Polyuretanové silentbloky přední nápravy

Moderátor: Moderátoři

Uživatelský avatar
zelvotron
Příspěvky: 6276
Registrován: čtv lis 23, 2006 10:32
Bydliště: Praha

Příspěvek od zelvotron »

Jsem sem omylem kliknul :D

Ale jak sem viděl to vyztužení, tak mě hnedka napadlo, že je to na nic, takhle na konci, ještě před přečtením Drobkových příspěvků, ale když se nad tím zamyslí tak je fakt, že síly od těch krajních šroubů můžou vůči okrajům vytvářet moment a potom by to zesílení mělo smysl. Otázka ovšem jestli ty šrouby nejsou umístěný tak, aby byly v ose L profilu vytvořenýho tím lemem a tudíž ho namáhaly jen na ohyb, nikoliv na krut, jak sem naznačil (samozřejmě zjednodušený). Další věc je ta, že těleso samotnýho čepu má velkou tuhost a tudíž jestli ten konec ramene nezpevňuje samo o sobě dostatečně.
21113 >>> 21113 >>> 21113

Komu není rady, tomu není pomoci.
Drobek81
Příspěvky: 2129
Registrován: pon lis 01, 2004 19:47
Bydliště: Brno-Vyškov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Drobek81 »

Zelva: njn, jenze jak tam chces vyvolat pridavny moment? Druhy cep je uchycen v hornim rameni a sila pusobi vzdy v ose spojnic os kulovych ploch, podle kterych se cepy naklapeji...proto rikam, ze neni mozne dosahnout pridavnych momentu, ktere by rameno "kroutily". Spodni rameno bude namahano na ohyb presne jak jsi naznacil - od pruziny pusobi sila do ulozeni silentbloku a do cepu - v cepu pusobi pouze v jeho ose!
A to, ze jsou pouzity srouby pevnostni tridy 10.9 ma jiny duvod, rozhodne to neni z duvodu tahoveho namahani, ale z duvodu namahani na strih (brzdeni, zataceni, popr. brzdeni pri zataceni). Pokud jsou pouzity bezne pouzivane srouby (tridy 5.6 - 8.8) tak muze dojit k "posunuti" cepu v dusledku degradace materialu techto nevhodnych sroubu umerne pevnosti sroubu) a cep se "posune" z montazniho mista. Ale to je nestandartni situace vyvolana umele nevhodnym servisovanim. Pak muze cep srouby i prestrihnout (v dusledku deformace vnejsi casti ramene)...Predstavy a teorie o pusobeni nejakych sil vne ramene (da se zjednodusit na nosnik - trebas 2) sou zcestne. Proto sem psal, ze jedina vyztuha ktera pomuze, je vyztuha lemu ramene.
Moudrost nepřichází vždy s věkem. Někdy věk přichází sám.
Starý dům a mladá žena - hojnost práce zaručena.
Práce vyžaduje čím dál větší vzdělání, vzdělání čím dál větší práci.
Uživatelský avatar
zelvotron
Příspěvky: 6276
Registrován: čtv lis 23, 2006 10:32
Bydliště: Praha

Příspěvek od zelvotron »

No ta výztuha má smysl, pokud by se to rozložilo na dva nosníky v místě čepu spojený nosníkem dalším, kterej končí tak, že ty dva nosníky zatěžuje mimo osu momentu setrvačnosti, potom by v nich došlo k namáhání na krut - vznik toho modrýho momentu. Na druhou stranu konstrukce toho ramene by tohle asi měla vyloučit, protože je takový namáhání nevýhodný. Ten čep je tam vsazenej shora nebo zdola? (jestli se přenos namáhání od něj dá chápat jako spojitý zatížení okolo díry, nebo jako tři síly v těch šroubech, ale to na věci zase tolik nemění, je to pořád osově souměrný).
21113 >>> 21113 >>> 21113

Komu není rady, tomu není pomoci.
Dusan
Příspěvky: 3936
Registrován: stř čer 02, 2004 17:29
Bydliště: Kosice-okolie

Příspěvek od Dusan »

hm 30rokov to vyrabaju a je to OK jedina zmena ktoru urobili ze domontovali doraz.
Drobek81
Příspěvky: 2129
Registrován: pon lis 01, 2004 19:47
Bydliště: Brno-Vyškov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Drobek81 »

je strcenej zespod...prave aby ho nedrzely jen srouby (drzi vlastne veskerou silu). Cep je ze statiskeho hlediska kloub a ten nevyvolava zadny pridavny moment. Navic sila je rozlozena do stykove plochy cepu a k zadnemu namahai na ohyb nedochazi, to by muselo byt rameno po cele delce stejne siroke...tvar ramene je dan charakterem zatizeni a dle meho nazoru je vice nez spravny, dle silovych pomeru (i prolisy ve spodni casti ramene jsou dulezite)...
To co jsi popsal tam nenastava, maximalne by mohl byt material namahan mezi cepem a lemem na strih...ale vzhledem k tomu, ze tam pusobi max. sila hmotnosti auta (+-15kN) tak tato sila nezpusobi namahani na strih, jelikoz drive dojde k deformaci ramene mezi pruzinou a cepem - proto ma vyznam zesileni lemu :!: Dalsi veci je, ze pak se horni rameno dotkne dorazu a ten jej utlumi a nepusti dale - spodni rameno je tim padem chraneno a maximalni sila na nej pusobici je sila od pruziny stlacene prave na maximalni (dorazovou) hodnotu...

A pokud by doslo k vetsimu zatizeni, pak je to z praktickeho hlediska jedno, to uz neni provozni pripad ale havarijni stav a tam ani klasicka PP kde plati eulerovske vztahy neplati ale to uz je oblast plasticity a na to teoreticke uvahy nelze aplikovat a navic takove ramena by zaslouzily vymenu i s pokrivenou napravnici a karoserii :))
Moudrost nepřichází vždy s věkem. Někdy věk přichází sám.
Starý dům a mladá žena - hojnost práce zaručena.
Práce vyžaduje čím dál větší vzdělání, vzdělání čím dál větší práci.
vintera
Příspěvky: 671
Registrován: úte bře 23, 2010 21:07
Bydliště: Podbořany

Příspěvek od vintera »

kdysi sem na služební ladě na poli o kámen nalomil spodní pravé rameno, ale to už mělo 200t a bylo z poloviny shnilé, nové prasknout v "normálním" provozu nemůže. Otázka je, co je normální provoz.
Uživatelský avatar
zelvotron
Příspěvky: 6276
Registrován: čtv lis 23, 2006 10:32
Bydliště: Praha

Příspěvek od zelvotron »

Drobek. nevím jestli si mě dobře pochopil, myslel jsem to tak, kdyby zjednodušeně to rameno bylo jako žepřík se třema špruclema, na jedný šprucli chycenej do nápavnice, na druhý šprucli pružina a na třetí čep, potom by v těch podélných nosnících vzniknul krut, za předpokladu, že by ty šprucle byly vetknutý nebo tak nešikovně zakončený, že by ty nosníky zatěžovaly mimo osu, to s čepem nesouvisí.

Jenže ve skutečnosti to takhle není a jestli je ten čep zespoda, což je logický, tak v podstatě spojitě přenáší zatížení po obvodu otvoru a ty momenty tam nevznikají. Přitom mi přijde, že pouzdro toho čepu má takovou tuhost, že konec ramena vyztužuje samo o sobě i v případě, kdyby tam ke vzniku těch momentů došlo. Takže ta výztuha na konci smysl nemá.

Jediná věc co by mohla přinést do ramene mimoosový zatížení je příčnej stabilizátor, ale od něj budou síly řádově menší, takže taky moc nepřipadá v úvahu.
21113 >>> 21113 >>> 21113

Komu není rady, tomu není pomoci.
Drobek81
Příspěvky: 2129
Registrován: pon lis 01, 2004 19:47
Bydliště: Brno-Vyškov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Drobek81 »

zelvotron píše:Jediná věc co by mohla přinést do ramene mimoosový zatížení je příčnej stabilizátor, ale od něj budou síly řádově menší, takže taky moc nepřipadá v úvahu.

mno v pripade pouziti dvojiteho stabiku by stalo za uvahu zesilit lem toho ramene (ze strany uchyceni stabiku) pripadne jeho uchyceni zesilit celkove...
Moudrost nepřichází vždy s věkem. Někdy věk přichází sám.
Starý dům a mladá žena - hojnost práce zaručena.
Práce vyžaduje čím dál větší vzdělání, vzdělání čím dál větší práci.
Uživatelský avatar
Saša
Příspěvky: 3359
Registrován: pon črc 09, 2007 16:08
Bydliště: Litoměřice

Příspěvek od Saša »

Viděl jsem naprasklé dolní rameno , dokonce na své 043 , ale ta měla odjeto tehdy něco přes 350 000 km . Prasklina byla na "přední" straně ranene a kupodivu sezhora v místě příčky spojující oba "boky" . Po zjištění zavařeno na voze (CO-čkem) další šíření lomu nezaznamenáno .
VAZ 2102 r.v.74 1984-1997 "Legenda"
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
Drobek81
Příspěvky: 2129
Registrován: pon lis 01, 2004 19:47
Bydliště: Brno-Vyškov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Drobek81 »

Saša píše:Prasklina byla na "přední" straně ranene a kupodivu sezhora v místě příčky spojující oba "boky"
tak to same sem mel na sve prvni 2105 - sem si toho vsiml pri vymene blatniku tak sem to obrousil a zavaril a od te doby take v pohode... prasklina byla po cele "vysce" lemu a zastavila se pred radiusem ohybu. Mozna dusledek unavy materialu, pripadne narazu... Od te doby sem to uz nikde nevidel tak sem to prisuzoval nejake "rane" v provozu ale vidno, ze to asi neni ojedinely pripad :idea:
Moudrost nepřichází vždy s věkem. Někdy věk přichází sám.
Starý dům a mladá žena - hojnost práce zaručena.
Práce vyžaduje čím dál větší vzdělání, vzdělání čím dál větší práci.
Uživatelský avatar
Roman
Příspěvky: 1285
Registrován: úte čer 01, 2004 09:18
Bydliště: Kralův Dvůr
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Roman »

Popisovanu prasklinu mal aj Myso na zelenom ziguliku, ked sme ho priviezli. Stav km nebol znamy, ale u posledneho majitela dost jazdil po roliach. Tiez sme to COckom zavarili a do vymeny ramien s tym neboli ziadne problemy.
Roman
Odpovědět

Zpět na „Zajímavé úpravy a vylepšení“