Baterka

Free pokec (aj keď Ondra 07 by to celé zmazal)

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět

Kde koupit baterku

V internetovém E-shopu kvůli lepší ceně
4
11%
V kamenném obchodě, i za vyšší cenu
23
62%
Je to jedno
7
19%
Nevím...
3
8%
 
Celkem hlasů: 37

Uživatelský avatar
ra100
Příspěvky: 141
Registrován: ned zář 21, 2008 11:05
Bydliště: Levoča

Příspěvek od ra100 »

Maysner píše:sklad banner mam ani ne kilak od baraku, takze az budu kupovat baterku pro sebe, pujdu rovnou tam
ja som teraz vyhadzoval bannerku rok výroby 37/1999 čestné pionierske.
Marek
Příspěvky: 5315
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Příspěvek od Marek »

Tak jsem si vyčlenil víkend na hokuspokus s mojí baterkou.

Nejprve jsem ji úplně nabil (nabíječkou se stabilizovaným výstupem 14,4V) a potom ji vybíjel konstantním proudem 10A (dvě žárovky H4 paralelně - 2x dálkové vlákno, tedy (2x60)W / 12V = 10A). Jednoduše tak lze určit kapacitu akumulátoru - v okamžiku poklesu napětí na 10,5V (akumulátor považován za vybitý) se odečte čas vybíjení a je to. Vzhledem k tomu, že baterka má psáno 74Ah a není už v nejlepší kondici, předpokládal jsem, že aspoň dvě třetiny kapacity má (tudíž žárovky by měly svítit aspoň pět hodin, než napětí poklesně pod 10,5V).
Po dvou hodinách vybíjení bylo napětí 11,6V. "Vypadá to nadějně", řekl jsem si..... Jaké však bylo moje překvapení, když po necelých čtyřech hodinách bylo napětí 7 voltů a pochopitelně žárovky nesvítily, nýbrž "žhavily". Odhaduji tedy, že kapacita mého akumulátoru je maximálně někde kolem 25Ah, což nejsou předpokládané dvě třetiny, leč třetina pouze jedna.

Nasypal jsem tam sice Amper Plus, ale moc se obávám, že v tomto stavu baterky je to opatření naprosto pozbývající smyslu. Nechal jsem to tam dva dny působit, jak píše návod, teď baterku přes noc nabiju a ráno hurá do práce (doufám, že né pěšky :-D).
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Uživatelský avatar
Petr HC
Příspěvky: 2295
Registrován: stř lis 21, 2007 11:27
Bydliště: Hořice

Příspěvek od Petr HC »

Marek píše: Po dvou hodinách vybíjení bylo napětí 11,6V. "Vypadá to nadějně", řekl jsem si.....
Ona ta startovací schopnost baterky není ani tak o kapacitě, jako o vnitřním odporu (Ri). Pokud jsi těch 11,6 V naměřil při zátěži 10 A a napětí po odlehčení stoupne např. na 11,7, znamená to ,že Ri baterie je 0,1 / 10 tedy 0,01 ohmu. To znamená, že při typickém startovacím proudu 500 A (odhaduji pro 2 l diesel) na tomto Ri vznikne úbytek 500 x 0,01 což je 5 V .Napětí na starteru bude cca 7 V ,což by mělo ještě motor natočit (u nové baterie to bývá 8 – 9,5 V). Jsi –li s napětím baterie pod 12 V – tedy v lineární části vybíjecí charakteristiky, pak tento výpočet dost přesně „sedí“. Nelze to měřit v ohybu charakteristiky ke konci nabíjení. A pokud se toto měření bude shodovat i na „odstáté“ baterce po 2 – 4 dnech pak by měla zimu přežít (zvláště, pokud je vůz garážovaný). Skutečné hodnoty si jistě vypočteš sám.
Tak ať se to podaří.
Uživatelský avatar
Saša
Příspěvky: 3359
Registrován: pon črc 09, 2007 16:08
Bydliště: Litoměřice

Příspěvek od Saša »

Tak tak . Vše závisí od toho "Ri" . K nastartování motoru nové Avie (Cumins oběm 3900 ccm) při - 30°C ! "vysaje" přepočítaně startér pouhých 1.6 Ah ! (údaj ze skušebny motorů) . Pokud je ake baterie starší (stářím se Ri zvětšuje) tak nemá možnost startéru dodat potřebný proud a kapacita třeba 25Ah je "jí" k ničemu .
Jsem ovšem zvědav na účinek "bateriových steroidů" .
VAZ 2102 r.v.74 1984-1997 "Legenda"
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
Uživatelský avatar
Teepee
Příspěvky: 4307
Registrován: čtv bře 10, 2005 13:20
Bydliště: Praha západ
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Teepee »

Pak je tu ještě drobnost. Kapacita aku se zpravidla udává jako C20. Tzn. při vybíjení proudem odpovídajícím 1/20 kapacity. U 74Ah proud 3,7A by měl vytrvat 20 hodin.
Když jsi použil cca 10A bude vybíjecí doba i u fungl nového AKU trvat ve výsledku méně než 7,4 hod.
Bílý LADA a okřídlená spol.
Marek
Příspěvky: 5315
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Příspěvek od Marek »

To všechno vím, díky za připomenutí.

Zajímalo mě, jak se bude chovat v zátěži ani malé, ani velké. Tedy 10 Ampér mi přišlo jako "zlatý střed". Navíc vybíjení žárovkami má výhodu v tom, že na nich jasně vidím, že jimi proud protéká (nemusím ho měřit) a že hodnota proudu se prakticky nemění (plus minus půl Ampéru není pro toto měření podstatné).
Po dvou hodinách vybíjení měla baterka při zátěži 10 A napětí 11,6 V, po odpojení zátěže napětí přelezlo 12,2 V během jedné minuty. Připojil jsem tedy žárovky zpátky a vybíjel další dvě hodiny. Když jsem k tomu přišel (celkový čas vybíjení cca 4 hodiny), bylo při připojené zátěži napětí 7 V a protékal proud cca 5,5 A (žárovky pochopitelně svítily podstatně slaběji) a po jejich odpojení nevylezlo napětí přes 9 V ani po pěti minutách. Tak jsem usoudil, že toho má holka asi dost.

Nabíjel jsem ji stabilizovaným napětím 14,4 V (zpočátku tam tekl proud přes 12 Ampér, ale rychle se snižoval). Po dvou hodinách nabíjení byl nabíjecí proud kolem 5 Ampér. Nechal jsem baterku na nabíječce skoro 40 hodin, takže pokud je schopna do sebe něco dostat, pak právě teď to muselo být to maximum. Po 40 hodinách nabíjení bylo svorkové napětí 14,3 V (na těch "magických" 14,4 V to prostě nevylezlo, ale co bych chtěl po baterce v takovém stavu) a protékal víceméně udržovací proud asi 50 mA. Tudíž baterku lze považovat za nabitou.

Dal jsem ji do auta a normálně nastartoval, jako kdykoli předtím. Takže podle mne se nic zásadního nezměnilo jak v kladném, tak v záporném smyslu. Jak to bude dál nedovedu odhadnout, uvidíme.

Auto garážuju, s tím problém nemám, navíc v garáži můžu i topit, kdyby bylo třeba. Problém ovšem může nastat v okamžiku, kdy pojedu na víkend za dětmi. Dojedu k rodičům v pátek podvečer a do nedělního podvečera auto stojí na parkovišti. Jakmile poklesne teplota někam hlouběji pod nulu, bojím, bojím bojím......





Petr HC píše:Napětí na starteru bude cca 7 V ,což by mělo ještě motor natočit (u nové baterie to bývá 8 – 9,5 V).
Ono je to trochu jinak. Motor by to teoreticky roztočit mělo, jenže on nenaskočí. Poklesne-li totiž palubní napětí pod 9 V, řídicí jednotky nedostávají šťávu (mají zpětnovazební vstupní napájecí členy se stabilizací na 9 V a pokud toto napětí nemají, nastupuje nouzový režim). Zlatý karburátory............. :wink:.
Já jsem dosud nikdy neměl problém s tím, že by baterka s motorem neotočila. Otočí s ním vždycky a vždycky nastartuju. Mám jiný problém. Motory TDi od VW mají přímé vstřikování a tudíž nežhaví. Jejich žhavení se aktivuje až při teplotě kolem nuly a nižší, čili pokud je teplota chladicí kapaliny výše než asi +5°C, motor nevyužívá žhavení. Zejména u horkého motoru je problém, že nechce naskočit, i když se roztáčí. Jde totiž o to, že když naftový motor nemá žhavení, potřebuje velké roztáčení otáčky startéru (kde není teplota, musí být velký točky, aby se stlačovaný vzduch dobře ohřál a došlo ke kvalitnímu vznícení). A můj motor se točí bez problému, jenže díky "líné" baterce jsou roztáčecí otáčky malé a teplý start je mizerný. Se studeným startem není problém, tam i bez žhavení naskočí na brnk i při nule stupňů. Co to ale udělá při -20°C, kdy žhavení je aktivní přes 10 sekund, motor ztuhlý a odpory jako prase, to taky radši nedomýšlím.


_______________________________________________________________________

První poznatky:

Včera (pondělí, první den po "ozdravné kúře") jsem ráno normálně nastartoval, dojel do práce, odpoledne domů. Tedy dvě krátké cesty cca á 4 km. Dnes ráno (auto stálo 16 hodin v garáži) jsem před odjezdem do práce změřil napětí na baterce. Voltmetr mi ukázal 12,8 V, což je hodnota, na kterou se tato baterka NIKDY předtím nedostala, a to ani při nabíjení pomocí nabíječky. Po takovém stání mívala běžně maximálně 12,4 V, často i méně. Další subjektivní dojem - motor se při startování roztáčí PODSTATNĚ svižněji než předtím (a to si před startem přižhavil, čili nějakou část energie spálily svíčky).
Nechci malovat Paroubka na vrata, ale řekl bych, že něco se na té baterce změnilo. Napadá mě, jestli steroid Amper Plus by mohl být opravdu natolik prospěšný a způsobit takovou opravdu dost markantní změnu? Nebo jestli baterce pomohlo hluboké vybití a poté kvalitní nabití? Nevím, ale rád bych věřil tomu, že výsledek mojí práce nepřišel nazmar a že baterka mi ještě nějakou chvíli poslouží.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
rezna
Příspěvky: 203
Registrován: úte pro 19, 2006 19:03
Bydliště: Olomouc

Příspěvek od rezna »

vlozim sem dotaz - zahledl jsem v ramci vlakna diskuzi o tom jak by se spravne mela kupoovat baterka - tedy nechat si ji nalit az pri koupi - otazka zni - mate nekdo zkusenosti s kvalitnim baterkovym obchodem v olomouci - jedna z veci co je potreba do sharana zainvestovat je prave baterka - ale skoda koupit prvni co prijde pod ruku ze :)
Wolf
Příspěvky: 1246
Registrován: úte čer 01, 2004 11:14
Bydliště: Kraj Lučanů
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Wolf »

Marek píše:Nechci malovat Paroubka na vrata, ale řekl bych, že něco se na té baterce změnilo. Napadá mě, jestli steroid Amper Plus by mohl být opravdu natolik prospěšný a způsobit takovou opravdu dost markantní změnu? Nebo jestli baterce pomohlo hluboké vybití a poté kvalitní nabití? Nevím, ale rád bych věřil tomu, že výsledek mojí práce nepřišel nazmar a že baterka mi ještě nějakou chvíli poslouží.
:D Kéž bych se pletl, ale i trpícímu se obvykle před smrtí uleví, tak ještě nejásej :D
Uživatelský avatar
Acibuk
Příspěvky: 1006
Registrován: ned lis 06, 2005 22:01
Bydliště: u maminky

Příspěvek od Acibuk »

Pán v Hodolanech, na jméno si nevzpomenu, zjistím:) Josef Vyroubal, Škoda díly na Chválkovické. Rodinný známý, nikdy žádný problém.
zde
Kua vsecko hraje pro ty podnikatelse zazobane prasata ....

Tak a už zbývá jen ten Jelen a můžeme vytáhnout oponu.
Dostal ste Bludišťáka!
Klikněte zde pro zobrazení.
rezna
Příspěvky: 203
Registrován: úte pro 19, 2006 19:03
Bydliště: Olomouc

Příspěvek od rezna »

Acibuk píše:Pán v Hodolanech, na jméno si nevzpomenu, zjistím:) Josef Vyroubal, Škoda díly na Chválkovické. Rodinný známý, nikdy žádný problém.
diky - sjedu se tam mrknout
Uživatelský avatar
dmatej
Příspěvky: 2847
Registrován: pon bře 14, 2005 20:44
Bydliště: Přehýšov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od dmatej »

Mám taky dotaz - dá se spravit proražená baterka? Myslim elektriky - já idiot zapojil startovací kabely asi na vteřinu obráceně. Bateku dobiju na plnej stav, jakmile odpojím a připojím měřák, během 10 minut to spadne na 10.5 a tam to zůstane na věky věků ...
Přijde mi, jako by byl mrtvej jeden článek, zbytek ok.

Jinak po 2 měsících stání jsem vyndal baterku ze starý Laděny a nestačil se divit, krásných 13.2V. Teď cestuje v Kalině.
Ruská baterka dodělala na to, že jí asi v Sadské nedotáhli pořádně kostru a já dostatečně nevěnoval pozornost tomu, že se Berušce asi 2x startovalo "nějak pomalejc".

P.S.: Mám za to, že "totální vybití" klasickým autobateriím nesvědčí, pletu se?
Stroje Laďka 2101 a Beruška 1118 a Punťa (Grande Punto) a Škleblík (VW Passat).
Uživatelský avatar
Jelen
Příspěvky: 6713
Registrován: stř kvě 17, 2006 13:33
Bydliště: Střední Čechy

Příspěvek od Jelen »

Můžeš ji totálně vybít pomocí žárovky a posléze zas nabíjet, takhle to zkus několikrát udělat, třeba se zas naformátuje. Nevím, jestli jim to svědčí, nebo ne, ale je to uváděné i v knížkách.
Nemo
Příspěvky: 784
Registrován: stř pro 07, 2005 23:50
Bydliště: Praha-západ

Příspěvek od Nemo »

Podle většiny literárních odborníků je vybití PB baterie pod 1V/článek jejím koncem.
V reále to ale některé baterce sedne hůř, a některá to přežije.
Zářným příkladem je moje již sešrotovaná červená Bannerka, která za dobu svého dlouhého devítiletého života, zažila třikrát totální vybití, tj.kontrolky ani nezažhnuly, a přesto vždy po nabití normálně dál fungovala.

Každopádně stav úplného vybití by měl trvat co možno nejkratší čas.
Lada ? - tím jezdit, není normální !
>2121- ? hniloba s velkou budoucností! Již vyvařená a bojeschopná.
Uživatelský avatar
Petr HC
Příspěvky: 2295
Registrován: stř lis 21, 2007 11:27
Bydliště: Hořice

Příspěvek od Petr HC »

Nemo píše:Podle většiny literárních odborníků je vybití PB baterie pod 1V/článek jejím koncem. ....... V reále to ale některé baterce sedne hůř, a některá to přežije.
Každopádně stav úplného vybití by měl trvat co možno nejkratší čas.
Problém je ovšem v tom , že u dnešních baterek nelze měřit napětí jednotlivých článků a dojde k tomu, že na celé baterce naměříš např. 8 V , řekneš si - ještě dobrý a nejslabší článek už je na nule nebo se vybíjecím proudem ostatních "přepóluje" a to je jeho definitivní konec .
Marek
Příspěvky: 5315
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Příspěvek od Marek »

Takže ta moje baterka je v háji. Přesněji řečeno je pořád stejně špatná jako před "ozdravnou kúrou". Asi jsem byl zasažen placebo efektem. Budu se snažit, aby mi přežila zimu a doufám, že i následné léto. Před příští zimou půjde nová.

Je zvláštní, že při startu s tím baterka skoro neotočí (po předchozím desetisekundovém žhavení opravdu sotva), ale po připojení na nabíječku se stabilizovaným výstupem 14,4V se chová jako nabitá (napětí na ní vyskočí na 14,4V během deseti minut a proud do ní skoro neteče). Asi je po ní...
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Odpovědět

Zpět na „Poklábosme“