak budu informovat, kde se to drzi...
Fiat Coupe 16VT+ - T3/4 powered - Simota intake, Big intercooler - Prosport EBC + Defi Boost Gauge - Free 2.5' exhaust - ext. Wastegate, Walbro 255 - Unit managed by lanciahf.eu
Lada 2106, 2006 - 2013 Konec
Bratrstvo Vana Tallinn
Lada 2106, 2006 - 2013 Konec
Bratrstvo Vana Tallinn
desky už to nemá, hádám tak rok 65, je to příručka pro automobilisty a traktoristy, taková všeobsahující s tabulkami různých strojů, aut, zem. strojů, převody měr, častečně strojnickými tabulkami apod. Oleje v té době popisované jsou uváděny i aditivované. Je pravdou, že doba postoupila, ale v době vývoje fiatu 124 (lady) nic jiného stejně nebylo. Dnes je spíše problém tyhle "staré" stroje namazat olejem, který příliš neřídne při vysokých teplotách a neklesá tlak oleje, jak se setkávám. Proto zřejmě se používají i chladiče oleje.
- Luděk Musil
- Příspěvky: 10637
- Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
- Bydliště: Vyškov/Rašov
- Kontaktovat uživatele:
To máš sice pravdu, ale silnice bude pořád silnicí ...radek mb píše:řídit se knihou z roku 65,to je stejné jako jezdit podle autoatlasu z roku 65.Ne že by to nešlo,ale....
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13; 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá -> 16-?; Vesta SW cross barvy Phantom (19) 20-?; 21011 - veterán (75) 12-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
radek mb, naopak je dobře, že šťouráš, to je přesně cílem diskuse, říká se "víc hlav, víc ví".
Jinak disponuji již pouze stroji vyrobenými či vyvinutými tak do roku 65, což je i lada. Prošlo mi rukama už pár vylágrovaných aut, ale nikdy mi žádný majitel netvrdil, že ho zadřel kvůli tomu, že měl málo zahřátý olej. Olej je dle zkušeností při normálním provozu tak o dvacet st. teplejší než voda. Když má olej 120, má voda většinou 100 a pak už jde do tuhýho. Většina teploměrů oleje co jsem viděl, má už 120 st. jako hranici provozu.
Tím nechci tvrdit, že není možná i vyšší teplota (vzduchem chlazené) ale ne každý motor je na to stavěný a snese trvalou zátěž (sportovní, upravené), potom je nutný i chladič.
Měl jsem problém spíše najít olej, který vydrží tyto teploty bez ztráty viskozity ( tlaku mazání) právě u vzduchem chlazených ( F126, RS09, otcit) a extrémně zatížených (Z 50 S), kde teplota oleje se blíží 120 st. Do fiata jsem se tehdy trefil, jenom oltcit se mi tenkrát nepovedl ( z opačného důvodu) a byla oprava. Do traktorů mi poradil olej Marek a dobře, ani jsem mu nepoděkoval, což napravuji.
jinak zastávám názor, že chladič oleje s termostatem (funkčním) zcela určitě prodlouží životnost motoru a brání jeho poškození zadřením.
Jinak disponuji již pouze stroji vyrobenými či vyvinutými tak do roku 65, což je i lada. Prošlo mi rukama už pár vylágrovaných aut, ale nikdy mi žádný majitel netvrdil, že ho zadřel kvůli tomu, že měl málo zahřátý olej. Olej je dle zkušeností při normálním provozu tak o dvacet st. teplejší než voda. Když má olej 120, má voda většinou 100 a pak už jde do tuhýho. Většina teploměrů oleje co jsem viděl, má už 120 st. jako hranici provozu.
Tím nechci tvrdit, že není možná i vyšší teplota (vzduchem chlazené) ale ne každý motor je na to stavěný a snese trvalou zátěž (sportovní, upravené), potom je nutný i chladič.
Měl jsem problém spíše najít olej, který vydrží tyto teploty bez ztráty viskozity ( tlaku mazání) právě u vzduchem chlazených ( F126, RS09, otcit) a extrémně zatížených (Z 50 S), kde teplota oleje se blíží 120 st. Do fiata jsem se tehdy trefil, jenom oltcit se mi tenkrát nepovedl ( z opačného důvodu) a byla oprava. Do traktorů mi poradil olej Marek a dobře, ani jsem mu nepoděkoval, což napravuji.
jinak zastávám názor, že chladič oleje s termostatem (funkčním) zcela určitě prodlouží životnost motoru a brání jeho poškození zadřením.
- MartasBrno
- Příspěvky: 4442
- Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
- Bydliště: Brno
Možná amaterský dotaz: Myslíte si (nebo jste přesvědčeni) že výše zmíněný systém dvojitého chladiče vyrovnávající teplotu vody a oleje problouží životnost a ulehčí motoru vozu, který s tímto původně nebyl konstruován? Jeho výhody chápu jako rychlejší (rovnoměrnější) ohřev oleje od vody a potom udržování vhodné provozní teploty, ale nedokážu nijak posoudit, jestli by to třeba právě ladě prospělo nebo ne. Nepředpokládám, že by se taková úprava vyplatila ekonomicky, ale technicky mne to zaujalo.
Jako první chybka mne napadá, že by se změnila jakási "střední provozní teplota" oleje z té divoké na jinou, termostatovanou. Jen nevím, jestli to může neprospět.
Jako první chybka mne napadá, že by se změnila jakási "střední provozní teplota" oleje z té divoké na jinou, termostatovanou. Jen nevím, jestli to může neprospět.
