Šelest zadní nápravy při zatáčení
Moderátor: Moderátoři
- Honza 21061
- Příspěvky: 1600
- Registrován: úte pro 13, 2005 22:35
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Šelest zadní nápravy při zatáčení
Asi před týdnem se najednou zničehonic krátce po výjezdu objevilo podivné šelestění, jdoucí pravděpodobně ze zadní nápravy při průjezdu PRAVOTOČIVÉ zatáčky.
Záleží na rychlosti a na odstředivé síle. Čím je rychlost vyšší a odstředivá síla působící na levou stranu větší, tím se šelest ozývá hlasitěji a pravidelněji. (zvuk je prostý, jakoby o sebe něco velmi lehce třelo "fs-fs-fs-fs-fs")
Záhada je v tom, že to slyším spíše z pravé strany od pravého kola, které se v pravotočivé zatáčce naopak odlehčí.
Zběžným pohledem jsem zjistil, že kola zřejmě o nic nedrhnou, zástěrky nejsou uvolněné, na pneumatice se nic nezachytilo, upevnění zadní nápravy a stav tyčí se zdá být při rozhoupání auta do stran, v pořádku. Bohužel nemám nyní možnost vlézt pod auto a pořádně to prověřit, ale stejně mám obavu, že bych to pouhým okem neviděl.
Podezírám kardan, který třeba o něco škrtá ale spíše diferenciál, protože šelestění se projevuje jen při malých poloměrech zatáčení, kdy je rozdíl otáček kol větší. Případně to může být něco v bubnu- pakna, pákoví ruční brzdy...? Nebo to může souviset s lehčí vůlí, kterou mám na pravém horním svisláku vpředu? Nevím, jsem z toho nesvůj...
Setkali jste se s tím třeba někdo? Co by to mohlo být?
Záleží na rychlosti a na odstředivé síle. Čím je rychlost vyšší a odstředivá síla působící na levou stranu větší, tím se šelest ozývá hlasitěji a pravidelněji. (zvuk je prostý, jakoby o sebe něco velmi lehce třelo "fs-fs-fs-fs-fs")
Záhada je v tom, že to slyším spíše z pravé strany od pravého kola, které se v pravotočivé zatáčce naopak odlehčí.
Zběžným pohledem jsem zjistil, že kola zřejmě o nic nedrhnou, zástěrky nejsou uvolněné, na pneumatice se nic nezachytilo, upevnění zadní nápravy a stav tyčí se zdá být při rozhoupání auta do stran, v pořádku. Bohužel nemám nyní možnost vlézt pod auto a pořádně to prověřit, ale stejně mám obavu, že bych to pouhým okem neviděl.
Podezírám kardan, který třeba o něco škrtá ale spíše diferenciál, protože šelestění se projevuje jen při malých poloměrech zatáčení, kdy je rozdíl otáček kol větší. Případně to může být něco v bubnu- pakna, pákoví ruční brzdy...? Nebo to může souviset s lehčí vůlí, kterou mám na pravém horním svisláku vpředu? Nevím, jsem z toho nesvůj...
Setkali jste se s tím třeba někdo? Co by to mohlo být?
Honza
Osa Praha - Brno
Osa Praha - Brno
Ja to tiez pozorujem niekedy pri zatoceni doprava,ale ked trosilinku pritlacim na brzdu,tak to zmizne.
Lada 2171 Priora 1,6 MPi (2013), Lada 2105 v regenerácii (1985), Lada 21044 1,9 MPi (1998), Škoda Felícia 1,3 SPi - 40kw (1996), 2 x Babetta 210 (1984,1988), Simson 70 ccm (1989), Zetor 4011 (1966)
- Honza 21061
- Příspěvky: 1600
- Registrován: úte pro 13, 2005 22:35
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
- Honza 21061
- Příspěvky: 1600
- Registrován: úte pro 13, 2005 22:35
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
-
- Příspěvky: 1296
- Registrován: úte led 31, 2006 20:53
- Bydliště: Kocourkov a Hulvátov
Hele ty šrouby drhnoucí do bubnu spolehlivě poznáš při zatažení ruční brzdy při jízdě, tam se ale pak frekvence toho bouchání mění s rychlostí jízdy, zvuk jako bum bum bum bum nebo džuch džuch džuch džuch džuch, takže bouchání. Já třeba nemůžu dát dozadu normální šrouby, všechno je zkráceno jinak by to drhlo.Honza 21061 píše:Nedávno se se šrouby manipulovalo
Tyče nápravy bych zrovna vyloučil, ty se pak vzpříčí a opět bouchají do podlahy a to zpravidla při průjezdu nerovností. Spíš bych to viděl na ty brzdy že tam něco drhne.
- Honza 21061
- Příspěvky: 1600
- Registrován: úte pro 13, 2005 22:35
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
No něco tam taky tluče a lehce bouchá... ale to bude volný křížek v kardanu, jestli se tam nepřidalo ještě něco dalšího... Ten druhý zvuk zní jako na jednom místě sjetá guma, což je nesmysl, nikde jsem negumoval, takže jestli to pochází od těch šroubů..?
Jen mi je divné, jak se to takhle mohlo najednou podělat, pokud jde o drhnutí šroubů v bubnech. Jestli je to tím mrazem- vymezení vůlí? Ruční brzdu jsem za jízdy nezkoušel a ani se mi do toho moc nechce, abych pravdu řekl, možná jen na jeden zub, jestli se něco změní, nebo ne.
Možná by třeba stačilo jen přesadit vzájemně šrouby, třeba by to pomohlo.
Tyče mě napadly jen jako do počtu, protože bych se už ani nedivil hororovému scénáři, kdyby se celá náprava hnula mimo a jedna z tyčí třeba drhla o kolo...
Jen mi je divné, jak se to takhle mohlo najednou podělat, pokud jde o drhnutí šroubů v bubnech. Jestli je to tím mrazem- vymezení vůlí? Ruční brzdu jsem za jízdy nezkoušel a ani se mi do toho moc nechce, abych pravdu řekl, možná jen na jeden zub, jestli se něco změní, nebo ne.
Možná by třeba stačilo jen přesadit vzájemně šrouby, třeba by to pomohlo.
Tyče mě napadly jen jako do počtu, protože bych se už ani nedivil hororovému scénáři, kdyby se celá náprava hnula mimo a jedna z tyčí třeba drhla o kolo...
Honza
Osa Praha - Brno
Osa Praha - Brno
-
- Příspěvky: 1296
- Registrován: úte led 31, 2006 20:53
- Bydliště: Kocourkov a Hulvátov
To houby poznáš, šmankote se toho tolik neboj.Honza 21061 píše:možná jen na jeden zub
Na to bych nesázel, spíš by se to mohlo i zhoršit a finta je taky v tom že pokud to drhne jen trošku tak to na těch šroubech ani nepoznáš. U mě se to muselo obrousit tak o 3 mm , děs. Další věc je jaký máš disky, ale myslím že máš ty původní co mají vystouplé středy. Byla i varianta s plochým středem (na fotce vpravo) a tu třeba já už dozadu vůbec dát nemůžu.Honza 21061 píše:Možná by třeba stačilo jen přesadit vzájemně šrouby, třeba by to pomohlo.
Problém byl v tom, že jsem natřel disky barvou a při dotahování kol se barva odírala a pořád to nešlo dotáhnout. Vymačkaly se díry v diskách, čímž se šrouby daly zatočit dál do bubnu a klepalo to o rozpínače čelistí. Stačilo šrouby o 2-3 mm zkrátit a bylo po problému.Honza 21061 píše:Zkusím to! Možná ještě zítra a dám vědět! A jaký jsi tam potom objevil problém?
Nedávno se se šrouby manipulovalo, sundavaly se kola při odvdušnění brzd a od té doby jsem moc nenajel. Třeba tyhle věci jdou spolu ruku v ruce...
- Křečík Barbuška
- Příspěvky: 11049
- Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
- Bydliště: Brno
Někdy k tomuto jevu dojde při příliš pečlivém dotahování neb se deformuje disk a šroub leze dále. Jednou takhle se mnou vydrbaly polské disky v zadu, chroupalo to za jízdy a při brždění se mohl pedál zbláznit a já též. ... A co takhle slabší ložisko na některé z poloos?
Lada Granta Liftback 1,6 16V - skoro normální auto
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
-
- Příspěvky: 203
- Registrován: pon led 01, 2007 10:10
- Bydliště: okres Břeclav, ČR
- Kontaktovat uživatele:
No tedy nemůžu mlčet a přidám svoji zkušenost.
Před dvěma lety jsem se rozhodl obout svého miláčka na zbrusu nové zimní gumy na předem připravené a řádně nastříkané ráfky. kluci šikovní mi to i obuli na auto a já spokojeně prchal pryč. Po rozjetí na zhruba 60 km/h se ze zadu ozvalo bouchání, které jsem nikdy neslyšel. Objevilo se to zhruba při rychlosti kolem 60 a čím rychleji jsem jel, tím to bylo horší. Po krkolomném zkoumání jsem došel k jasnému vediktu !!! Ráfek byl trošku bouchlý a po dotažení to zkřivilo buben a ten pak drhl. ráfek šel do věčných lovišť.
Před dvěma lety jsem se rozhodl obout svého miláčka na zbrusu nové zimní gumy na předem připravené a řádně nastříkané ráfky. kluci šikovní mi to i obuli na auto a já spokojeně prchal pryč. Po rozjetí na zhruba 60 km/h se ze zadu ozvalo bouchání, které jsem nikdy neslyšel. Objevilo se to zhruba při rychlosti kolem 60 a čím rychleji jsem jel, tím to bylo horší. Po krkolomném zkoumání jsem došel k jasnému vediktu !!! Ráfek byl trošku bouchlý a po dotažení to zkřivilo buben a ten pak drhl. ráfek šel do věčných lovišť.
majitel dvou Lad
1. 21053 původně systém AXTEC nyní WEBER a 1700 ccm a od 31.12.2009 ohořelá od 10/2010 zase opravená, ale zázrak už to není...
Dne 14.12.2013 umřela
2. 21073 1700i
a z jiného soudku
3. Daewoo Tico
4. Hyundai Accent 1,5 CRDi
5. Hyundai Tucson
6. Hyundai I10
1. 21053 původně systém AXTEC nyní WEBER a 1700 ccm a od 31.12.2009 ohořelá od 10/2010 zase opravená, ale zázrak už to není...
Dne 14.12.2013 umřela
2. 21073 1700i
a z jiného soudku
3. Daewoo Tico
4. Hyundai Accent 1,5 CRDi
5. Hyundai Tucson
6. Hyundai I10
- Honza 21061
- Příspěvky: 1600
- Registrován: úte pro 13, 2005 22:35
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
A jéje... No já ty kola taky hodně dotahuju, ale posledně mi to dělal můj mechanik a ten nic nepřetahuje a je na něj spoleh, navíc jsem byl u toho. Zkusím zítra po jednom sundat šrouby, zkontrolovat, povolit, dotáhnout, zahýbat, probouchat, roztřást a uvidím... Zvedat kolo ani sundávat buben zatím nebudu.
Nejhorší je, že je to zase v zimě a já na tyhle věci nemám ani dílnu, ani nervy, tím spíše jestli to je něco vážného.
Což o to, jestli se svévolně zkrátila poloosa, nebo někdo ukousal kus podložky, nebo co, tak můžu šrouby zkrátit, ale jestli se to stalo, tak by stálo za to zjistit, proč!? Nějaká příčina existovat musí.
Ale nebude to asi zatím nic vážného, protože při tom šelestění necítím ani sebemenší odpor a to můžu jet třeba 20 km/h a na neutrál. Samozřejmě se to musí co nejdříve odstranit.
Nejhorší je, že je to zase v zimě a já na tyhle věci nemám ani dílnu, ani nervy, tím spíše jestli to je něco vážného.
Což o to, jestli se svévolně zkrátila poloosa, nebo někdo ukousal kus podložky, nebo co, tak můžu šrouby zkrátit, ale jestli se to stalo, tak by stálo za to zjistit, proč!? Nějaká příčina existovat musí.
Ale nebude to asi zatím nic vážného, protože při tom šelestění necítím ani sebemenší odpor a to můžu jet třeba 20 km/h a na neutrál. Samozřejmě se to musí co nejdříve odstranit.
Honza
Osa Praha - Brno
Osa Praha - Brno
-
- Příspěvky: 203
- Registrován: pon led 01, 2007 10:10
- Bydliště: okres Břeclav, ČR
- Kontaktovat uživatele:
zkusil bych heverem zvednout zadní kolo a pak s ním ve vzduchu zatočit, když bude OK, tak to udělat u druhého. Když uslyšíš ten správný zvuk, tak zkus ten ráfek povolit, aby měli všechny šrouby vůli a pak zatočit. Pokud to po povolení šroubů stichne, tak máš něco s ráfkem - křivý.
Naposledy upravil(a) Lada_BV dne sob pro 22, 2007 23:29, celkem upraveno 1 x.
majitel dvou Lad
1. 21053 původně systém AXTEC nyní WEBER a 1700 ccm a od 31.12.2009 ohořelá od 10/2010 zase opravená, ale zázrak už to není...
Dne 14.12.2013 umřela
2. 21073 1700i
a z jiného soudku
3. Daewoo Tico
4. Hyundai Accent 1,5 CRDi
5. Hyundai Tucson
6. Hyundai I10
1. 21053 původně systém AXTEC nyní WEBER a 1700 ccm a od 31.12.2009 ohořelá od 10/2010 zase opravená, ale zázrak už to není...
Dne 14.12.2013 umřela
2. 21073 1700i
a z jiného soudku
3. Daewoo Tico
4. Hyundai Accent 1,5 CRDi
5. Hyundai Tucson
6. Hyundai I10
- Křečík Barbuška
- Příspěvky: 11049
- Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
- Bydliště: Brno
Pravda počasí není zrovna nejideálnější, ale aspoň neprší. Takové čepy či poloosa ještě jdou, horší by bylo páchat něco komplikovanějšího na motoru, to bych to asi do jara odstavil . Zhoď kolo, buben a budeš vědět víc.
Lada Granta Liftback 1,6 16V - skoro normální auto
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107