Denní světla: zapojení, použití, vyhláška, diskuze

Moderátor: Moderátoři

Uživatelský avatar
Patrac
Příspěvky: 3740
Registrován: stř srp 04, 2004 12:15
Bydliště: Brno - King field
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Patrac »

no ale zase bych se vrátil k denním světlům ano? :wink:
Lada Niva M:1/8,5
Kia Cee´d SW 12.12.2011- ???
21044 - ice dream rising 1.11.2006-19.12.2011
2107 - red storm rising 1.5.2003-1.11.2006
popest
Příspěvky: 361
Registrován: úte led 09, 2007 18:37
Bydliště: Žatec

Příspěvek od popest »

Dusan píše:NO ja som to chcel riesit pomalim nabiehanim napetia pri zapnuti svetiel. Aby sa obmedzil prudovy naraz kym sa nazhavia vlakna... mosfet a kondik to zatial nezvlada :( a koomplikovat sa mi to nechce....:(
Co termistor 10R/5A do serie? Mozna nizzsi hodnotu odporu, jde o to pri jak velky teplote je ten odpor tak maly, ze ubytek napeti se na intenzite sviceni uz neprojevi. Ale zase musi byt takovy aby vubec tu spicku dokazal dostatecne snizit. Nevim jak moc velky spicky tam vznikaj.
Dusan
Příspěvky: 3917
Registrován: stř čer 02, 2004 17:29
Bydliště: Kosice-okolie

Příspěvek od Dusan »

To by s aasi velmi hrialo, :) ale napad to nieje zly :D uvidime
Uživatelský avatar
Vašátor
Příspěvky: 9383
Registrován: pon lis 01, 2004 13:56
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Vašátor »

Termistor pro omezení proudového nárazu se používá např. u výkonových transformátorů, tudíž by neměl být problém ho použít i u rozsvěcování světel. Já pro měkký náběh trafa použil termistor s označením NTC 3.4A -> NTC je označení termistoru u kterého odpor s vzrůstající teplotou klesá. Termistor nijak zvláštně nehřeje, není potřeba ho chladit, ani na něj nějaký chladič přidělávat.
Výběr termistorů třeba zde http://www.ezk.cz/e-shop/select.php?sada=1&str=2&skupina=-10&klic=ntc&kod=&od=0&do=100000&razeni=Kat_cislo&rozsah=vse2
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
popest
Příspěvky: 361
Registrován: úte led 09, 2007 18:37
Bydliště: Žatec

Příspěvek od popest »

Termistor by v provozu nemel moc hrat. Ztratovy vykon je na nem I^2*R a jelikoz je ve vysledku R velmi maly, tak to nebude prilis strasne.
Uživatelský avatar
Saša
Příspěvky: 3359
Registrován: pon črc 09, 2007 16:08
Bydliště: Litoměřice

Příspěvek od Saša »

Tak mám na stole tři termistory , dva jsou z impulsních zdrojů 230/12V-20 a 30A a třetí z mikrovlnky musím si přinést baterku z auta páč zdroj mi dá jen 4A . Do neděle dám vědět jak to dopadlo. Žárovka klasika H4 .
VAZ 2102 r.v.74 1984-1997 "Legenda"
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
popest
Příspěvky: 361
Registrován: úte led 09, 2007 18:37
Bydliště: Žatec

Příspěvek od popest »

Tak tohle me taky zajima. Jsem zvedav, jak to dopadne....
Uživatelský avatar
Saša
Příspěvky: 3359
Registrován: pon črc 09, 2007 16:08
Bydliště: Litoměřice

Příspěvek od Saša »

popest píše:Tak tohle me taky zajima. Jsem zvedav, jak to dopadne....
Já také. Takže :žárovka H4 , baterie gelová 12V/7,2Ah , termistor NTC 10 , měřák metex M-3850 , teplotní čidlo-termočlánek K-typ , různé kabely .
Podmínky: Teplo světlo sucho bezvětří do ouška rádio beat skrátka doma .
Výsledek : Žárovka krásně pomalu nabíhá trvá to cca osum vteřin než termistor ustálí teplotu 140°C :shock: !!! Bohužel ale i po zahřátí je na něm úbytek napětí cca1V a na svitu žárovky je to hodně znát . Hodnota odporu za tepla 0,2 ohm se zprvu zdála zanedbatelná ale to by platilo při mnohem vyšším napětí. (I x R)... 5A x 0,2 ohm = 1 V !!!
Jinak : Proud H-4 potkávací 4,43A , Dálková 5,1A napětí při zátěži přesně 12,03V.
Závěr : Do auta v zapojení termistor-žárovka NEPOUŽITELNÉ a to nemluvím o pomalé reakci na přepínání dálková/podkávací . Čekal jsem víc !!! :(
PS : Znovu jsem se přesvětčil o nutnosti dokonalých (bez přechoďáku)spojů neb to "odskákal" jeden měříci hrot (rostekl se) . Vlivem lidské omylnosti jsem ukoncil život 20ti Amp. pojistce v měřáku (už je přemostěna vhodným drátem) poněvač jsem omylem měřil skratový proud baterie !!! (je velký) :lol:
VAZ 2102 r.v.74 1984-1997 "Legenda"
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
popest
Příspěvky: 361
Registrován: úte led 09, 2007 18:37
Bydliště: Žatec

Příspěvek od popest »

Zajimave!! zavery. Tak toto jsem take necekal. I ta teplota 140°C je hodne vysoka, tam bych tedy cekal rozhodne mene.
Uživatelský avatar
Marek89
Příspěvky: 1818
Registrován: úte úno 20, 2007 17:45
Bydliště: Čaňa, KE - Okolie
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Marek89 »

Aká bol nábehový prúd pri H4 stretávacie ?
Lada 2105

Vaz náš, ktorý si vyvarený
roztoč sa opäť kolesa tvoje,
buď jazda Tvoja na všetkých diaľniciach
a cestach, odpusť nám naše úpravy ako
i my odpúštame Tvoje neduhy a neuved nás
do pokušenia prejsť na inú značku a zbav
nás všetkých protivných techinkov STK.
NATURAL!
Uživatelský avatar
Saša
Příspěvky: 3359
Registrován: pon črc 09, 2007 16:08
Bydliště: Litoměřice

Příspěvek od Saša »

Marek89 píše:Aká bol nábehový prúd pri H4 stretávacie ?
Při prvním zapnutí (termistor cca 26°C) 0,46A . Pak divnou paprťálou rychle stoupá. Chtěl jsem dát i graf z něření sle mám nový počítač a tam nepasuje komunikační kabel od metexu.
Pokud myslíš bez termistoru tak to jedině výpočtem páč rychlost vzorkování je pro tyto účely malá. (U / R)
PS: vlákno za studena po.0,15 ohm dá. 0,12 (neberte to jako přesné číslo )tyhle malé hodnoty se měří jiným přístrojem (mili ohmetrem)
VAZ 2102 r.v.74 1984-1997 "Legenda"
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
Lada_BV
Příspěvky: 203
Registrován: pon led 01, 2007 10:10
Bydliště: okres Břeclav, ČR
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Lada_BV »

Saša píše:akže :žárovka H4 , baterie gelová 12V/7,2Ah , termistor NTC 10 , měřák metex M-3850 , teplotní čidlo-termočlánek K-typ , různé kabely .
Podmínky: Teplo světlo sucho bezvětří do ouška rádio beat skrátka doma .
Výsledek : Žárovka krásně pomalu nabíhá trvá to cca osum vteřin než termistor ustálí teplotu 140°C :shock: !!! Bohužel ale i po zahřátí je na něm úbytek napětí cca1V a na svitu žárovky je to hodně znát . Hodnota odporu za tepla 0,2 ohm se zprvu zdála zanedbatelná ale to by platilo při mnohem vyšším napětí. (I x R)... 5A x 0,2 ohm = 1 V !!!
Jinak : Proud H-4 potkávací 4,43A , Dálková 5,1A napětí při zátěži přesně 12,03V.
Závěr : Do auta v zapojení termistor-žárovka NEPOUŽITELNÉ a to nemluvím o pomalé reakci na přepínání dálková/podkávací . Čekal jsem víc !!! :(
nejsem elektromechanik a tento sektor světa je mi cizí, ale co kdyby jste dali ty termistory dva paralerně - jen teoreticky by se snížil počáteční odpor a konečný úbytek napětí by byl také nižší ne ??? 8)
majitel dvou Lad
1. 21053 původně systém AXTEC :Hangman: :violent1: nyní WEBER a 1700 ccm :hello1: a od 31.12.2009 ohořelá :angryfire: od 10/2010 zase opravená, ale zázrak už to není...
Dne 14.12.2013 umřela
2. 21073 1700i
a z jiného soudku
3. Daewoo Tico
4. Hyundai Accent 1,5 CRDi

5. Hyundai Tucson
6. Hyundai I10
Uživatelský avatar
Saša
Příspěvky: 3359
Registrován: pon črc 09, 2007 16:08
Bydliště: Litoměřice

Příspěvek od Saša »

Lada 21053 píše:jen teoreticky by se snížil počáteční odpor a konečný úbytek napětí by byl také nižší ne ???
To máš samozřejmně pravdu a hnedle večer mne to napadlo jak vyzbude čas tak to skusím třeba i s pěti. Zaujal mne ale vávrh popesta na obvod stabilizace napětí možná...pokud zbyde čas - uvidím. . Přeci jen mám auto hodné těhle úprav ve fázi více než totální rozborky.
VAZ 2102 r.v.74 1984-1997 "Legenda"
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
Uživatelský avatar
Křečík Barbuška
Příspěvky: 11037
Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
Bydliště: Brno

Příspěvek od Křečík Barbuška »

Teoreticky: Proud se rozdělí, termistory začnou méně hřát a svůj odpor lehce zvýší a nula od nuly pošla a nebo taky ne Saša je má v packách, třeba to zkusí. Vzdejte to kupte si xenony :) . Nevím já bych do světel necpal takové věcičky, náhodou se to po nějaké době vyhřívání unaví a o půlnoci zhasnou světla a pošleš to do stromu, navíc ten pomalý náběh při přepínání dálková potkávací, to by jsi musel udělat potkávací vlákno na trvalo. To ty H4 tolik stojí?
Lada Granta Liftback 1,6 16V - skoro normální auto
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
Dusan
Příspěvky: 3917
Registrován: stř čer 02, 2004 17:29
Bydliště: Kosice-okolie

Příspěvek od Dusan »

No ako cie 600Sk 2 kusy :D
Odpovědět

Zpět na „Elektrická soustava“