Stránka 1 z 5

Olej v chladící kapalině

Napsal: sob led 03, 2009 14:58
od Cenek
Hledal jsem dlouho, ale našel jsem jen opačný problém (voda v oleji), tak prosím znalce o názor či radu.
Již poměrně dlouhou dobu cca 15-20tkm pozoruji na mé 2107 malé množství emulze v expanzní nádržce a na víčku chladiče a v okolí hrdla chladiče, není to až tak zásadní, ale zdá se, že se tam hromadí čím dál více.
Opačný problém - tedy voda v oleji je spíše zanedbatelný, ale možná mi to vyvrátíte. Na víčku v krytu hlavy se totiž objevuje velmi malé množství emulze, ale zatím to tam bylo vždy když jsem koukal. Toto množství vody tam dle mého názoru vzniká kondenzací na stěnách. Jezdím totiž parkrát týdně trasy 1 až 3 km vždy se studeným motorem, ale také 2x týdně trasu cca 90 km. Možná by se zkondenzované množství vody mohlo při této dlouhé trase vypařit, ale nevím.
Na jaře plánuji výměnu chladící kapaliny, tak hledám nějaké řešení a hlavně důvod tohoto stavu abych případnou opravu zkloubil s výměnou chladící směsi.
Je možné že se olej hromadí jen v horní části chlad. systému nebo bude v celém systému?
Mám provést nějaký výplach? Jak a čím?
Díky za všechny postřehy a rady.

Napsal: sob led 03, 2009 15:21
od Hurikán
Lehká emulze na víčku oleje může být opravdu způsobena kondenzací vlhkosti v oleji při krátkých trasách. Zkus se podívat na víčko bezprostředně po dojetí té delší 90 km trasy. Pokud je vše v pořádku, tak by tam nemělo být téměř nic.

Jakékoliv množství emulze na víčku chladiče nebo v expanzní nádobce je ale špatně! Je to znak prolínání oleje do vody, příp. vody do oleje. Často obojí současně, protože to spolu samozřejmě souvisí. Jelikož se zmiňuješ i o lehké emulzi na víčku oleje, je dost pravděpodobné, že bude poškozené těsnění pod hlavou. Zkus k vodě čichnout. Nesmí v ní být cítit olej, benzín a pod.

Nevím, jak máš auto dlouho a jestli tyto věci pozoruješ jen krátce v poslední době, nebo jde o dlouhodobější záležitost. Pokud se nemění ani množství oleje ani množství vody, po delší jízdě je víčko oleje bez emulze a příznaky emulze oleje ve vodě se nehorší, zkusil bych jen vyměnit chladicí směs. Může v ní být nečistota po původním majteli. (Pokud tedy máš auto krátce.) Jestliže ale bude na víčku oleje emulze i po 90 km a symptomy se budou zhoršovat, je 100% někde chyba. Nejspíš vadné těsnění pod hlavou.

Napsal: sob led 03, 2009 15:34
od Křečík Barbuška
Osobně bych si teď v zimě nic nedělal ani z emulze na víčku oleje nebo ve filtrboxu ani kdyby tam byla po 90 Km, pokud tam tedy nebude velký chuchvalec. Pokud jezdíš na LPG tak je to tvoření emulze výraznější. Zkus přepnout sání na "teplý" vzduch, pokud již tak tedy nemáš. Z bordelu v chladící kapalině bych již měl větší obavy, tak jak píše Hurikán. Třeba pomůže výměna chladící kapaliny a řádné vyčištění expanzky a hadice k ní vedoucí. Pokud můžeš tak ty jevy nafoť.

Napsal: sob led 03, 2009 15:35
od Vašátor
Přesně jak píše Hurikán.

Jak máš auto dlouho? Kolikrát se stane, že těsnění pod hlavou povolí, voda + olej se smíchají, vše se opraví, nicméně se zapomene udělat řádný výplach chladícího systému a nový majitel pak kouká, že má v chladícím systému emulzi. Opravdu může jít jen o dřívější znečištění. Uvidíš sám, jestli bude emulze přibývat. Pokud však ano, doporučuji vyměnit těsnění pod hlavou, vyměnit olej a chladící systém pořádně propláchnout čistou vodou.

Napsal: sob led 03, 2009 16:03
od Cenek
Auto máme od "jakživa" :-), dostal jsem ho po otci - historie oprav známa. Osobně s ním intenzivně jezdím cca 2,5 roku. LPG mám instalováno před půl rokem a cca 6000 km.
Těsnění pod hlavou jsme měnili na 109tkm, od té doby jsem ujel 24tkm. Těsnění bylo měněno z důvodu spotřeby vody z chlad. okruhu. Zjistil jsem, že voda byla nejspíš přisávána přes těsnění mezi hlavou a sacím potrubím přímo do válců, nicméně průnik přes těsnění pod hlavou byl také pravděpodobný.
Nejdříve jsem malé možsví emulze ve vodě přisuzoval tomu, že se při výměně těsnění dostalo malé množství oleje do kanálků (objektivně max. malý panák 0,02), ale postupem času to vypadá na nějakou závadu.
Před výměnou těsnění jsem olej ve vodě nepozoroval.
Dnes jsem právě obě víčka od emulze vyčistil, večer ale jedu těch 90 km, tak zítra zkusím množství sajrajtu vyfotit.

Napsal: sob led 03, 2009 16:10
od Vašátor
Když jste měnili hlavu, skontrolovali jste dosedací plochy? Byla hlava srovnaná a dotažená na správný moment, s kontrolou po 500Km?

Každopádně pokud oleje nebude přibývat, tak to v tomto období neřeš. 8)

Napsal: sob led 03, 2009 16:14
od Křečík Barbuška
Mě odpochodovalo těsnění pod palicí, necelé 2 tis. Km od montáže LPG v 85 tis. Km :mrgreen: .

Napsal: sob led 03, 2009 16:24
od Cenek
Hlava měla srovnanou dosedací plochu od týpka, co se tím zabývá, takže snad v poho, dotažena správným postupem dle Tůmy a trochu větším momentem než je předepsán, ale už si nepamatuju jakým. Přibližně 120 N.m. Ale po 500 km už jsme to asi nekontrolovali, jen jsme zkontrolovali ventilovou vůli.

Napsal: sob led 03, 2009 16:51
od Hurikán
Hmm, to nepřetažení hlavy po 500 km nebylo moc dobré. :? Těsnění si trochu sedne a problém je nasnadě. To že byla hlava napoprvé dotažena větším momentem není žádnou zárukou úspěchu. Píšeš, že hlava byla srovnaná. Budiž. Očistili a zkontrolovali jste ale i dosedací plochu bloku motoru?

Každopádně sleduj bedlivě vývoj a dej vědět, jak bude vypadat víčko oleje po 90 km jízdě. Jestli na něm nic nebude, nebo bude jen nepatrně a olej(emulze) ve vodě taky nebude přibývat tak to teď neřeš a nech to na teplejší období. Když se nebude v oleji tvořit emulze, tak potom jen propláchni chladicí okruh. Určitě ale vše trvale bedlivě sleduj a v případě nějakého zhoršení učiň adekvátní opatření.

Napsal: sob led 03, 2009 17:45
od Marek
Pánové, proč ho mystifikujete ????? :?: :?: :?: :?: :?:

Od kdy se u motorů LADA provádí přetahování hlavy válců ????? :shock: :shock: :shock:

Nechtějte mě zase nasrat (hned v novém roce).....
Přetažení šroubů hlavy válců u motorů LADA se v žádném případě neprovádí a dokonce to může být kontraproduktivní (takže výrobce to doslova zakazuje).




Pokud máš v chladicí směsi emulzi, může to být pozůstatek toho nepatrného průniku oleje do vody při opravě těsnění hlavy v minulosti. Nezabýval bych se tím (je to možná i dobře, že je ve vodě malinko oleje, impregnace není na škodu). Vhodné by možná bylo po zimě vyměnit chladicí kapalinu s důkladným propláchnutím systému před naplněním nové směsi (výměna chladiva v systému chlazení se má provádět nejdéle každé tři roky).

Emulze na víčku plnění oleje je u provozu na LPG naprosto běžný jev, přesně jak píší kluci, a to zejména pokud jezdíš na kratší vzdálenosti. Mně se občas stalo, že mi z víčka oleje odpadla "hrouda" hnědavého mazlavého hnusu. Tím se nezabývej a měň olej častěji (protože přítomností vody a kyselin vznikajících spalováním LPG se rychleji znehodnocuje), jiná rada k tomu není........

Napsal: sob led 03, 2009 17:55
od Marek
Cenek píše:Hlava měla srovnanou dosedací plochu od týpka, co se tím zabývá, takže snad v poho, dotažena správným postupem dle Tůmy a trochu větším momentem než je předepsán, ale už si nepamatuju jakým. Přibližně 120 N.m. Ale po 500 km už jsme to asi nekontrolovali, jen jsme zkontrolovali ventilovou vůli.

Ano, toto je jediný správný postup po výměně těsnění hlavy - názory ostatních, kteří Ti radí přetahovat hlavu po ujetí X kilometrů, jsou zcestné a mě samého by zajímalo, kde k takové nesmyslné informaci přišli (v literatuře jistě ne).

Napsal: sob led 03, 2009 18:58
od Marek89
Keď bol menený ventil, tak mechanik keď skladal hlavu, tak najprv ju dotiahol na moment, potom auto naštartoval, nechal zohriať na prevádzkovú teplotu a potom to ešte trocha dotiahol. Zatiaľ žiadne problémy.

Napsal: sob led 03, 2009 19:50
od Křečík Barbuška
Odbíháme v OT, moderátoři prominou a odmažou. Tvůj mechanik ti vyměnil ventil, nasadil hlavu, vačku s obalem, nastavil ventilovou vůli, nasadil víko, nastartoval, nechal zahřát, sundal víko, sundal vačku, přetáhl hlavu, nasadil vačku, udělal ventily, dal horní víko a poslal tě domů?

Napsal: sob led 03, 2009 19:54
od Marek89
Asi tak. Nebol som priamo pri ňom keď to robil, ale čo hovoril, tak to urobil tak.

Napsal: ned led 04, 2009 00:32
od Hurikán
Marku, nikdo nechce nikoho mystifikovat nebo dokonce uvést v omyl. Proto jsem, nejen já, radil podle toho co znám.

Nijak nechci zpochybňovat Tvoje hluboké znalosti o motorech, ale zrovna v tomhle případě si nejsem zcela jist, kde je skutečně pravda. To že by se hlava měla po xxx km přetáhnout jsem slyšel během času od více lidí. Mezi nimi byl i Drobek a když jsem s ním dělal na mém motoru SO, tak bylo přetažení hlavy provedeno a vše je dosud OX.

O přetažení hlavy se v kapitole věnované zajíždění auta zmiňují i originální příručky k obsluze. Tak tedy opravdu nevím, co je vlastně správně. Myslím si, že dodatečná kontrola dotažení hlavy ničemu zcela určitě neublíží. Naopak může třeba předejít eventuelním budoucím problémům. Pokud se kontrola a přetažení hlavy neudělá, tak to při kvalitně odvedené práci s největší pravděpodobností vadit nebude, s čímž koresponduje i to, že Ty jsi to při pracech na motorech asi nedělal a zjevně nikdy problém nebyl.