Saša píše: Je to prostor mezi pístem a hlavou v místě nejtěsnějšího přiblížení (obvykle okolo spalovacího prostoru) . Prostě když je píst v HÚ nesmí bejt nezera mezi písten a hlavou menší než (a teď mně opravte - nejsem si jist cca 0.3mm) .
Když je tato mezera menší dochází zde k detonačnímu hoření směsi (známé "cvrlikání") a velkému namáhání klikového mechanizmu . Může prasknout ojnice nebo klika .
Asi tak...určitě je tu někdo kdo to vysvětlí lépe.
V zásadě jsi to vysvětlil správně .
Laicky řečeno je to víceméně tak, jak píšeš. Absencí antidetonační mezery může docházet v některých režimech práce motoru ke klepání (které ovšem nemá nic společného se známým cvrlikáním - to způsobuje velký předstih zážehu) a v některých případech se může stát, že klepání detonačního charakteru nelze eliminovat ani potlačit (prostě motor tluče jako bubeník do tympánu). Důsledkem je právě to zmiňované poškození klikového ústrojí motoru.
Proto při zvyšování stupně komprese osobně doporučuji snižovat blok a ne hlavu (odebráním materiálu z hlavy se totiž antidetonační mezera ubírá (při snížení hlavy přes 2 mm se úplně ztratí a problém jest na světě)). Nejlepší samozřejmě je zvýšení kompresního poměru prostřednictvím tvaru dna pístů nebo změnou kompresní výšky pístů, jenže tuto možnost u Lady moc nemáme.