Otáčky stúpnu keď sa zapne ventilátor?
Moderátor: Moderátoři
necim by se to osetrit dalo. ale ja to neresim. me to vyhovuje
sasa nebo nejakej specialista by moh vedet
tak me napada dela mu to celou dobu co to ma nebo to zaclo z niceho nic
sasa nebo nejakej specialista by moh vedet
tak me napada dela mu to celou dobu co to ma nebo to zaclo z niceho nic
E36 330i coupe skoro Alpina, Mauritiusblau Metallic - Crash Packet
Dokud karu nerozdelas, nevis o ni nic
Chatka 12 forever
Buková Drift Challenge Team
Romania team 2009
Dokud karu nerozdelas, nevis o ni nic
Chatka 12 forever
Buková Drift Challenge Team
Romania team 2009
S tímhle se toho moc dělat nedá. Tedy dá, ale otázka zní: stojí to za to? Už se to tu řešilo několikrát. Prostě při volnoběžných otáčkách alternátor nedobíjí a napětí v síti je tedy nižší. Při zvýšení otáček začne alternátor dodávat energii - stoupne napětí - ventilátor běží rychlejí/světla víc svítí. Je to naprosto normální stav.
Řešení:
1) vzít na vědomí a nechat tak
2) zvýšit volnoběžné otáčky motoru - to by do značné míry problém eliminovalo
3) vyměnit řemenici na alternátoru za menší a zvýšit tak převodový poměr mezi motorem a alternátorem. To je ale nutné "spočítat" aby nedošlo k přetáčení alternátoru.
Řešení:
1) vzít na vědomí a nechat tak
2) zvýšit volnoběžné otáčky motoru - to by do značné míry problém eliminovalo
3) vyměnit řemenici na alternátoru za menší a zvýšit tak převodový poměr mezi motorem a alternátorem. To je ale nutné "spočítat" aby nedošlo k přetáčení alternátoru.
- Martin-MTX
- Příspěvky: 481
- Registrován: stř lis 08, 2006 18:32
- Bydliště: Mělník
- Kontaktovat uživatele:
a nestaci jen repasovat altik? dyt prece kdyz je altik uz horsi tak dava na volnobeh mesni napeti nez kdyz sem mel novej, takze by teoreticky rozdil nemel byt tak znatelny..
jeste me napada jedno genialni reseni pro kolegu s transitem - klasicky stabilizator 12V bez problemu ho sezenes na GM nebo si ho postavis: staci 4 diody, jeden usmernovaci tranzistor a kondik
pak se to bude tocit porad na 12V at do toho budes prat treba 16V jediny rozdil by ovsem byl, kdyz by napeti pri volnobehu nebylo 12V coz sem teda jeste nevidel
(jen by to chtelo nejaky silnejsi tranzistor aby utahl ten proud)
pro jistotu at zmeri napeti na baterce pri volnobehu a potom pridava plyn a sleduje zmeny napeti a pritom sleduje otacky ventilatoru, jesli je to skutecne tim...
to sem zase chytrej jak radio co..
jeste me napada jedno genialni reseni pro kolegu s transitem - klasicky stabilizator 12V bez problemu ho sezenes na GM nebo si ho postavis: staci 4 diody, jeden usmernovaci tranzistor a kondik
pak se to bude tocit porad na 12V at do toho budes prat treba 16V jediny rozdil by ovsem byl, kdyz by napeti pri volnobehu nebylo 12V coz sem teda jeste nevidel
(jen by to chtelo nejaky silnejsi tranzistor aby utahl ten proud)
pro jistotu at zmeri napeti na baterce pri volnobehu a potom pridava plyn a sleduje zmeny napeti a pritom sleduje otacky ventilatoru, jesli je to skutecne tim...
to sem zase chytrej jak radio co..
LADA 1600MTX Rallye Team
http://ladamtx.cz/
http://ladamtx.cz/
Jedna chytrá rada tam je : Vem měřák a změř napětí na bateriji při vyšších otáčkách . Mohla nastat vada v regulátoru a altík přebíjí ! Napětí nesmí překročit u "novějších Fordů 14.8V (do roku v. 01/1999 pak 14V) Od tohohle roku se také pro Fordy a jiná vozidla dělají specielní baterie .
Jak se tu již psalo snížení napětí na volnoběh je zcela normální (pokud to nepřebíjí) a tím pádem i otáčky ventilátoru klesnou .
Tento stav bývá víc patrný v zimně kdy je zapnuto různé vyhřívání třeba u Fordu předního okna atd.. Velký vliv na to má stáří baterie která časem zvětšuje svůj vnitřní odpor a tím nestačí držet požadované napětí .
Nehledě na to že stabilizovat 12V v 12voltové síti auta tímhle spůsobem (stabilizátorem) nejde .
Jak se tu již psalo snížení napětí na volnoběh je zcela normální (pokud to nepřebíjí) a tím pádem i otáčky ventilátoru klesnou .
Tento stav bývá víc patrný v zimně kdy je zapnuto různé vyhřívání třeba u Fordu předního okna atd.. Velký vliv na to má stáří baterie která časem zvětšuje svůj vnitřní odpor a tím nestačí držet požadované napětí .
Nezbejvá mi nic než položit otázku kčemu tam jsou ty diody (v autě je DC napětí !) a co je "usměrňovací" tranzistor ?Martin-R9 píše:jeste me napada jedno genialni reseni pro kolegu s transitem - klasicky stabilizator 12V bez problemu ho sezenes na GM nebo si ho postavis: staci 4 diody, jeden usmernovaci tranzistor a kondik
Nehledě na to že stabilizovat 12V v 12voltové síti auta tímhle spůsobem (stabilizátorem) nejde .
VAZ 2102 r.v.74 1984-1997 "Legenda"
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
- Martin-MTX
- Příspěvky: 481
- Registrován: stř lis 08, 2006 18:32
- Bydliště: Mělník
- Kontaktovat uživatele:
no ty diody sou tam jako usmernovac (v zadnem pripade sem nemyslel ty svítící ) ale teoreticky je tam davat jako nikdo nemusi, i ten kondik tam byt nemusi je tam jako zatez a vyhlazovac, nektere stabilizatory tam potrebuji mit aspon odpor nebo kondik, ale teoreticky to muze byt skutecne jen jeden jedinej tranzistor kde 1 pin je vstup, druhej zem a treti vystup (stabilizovane 12V napeti)
treba tady:
http://www.ges.cz/?page=index&or=sort&i ... ES08802542
stojí 32Kč a propustí 5A
A myslel sem to presne tak jak pise Hurikán, ze stabilizator nepusti vic jak 12V. Proste nikdy, to by musel asi hořet a to sem v životě neviděl
Saša: Proč to podle Tebe nejde?
treba tady:
http://www.ges.cz/?page=index&or=sort&i ... ES08802542
stojí 32Kč a propustí 5A
A myslel sem to presne tak jak pise Hurikán, ze stabilizator nepusti vic jak 12V. Proste nikdy, to by musel asi hořet a to sem v životě neviděl
Saša: Proč to podle Tebe nejde?
LADA 1600MTX Rallye Team
http://ladamtx.cz/
http://ladamtx.cz/
A co mají usměrňovat ? V autě je stejnosměrné napětí ! Pouze se tím sníží vstupní napětí .Martin-R9 píše:no ty diody sou tam jako usmernovac
Kondenzátor jako zátěž ? Leda že by tam někdo dal kondík na 3.3V pak by se chvíli choval jako "zátěž" a pak by odešel .Martin-R9 píše:ten kondik tam byt nemusi je tam jako zatez
To co Jsi nazval tranzistorem je ve skutečnosti integrovaný obvod zvaný stabilizátor a i když tak vypadá tak jím není .Martin-R9 píše:skutecne jen jeden jedinej tranzistor kde 1 pin je vstup, druhej zem a treti vystup
Tuhle informaci Máš odkud ? I kdyby to ale "umněl" tak 5A pro ventilátor stačit nebude .Martin-R9 píše:a propustí 5A
Tyhle stabilizátory ke své funkci potřebují jistý rozdíl vstupního a výstupního napětí (obvykle 2V "drop") Dělají se i specielní (low-drop cca 0.4V) ty jsou drahé "viz Tvůj odkaz" a na menší proudy . Pokud to není dodrženo kmitají a dělají vše možné ale jen né a né stabilizovat .Martin-R9 píše:Proč to podle Tebe nejde?
Naposledy upravil(a) Saša dne úte říj 28, 2008 17:20, celkem upraveno 1 x.
VAZ 2102 r.v.74 1984-1997 "Legenda"
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
- Martin-MTX
- Příspěvky: 481
- Registrován: stř lis 08, 2006 18:32
- Bydliště: Mělník
- Kontaktovat uživatele:
hmm koukam souboj elektrotechniku - tak ja se vzdavam )
ja sem totiz elektrotechnik amater, uz sem udelal spousty elektrokravin, mezi posledni mega vytvory patril robutek ovladany na dalku co mluvil a videl, ale samozrejme prijimam nazor jinych, protoze ja nemam zaklad teoreticky nybrz prakticky. me to dycky fungovalo jak sem potreboval (ale samozrejme po dlouhem experimentovani a velkem mnozstvi spalenych soucastek )
jen jednu vec sem skutecne napsal blbe -- kondik jako zatez je kravina, toho sem si skutecne vedom, kdyz to ted po sobe čtu
a vubec, mě by to nedalo spát - ja si to doma zkusim hezky stabilizovat 12V 12V stabilizatorem.
akorat ze napr ted sem na GME a ctu si popis stabilizatoru 12V 5A a pisou tady ze musi byt 1.5V voltu rozdil tj, pokud to spravne chapu, tak to spravne funguje kdyz je na vstupu o 1.5V vice. jenze v praxi sem jeste nenameril (pokud pomineme nedobijeci auto) ze by pri volnobehu nebylo na baterce alespon 13V to znamena, ze podminka bude taky splnena.
hlavne, kdyz se na to podivam z druheho pohledu, je kravina cokoliv stabilizovat a lepsi asi bude najit pricinu, kdyz to predtim fungovalo, né ji obcházet to se myslim schodnem..
jen sem svuj napad ohledne stabilizatoru, ktery jsem pro laiky nazval tranzistorem (pac tak vypada : -) napsal jako jedno mozne reseni.
a jeste by me zajimala jedna vec, kterou sem nezkousel - co by se stalo kdybychom zapojili dva stabilizatory paralelne a vystup znich bychom svedli na jednu vetev, zdali by se proudova zatizitelnost skutecne zdojnasobila nebo ne
ja sem totiz elektrotechnik amater, uz sem udelal spousty elektrokravin, mezi posledni mega vytvory patril robutek ovladany na dalku co mluvil a videl, ale samozrejme prijimam nazor jinych, protoze ja nemam zaklad teoreticky nybrz prakticky. me to dycky fungovalo jak sem potreboval (ale samozrejme po dlouhem experimentovani a velkem mnozstvi spalenych soucastek )
jen jednu vec sem skutecne napsal blbe -- kondik jako zatez je kravina, toho sem si skutecne vedom, kdyz to ted po sobe čtu
a vubec, mě by to nedalo spát - ja si to doma zkusim hezky stabilizovat 12V 12V stabilizatorem.
akorat ze napr ted sem na GME a ctu si popis stabilizatoru 12V 5A a pisou tady ze musi byt 1.5V voltu rozdil tj, pokud to spravne chapu, tak to spravne funguje kdyz je na vstupu o 1.5V vice. jenze v praxi sem jeste nenameril (pokud pomineme nedobijeci auto) ze by pri volnobehu nebylo na baterce alespon 13V to znamena, ze podminka bude taky splnena.
hlavne, kdyz se na to podivam z druheho pohledu, je kravina cokoliv stabilizovat a lepsi asi bude najit pricinu, kdyz to predtim fungovalo, né ji obcházet to se myslim schodnem..
jen sem svuj napad ohledne stabilizatoru, ktery jsem pro laiky nazval tranzistorem (pac tak vypada : -) napsal jako jedno mozne reseni.
a jeste by me zajimala jedna vec, kterou sem nezkousel - co by se stalo kdybychom zapojili dva stabilizatory paralelne a vystup znich bychom svedli na jednu vetev, zdali by se proudova zatizitelnost skutecne zdojnasobila nebo ne
LADA 1600MTX Rallye Team
http://ladamtx.cz/
http://ladamtx.cz/
- Křečík Barbuška
- Příspěvky: 11048
- Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
- Bydliště: Brno
To jsi tedy těch aut moc nepoměřil, světla + vyhřívání zadního okna, ventilátor topení ... . Průměrná dobíjející Lada pod těch tvých 13V spadne hravě, mmj. i ten tebou zmiňovaný stabilizátor vyžaduje poměrně velkou diferenci a i těch 13 by bylo málo, nehledě na to, že se velmi těžce vlezeš do požadovaných proudů a odolnosti vůči špičkám.Martin-R9 píše:... jenze v praxi sem jeste nenameril (pokud pomineme nedobijeci auto) ze by pri volnobehu nebylo na baterce alespon 13V to znamena, ze podminka bude taky splnena.
Lada Granta Liftback 1,6 16V - skoro normální auto
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
Ano zdvojnásobila ale je tu to ALE . oba stabilizátory by musely mít naprosto stejné výstupní napětí .Martin-R9 píše:zdali by se proudova zatizitelnost skutecne zdojnasobila nebo ne
Skusit to můžeš a skus to zatížit .Martin-R9 píše:ja si to doma zkusim hezky stabilizovat 12V 12V stabilizatorem.
To že Jsi neviděl "odejitý" stabilizátor by Ti rádi věřili majitelé Fábijí a Oktávek kde odchází stabiky v palubkách . (8 a 5 V)
Ale už dost už je to OT .
VAZ 2102 r.v.74 1984-1997 "Legenda"
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
- Martin-MTX
- Příspěvky: 481
- Registrován: stř lis 08, 2006 18:32
- Bydliště: Mělník
- Kontaktovat uživatele:
doufam, ze si tohle tema nebudou cist Ti, pro ktere obcas programuju integráče
mno nechme toho je to jen teoretizovani - ale vyzkousim si to, az bude cas, pac me to zajima co to skutecne udela...
mno nechme toho je to jen teoretizovani - ale vyzkousim si to, az bude cas, pac me to zajima co to skutecne udela...
LADA 1600MTX Rallye Team
http://ladamtx.cz/
http://ladamtx.cz/