MartasBrno, Taky záleží při kolika stupních by ten termostat vpouštěl olej do chladiče. Kdyby ho tam pouštěl při 80°C, tak by to asi nebylo nic dobrýho, ale tak při těch 105 by to tomu by to tomu mohlo jenom prospět.
(Moje logická dedukce )
No já právě logicky vydedukoval, že by to uspořádání chladič v chladiči nemělo termostat oleje, pouze termostat vody. No a ten výměník v chladiči vody by teda měl vždycky prospět ve fázi zahřívání motoru, protože, jak bylo jinde řečeno, olej se vždycky zahřívá pomaleji než voda. Takže by se jeho ohřátí na provozní teplotu zrychlilo přibližně na dobu ohřevu vody. Spíš, jestli nemá olej v "divokém" - klasickém režimu vyšší teploty než v tomto vylepšeném a jestli toto nemá horší vliv na motor než výhoda rychlejších ohřevů. Tuším, že se bude lišit podle využití auta, jestli na dlouhé trasy, nebo jako nákupní taška.
a když jsem se v 15-ti rozhodoval co dál dělat, poslouchat sestry byla pro mě jasná volba...
také se dá použít obrácená metoda, výměník vody (chladič) umístěný v oleji, teplejší voda ohřívá olej, po zahřátí oleje jej chladí. Vše záleží na vybalancování míry chlazení při absenci termostatu oleje. Chladič by měl být tak velký, aby nedocházelo k nadměrnému chlazení oleje. Jinak určitě trvalý provoz motoru s olejem nedosahujícího provozní teploty by vedl k rychlejšímu opotřebení. Na krátkých trasách do práce a tak by určitě bylo výhodou rychlejší ohřev oleje. Na dlouhých tratích by musel být výměník bez termostatu velký pouze tak, aby se zabránilo přechlazování oleje.
vintera píše:Na krátkých trasách do práce a tak by určitě bylo výhodou rychlejší ohřev oleje. Na dlouhých tratích by musel být výměník bez termostatu velký pouze tak, aby se zabránilo přechlazování oleje.
No to je ono, akorát je to spíš úloha pro někoho kdo ovládá systémy topení / chlazení... A pro někoho, kdo zná tu optimální teplotu oleje...
a když jsem se v 15-ti rozhodoval co dál dělat, poslouchat sestry byla pro mě jasná volba...
No ono dělat zásadní úpravy motoru bez odpovídajících znalostí jaksi nejde, zastávám názor, pokud něco nevím, nebo neumím, tak se do toho nepouštím dřív než posháním informace, nebo si nechám věc raději udělat. Většinou se to nakonec vyplatí.
Mám dotaz kolik je na budíku maximální teplota ?? a kolik odpovídá když je ručička ve středu (kryje F). Počítám že je to spíš orientačně, ale rád bych to věděl Díky za odpověď.
Vaz náš, ktorý si vyvarený
roztoč sa opäť kolesa tvoje,
buď jazda Tvoja na všetkých diaľniciach
a cestach, odpusť nám naše úpravy ako
i my odpúštame Tvoje neduhy a neuved nás
do pokušenia prejsť na inú značku a zbav
nás všetkých protivných techinkov STK.
NATURAL!
hmm zajímavé ale já si taky myslím že je to jedno jestli je to elektronika nebo karburátor možná tam bude rozdíl v teplotách ale asi zanedbatelný. Jen jsem chtěl vědět kolik tak odpovídá jaká poloha na budíku (orientačně). Červená (max teplota když už je přehřátej motor je teda cca 130°C, nebo to je nejvyžší hranice kdy je motor ještě "v pořádku" ?
teploty 130 voda asi nedosáhne, začne se vařit dříve, takový tlak vody soustava neudrží. ručička na začátku červeného pole značí přehřátí a další její postup signalyzuje problém, který je třeba neodkladně řešit, tedy červená znamená stop jako na křižovatce. Krátkodobě při jasné příčině (velké vedro, náklad, kopce, přílišné špapání na plyn, kolony) se někdy ručička teploměru dostává do červeného pole, ale nesmí v něm být trvale, to je již někde chyba.
Obecně lady netrpí přehříváním (dle mých zkušeností ani s nákladem) při normálním provozu. Proto bych hledal příčinu (volný klíňák, málo vody, zanesený chladič, špatně seřízený motor, těžká noha). Obecně každé červené světýlko či pole signalyzuje problém.
Zrovna nedávno přitáhli auto, zadřeli motor, přestože mu svítila olejnička červeně. Auto ale ještě pořád jelo, tak se nevzrušoval.
jestli jsi nemyslel - do červeného. Jinak v zeleném je normálně, a pokud do zeleného doleze jen vyjímečně, tak nefunguje termostat. Motor by neměl trvale provozní teplotu = větší opotřebení a spotřeba.