Zvažuji předělat zapalování přes relé, protože už mám problém s kontaktem ve spínací skřínce. A jsem línej jít koupit relé, zvlášť když se mi nějaké válí v autě.

Moderátor: Moderátoři
Koko Loko píše:Do světel valí tak 10A, klaksony tak kolem 6A, takže bych jejich použití neviděl jako problém, řekl bych, že budou dimenzované na cca. 16A. Nicméně, osobně bych nacupital do GESu nebo GM a koupil pěkné vzhledné též automobilové, ale to je jen mé estetické cítění.
Super, děkuji za detailní odpověď. Já se to fakt snažil najít, na webu, v Tůmovi. No asi se mám ještě co učit.Laďuša píše:Dimenzováno na 20A
Technická charakteristika spínacího relé dálkových světlometů:
Typ........................................................................RS 527 (PC 527)
Jmenovité napětí...................................................12V
Maximální proud...................................................20A
Napětí sepnutí kontaktů při 25±5°C......................8,5V
Min. vzdálenost mezi rozpojrnými kontakty.........0,5mm
Počet závitů cívky..................................................2000
Průměr vodiče cívky..............................................0,17mm
Odpor vinutí při 20°C............................................59Ω
Technická charakteristika spínacího relé houkaček:
Typ.....................................................RS 528 (PC 528)
Jmenovité napětí................................12V
Maximální proud............................... 20A
Napětí spínání relé při 25±5°C..........7V
Vzdálenost mezi kontakty..................min. 0,5mm
Počet závitů cívky..............................850
Odpor vinutí při 20°C........................25Ω
Vždyť já jsem si to i už někdy stáhnul, ten tvůj elaborát, jen jsem do toho nepodíval.Laďuša píše:Nemáš zač, tuto jsou informace originálně z Dílenský příručky BA3, na netu to asi taky někde je, ale hledej toTeda tuty elektro věci na starší (hlavně 2103) modely jsem zpracoval tadydle , ale když někdo něco hledá, tak o tom vim taky leda tak já
![]()
Jinak startér si něco veme, no, přece jenom ňákou tu práci vykoná. Otázka je, jestli nadproud zvládá krátkodobě líp spínačka a nebo relé... Případně když dáš ty 2 relé paralelně (ovládání sériově, pro případ selhání jednoho, aby druhý tolik neshořelo), tak by to taky mělo snést těch 40A, ale to teorie, jak by se to zachovalo v praxi...
To ano, proud ovládací cívkou startéru je podezřele velký, nicméně běžně dodávané odlehčovací relé je těch 20A, pro klid duše můžeš samozřejmě dát větší. V podstatě nahrazování kontaktu spínačky relátkem mi připadá zbytečné, bohatě stačí její odlehčení spočívající v montáži relátek na světla, ovládací okruh startéru ev. zapalování.Nehas píše: No já se tu někde na foru dočetl, že to chce relé na 40A, že přes spínačku tečou velké proudy při tom startování a proto se vypalují ty kontakty.
U stejnosměrných obvodů je při větším zatížení lepší dát kontakty sériově. K jejich největšímu opotřebení totiž dochází při zhášení případného oblouku. Pokud se napětí rozdělí na oba kontakty, sníží se i jejich opalování. Ale není tak jednoduché toto stanovit.Nehas píše: ...dát je tam obě paralelně není špatnej nápad...
To platí o spínání v obvodech s mnohem vyšším napětím.Jimmi píše:U stejnosměrných obvodů je při větším zatížení lepší dát kontakty sériově..Nehas píše: ...dát je tam obě paralelně není špatnej nápad...