Určitě bych podniknul opatření proti únikům oleje. Ono se to nezdá, větší nebo častější dolévání oleje je tak na velice krátkodobé doježdění auta, nebo důkladné odstranění úniku. Jinak to leze nesmyslně do peněz, které by se daly využít účelněji, třeba na tu vlastní opravu úniku, nebo na jiné investice do auta.
Jen pro příklad: bylo to u Fiata126p, kde jsem počítal, že ho dojezdím tak do 5 let. Olej žral v průběhu doby 0,3-0,7 litru oleje na 1000 km. Odstraňovaly se jen největší úniky guferem (1x) a přetěsnění vany (3x) vyjma jiných oprav. Olej chcal převážně okolo motoru, který byl trvale hodně mastný, i po přetěsňování. Jen se spotřeba dolívání snížila k 0,3 litru na 100 km.
Vana měla obsah 2,5 litru a měnil se při krátkých trasách po 7 tkm. Řeklo by se nic moc náročného. Jenže dolívání do výměny bylo i tak vždy víc, než celý obsah olejové náplně. Nakonec jsem ho dojížděl skoro 13 let (1999-2012), něco málo přes 110 tkm. Když jsem ze zvědavosti podle sešítku vysčítal všechny výměny oleje včetně dolévání, dostal jsem se k číslu 122 litrů spotřebovaného oleje. Kupoval jsem polosyntetiku s odhadnutou průměrnou cenou za tu dobu kolem 125 Kč/litr (značkovou ze sudu). Dal někdo z Vás na ujetí 122 tkm za olej přes 15 000 Kč ? Asi ne. Tak než to dáte, tak si zvažte, kolik oleje má cenu do auta nalít a na jak dlouho má cenu nechávat aktuální stav. Kdybych to věděl předem, asi bych hned ze začátku sháněl co nejnovější, nebo úplně nový motor a asi by mi to nedalo ani moc práce. Nebo možná dal auto dřív pryč. Ale zase na druhou stranu nežralo na extrémně krátkých trasách tak moc benzínu a několik denních krátkých popojíždění. (To auto jezdilo 8 let, 7 dní v týdnu včetně zimy 5-6 popojíždění denně do 5 km se studeným motorem, přeparkování mezi to ani nepočítám v létě, v mrazu.) Bylo mi líto tak krutě likvidovat jiný auto téměř trvale jízdou se studeným motorem asi 80% celkově najetých kilometrů. Asi bych na druhou stranu jinej verk obtížně udržoval se všemi ostatními nízkými náklady).
Teď u 21043 při 183 tkm dolívám od úplného začátku, celkem asi 0,8 litru po 6tkm. Nájezd pod 8 tkm za rok při běžných trasách. U novějšího Fiata mezi výměnou nedolévám nic-toho teď používám na krátký trasy, ale nejsou tak drastické jako ty dřívější. Po stránce oleje jsem v současné době maximálně spokojenej. To že mě veškerý olej vyjde při běžných výměnách o dost méně, zhruba kolem 40% co u f126p ! ! ! - netřeba ani náročně počítat.
Hlasuju za novější motor bez úniku, nebo tu generálku s výbrusem.